Opettaja huolestui: ”Taso laskenut niin, että hävettää”
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:21"]
Olen henkilökohtaisesti huomannut heikentymistä juurikin matematiikassa sekä äidinkielessä. Väittäisin kuitenkin, että nykylapset osaavat paljon entisiä ikäluokkia paremmin esimerkiksi englantia, koska kohtaavat sitä jatkuvasti joka paikassa. Otanta väitteelleni on pieni, mutta uskoisin tämän pätevän ympäri Suomen. Tokikin kun painotus on puhutussa kielessä, niin kirjoituksessa kenties ilmenee enemmän ongelmia, mutta jos kielen oppimisen lähtökohtana on tulla ymmärretyksi, niin se kyllä onnistuu hienosti.
[/quote]miutta aito osaaminen ja oppiminen ei tarkoita sinne päin sohlaamista ja rallienglantia. Oppiminen vaatii oman ajattelun ja keskittymiskyvyn käyttöä ja ne eivät tule itsestään. Väitän, että olemme pysyvästi menettänert kilpailun helpoille massaviihdevälineille. Yli puolet nuorista ei tulevaisuudessa pysty lukemaan kokonaisia kirjoja. Kaikki keskittymistä vaatiminen on heille kauhistus. Miten koululaitos pystyy vastaamaan tähän? Kirjoitustaidon ja siihen liittyen oikeakielisyyden osaaminen on yhä harvempien osaamisaluetta. Lehdet ja netti on täynnä virheitä. Pointti on, ettei kukaan tunnu välittävän enää näistä virheistä. Viihdytämme itsemme hengiltä , oli jo 1980-luvun slogan eräässä mediaa käsittelevässä kirjassa. Kaikesta tästä seuraa: oppimiskykyiset ja kielitaitoiset ovat vallanpitäjien joukkoa ja etulyöntiasemassa tulevaisuudessa. Näämme illiteracyn tulon Suomen kouluihin yhä enenevässä määrin.
[/quote]
Minäkin olen kovin huolissani tuosta illiteracysta. Se on tosi paha juttu.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:01"]
Jaa.. Ei kyl tuu heti mieleen mitä on toi 7x8.. T. Arkkitehti
[/quote]
Toivottavasti edes verranto sujuu, ja perusgeometria. Niillä arkkitehti pärjää jo useimmissa tilanteissa.
T. sun pomosi, myös arkkitehti.
Onkohan sen kertotaulun ulkoa osaaminen oikeasti niin tärkeää. Itse olen ollut aina hyvä matematiikassa ja nyt opettaja, mutta kertotaulun osaan vain suunnilleen. Vieläkin muistan kuinka puuduttavaa sitä oli opetella.
Uudistuksia, uudistuksia koko ajan. Suomi pärjännyt hyvin Pisa-testeissä, mutta kuinka kauan. Miksi korjata jotain, mikä ei ole rikki? Ihmettelen myös, että nykypäivänä ainakin täälläpäin kokoajan poikkeuspäiviä jopa viikkoja. Eikö oppilaat jaksa vai opettajat? Mutta näillä mennään..
Kyllähän sen huomaa tällä palstallakin. Yleissivistys, peruskoulun oppimäärän hallitseminen, oikeinkirjoitus... Kaikki on romahtanut ihan muutamassa vuodessa ala-arvoiselle tasolle.
Pääasia, että oppivat lukemaan. Niillä nippelitiedoilla ei tee mitään.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:33"]
Onkohan sen kertotaulun ulkoa osaaminen oikeasti niin tärkeää. Itse olen ollut aina hyvä matematiikassa ja nyt opettaja, mutta kertotaulun osaan vain suunnilleen. Vieläkin muistan kuinka puuduttavaa sitä oli opetella.
[/quote]
Minkä aineen opettaja olet? Yhäkö työelämässä?
Asiasta viidenteen mutta minkä takia artikkelissa pitää mainita opettajan olevan perussuomalaisten kannattaja? Mielestäni nimenomaan niin opettajien kuin sotilashenkilöstön tulisi olla tiukasti puolueettomia.
Mulle myös kertotaulut oli yhtä tuskaa. Matematiikkaa olen yliopistossa opiskellut ja tutkinto on teknilliseltä alalta.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:45"]Vika voi olla myös opettajan asenteessa.
