Opettaja huolestui: ”Taso laskenut niin, että hävettää”
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:36"]
Pääasia, että oppivat lukemaan. Niillä nippelitiedoilla ei tee mitään.
[/quote]Niinpä kun nykyään voi katsoa googlesta jos jotain ei tiedä. Peruskoulu on niin viime vuosisadalle jumiutunut laitos, aika ajanut jo sen ohi.
Huolestukaa tuosta ns. opettajasta. Jos vastavalmistuneet opettajat ovat tuollaisia, niin selitys piilee siellä. Et tainnut kuitenkaan saada töitä? Palstalla keskellä viikkoa, keskellä päivää.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:33"]Onkohan sen kertotaulun ulkoa osaaminen oikeasti niin tärkeää. Itse olen ollut aina hyvä matematiikassa ja nyt opettaja, mutta kertotaulun osaan vain suunnilleen. Vieläkin muistan kuinka puuduttavaa sitä oli opetella.
[/quote]Hölmö. KAIKEN oppimisen ytimessä on ulkoaoppiminen. Jos et jaksa kertotaulua niin tuskin osaat mitään muutakaan
[/quote]
Ei vaan oivallus ja ajattelu. Miksi kertotaulut pitää osata ulkoa, jos ne voi laskeakin?
[/quote]
Aika alkeelliseksi jää oivallus ja ajattelu jos kertolaskusta saakka pitää punnertaa. Kyllä perusasiat kaikessa tekemisessä pitää lähteä selkärangasta.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:33"] Onkohan sen kertotaulun ulkoa osaaminen oikeasti niin tärkeää. Itse olen ollut aina hyvä matematiikassa ja nyt opettaja, mutta kertotaulun osaan vain suunnilleen. Vieläkin muistan kuinka puuduttavaa sitä oli opetella. [/quote] Minkä aineen opettaja olet? Yhäkö työelämässä? [/quote] Luokanopettaja ja juuri vasta valmistunut.
[/quote]
Otatko laskimen esille kun opetat kertotauluja? :D
[/quote]
En sentään, kyllä ne suunnilleen on hallussa on ja äkkiseltään laskettu päässä jos meinaa unohtua :)
Kun kertotauluja opetellaan ulkoa alaluokilla, on vaarana, että lapset opettelevat vain numeroita ulkoa, eivätkä ymmärrä edes mistä on kyse. Joillakin lapsilla on myös huono lähimuisti, jolloin ulkoa opettelu vie ihan hirveästi voimavaroja. Kertotaulujen hallitseminen kuitenkin helpottaa ja nopeuttaa laskemista ja tekee työskentelystä paljon miellyttävämpää, joten kertotaulutaidot ovat sen takia tärkeät. Ei sen takia, että että pitää osata koska vaan pitää osata, koska aina ennenkin on osattu.
Onko opettayjalla eritisen kapea työmuisti, vai mistä nämä vaikeudet kertotaulussa?
Oppiminen vaatii muistia. MItä ihmettä tuo "opettaja" höpöttää?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:00"]Onko opettayjalla eritisen kapea työmuisti, vai mistä nämä vaikeudet kertotaulussa?
[/quote]
Taitaa olla. Myös kielten sanakokeet olivat erittäin vaikeita minulle.
Matematiikassa peruskoulussa mielestäni tärkeää on matemaattisen ajattelun kehittäminen, ongelmanratkaisu ja arjen matematiikka. Kertotaulut ovat väline, ei tarkoitus.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:33"]Onkohan sen kertotaulun ulkoa osaaminen oikeasti niin tärkeää. Itse olen ollut aina hyvä matematiikassa ja nyt opettaja, mutta kertotaulun osaan vain suunnilleen. Vieläkin muistan kuinka puuduttavaa sitä oli opetella.
[/quote]Hölmö. KAIKEN oppimisen ytimessä on ulkoaoppiminen. Jos et jaksa kertotaulua niin tuskin osaat mitään muutakaan
[/quote]
Ei vaan oivallus ja ajattelu. Miksi kertotaulut pitää osata ulkoa, jos ne voi laskeakin?
[/quote]
No, varmaan siksi, että niiden ulkoa osaaminen jouduttaa laskemista. Toisaalta, ku tietää laskutavan, ni ulkoa oppiminen on helpompaa. Johan ne opettelee kymppiparitkin (1+9, 2+8, 3+7 jne) ulkoa ekalla ku niiden osaaminen helpottaa kymmenylityksissä.
Ei tuo opettaja ole muuta kuin trolli.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:36"]
Pääasia, että oppivat lukemaan. Niillä nippelitiedoilla ei tee mitään.
[/quote]Niinpä kun nykyään voi katsoa googlesta jos jotain ei tiedä. Peruskoulu on niin viime vuosisadalle jumiutunut laitos, aika ajanut jo sen ohi.
