Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lesken pakko hoitaa puolison hautaa?

Vierailija
30.09.2015 |

Siinäpä kysymys, ei varmaankaan kovin moni joudu tällaista miettimään.

Meillä on ollut erittäin vaikea avioliitto miehen uskottomuuden vuoksi. Mies on kyllä tunnustanut olleensa aiemmin uskoton, mutta nyt sain miehen selän takaa tietää, että se jatkuu edelleen. Miehellä ei siis ole suhdetta vaan etsii ja harrastaa irtosuhteita :( Meillä monta pientä lasta ja mikä hulluinta: meillä ei ole koskaan riidelty! Miehen mielestä meidän parisuhde voi kuulemma tosi hyvin, olen sitä useasti kysynyt häneltä. Joopa joo, kai se on päästään sairas.

Olen nyt kuitenkin yrittänyt elää tässä avioliitossa lähinnä järkiperustein, jotta lasten koti ei hajoaisi mutta aika raskasta tämä on. Miehen terveys on alkanut viime aikoina reistailemaan (sydän lähinnä) ja mietinkin, että jos mies saa vaikka sydänkohtauksen ja menehtyy siihen niin onko minun aviovaimona pakko järjestää hänelle hautajaiset ja haudan hoito?

Ymmärrätte varmaan, että olen henkisesti aivan lyöty, koska mies on kohdellut ja kohtelee minua kuten nyt tekee.

Lasten takia varmaan olisi pakko järjestää hautajaiset. Kai ne tulisi järjestettyä halvimman mukaan. Mutta onko minun pakko hoitaa mahdollista hautapaikkaa enää? Tuntuu niin pahalta ja raskaalta, kaikki tämä miten mies on kohdellut minua nämä vuodet ja sitten pitäisi vielä jaksaa mahdollinen hautapaikkakin hoitaa, jos miehen terveys menee siihen tilaan.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki apua itsellesi. Ei mulla muuta.

Vierailija
2/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Sinä olet jo ihan iso tyttö. Olet tehnyt omat valinnat, arviota ja päätökset elämässäsi tähänkin asti ja saat tehdä niin jatkossakin. Anna lapsillesi tilaa järjestää heidän isän näköiset hautajaiset ja jättäydy taka-alle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö pitäisi empatian ja sympatian säteillä?! 

Vierailija
4/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole pakko. Ensinnäkin on olemassa sellaisia uurnalehtoja, joissa ei ole edes selkeää hautapaikkaa osoitettu, tuhkat vaan on haudattu tietylle alueelle. On uurnalehtoja, joissa on nimikyltti yhteisessä seinässä, mutta sitten on myös uurnalehtoja, joissa ei ole nimikylttiäkään.

Jos haluaa perinteisen hautapaikan, voi siihen ostaa haudanhoitosopimuksen - tai olla ostamatta.

Ihmettelen kyllä, miksi jatkat kyseisessä liitossa. Tämä on sinun ainutkertainen elämäsi, miksi siedät moista? Lapsesikin voisivat paremmin, kun äiti voisi paremmin.

Vierailija
5/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:11"]

Ei. Sinä olet jo ihan iso tyttö. Olet tehnyt omat valinnat, arviota ja päätökset elämässäsi tähänkin asti ja saat tehdä niin jatkossakin. Anna lapsillesi tilaa järjestää heidän isän näköiset hautajaiset ja jättäydy taka-alle.

[/quote]

Lapset ovat hyvin pieniä, alaikäisiä siis eli eivät he voi mitään ahutajaisia järjestää.

ap

Vierailija
6/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa 660. Olen viaton lapsen tasolle typistetty viaton uhri rajoittavassa vankilassa, jota miehen sorto ja epätasa-arvo aitaa. 

Vierailija
7/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Tuhkauta mies ja heitä tuhka tuuleen tai mereen sellaisella paikalla, jossa se on mahdollista. 

Voit selittää uteliaille, että haudalla käyminen ei ole sinun tapasi surra häntä. 

Olen todella pahoillani saamastasi kohtelusta.

Vierailija
8/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:13"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:11"]

[/quote]

Lapset ovat hyvin pieniä, alaikäisiä siis eli eivät he voi mitään ahutajaisia järjestää.

ap

[/quote]

Miehesi ei ole edes kuollut. :D 

Käyttäytyjä ja käytöksen mahdollista. Kumpi olikaan tyhmenpi toistaan?!

Vierailija
9/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:14"]

Ei ole. Tuhkauta mies ja heitä tuhka tuuleen tai mereen sellaisella paikalla, jossa se on mahdollista. 

Voit selittää uteliaille, että haudalla käyminen ei ole sinun tapasi surra häntä. 

Olen todella pahoillani saamastasi kohtelusta.

Odota nyt ensin...KUOLEEKO miehesi :DDD Tän on pakko olla provo !!!!

[/quote]

Vierailija
10/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sun mies ei tiedä että sinä tiedät? Nainen, nyt ota järki käteen ja eroa. Et voi elää tuollaisessa avioliitossa. Lapset kyllä aistii, eivät he tyhmiä ole.

Vierailija
11/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen hautaus on sun ongelmistasi pienin. Se on nyt vain kulminoitunut siihen tuo sinun kokemasi vääryys. Hanki itsellesi keskusteluapua, hoida oma taloutesi kuntoon ja ala suunnitelmallisesti miettiä elämääsi eteenpäin ilman miestäsi. Hautausasian pohtiminen on ns "acting-out", sitä on helpompi pohtia kuin miehen teon karmeutta sua kohtaan, luulen mä.

