Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt.fi juttu kahdesta työttömästä naisesta

Vierailija
30.09.2015 |

Hyvä uutinen! Kukaan lukenut? Mutta miksi nämä nuoret naiset eivät voi hakea ulkomaille töihin?:)

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin pisti silmaan tuo taiteen kandidaatti ja yleispyorea tutkinto. En osaa oikein nayttaa suorilta kasin mita tuottavaa tyota noilla koulutuksilla voi tehda, saatika etta joku palkkaisi. Miksei Englannissa opiskellut jaanyt sitten sinne Englantiin? Suomessa on vaikea saada toita ulkomaisella diplomilla ja Englannissa kai vaikea naytella tankeroaksentilla.

Vaikea tilanne tytoille. Ehdottaisin heille tyonhakua ulkomailta tai koulutuksen tai toiden suunnanmuutosta. Onhan se kiva puuhastella jossain teatterissa, mutta lama-aikana ei ole tyonantajia riviksi asti.

Vierailija
42/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 08:32"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:57"]Sanoisin että sulla on ainakin asenne ongelmana, jos kuvailet tutkintoasi sanoilla "liipadaapa yleislässynlää" niin millaisia hommia oikein kuvittelet saavasi? Näin äkkiseltään vaikutat myös siltä, että sulla ei ole oikein tietoa mitä haluaisit tehdä, missä olisit hyvä eikä mitään tiettyjä erikoisaloja tai vahvuuksia?  [/quote] Alapeukuttaakaa vaan mutta tämä on totta! Tuollainen välinpitämätön asenne näkyy läpi, työmarkkinoilla hyvin pärjäävä vastavalmistunut ei _ikinä_ kuvailisi tutkintoaan noin. Oman alan työkokemuksen puute on myös iso miinus, sitä pitäisi nyt hankkia esim. harjoittelun kautta. [/quote] No olen ollut harjoittelussa. Sori kun ei oo mieli kauheen korkeella, tutkinto tuntuu pelkältä paperilta nyt.

[/quote]

Samat fiilikset on varmasti niillä 20 000 maisterilla jotka on työttömänä tällä hetkellä. Ennen se tutkinto kertoi jotain, ja kertoo se nytkin. Mutta kun on monta sataa samanlaisella osaamisella varustettua hakemassa samaa työpaikkaa niin paperi on vain itsestäänselvyys. Harmi, että yliopistot vain puskevat lisää maistereita markkinoille välittämättä siitä kuinka heille käy sen jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 10:41"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:24"]

Miksiköhän tuo toinen on käynyt ulkomailla opiskelemassa kandiksi taidetutkinnosta? Kai hän jo etukäteen tiesi, ettei Suomessa palkata, ellei ole maisterin tutkintoa. Tyhmäähän se on, mutta niin se vain tuntuu menevän nykypäivänä. Ja Suomessa tuntuu myös olevan se, että halutaan, että on nimenomaan suomalainen tutkinto. Ne ulkomaalaiset tutkinnot kun voivat olla huomattavasti huonompilaatuisia. Tohtoriksikin menee Suomessa opiskellessa ikuisuus, kun ulkomailla muutama vuosi riittää hyvin.

[/quote]

Tiivistät tässä hyvin suomalaisten asenteet. Suomessa on tasan yksi yliopisto (HY), joka on koskaan päässyt Timesin vuosittaisessa maailmanlaajuisessa yliopistovertailussa edes top 100 joukkoon. Lähes mikä tahansa keskiverto yliopisto Briteissa ja jokaisen Länsi-Euroopan maan pääkaupungin yliopisto menee kaikkien Suomen yliopistojen edelle näissä vertailuissa. Silti jostain kumman syystä Suomessa kuvitellaan, että suomalaiset tutkinnot olisivat jotenkin parempia.

Muissa maissa valmistutaan nopeammin, koska opiskelu on intensiivistä, on läsnäolopakko. Lukiomaista. Eikä samaan aikaan tehdä osa-aikatöitä. Lukukausimaksut aiheuttavat tämän. Suomessa koetaan meriitiksi, että tohtoriksi saakka lukeminen kestää. Sehän on kymmenen kertaa kovempi työ tehdä se samassa ajassa kun Suomessa keskimäärin luetaan maisteriksi. 

[/quote]

Olen opiskellut kolmessa maassa Euroopassa ja täytyy sanoa, että Helsingissä oli ihan lastenleikkiä opiskella verrattuna muihin kokemuksiini. Tenteistä pääsi leikiten läpi ja ihmiset tuntuivat olevan ihan tyytyväisiä 3 arvosanoihin. Tuntui olevan töissä käynti tärkeämpää kuin luennoilla läsnäolo.