[/quote]
Joo, googlesta voi katsoa paljonko on 7*8, jos se ei ole tarttunut koulussa päähän.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:40"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:33"] Onkohan sen kertotaulun ulkoa osaaminen oikeasti niin tärkeää. Itse olen ollut aina hyvä matematiikassa ja nyt opettaja, mutta kertotaulun osaan vain suunnilleen. Vieläkin muistan kuinka puuduttavaa sitä oli opetella. [/quote] Minkä aineen opettaja olet? Yhäkö työelämässä? [/quote] Luokanopettaja ja juuri vasta valmistunut. [/quote] Otatko laskimen esille kun opetat kertotauluja? :D [/quote] En sentään, kyllä ne suunnilleen on hallussa on ja äkkiseltään laskettu päässä jos meinaa unohtua :) Kun kertotauluja opetellaan ulkoa alaluokilla, on vaarana, että lapset opettelevat vain numeroita ulkoa, eivätkä ymmärrä edes mistä on kyse. Joillakin lapsilla on myös huono lähimuisti, jolloin ulkoa opettelu vie ihan hirveästi voimavaroja. Kertotaulujen hallitseminen kuitenkin helpottaa ja nopeuttaa laskemista ja tekee työskentelystä paljon miellyttävämpää, joten kertotaulutaidot ovat sen takia tärkeät. Ei sen takia, että että pitää osata koska vaan pitää osata, koska aina ennenkin on osattu.
[/quote]
Kirjoitat niin sekavasti että tekstistäsi on vaikea saada selvää.
Mulla on nyt 5-vuotias tyttö (joka muuten juuri oppi lukemaan ja laskee 1 ja 2 päässälaskuja) ja jos opettajien taso on tuo mitä tuo yksi "opettaja" antaa ymmärtää, olen huolissani. Harkitsen varmaan kohta kotiopetusta.
Olen henkilökohtaisesti huomannut heikentymistä juurikin matematiikassa sekä äidinkielessä. Väittäisin kuitenkin, että nykylapset osaavat paljon entisiä ikäluokkia paremmin esimerkiksi englantia, koska kohtaavat sitä jatkuvasti joka paikassa. Otanta väitteelleni on pieni, mutta uskoisin tämän pätevän ympäri Suomen. Tokikin kun painotus on puhutussa kielessä, niin kirjoituksessa kenties ilmenee enemmän ongelmia, mutta jos kielen oppimisen lähtökohtana on tulla ymmärretyksi, niin se kyllä onnistuu hienosti.
Ehkä tuo opettaja on juuri kotiopettaja.
Aika moni persu ei osaa kirjoittaa saatika laskea, ainakaan todennäköisyyksiä. Hän voisi aloittaa omistaan.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:00"]Onko opettayjalla eritisen kapea työmuisti, vai mistä nämä vaikeudet kertotaulussa? [/quote] Taitaa olla. Myös kielten sanakokeet olivat erittäin vaikeita minulle. Matematiikassa peruskoulussa mielestäni tärkeää on matemaattisen ajattelun kehittäminen, ongelmanratkaisu ja arjen matematiikka. Kertotaulut ovat väline, ei tarkoitus.
[/quote]
Sinulla on erittäin vähän niitä välineitä, jos ei edes kertotaulu suju. Ajattelussa, muistissa melkoisia tukkeita edetä siihen ongelmanratkaisuun.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:21"]
Olen henkilökohtaisesti huomannut heikentymistä juurikin matematiikassa sekä äidinkielessä. Väittäisin kuitenkin, että nykylapset osaavat paljon entisiä ikäluokkia paremmin esimerkiksi englantia, koska kohtaavat sitä jatkuvasti joka paikassa. Otanta väitteelleni on pieni, mutta uskoisin tämän pätevän ympäri Suomen. Tokikin kun painotus on puhutussa kielessä, niin kirjoituksessa kenties ilmenee enemmän ongelmia, mutta jos kielen oppimisen lähtökohtana on tulla ymmärretyksi, niin se kyllä onnistuu hienosti.
[/quote]
Siinä oli pantu asia läpi puppulausegeneraattorin. :D
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:21"]
Ehkä tuo opettaja on juuri kotiopettaja.
[/quote]
Olisiko rva Mikkoska :D
Mä trollaan vielä sen verran, että miettikääs kuinka paljon peruskouluun on tuotu uusia juttuja viimeisinä vuosikymmenenä ja kuinka paljon vielä tuodaan lisää uuden opsin myötä. On väistämätöntä, että jostain vanhasta pitää tinkiä. Se, että se tapahtuu kaikista puuduttavimmista asioista on inhimillistä. Ei ollenkaan toki välttämättä hyvä asia.
Nykylapsilta ei saa vaatia mitään. Kaiken pitää olla kivaa, helppoa, kevyttä jne. Läksyjä ei saisi olla koska se sotkee vapaa-aikaa ja harrastuksia ja ne on sitäpaitsi tylsiä ja raskaita.
Kaikki rapautuu: hienomotoriikka, käsin kirjoitustaito, kunto, mielenterveys, muisti, laskutaito, luetun ymmärtämisen taito jne. Tekemisen meininki puuttuu totaalisesti ja vanhemmat vielä tätä kaikkea tukevat mm. kuljettamalla autoilla ovelta ovelle, haukumalla koulua ja opettajia, dissaamalla esim. ruotsia, pitämällä harrastuksia tärkeämpänä ja ennen kaikkea jättämällä vaatimatta lapselta asioita.
HUOLESTUTTAVAA!