[/quote]
Ai kun lapsi ei tee läksyjään ja lue ja opettele esim kokeeseen? Kyllä se asennevika on siellä kotona. En ymmärrä miten joku vanhempi ei halua oman lapsensa parasta.
Olen 44v enkä ole koskaan oppinut kertotaulua kunnolla mutta olenpa myös huomannut ettei tosielämä sitä vaadi. En usko että olin ikäluokkani lapsista ainut tai edes lähellä sitä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:33"]
[/quote]
Minkä aineen opettaja olet? Yhäkö työelämässä?
[/quote]
Luokanopettaja ja juuri vasta valmistunut.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:33"] Onkohan sen kertotaulun ulkoa osaaminen oikeasti niin tärkeää. Itse olen ollut aina hyvä matematiikassa ja nyt opettaja, mutta kertotaulun osaan vain suunnilleen. Vieläkin muistan kuinka puuduttavaa sitä oli opetella. [/quote] Minkä aineen opettaja olet? Yhäkö työelämässä? [/quote] Luokanopettaja ja juuri vasta valmistunut.
[/quote]
Otatko laskimen esille kun opetat kertotauluja? :D
Luokanopettaja Kai-Ari Lundell (ps.) on huolissaan matematiikan osaamisen tasosta Suomessa.
–Matematiikan osaamisen taso on laskenut niin, että hävettää, Lundell kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.
Hän viittaa Itä-Suomen yliopiston tohtori Timo Tossavaisen Ylelle antamaan haastatteluun, jossa Tossavainen kertoo, että opiskelijoille joudutaan opettamaan yliopistossa peruslaskutaitoa. Tossavainen arveli huonon matematiikan osaamisen johtuvan laskimista ja älypuhelimista.
– Näin varmaan on yläkouluissa ja lukioissa, mutta alakouluissa koneita ei juuri käytetä, ja silti peruslaskuja ei hallita entiseen malliin. Osalle viitos- ja kuutosluokkalaisille jopa kertotaulun osaaminen tuottaa tuskaa. Ennen oli itsestään selvää, että kaikki osasivat kertotaulun mennessään yläkouluun, Lundell kertoo.
Lundell arvioi, että oppimisen taso tulee laskemaan entisestään Suomessa. Hän pohtii, vaaditaanko oppilailta riittävästi ja ”annetaanko kaseja liian lepsusti”.
-Jos ei mitään vaadita, ei mitään opitakaan, hän kirjoittaa.
(Aika hauskaa, että artikkelissa lukee "oppiominen")
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:33"] Onkohan sen kertotaulun ulkoa osaaminen oikeasti niin tärkeää. Itse olen ollut aina hyvä matematiikassa ja nyt opettaja, mutta kertotaulun osaan vain suunnilleen. Vieläkin muistan kuinka puuduttavaa sitä oli opetella. [/quote] Minkä aineen opettaja olet? Yhäkö työelämässä? [/quote] Luokanopettaja ja juuri vasta valmistunut.
[/quote]
Eli ilmeisesti asenne on muuttunut jo opettajilla? Jos tuoreet opet ovat tämän kuuloisia.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:33"]Onkohan sen kertotaulun ulkoa osaaminen oikeasti niin tärkeää. Itse olen ollut aina hyvä matematiikassa ja nyt opettaja, mutta kertotaulun osaan vain suunnilleen. Vieläkin muistan kuinka puuduttavaa sitä oli opetella.
[/quote]Hölmö. KAIKEN oppimisen ytimessä on ulkoaoppiminen. Jos et jaksa kertotaulua niin tuskin osaat mitään muutakaan
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:33"]Onkohan sen kertotaulun ulkoa osaaminen oikeasti niin tärkeää. Itse olen ollut aina hyvä matematiikassa ja nyt opettaja, mutta kertotaulun osaan vain suunnilleen. Vieläkin muistan kuinka puuduttavaa sitä oli opetella.
[/quote]Hölmö. KAIKEN oppimisen ytimessä on ulkoaoppiminen. Jos et jaksa kertotaulua niin tuskin osaat mitään muutakaan
[/quote]
Ei vaan oivallus ja ajattelu. Miksi kertotaulut pitää osata ulkoa, jos ne voi laskeakin?
Jaa.. Ei kyl tuu heti mieleen mitä on toi 7x8..
T. Arkkitehti