[/quote]

Todistat vahvasti amisveljeni! En ole itse uskaltanut vielä väittää olleeni akateeminen 3 maassa Euroopassa, mutta jos tämä onnistuu, niin... Ah, Hesan yliopiston väittäminen olevan lastenleikkiä! Musiikkia vanhoille amiskorvilleni!

[/quote] 

Euroopassa tehdään kandi ja maisteri erikseen. Minulla on siis kandi ja kaksi maisteria. Kaikki eri maista. 

[/quote]

Amisveljeni, ymmärrän sinua. Tämä yliopistojen outo tutkintorakenne on meille amisseille vaikea. Oikea Akilleen kantapää, josta olemme jääneet kiinni niin monen monituista kertaa. No, ei väliä. Yrityksesi oli kunniaksi. Joka tapauksessa, Suomessakin tehdään kandi ja maisteri erikseen.

[/quote]

Niinhän minä tuossa sanoin, Suomi on osa Eurooppaa. Amiksessa en ole koskaan opiskellut. Mikähän sinua mahtaa niin kismittää?

[/quote]

Kumarran amisvoimasi edessä, amisveljeni. Käytit sitten käsitteen epämääräisyyttä hyväksesi oikein voimalla, jotta voittaisit joka tapauksessa. Ovelaa, amisveljeni, ovelaa!

Vierailija
44/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:01"]

Hyvä uutinen! Kukaan lukenut? Mutta miksi nämä nuoret naiset eivät voi hakea ulkomaille töihin?:)

[/quote]

Ap, mutta miksi sinä et voi painua vittuun? Mikä sinua estää tekemästä niin.

Vierailija
45/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:58"]Minulla ei ainakaan ole taloudellisia mahdollisuuksia lähteä ulkomaille, ennen kun saisin tehtyä edes puoli vuotta Suomessa töitä. Joo, firmat maksaa muuttokorvauksia yms. etuja, mutta itse en uskalla lähteä tuolta pohjalta muuttamaan.
[/quote]
Kyllä käytännössä lähes aina pitää olla siellä paikanpäällä ulkomailla hakemassa niitä paikkoja, että on mahdollista tulla valituksi. Esim. Lontoosta löytyy paljon duunia, mutta 1/2-1v työnhaku ja asuminen siellä kysyy aika paljon säästöjä, vaikka onnistuisikin nopeasti jonkun väliaikaistyön (tarjoilija tms) saamaan.

Vierailija
46/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ulkomaille voi mennä, niin mistä te Suomeen jäävät maisterit sitten aiotte työpaikat itsellenne repiä? Työttömyys pitkittyy, sitten ehkä pätkä siellä, toinen täällä. Niinkö ajattelitte elää?

T. Maisteri ja ulkomailla töissä

Vierailija
47/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:51"]Joojoo mutta miksi ei haeta ulkomaille töihin? En ymmärrä !
[/quote]
Mitä tehdä asunnolle ja tavaroille Suomessa, entä ystävät ja sukulaiset, perhe, raha että voi muuttaa yms. Ei se ole niin yksinkertaista että voi vain lähteä.
[/quote]
Ei ole helppoa ja voi vaatia säästöjä, mutta kyllä se periaatteessa on juuri niin yksinkertaista, etenkin EU:n sisällä. Joudutaanhan sitä muuttamaan Suomen sisälläkin ja esim. itse kun muutin Helsingissä keskustasta lähiöön, kaikki sosiaaliset piirit jäivät. Ihan sama kuin olisin ulkomailla.

Vierailija
48/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 08:32"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:57"]Sanoisin että sulla on ainakin asenne ongelmana, jos kuvailet tutkintoasi sanoilla "liipadaapa yleislässynlää" niin millaisia hommia oikein kuvittelet saavasi? Näin äkkiseltään vaikutat myös siltä, että sulla ei ole oikein tietoa mitä haluaisit tehdä, missä olisit hyvä eikä mitään tiettyjä erikoisaloja tai vahvuuksia?  [/quote] Alapeukuttaakaa vaan mutta tämä on totta! Tuollainen välinpitämätön asenne näkyy läpi, työmarkkinoilla hyvin pärjäävä vastavalmistunut ei _ikinä_ kuvailisi tutkintoaan noin. Oman alan työkokemuksen puute on myös iso miinus, sitä pitäisi nyt hankkia esim. harjoittelun kautta. [/quote] No olen ollut harjoittelussa. Sori kun ei oo mieli kauheen korkeella, tutkinto tuntuu pelkältä paperilta nyt.

