Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiran kouluttaminen remmissä kulkemiseen

Vierailija
30.09.2015 |

Kuukausi sitten pitovaikeuksien vuoksi minulle kotoutui nyt kahdeksankuinen jack russelin terrieri. Koira oli aivan pitelemätön minulle tullessani, makupaloilla oli yritetty kasvattaa, mutta tuloksetta. 

Olen saanut vapaana seuraamaan hyvin minua, tottelee luoksetulo- ja paikkakäskyä loistavasti. 

Mutta tämä remmissä seuraaminen ei luonnistu ollenkaan. Vetää kuin heikkopäinen, jaksaa ehkä pari metriä olla rauhallisesti ja sitten taas mennään. Makupaloihin en lähde, koska niistä oli selvästi syntynyt negatiivinen kierre edellisessä kodissa ja muutenkin vastustan "mielistelemällä" kasvatusta. Koiran luottamus lähtee muualta kuin lahjomisesta karkilla. 

Olisiko vinkkejä johonkin tosi hyvään sivustoon tältä saralta? Tai jos löytyy joku asiantuntija linjoilta, niin vielä parempi... 

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:23"]Menetelmä 1: pysähdyt joka ikinen kerta kun koira vetää. Odotat kunnes löysää hihnaa.

Menetelmä 2: käytät ketjupantaa ja opetat koiralle että ketjupannan kiristyminen tietää rangaistusta (nyppäsy ja kielto).

Menetelmä 3: yrität päästä helpolla (not) ja ostat sille apuvälineen (valjaat tai kuonopanta).

Menetelmä 4: opetat vetämisen pois vastaehdollistamisella. Eli kun koira vetää - naksaus ja palkkaat namilla. Kun koira osaa odottaa naksausta ja kääntyy vedon jälkeen katsomaan että mihin nami jäi - naksaus ja palkka. Tällä tekniikalla opetat koiralle myös kontaktia.

Mielestäni paras tapa on menetelmä 2 tai 4. Itelläni rotikoita ja yks malamuutti.
[/quote]

Älä missään tapauksessa käytä keinoja 2 tai 3. Mieti jos itse alottaisit uuden harrastuksen, jossa omat taitosi ovat ihan nollassa. Kumman keinon luulet olevan oppimisen kannalta tehokkaampaa: neuvomisen ja kannustamisen, vai virheistä rankaisemisen? Veikkaan että jos käytetään ainoastaan jälkimmäistä, jättäisit harrastuksen melko nopeasti kesken. No, koira ei tietenkään voi, mutta älä ihmettele jos hihnassa kulkeminen tai sinun tottelemisesi ärsyttää sitä.

Vierailija
22/27 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä palkkioilla kouluttaminen vaan on kaikkein tehokkainta ja nopeinta. Eikä koira tule sellaiseksi, että toimisi oikein vain jos saa namia, jos sitten kun koira on jo oppinut, palkkiot satunnaistetaan, niin ettei niitä todellakaan anneta koko ajan tai säännöllisesti. On eri asia maanitella ja lahjoa herkuilla tai muilla palkkioilla, kuin merkitä selkeästi milloin koira toimii oikein jollain sanalla, naksulla tms, ja sitten antaa palkka.

"Äläkä luovuta, voi olla että tuloksia saadaan puolen vuoden päästä, mutta sen jälkeen teillä onkin kymmenen vuotta leppoisia lenkkejä edessä"

Aika hidas menetelmä sitten on. Itselläni ei ole yhdenkään koiran vetämättä kulkemisen opettamiseen mennyt viikkoja kauempaa. Mutta  minä käytän positiivista vahvistamista ja palkkaa, mitä ap taas ei halua käyttää. Terriereille muuten vetäminen itsessään voi olla myös palkitseva tunne, jolloin tuo menetelmä ei välttämättä toimii. 

