Onko lesken pakko hoitaa puolison hautaa?
Siinäpä kysymys, ei varmaankaan kovin moni joudu tällaista miettimään.
Meillä on ollut erittäin vaikea avioliitto miehen uskottomuuden vuoksi. Mies on kyllä tunnustanut olleensa aiemmin uskoton, mutta nyt sain miehen selän takaa tietää, että se jatkuu edelleen. Miehellä ei siis ole suhdetta vaan etsii ja harrastaa irtosuhteita :( Meillä monta pientä lasta ja mikä hulluinta: meillä ei ole koskaan riidelty! Miehen mielestä meidän parisuhde voi kuulemma tosi hyvin, olen sitä useasti kysynyt häneltä. Joopa joo, kai se on päästään sairas.
Olen nyt kuitenkin yrittänyt elää tässä avioliitossa lähinnä järkiperustein, jotta lasten koti ei hajoaisi mutta aika raskasta tämä on. Miehen terveys on alkanut viime aikoina reistailemaan (sydän lähinnä) ja mietinkin, että jos mies saa vaikka sydänkohtauksen ja menehtyy siihen niin onko minun aviovaimona pakko järjestää hänelle hautajaiset ja haudan hoito?
Ymmärrätte varmaan, että olen henkisesti aivan lyöty, koska mies on kohdellut ja kohtelee minua kuten nyt tekee.
Lasten takia varmaan olisi pakko järjestää hautajaiset. Kai ne tulisi järjestettyä halvimman mukaan. Mutta onko minun pakko hoitaa mahdollista hautapaikkaa enää? Tuntuu niin pahalta ja raskaalta, kaikki tämä miten mies on kohdellut minua nämä vuodet ja sitten pitäisi vielä jaksaa mahdollinen hautapaikkakin hoitaa, jos miehen terveys menee siihen tilaan.
Kommentit (33)
Lapsille ero on AINA parempi vaihtoehto kuin rakkaudettomat kulissit. Teet vain vahinkoa lapsillesi jäämällä. Ja mitä pidempään pitkität sitä vaikeampi lapsille on toipua - ei erosta vaan aiemmasta "perhe-elämästä". Terv. kulissiperheen lapsi, jossa ero tuli liian myöhään.
Ja vastauksena kysymykseesi, ei. Sinun ei tarvitse järjestää hautajaisia, jos et tahdo. Voit delegoida sen jollekin muulle tai antaa kunnan hoitaa asian. Hautajaiset joka tapauksessa maksaa "vainaja", eli niiden kulut vähennetään kuolinpesän varoista, riippumatta siitä kuka käytännön järjestelyt hoitaa.
Ei tarvitse hoitaa. Siinä vastaus kysymykseen.
Mutta mahdollisen hautapaikan hoito tai hoitamatta jättäminen ei ole sinun ongelmasi, vaan ihan muut asiat. Kulissien ylläpito ei hyödytä ketään, tai ehkä jollakin tasolla miestä, jos sattuu sairastumaan vakavasti ja sinä huolehdit hänen hoitamisestaan.
Onko kiva rypeä itsesäälissä ja katkeruudessa? Hae avioeroa ja potkaise ukkosi pihalle. Et itsekään kuulosta kovin tasapainoiselta ?
Miehesi ei kuole. Siis ei luole, vaikka fantasioit siitä. Elämäsi jatkuu tuollaisena. Lapsista tulee aikuisia ja he järjestävät hautajaiset.
Miehesi sydän reistailee. Kyllä nuoren miehen sydänasiat saadaan hoidettua ja elelee pitkään.
Ei tarvitse hoitaa!! Haudatkaa uurna tai tuhka muistolehtoon. Pääset helpolla ja halvalla. Nimilaatta pilariin on yleensä vapaaehtoinen. Laatta voisi olla hyvä, jos ja kun lapset tulevaisuudessa haluavat käydä isänsä haudalla/muistomerkillä. T. alan nainen
Hautaa et hoitaisi, mutta lesken eläkkeen ottaisit kiljuen vastaan? Mieti nyt vähän mitä suollat tänne tai sitten vaan eroat siitä miehestäsi kipinkapin!