[/quote]

Samat fiilikset on varmasti niillä 20 000 maisterilla jotka on työttömänä tällä hetkellä. Ennen se tutkinto kertoi jotain, ja kertoo se nytkin. Mutta kun on monta sataa samanlaisella osaamisella varustettua hakemassa samaa työpaikkaa niin paperi on vain itsestäänselvyys. Harmi, että yliopistot vain puskevat lisää maistereita markkinoille välittämättä siitä kuinka heille käy sen jälkeen. 
[/quote]
Sinänsä ei ihme, kun rahaa jaetaan sen mukaan miten paljon valmistujia on. Ei oikein motivoi rajoittamaan tutkintojen määrää.

Vierailija
49/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistot työllistävät itse itsensä pumppaamalla maistereita ulos jatkuvalla syötöllä. Ei niitä kiinnosta oikeasti, että työllistyykö joku vai ei.

Vierailija
50/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:51"]Joojoo mutta miksi ei haeta ulkomaille töihin? En ymmärrä ! [/quote] Mitä tehdä asunnolle ja tavaroille Suomessa, entä ystävät ja sukulaiset, perhe, raha että voi muuttaa yms. Ei se ole niin yksinkertaista että voi vain lähteä. [/quote] Ei ole helppoa ja voi vaatia säästöjä, mutta kyllä se periaatteessa on juuri niin yksinkertaista, etenkin EU:n sisällä. Joudutaanhan sitä muuttamaan Suomen sisälläkin ja esim. itse kun muutin Helsingissä keskustasta lähiöön, kaikki sosiaaliset piirit jäivät. Ihan sama kuin olisin ulkomailla.

[/quote]

Hei trolli, et selvästi ole itse koskaan muuttanut edes EU:n sisällä, korkeintaan harjoitteluun tai vaihtariksi? Minä olen tehnyt sen muutamaan otteeseen, voin kertoa että mm. viranomaistoiminnan, kielierojen jne. vuoksi ei todellakaan vastaa muuttoa keskustasta lähiöön. :D Lisäksi muutto maasta toiseen maksaa aina hieman enemmän kuin muutto maan sisällä.

Niin, minä tosiaan olen ulkomailla vuosia työskennellyt korkeakoulutettu, joka palasi Suomeen. Miksikö? Kun tuli tämä talouskriisi sinne ulkomaille. Ja jos samantasoisesta cv:stä valitaan paikallisen ja mamun välillä, valinta osuu paikalliseen.

Vierailija
51/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 09:44"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:51"]Joojoo mutta miksi ei haeta ulkomaille töihin? En ymmärrä !
[/quote]
Mitä tehdä asunnolle ja tavaroille Suomessa, entä ystävät ja sukulaiset, perhe, raha että voi muuttaa yms. Ei se ole niin yksinkertaista että voi vain lähteä.
[/quote]
Ei ole helppoa ja voi vaatia säästöjä, mutta kyllä se periaatteessa on juuri niin yksinkertaista, etenkin EU:n sisällä. Joudutaanhan sitä muuttamaan Suomen sisälläkin ja esim. itse kun muutin Helsingissä keskustasta lähiöön, kaikki sosiaaliset piirit jäivät. Ihan sama kuin olisin ulkomailla.
[/quote]
ET VOI TOSISSASI KIRJOITTAA NÄIN! Olihan tämä vitsi, olihan?

Vierailija
52/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäähän tässä on vain tarjolla. Typerää myös siksi, että kuitenkin meistä monet saavat ansiosidonnaista välissä. Itsekin siis nyt jo kolmatta kertaa ansiosidonnaisella, kun tarjolla on aina vain joku random vuorotteluvapaa tai äitiyslomasijaisenäitiyslomansijaisuus.

Eikö olisi fiksumpaa syyttää sitä tahoa, joka tilannetta ylläpitää? Miksi yliopistot pääsevät kuin koira veräjästä ja samalla syytetään opiskelijoita kun eivät ole ennustajia tai ikuisesti välivuodella matkalla lääkikseen?