Olen myös täysin eri mieltä fleksistä. Minusta fleksi on ihan paras sekä pentukoirille että useimmille aikuisillekin. Itse asiassa olen sitä mieltä, että jos ei käy tottelevaisuuskisoissa tms, niin useimmille riittäisi koko elämän pelkkä fleksissä kävely. Varsinkin jos koira joutuu olemaan paljon kiinni, fleksi antaa vapautta haistella ja vähän poiketa reitiltä merkkailemaan, jolloin koiran lenkistä tulee paljon nautittavampi. Lisäksi omistajan ei tarvitse miettiä hihnan riittävällä kireydellä pitämistä ettei sotkeudu koiran jalkoihin. Toki fleksin käyttäjän pitää osata sitten sekä ohjata koiraansa käskyillä, esim. tulemaan sivuun lähelle jos tulee vaikka pyörä, että käyttää tarvittaessa fleksin pysäytysnappia.

t. kaksi terrieri-tokovaliota pelkästään "nameilla" eli positiivisella vahvistamisella kouluttanut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:18"]

Vanha kunnon ketjupanta ja nyppäisyt. Oppii parissa päivässä kun olen johdonmukainen ja koiea on muuten hanskassa.

[/quote]

Buaah-hah! Kokeilepa tuota terrierin kanssa. Se tekee siitä sellailsen tahtojen taistelun, että mieluummin vaikka kuristuu siihen pantaan kuin tottelee kusipäätä kiduttajaa. Terriereillä ei yleensä ole juuri minkäänlaista laumaviettiä eikä miellyttämisenhalua, joten niitä täytyy kouluttaa vähän kuin kissaa tai vaikak delfiiniä kouluttaisi. Ihmisen johtajuudesta ne eivät välitä hevon hittojakaan, ne tekevät vain jos tekeminen hyödyttää niitä joko luontaisen miellyttävyytensä, tai siihen assosioidun palkkion takia.

Vierailija
24/27 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:29"]

Jonkin verran noin olen luonnostani tehnytkin, mutta johdonmukaisuus puuttuu. Minun täytyy rauhoittaa tilanteet omalta seurustelultani. Usein nimittäin kävellessä minulla on kavereita koirineen mukana. 

[/quote]

Kun opettelet tuota asiaa, jätä kokonaan pois hihnaulkoilu toisten koirien kanssa. Kaikki uuudet asiat pitää ensin opettaa mahdollisimman häiriöttömissä ympäristöissä, ja vähitellen lisätä sitten häiriöastetta koiran sietokyvyn mukaan. Toiset koirat ovat kiihdyttävä ja innostava häiriö ja vakavasti haittaavat asian oppimista.

Vierailija
25/27 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjupanta on meillä toiminut parhaiten luupääkoirien kanssa. Nuo pysähtymiset on ihan yhtä tyhjän kanssa. Ja pantahan ei ole mitään repimistä tai kidutusta, sillä annetaan kilinällä merkki.

Vierailija
27/27 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:19"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:17"]

Mitä koira hyötyy kun kulkee nätisti? Mikä on se palkkio koiralle? Koira tarvitsee palkkion. Millä palkitset paikalla olon?

[/quote]

Koira ei voi olla koko ajan vapaana täällä taajama-alueella. Eli en tiedä, mitä koira varsinaisesti hyötyy. Mutta ohjaaja nyt ainakin hyötyy, kun ei tarvitse jatkuvasti repiä hihnaa. 

Ehkä ajattelen, että koirallekin on parempi, että vapaana on vapaana selkeästi ja hihnassa ei tarvitse huohottaa itseään henkihieveriin. 

ap

[/quote]

Ei, vaan mitä hyötyä siitä on koiralle kulkea nätisti koiran näkökulmasta? Miten saat koiran motivoitumaan kulkemaan nätisti? Siitä tässä oli kysymys! Jokainen askel jonka koira pääsee vetämällä eteenpäin vahvistaa vetämistä, sillä se eteenpäin pääseminen on tässä tapauksessa  koiralle "palkkio" siitä että vetää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi