IL: Antelias sosiaaliturva tekee ihmisestä helposti yhteiskunnan elätin
Ihminen on luonteeltaan rationaalinen laskelmoija ja yleensä myös vähän laiska. Raha otetaan sieltä, mistä se helpoiten irtoaa. Eikä se ole yksilön vaan järjestelmän vika.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8338337-cf2c-4780-810e-bd4ec471a…
Olen samaa mieltä jutun kirjoittajan kanssa siitä, että tukia tulisi alentaa jotta ihmiset saataisiin töihin.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina ollut valmis töihin kunhan siitä maksetaan edes se 300€ enemmän kuussa kuin mitä saa tukia, ja mielellään ilman että iso osa palkasta menisi työmatkakustannuksiin. Eli n. 1000€ kuussa olisi hyvä saada käteen, niin kyllä minä sillä jotain helppoa perushommaa voisin tehdä. Toki olen nyt ihan hyvissä töissä, mutta ikinä en ole tarjottua työpaikkaa jättänyt ottamatta, koska ei minusta oikein ole vain kotona löhöilemäänkään.
Kiitos järkevästä kommentista.  Arvostan sinua kommentoija todella suuresti.
Että Suomesta sittenkin vielä löytyy ihmisiä, joilla on halua ja sisua ja itsekunnioitusta, elättää itsensä itse, niin pitkälle kuin pystyy.
Jos olisi enemmän kaltaisiasia, ei meillä mitään työttömyysongelmaa olisi.
Eikä sen puoleen ehkä myöskään työvoimapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä velaton rivarikaksio ja jos jäisin työttömäksi niin saisin 1100€/kk käteen 400 päivän ajan. Aivan hyvin eläisin sillä rahalla täällä keskikokoisessa kaupungissa kun yksin asun. Ihminen oppii nopeasti tulemaan vähemmälläkin toimeen ja laiskuus voittaa.
M35
Jää ihmeessä jos sillä tulee niin hyvin toimeen, äkkiä putoat peruspäivärahalle ja sitten toimeentulotuelle ja joudut myymään asunnon.
Joku työhaluinen ottaisi innoissaan paikkasi!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina ollut valmis töihin kunhan siitä maksetaan edes se 300€ enemmän kuussa kuin mitä saa tukia, ja mielellään ilman että iso osa palkasta menisi työmatkakustannuksiin. Eli n. 1000€ kuussa olisi hyvä saada käteen, niin kyllä minä sillä jotain helppoa perushommaa voisin tehdä. Toki olen nyt ihan hyvissä töissä, mutta ikinä en ole tarjottua työpaikkaa jättänyt ottamatta, koska ei minusta oikein ole vain kotona löhöilemäänkään.
Tässä rehellinen vastaus joka todistaa aloittajan pointin. Kaveri sanoo ihan suoraan että käy töissä jos siitä saa x määrän enemmän rahaa kuin tuista.
Oikeastihan tämän pitäisi mennä niin, että työssä käydään jos siitä saa vähintään tasan saman summan kuin kotona löhöilystä (työssäkäymisen kulut mukaan laskien). Jos ei samalla summalla ota työtä vastaan, kyseessä on vain oma laiskuus ja piittaamattomuus yhteiskunnasta. Työssäkäyvien veroista ne tuet katetaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä velaton rivarikaksio ja jos jäisin työttömäksi niin saisin 1100€/kk käteen 400 päivän ajan. Aivan hyvin eläisin sillä rahalla täällä keskikokoisessa kaupungissa kun yksin asun. Ihminen oppii nopeasti tulemaan vähemmälläkin toimeen ja laiskuus voittaa.
M35
Useimmat ihmiset kuitenkin ajattelevat pitemmälle kuin 400 päivän päähän. Pitkä työttömyys haittaa myöhempää työllistymistä ja vaikka on kieltämättä mukavaa lomailla välillä, niin aika käy pitkäksi ja tuolla summalla ei kovin paljoa kodin ulkopuolista elämää vietetä. Kotona kykkiminen kuukausi toisensa perään ei mitään herkkua ole.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt siis verrataan pienimpiä tukia tuollaiseen loisen ökyeläkkeeseen? Jeps, tuo raha on ökyilyä verrattuna pienimpiin tukiin joilla moni joutuu elää.
Kokoomus on sen verran vieraantunut todellisesta elämästä, että luullaan tavallisen köyhän elävän vähintään yhtä hyvin kuin sopeutumiseläkkeellä. Ja niitä minimitukia köyhiltä kadehtitasn ja juuri niistä halutaan leikata. Ei kansanedustajien sopeutumiseläkkeistä.
Ristiriitaista minusta...