Voimia sinulle. LAsten takia hoidat nyt itsesi ja asianne kuntoon.

Vierailija
12/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:12"]

Ihmettelen kyllä, miksi jatkat kyseisessä liitossa. Tämä on sinun ainutkertainen elämäsi, miksi siedät moista? Lapsesikin voisivat paremmin, kun äiti voisi paremmin.

[/quote]

Olen aina asettanut lasten tarpeet ja hyvinvoinnin omani edelle. Ja olen kai liian kilttikin. Siksi kai tässä vielä olen. Ja lisäksi tämän kokemuksen jälkeen en kyllä koskaan enää erehdy parisuhteeseen yhdenkään miehen kanssa. Eli eipä se vaihtamallakaan parane, mieluummin eläisin yksin kuin parisuhteessa kokemukseni jälkeen.

En minä tällaista elämää tilannut. Jos olisin tämän tiennyt niin en olisi koskaan mennyt mieheni kanssa naimisiin tai hankkinut lapsia. Valitettavasti miehen teot ja luonne tulivat esiin vasta kun olimme naimisissa ja lapsia oli syntynyt.

ap

Vierailija
13/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin tuhka siroteltiin uurnalehtoon, äidin omasta toiveesta. Hänellä ei siis ole hautapaikkaa, nimikyltti vain uurnalehdossa. Selään ei olisi olllut pakollinen. 

Vierailija
14/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pieniä lapsia. :( Toivottavasti isästä on vastuunkantoon.

Vierailija
15/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:18"]

[/quote]

Olen aina asettanut lasten tarpeet ja hyvinvoinnin omani edelle. Ja olen kai liian kilttikin. Siksi kai tässä vielä olen. Ja lisäksi tämän kokemuksen jälkeen en kyllä koskaan enää erehdy parisuhteeseen yhdenkään miehen kanssa. Eli eipä se vaihtamallakaan parane, mieluummin eläisin yksin kuin parisuhteessa kokemukseni jälkeen.

En minä tällaista elämää tilannut. Jos olisin tämän tiennyt niin en olisi koskaan mennyt mieheni kanssa naimisiin tai hankkinut lapsia. Valitettavasti miehen teot ja luonne tulivat esiin vasta kun olimme naimisissa ja lapsia oli syntynyt.

ap

[/quote]

Voi pyhä jeesus. Et varmaan tilannut, et. Mutta sen voit valita millaista elämää halua jatksossa elä. Hae sitä apua!

Vierailija
16/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 12 tietää mistä puhuu omasta kokemuksesta, tarkoitukseni ei ole loukata vaan saada sun silmät avautumaan. Sun on pakko lakata lässyttämästä tot "olen niin kiltti" -mantraa ja oltava oikeasti kiltti itsellesi ja lapsillesi.

Vierailija
17/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se mies vielä kuole vaikka siitä fantasioitkin. 

Ehkä aikuisena ihmisenä olisi helpompi järjestää se sinun oma nykyinen elämä siihen malliin ettei tarvitse petturimiehen hautajaisia suunnitella tai hekumoida kuinka sitten pistät hanttiin ja et järjestä hautajaisia.

Mitään ei ole pakko tehdä ikinä! Jos ukko sattuu kuolemaan niin lyöt hanskat tiskiin ja istut kuin tatti etkä tee mitään niin eiköhän joku viranomainen sen ukkosi törkkää johonkin kuoppaan tai uuniin ellei ole muita sukulaisia asiaa hoitamassa. Kulut menee kuolipesästä.

Vierailija
18/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:18"]

[/quote]

ap

[/quote]

Miltä sä luulet, että lapsista tuntuu, kun he ennemmin tai myöhemmin tajuavat tilanteen? Isä on mitä on, äiti sallii itseään kohdeltavan noin? Pärjäät kyllä yksinkin, en ehdottanut vaihtoa ("ei se vaihtamalla parane").

Sitäpaitsi kaikki ihmiset eivät ole tuollaisia.

Vierailija
19/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tuo pelkästään niihin hautajaisiin jää. Sinun tulee huolehtia perunkirjan tekemisestä ja usko mua, se jos mikä on hankalaa ja aikaa vievää. Miten selität lapsillesi sen kun äiti ei sure rakasta lasten isää?

Erosin itse aikoinaan alkoholistista, ja juu meillä on myös lapsia. Olin pitkään yksin, mutta nyt elän miehen kanssa joka on mielettömän ihana.

Oletko masentunut taikka jotakin?

Vierailija
20/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on tarua ihmeellisempää. Oma mieheni kuoli soidinmatkoillaan (auto-onnettomuus), joten jäi sitten minun tehtäväkseni ilmoittaa rakastajattarelle urhon kuolemasta. Eipä ole ennen sitä tai sen jälkeen ollut yhtä isoa tappia otsassa kuin silloin, kun kuuntelin kakkosnaisen tilitystä "sä et voi tajuta miten pahalta musta tuntuu". Osasin vastata vain, että on mulla ehkä joku käsitys asiasta.

Ei tullut nainen hautajaisiin, vaikka kutsuin kyllä.

Eikä paljoa nappaa ukon hautaa hoitaa. Tytön vien sinne silloin kun tahtoo, mutta muuten olkoot.