Vierailija
53/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaisi jos ei itkettäisi nämä "muuta ulkomaille". Ihan kuin Suomen rajojen ulkopuolella olisi joku paratiisi (johan tää on nähty näiden tänne tulleiden kanssa->ei kelpaakaan tämä meidän ulkomaa), jossa kaikille järjestyy tuosta vain töitä, asunto, ystäviä, kielitaitokin tulee täydellisenä kuin salamanisku. Ei siellä "ulkomailla" ole töitä. Jos mä nyt tästä otan ja muutan Pariisiin, juu en puhu sanaakaan ranskaa, voisiko joku sitten kertoa minne mä menen siellä töihin? Missä se ulkomainen työpaikka on. Jos on Suomesta vaikea korkeakoulutettuna saada töitä, on se tupalasti hankalampaa ulkomailta. Insinööreistä en tiedä/osaa sanoa napataanko ne ulkomailla jo kadulta toimistoihin. 

Vierailija
54/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte te kyllä aina negatiivisia. Mieheni ei ole edes lukiota käynyt ja ei puhu suomea, mutta kummasti on jo vähän yli vuoden sisään saanut kaksi työtä. Eka oli oikeanlaisen kansainvälisen kokemuksen ja natiivsti puhutun kielen takia. Toinen kielitaidon ja myyntikokemuksen ansiosta.

Opetus? Ei kukaan suomalainen olisi näitä töitä saanut, koska miehellä oli etuna se kielitaito. Varmasti joillain suomalaisilla on joitain taitoja, jota paikallisilla ei ulkomailla ole.

Vierailija
55/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen tätä jengiä joka on mennyt opiskelemaan työttömäksi. Jos sä haet lukeen yliopistossa näyttämötaidetta, kulttuurituottajaksi, media-alaa jne. Niin kyllä nyt jokainen tiesi hakiessansa jo TOSI pienistä työllisyysmahdollisuuksista. Kun itse hain lukion jälkeen opiskelemaan niin yksi kriteeri alassa oli nimenomaan että on työllistävä ala. Mun mielestä toi on vaan niin urpoa lähteä opiskelemaan tahallaan työttömäksi ja sit itketään kun ei löydy töitä.

Vierailija
56/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kandi sekä maisteri ulkomaisesta yliopistosta sekä työkokemusta mm. markkinoinnista ja monikielisestä aspasta. Enkä varmasti työllistyisi Suomessa yhtään minnekään, jo ne ulkkariyliopiston paperit ovat esteenä. Ulkomailla on vielä töitä riittänyt ja nytkin olen toimistotöissä ulkomailla. Eli ihan aidosti kiinnostuneena kyselin.
T. 83

Vierailija
57/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:52"]

Ootte te kyllä aina negatiivisia. Mieheni ei ole edes lukiota käynyt ja ei puhu suomea, mutta kummasti on jo vähän yli vuoden sisään saanut kaksi työtä. Eka oli oikeanlaisen kansainvälisen kokemuksen ja natiivsti puhutun kielen takia. Toinen kielitaidon ja myyntikokemuksen ansiosta. Opetus? Ei kukaan suomalainen olisi näitä töitä saanut, koska miehellä oli etuna se kielitaito. Varmasti joillain suomalaisilla on joitain taitoja, jota paikallisilla ei ulkomailla ole.

[/quote]

Totta kai jollain on joku taito, jota jossain tarvitaan. Mutta kaikilla ei ole edes rahkeita sinne ulkomaille lähtöön, eikä niitä töitä yksinkertaisesti riitä tässä taloudellisessa tilanteessa edes kaikille paikan päällä töitä etsiville (jollainen siis kai miehesikin oli, vs. joku joka hakisi noita töitä ulkomailta käsin).

Olen itse asunut ja työskennellyt 8 vuotta ulkomailla ja tiedän, miten vaativaa se töiden löytäminen on tavismaisterille, joka ei ole käynyt saman työnhakumaan kouluja ja verkostotkin siksi vähän puutteellisia. Hyväkään kielitaito useassa kielessä (mukaanluettuna se paikallinen) ei paikkaa näitä puutteita.

Pointtina on, että kyllä, ulkomaat on joskus vaihtoehto joillekin hakijoille. Mutta ei se tässä tilanteessa riitä ratkaisemaan tätä Suomen rakenteellista työttömyyttä, toisin kuin vaikka Ruotsin autotehtaat 60- ja 70-luvulla. Kyllä tässä vastuu pitäisi ottaa ihan hallituksen tasolla, eikä sysätä sitä yksilöille. Koulutuspolitiikkaa pitää kehittää. Toisekseen, on järjetöntä vaatia duuniin kuin duuniin täsmätutkintoja. Alanvaihto on Suomessa nykyisellään erittäin hankala ja pitkäkestoinen urakka ja tällainen yhdestä muotista samanlaisia maistereita ja *nomeja tuottava ja palkkaava järjestelmä ei ole omiaan tuottamaan innovatiivisia ja tulevaisuuden muutoksiin valmiita yrityksiä. Esimerkkinä musiikin alalta kandin tehnyt kaverini, joka työllistyi Isossa-Britanniassa Googlelle ja tekee nyt uraa IT-alalla.