Jännä ettei edes lehdistössä ole huomattu ettei niitä töitä ole mihin ihmisiä voisi piiskaamalla pakottaa. Suurtyöttömyys on ja pysyy vaikka työttömiä on nyt "aktivoitu" raipoin ja uhkauksin ja pakkokurssein reilut 30 vuotta. Eli siis joku vähän viisaampi tajuaisi että tarvitaan toisenlaisia keinoja eli lisää työpaikkoja kun vanhat ja kokeillut keinot ei toimi ollenkaan.
Eikä myöskään anna kovinkaan vakuuttavaa kuvaa toimittajan ammattitaidosta että tuo sekoittaa ihan surutta kansanedustajien vanhan (ja uuden) sopeutumiseläkkeen/rahan ja ansiosidonnaisen joilla on täysin erilaiset ehdot.
Toki molemmissa saa paritonnia kuussa rahaa mutta käytännössä ansiosidonnaisella joutut todistelemaan työkkäriin hakevasi töitä, joudut ehkä erilaisille pelleilykursseille ja lisäksi sen pituus on hyvin rajoitettu ja määrä tippuu heti jos on muita tuloja. Sopeutumisrahaa saa näemmä vaikka tekisi töitäkin yrityksen kautta jos vaan ei nosta palkkoja tililleen (nyt).
Vierailija kirjoitti:
Entäs me sairaat? Yritän tässä kuntoutua työhön, mutta eri tahot nyt pompottelevat minua heidän välillä samalla, kun Kela sekoilee kaikkien hakemuksieni kanssa, aiheuttaen ihan järkyttävää stressiä mikä on nyt itseasiassa haitannut kuntoutumistani.
Tuntuu, että Kela ja terveydenhuolto ihan tahallaan pyrkii pitämään minua sairaana.
Sama minulla. Kela vaatii liitteitä toisen perään, mutta ei suostu hyväksymään sairaslomaa. Usean asiantuntijan lausunnot ei riitä. Aina puuttuu näyttöä. Julkisella puolella näyttöä ei saa kerättyä, kun eivät ne halua antaa mitään muuta kuin mitä on ihan pakko potilaan hoidon takia. Olen parilla yksityiselläkin käynyt, eivät minua terveeksi haukkuneet, mutta ei auttanut kelaan. Yksityiset lääkärit myös kokee, että he eivät voi ottaa tilanteeseen kantaa kovin laajasti tunninkaan ajalla, koska sairaudet ovat niin moninaiset ja vaativat useaa asiantuntijaa.
Koko sairasloma on mennyt stressin ja liitteiden hankkimisen parissa sairastamisen lisäksi. Helpompi olisi ollut "työttömänä" ellei siihen taas sisältyisi kuntouttavaan painostamisen agendat. Lisäksi tilanne on häpeällinen ja vaikea selittää, koska ei tavan kansalaiset usko, että tällainen voi olla totta. Ihmiset ajattelee, että on oltava feikkisairas, jos Kela ei hyväksy virallisia lausuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta myös sillä palkalla pitäisi elää. Kyllä ihmiset töihin menee kun palkkoja nostetaan. Esim auton pitäminen on kallista, ja usein töihin menoon tarvitaan se auto.
Miksi töihin menemiseen tarvitaan auto? Jos matka on esimerkiksi 20km, se taittuu aivan hyvin polkupyörällä ja talvella suksilla. Nii se taittui ennenkin, kun ei vielä edes ollut sosiaalitukia jotka olisi mahdollistaneet jäädä kotiin makaamaan.
Jos matka taas on ihan oikeasti pidempi kuin voit päivittäin kulkea, miksi kuljet kotiin joka päivä? On aivan normaalia monessa ammatissa tehdä reissutyötä. Kysy työnantajalta, voitko nukkua viikonpäivien väliset yöt työpaikalla. Jos se ei onnistu, kimppakämppä läheltä muiden työntekijöiden kanssa. Kaksioon mahtuu helposti 6-8 nukkumaan. Kesällä myös teltta on varteenotettava vaihtoehto.
Jos naurattaa ja pidätte hulluna, ajatelkaa että kaikki ylläoleva on täysin normaalia monessa maassa, missä ei ole Suomen kaltaista sosiaaliturvaa. Jopa Suomessa asuu sosiaaliturvan ulkopuolella olevia ulkomaisia keikkatyöläisiä tuollaisissa täyteen ahdetuissa pikkuasunnoissa työkeikkojensa (viikkoja-kuukausia) ajan.
Ei ne tuet välttämättä suoraan passivoi, mutta kyllä ne passiivisuuden ja mukavuudenhaluisuuden mahdollistaa.
Oletko hullu?
Mulla työmatka 15km suuntaan ja ajan sen päivittäin 4 kertaa.