Miehen kuolema on fantasia, sillä miehen sydämen "reistailu" voi olla vaikka rytmihäiriöitä, jotka ovat vaarattomia. AP fantasioi siitä, ettei hautaa tarvitse hoitaa, kun on tässä hetkessä kykenemätön tarvittaviin ratkaisuihin. Kiltti-tyttö -leikit on raskaita kaikille osapuolille.
Kai sun niitä pieniä lapsia täytyy sinne haudalle viedä ja heidän puolestaan kynttilä ja kukka ostaa aina silloin tällöin.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:35"]
Totuus on tarua ihmeellisempää. Oma mieheni kuoli soidinmatkoillaan (auto-onnettomuus), joten jäi sitten minun tehtäväkseni ilmoittaa rakastajattarelle urhon kuolemasta. Eipä ole ennen sitä tai sen jälkeen ollut yhtä isoa tappia otsassa kuin silloin, kun kuuntelin kakkosnaisen tilitystä "sä et voi tajuta miten pahalta musta tuntuu". Osasin vastata vain, että on mulla ehkä joku käsitys asiasta.
Ei tullut nainen hautajaisiin, vaikka kutsuin kyllä.
Eikä paljoa nappaa ukon hautaa hoitaa. Tytön vien sinne silloin kun tahtoo, mutta muuten olkoot.
[/quote]
Miksi ihmeessä sinä ilmoitit kakkosnaiselle miehen kuolemasta? En minä ainakaan mitään ilmoittaisi. Tai miksi edes kutsuit hautajaisiin?
Kuinka usein tyttö pyytää haudalle? Viettekö sinne jotain? Vai hankitko vain tytölle jotain haudalle vietävää ja itse et vie mitään?
Olen pahoillani puolestasi. Kenenkään ei pitäisi joutua meidän sappaisiimme. Ja tilanteen katastrofaalisuuden tajuaa vasta kun se osuu omalle kohdalle :( Minäkin luulin, että tämä voi tapahtua vain amerikkalaisissa saippuasarjoissa, eikä ainakaan tavallisissa suomalaisissa työssä käyvissä lapsiperheissä.
ap
[/quote]
Ihan rehellisesti, en tiedä. Olin kai niin sekaisin, että se meni vähän siinä samalla. Enkä minä tiennyt mitä mies oli sinne suuntaan selittänyt, joten ajattelin, että ehkä se nainen oli tosissaan. Ihan oikeasti en tiedä miksi kutsuin ja miksi ilmoitin. Mutta se oli tosiaan vähän paksua, että häntä lohduttelin. Olin siihen aikaan melkoinen lapanen :)
Ja tyttö vie sinne haudalle käpyjä. Minä en tiedä mistä siinä on kyse, mutta joku isän ja tytön yhteinen juttu. Käpyjä kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:43"]
Totuus on tarua ihmeellisempää. Oma mieheni kuoli soidinmatkoillaan (auto-onnettomuus), joten jäi sitten minun tehtäväkseni ilmoittaa rakastajattarelle urhon kuolemasta. Eipä ole ennen sitä tai sen jälkeen ollut yhtä isoa tappia otsassa kuin silloin, kun kuuntelin kakkosnaisen tilitystä "sä et voi tajuta miten pahalta musta tuntuu". Osasin vastata vain, että on mulla ehkä joku käsitys asiasta.
Eikä paljoa nappaa ukon hautaa hoitaa. Tytön vien sinne silloin kun tahtoo, mutta muuten olkoot.
[/quote]
Miksi ihmeessä sinä ilmoitit kakkosnaiselle miehen kuolemasta? En minä ainakaan mitään ilmoittaisi. Tai miksi edes kutsuit hautajaisiin?
Kuinka usein tyttö pyytää haudalle? Viettekö sinne jotain? Vai hankitko vain tytölle jotain haudalle vietävää ja itse et vie mitään?
Olen pahoillani puolestasi. Kenenkään ei pitäisi joutua meidän sappaisiimme. Ja tilanteen katastrofaalisuuden tajuaa vasta kun se osuu omalle kohdalle :( Minäkin luulin, että tämä voi tapahtua vain amerikkalaisissa saippuasarjoissa, eikä ainakaan tavallisissa suomalaisissa työssä käyvissä lapsiperheissä.
ap
[/quote]
Ihan rehellisesti, en tiedä. Olin kai niin sekaisin, että se meni vähän siinä samalla. Enkä minä tiennyt mitä mies oli sinne suuntaan selittänyt, joten ajattelin, että ehkä se nainen oli tosissaan. Ihan oikeasti en tiedä miksi kutsuin ja miksi ilmoitin. Mutta se oli tosiaan vähän paksua, että häntä lohduttelin. Olin siihen aikaan melkoinen lapanen :)
Ja tyttö vie sinne haudalle käpyjä. Minä en tiedä mistä siinä on kyse, mutta joku isän ja tytön yhteinen juttu. Käpyjä kuitenkin.
[/quote]
Kauanko on kuolemasta aikaa?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:43"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:35"] Totuus on tarua ihmeellisempää. Oma mieheni kuoli soidinmatkoillaan (auto-onnettomuus), joten jäi sitten minun tehtäväkseni ilmoittaa rakastajattarelle urhon kuolemasta. Eipä ole ennen sitä tai sen jälkeen ollut yhtä isoa tappia otsassa kuin silloin, kun kuuntelin kakkosnaisen tilitystä "sä et voi tajuta miten pahalta musta tuntuu". Osasin vastata vain, että on mulla ehkä joku käsitys asiasta. Ei tullut nainen hautajaisiin, vaikka kutsuin kyllä. Eikä paljoa nappaa ukon hautaa hoitaa. Tytön vien sinne silloin kun tahtoo, mutta muuten olkoot. [/quote] Miksi ihmeessä sinä ilmoitit kakkosnaiselle miehen kuolemasta? En minä ainakaan mitään ilmoittaisi. Tai miksi edes kutsuit hautajaisiin? Kuinka usein tyttö pyytää haudalle? Viettekö sinne jotain? Vai hankitko vain tytölle jotain haudalle vietävää ja itse et vie mitään? Olen pahoillani puolestasi. Kenenkään ei pitäisi joutua meidän sappaisiimme. Ja tilanteen katastrofaalisuuden tajuaa vasta kun se osuu omalle kohdalle :( Minäkin luulin, että tämä voi tapahtua vain amerikkalaisissa saippuasarjoissa, eikä ainakaan tavallisissa suomalaisissa työssä käyvissä lapsiperheissä. ap [/quote] Ihan rehellisesti, en tiedä. Olin kai niin sekaisin, että se meni vähän siinä samalla. Enkä minä tiennyt mitä mies oli sinne suuntaan selittänyt, joten ajattelin, että ehkä se nainen oli tosissaan. Ihan oikeasti en tiedä miksi kutsuin ja miksi ilmoitin. Mutta se oli tosiaan vähän paksua, että häntä lohduttelin. Olin siihen aikaan melkoinen lapanen :) Ja tyttö vie sinne haudalle käpyjä. Minä en tiedä mistä siinä on kyse, mutta joku isän ja tytön yhteinen juttu. Käpyjä kuitenkin. [/quote] Kauanko on kuolemasta aikaa?
[/quote]
Nyt suunnilleen 13 vuotta. Kuinka niin?
Ei tässä tilanteessa mahdollisen haudan hoito joskus tulevaisuudessa ole sun suurin murhe. Jos aviopuoliso kuolee, taloudellisten asioiden ja perukirjoitusten hoitaminen on paljon isompi juttu kuin haudan hoito. Ja hautaa ei ole pakko kenenkään hoitaa tai sen voi halutessaan myös ulkoistaa. Olet nyt niin ahdistunut, että et näe puita metsältä. Keskusteluapu voisi olla hyväksi, niin saisit vähän selkiytettyä ajatuksiasi.
[/quote]
ap