Te joilla on Nordeassa tili, onko rahanne vielä tilillä?
Tilit on tyhjänä ja pankki selvittää asiaa. Miten tämä on mahdollista?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e80fd3f0-17c4-4a9c-8142-6f98ae4884fb
Kommentit (198)
Muakin ahdistaa. Koko etutili katosi. Siellä oli maksimi eli 100 000 e, jonka olen juuri saanut perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla näkyy etutili ja kaikki muutkin tilit ihan normaalisti.
Aivan varmasti kun muilla ei näy. Taidat olla ainoa.
Eikö ihmisillä ole mitään käryä näistä pankkien järjestelmistä? Miettikää nyt ite: Siellä pankkien tileillä on kasapäin rikkaidenkin ihmisten rahoja, puhumattakaan nyt siitä, että siellä on isojen yritysten kassavarat. Oikeestiko luulette, että ne rahat voi sieltä noin vaan hävitä? Oikeestiko luulette, että kun verkkopankissa on jotain ongelmaa, että se tarkottaisi että rahat on vaarassa?
Kyllä ne ihmisten tilitiedot on siellä todella järeissä järjestelmissä. Tämä verkkopankki on ihan eri himmeli, eikä sen kenkkuilut tarkoita sitä, että siellä tietokannoissa, missä tilitietoja säilytetään, olisi yhtään mitään ongelmaa. Kyllä ne oikeat tiedot on niin hyvässä turvassa, ettei ne tiedot ihan helpolla pääse tuhoutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä täällä kukaan voi tietää, mistä on kyse jos Nordeassakaan ei tiedetä? Jos tuo viesti on totta, että voi mennä viikonlopun yli että rahat palautuvat asiakkaille, niin missä ne nyt sitten ovat, mitä niille rahoille on käynyt? Entä jos tämä on joku vemputus?
Kyllä ne rahat edelleen on siellä tileillä. Ne ei vaan näy asiakkaalle asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä täällä kukaan voi tietää, mistä on kyse jos Nordeassakaan ei tiedetä? Jos tuo viesti on totta, että voi mennä viikonlopun yli että rahat palautuvat asiakkaille, niin missä ne nyt sitten ovat, mitä niille rahoille on käynyt? Entä jos tämä on joku vemputus?
Kyllä ne rahat edelleen on siellä tileillä. Ne ei vaan näy asiakkaalle asti.
No ei nahnyt asiakaspalvelukaan kun soitin.
Vierailija kirjoitti:
Miten kävisi sijoitusten, jos ne katoaisivat näkyvistä? Ovatko sijoitukset kuitenkin yrityksen nimissä ja löytyvät sieltä? Talletussuojahan koskee vain tileillä olevia rahoja. Tarkoitan siis sitä, että jos Nordea kaatuisi, onko Nordean kautta tehdyt osakesijoituksetkin hävitty, mutta OP:n kautta tehdyt osakesijoitukset säilyisivät? Va säilyisivätkö molemmissa?
Suomalaisten yhtiöiden osakkeiden omistajatiedot on Euroclearissä ja ulkomaisten yhtiöiden osakkeiden omistajatiedot on ulkomaisilla säilyttäjillä.
Kotimaisten osakkeiden osalta on siis se ja sama onko oma välittäjä Nordea vai OP, tiedot on joka tapaukesssa Euroclearillä. Ulkomaisten osakkeiden kohdalla sitten pankeittain vaihtelee, mitä säilyttäjiä he käyttää ulkomaisille osakkeille.
Tää kaikki itse asiassa lukeekin siellä sopimuksessa, minkä jokainen sijoittaja on allekirjoittanut tehdessään sijoituspalvelusopimuksen. Onhan niitä sopimusehtoja sivukaupalla, eikä monikaan niitä jaksa läpi kahlata. Mutta tässä nyt taas on esimerkki, että ollaan ihan pihalla kun ei ole edes luettu niitä sopimuksia, mitä on tullut allekirjoitettua.
Kyllä jokaisen osakesijoittajan olisi hyvä olla näistä perusasioista edes vähän käryllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankit ottavat varmuuskopiota joka päivä. Tottakai.
Voin lyödä vetoa kohtuullisesta summasta että Nordealla nämäkin ovat kadonneet tai niitä ei ole koskaan ollut.
Eiköhän pankeille ole todella tiukat lait noihin. Emme sentään elä banaanivaltiossa.
Pankeilla on ihan jäätävät velvoitteet ties sun minkä tiedon säilytykseen.
Jos teen toimeksiannon jonkun osakkeen ostosta tai myynnistä ja sitten myöhemmin muutan mieltäni ja perun sen toimeksiannon, niin pankki joutuu säilyttämään ne tiedot mun tekemästä toimeksiannosta ja sen perumisesta herraties kuinka monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisillä ole mitään käryä näistä pankkien järjestelmistä? Miettikää nyt ite: Siellä pankkien tileillä on kasapäin rikkaidenkin ihmisten rahoja, puhumattakaan nyt siitä, että siellä on isojen yritysten kassavarat. Oikeestiko luulette, että ne rahat voi sieltä noin vaan hävitä? Oikeestiko luulette, että kun verkkopankissa on jotain ongelmaa, että se tarkottaisi että rahat on vaarassa?
Kyllä ne ihmisten tilitiedot on siellä todella järeissä järjestelmissä. Tämä verkkopankki on ihan eri himmeli, eikä sen kenkkuilut tarkoita sitä, että siellä tietokannoissa, missä tilitietoja säilytetään, olisi yhtään mitään ongelmaa. Kyllä ne oikeat tiedot on niin hyvässä turvassa, ettei ne tiedot ihan helpolla pääse tuhoutumaan.
...paitsi jos on suoritettu pankkiryöstö verkon kautta. Ei olisi edes ensimmäinen kerta.
Joo. Etutilit ei näy ollenkaan. Pikkasen huolestuttaa. Meillä on niitä yhteensä 3kpl mulla ja lapsilla. Vähän alle 80keur on nyt "hukassa".
Mulla näkyy kaikki tilit, muös etutili. Käykää katsomassa vanhan verkkopankin kautta, siellä mulla ainakin näkyy
Mulla ei näkynyt vieläkään etutilejä, olis ollu kiva ennen yötä nähdä että ne rahat on siellä..
Vanhan verkkopankin kautta kirjautuessa näkyy viesti: Tilapäinen järjestelmähäiriö. Yritä hetken kuluttua uudelleen.
Osalla näkyy ja osalla ei. Mikai näin?
Omalla käyttötilillä rahat näkyy normaalisti, mutta lapsen etutili on nollilla 🤔 eli tilitapahtumia voi näyttää. Lukee että häiriötä selvitetään, toivottavasti pian selviää
Kun nämä ongelmat loppuvat niin sitten voidaan valmistautua seuraaviin nordean tarjoamiin ongelmiin. Ei tästä tule mitään. Tilanne on game over. That's all folks. 😱
Juu meidän perheessä katosi 450 000 säästötililtä.. toivottavasti ei lähtenyt mihinkään venäjälle vaan tulee takas
Nordealla ollut hyvä palvelu ja edullista tehdä osakekauppoja ympäri maailmaa.
Juuri tällaisten tilanteiden osalta olen tyytyväinen siihen, että on tilit kahdessa eri pankissa.