Ja nyt pitäis ajaa tuo pyörällä??oletko vähän yksinkertainen? Jos nyt lähdetään siitä, etten tietenkään tarkoittanut sinua henkilökohtaisesti, kuinka olisin voinutkaan, kun en sinua tunne etkä minua kiinnosta. Tietenkään yleinen lausuminen kata kaikkia poikkeuksia. Kuinka suuri osa suomalaisista esimerkiksi kulkee töihin neljästi päivässä? Prosentin kymmenesosa.
Ja jos nyt haluat vastauksen niin kyllä, mikset pyöräile? Alle tunti menee eli alle 4 tuntia päivässä. Siihen päälle 8 tuntia työaikaa ja 8 tuntia unta, niin sulle jää 4 tuntia vapaa-aikaa joka arkipäivä. Ei tuo minusta ole kovin huono tilanne. Taidat olla vain laiska ja mukavuudenhaluinen.
Miten muka menee alle tunti kun autollakin menee 15min, huonolla kelillä enemmän.
Pyörällä ei välttämättä pääse aamu kuudelta mihinkään kun tiet auraamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2300e/kk poliitikolle on vähän enemmän, kuin tonnin ansiosidonnainen -25% veroa, vaikka politiikko maksaisikin veroja saman 25% tuestaan..
Joo, mutta toi poliitikko on ollut valtioin hommissa neljä vuotta yhtäjaksoisesti.
Heille kuuluukin se alkuraha, että pääsevät taas elämän alkuun, kun ovat olleet hoitamassa kansalaisten asioita eduskunnassa.
Heillähän on ollut täysi kansan tuki tehtäväänsä, kun heidät on sinne äänestämällä valittu.Tietenkin tuo oli ihan hullua, että yli 10 vuottakin maksetaan tuota sopeutusrahaa, mutta kaksi vuotta on täysin kohtuu aika. Sen aikaahan sitä ansiosidonnaista päivärahaakin saa.
Eikä ne sitä sopeutusmisrahaa saaneet puhtaana käteen, verot hekin siitä maksoivat.Jotain 1800 euroa käteen puhtaana.
Sopeutumisraha ei näemmä muutu puolison tulojen vuoksi. Tuo natku on nostanut sopeutumisrahaa täysimääräisenä siitä huolimatta, että hänen miehensä on lakimies, jolla melko varmasti on lakimiehen palkka.
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä rikkaan eliitin masinoimaa yleisen mielipiteen myrkytystä, valehtelua ja vääristelyä. Ihan venäläistä propagandaa, Putinkin olisi kateellinen!!
Tämä.
Hajota ja hallitse. Jaa kansa riitaiseksi toisiaan vastaan. Eliitin media ruokkii vastakkainasettelua ja sen suoltama propaganda uppoaa kuin lämmin veitsi voihin. Hyvin hyvin harva osaa katsoa nenäänsä pitemmälle ja tajuta sitä, että hallituskokoonpanosta riippumatta kaikki puolueet pitää huolta eliitistä ja varmistaa sen pysymisen verottomana.
Vähän toista luokkaa on olleet euromäärältään nuo sopeutumiseläkkeet/sopeutumisraha kuin vaikka toimeentulotuki, josta ei todella ole varaa nipistää. Päin vastoin Suomi on saanut noottia kun vähimmäistuki on liian pieni. Pakollisten asumisen ja terveydenhuollon menojen jälkeen käteenjäävä osuus yksinelävälle aikuielle on 500e/kk. Sillä maksetaan mm. ruoka, netti, puhelin, vaatteet, kengät ja muut käyttötavarat, sisustus, kodinkoneet, harrastukset, liikkuminen, lemmikin eläinlääkärikulut (onneksi saa osamaksulla), opintolainen lyhennykset jne. Itse saan toimeentulotukea lähinnä pitkään jatkuneen vaikean terveydentilan takia, niin tiedän kyllä mistä puhun. (En ole saanut mitään harkinnanvaraista tukea, kerran pyysin mm. pesukoneeseen, en saanut, itse piti kustantaa.)
On täysin tarkoituksenhakuista ja vääristävää puhua yleisesti esimerkkinä "sosiaalisurvasta" puhuttaessa kansanedutajien sopeutumisrahasta (aiemmin sopeutumiseläke). Eduskunnan sopeutumisrahajärjestelmä on poikkeuksellinen verrattuna tavallisen ihmisen minimitukiin, kuten toimeentulotuki (tai työmarkkinatuki, peruspäiväraha, sairauspäiväraha). Kansanedustajilla on ollut ja on vieläkin näitä aivan erityisiä etuuksia. Nythän noita kansanedustajienkin sopeutumistukia on vähennetty ja vuosimääräisesti rajattu, vaikka ovat vieläkin aivan toista luokkaa kuin tavallisen kansan minimituet.