Vierailija
58/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 10:12"]

Mä ihmettelen tätä jengiä joka on mennyt opiskelemaan työttömäksi. Jos sä haet lukeen yliopistossa näyttämötaidetta, kulttuurituottajaksi, media-alaa jne. Niin kyllä nyt jokainen tiesi hakiessansa jo TOSI pienistä työllisyysmahdollisuuksista. Kun itse hain lukion jälkeen opiskelemaan niin yksi kriteeri alassa oli nimenomaan että on työllistävä ala. Mun mielestä toi on vaan niin urpoa lähteä opiskelemaan tahallaan työttömäksi ja sit itketään kun ei löydy töitä.

[/quote]

Työttömyys kasvaa myös esim. hallintotieteiljöillä, kauppislaisilla, opettajilla, it-insinööreillä jne. Hakuvaiheessa kaikki täystyöllisyysaloja ja varmasti kaikki hakeutuneet noihin työpaikka mielessään.

Skarppaa.

Vierailija
59/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 10:12"]

Kun itse hain lukion jälkeen opiskelemaan niin yksi kriteeri alassa oli nimenomaan että on työllistävä ala. Mun mielestä toi on vaan niin urpoa lähteä opiskelemaan tahallaan työttömäksi ja sit itketään kun ei löydy töitä.

[/quote]

Taidealalta on vaikea työllistyä, mutta mistäpä tiedät nykyhetkellä, että mikä ala työllistää varmasti viiden vuoden opiskelun jälkeen? Nyt on työttöminä myös kauppa- ja oikeustieteilijöitä ja jos ei saa mitään oman alan kokemusta ennen valmistumista tai pian sen jälkeen, niin vaikeaa tulee olemaan.

Vierailija
60/96 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse laittanut elämäni Suomessa "pakettiin" neljästi ja muuttanut ulkomaille töihin. Ensin Venäjälle, sitten Baltiaan, jonka jälkeen Keski-Eurooppaan. Suomalaisena on oikeasti helppoa olla maailmalla, kun on vain sellainen asenne, että kyllä onnistuu!

Suomalaiset ovat niin homogeenistä kansaa, että ulkomaille muuttaneet siirtokunnat ovat tiiviitä. Uskoisin, että jokaisessa Euroopan maassa on oma toimiva expat-ryhmänsä. Sieltä löytyy tietoa, apua ja vinkkejä - sekaan vain! Aina on joku, joka on valmis auttamaan.

Netistä löytyy paljon työpaikkoja. Tällä omassa asuinmaassani yli puolet hakemuksista tehdään englanniksi. Korkeakoulutetulle toimistotyöntekijälle suosittelen vilkaisua kansainvälisten organisaatioiden rekrysivuille (heillä on usein omat hakemuspohjat täytettäväksi). Englantia puhuvista sairaanhoitajistakin on läheisen suuren yksityissairaalan henkilöstöpäällikön mukaan krooninen pula. Nämä nyt esimerkiksi.

Koti-irtaimistosta luopuminen on sekin vain järjestelykysymys. Rakkaat tavarat säilytykseen ja loput kiertoon. Todelliset ystävät ja sukulaiset kyllä odottavat ja tukevat. Ja lapset sopeutuvat maahan kuin maahan (... kokemusta on).

Suurin vastus ulkomaille töihin lähdössä on yllätys yllätys - kotoinen virkamies. Päättömään paperisotaan Kelan ulkomaanyksikön kanssa saa varautua. Vinkkinä kuitenkin se, että vakituinen osoite kannattaa jättää Suomeen, vaikka sukulaisen luokse. Putoaminen sosiaaliturvasta vuoden jälkeen ei sekään ole automaatio (siihen vaikuttavat työsopimuksen luonne ja kiinteät suhteet kotimaahan). Verottajan kanssa saa myöskin taistella - vielä 10 ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen joudun todistamaan, että olen verovelvollinen ansiotulojen osalta toiseen maahan.

Tiivistettynä väittäisin, että se suurin haaste lähteä työn perässä ulkomaille on siellä lähtöpäässä.