Kirjoittaja antaa ymmärtää että kaikkia sosiaalitukia olisi varaa leikata samoin kuin kansanedustajien tukia. Näinhän ei asianlaita todellakaan ole. Varsinkaan kaikkein köyhimpien toimeentulotuesta (tai työmarkkinatuesta ja sairauspäivärahasta) ei todella ova varaa leikata, päinvastoin. Väitän että jos näistä tuista leikattaisiin, niin köyhimpien toimeentulo kärsisi niin paljon, ettei se todella kannustaisi juuri muuhun kuin rikollisuuteen kurjuuden kasvaessa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä rehellinen vastaus joka todistaa aloittajan pointin. Kaveri sanoo ihan suoraan että käy töissä jos siitä saa x määrän enemmän rahaa kuin tuista.
Oikeastihan tämän pitäisi mennä niin, että työssä käydään jos siitä saa vähintään tasan saman summan kuin kotona löhöilystä (työssäkäymisen kulut mukaan laskien). Jos ei samalla summalla ota työtä vastaan, kyseessä on vain oma laiskuus ja piittaamattomuus yhteiskunnasta. Työssäkäyvien veroista ne tuet katetaan.
Työssäkäynti maksaa enemmän kuin kotona istuminen. Saan aika surkeaa ansiosidonnaista ja ei minulla rehellisesti sanottuna olisi varaa maksaa tällä rahalla lisäksi työmatkakuluja, työvaatetuksen uusimista ja työpaikkaruokailua joka maksaa selvästi enemmän kuin nää halvimmat kotimakaronisörsselit.
Lisäksi joka ainoa työssäkäyvä olisi taatusti sitä mieltä että tää reilu 1400 kuussa miinus verot olisi ihan naurettava palkka kuukausipalkaksi täydestä työviikosta.
Eli tehkää itse minimipalkalla jos haluatte. Minä haluan oikeaa palkkaa jos joudun tekemään oikeaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Sinähän varmaan tekisitkin työtäsi 700€/kk, ihan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäynti maksaa enemmän kuin kotona istuminen. Saan aika surkeaa ansiosidonnaista ja ei minulla rehellisesti sanottuna olisi varaa maksaa tällä rahalla lisäksi työmatkakuluja, työvaatetuksen uusimista ja työpaikkaruokailua joka maksaa selvästi enemmän kuin nää halvimmat kotimakaronisörsselit.
Lisäksi joka ainoa työssäkäyvä olisi taatusti sitä mieltä että tää reilu 1400 kuussa miinus verot olisi ihan naurettava palkka kuukausipalkaksi täydestä työviikosta.
Eli tehkää itse minimipalkalla jos haluatte. Minä haluan oikeaa palkkaa jos joudun tekemään oikeaa työtä.
Enkö minä tuossa viestissä varta vasten kirjoittanut, että työssäkäynnin kustannukset mukaan lukien? Ei ihme että ollaan tukien varassa jos ei edes keskustelupalstalla viitsitä lukea viestejä joihin vastataan
Oksettava vertaus. Rutiköyhää verrataan kansanedustajaan. Kyllä rikkaiden tuet pois mutta ole mitään tekemistä köyhyys loukussa elävien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap voi ryömiä takas helv*ttiin!
Totuuden puhumisestako?
Totuuden täydellisestä vääristelystä.
Vierailija kirjoitti:
Ja voiko olla että meille ihan ulkomaita myöten tullaan nauttimaan anteliaasta sosiaaliturvasta?
Miten edes julkenet ehdottaa että joku tekisi noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta myös sillä palkalla pitäisi elää. Kyllä ihmiset töihin menee kun palkkoja nostetaan. Esim auton pitäminen on kallista, ja usein töihin menoon tarvitaan se auto.
Miksi töihin menemiseen tarvitaan auto? Jos matka on esimerkiksi 20km, se taittuu aivan hyvin polkupyörällä ja talvella suksilla. Nii se taittui ennenkin, kun ei vielä edes ollut sosiaalitukia jotka olisi mahdollistaneet jäädä kotiin makaamaan.
Jos matka taas on ihan oikeasti pidempi kuin voit päivittäin kulkea, miksi kuljet kotiin joka päivä? On aivan normaalia monessa ammatissa tehdä reissutyötä. Kysy työnantajalta, voitko nukkua viikonpäivien väliset yöt työpaikalla. Jos se ei onnistu, kimppakämppä läheltä muiden työntekijöiden kanssa. Kaksioon mahtuu helposti 6-8 nukkumaan. Kesällä myös teltta on varteenotettava vaihtoehto.
Jos naurattaa ja pidätte hulluna, ajatelkaa että kaikki ylläoleva on täysin normaalia monessa maassa, missä ei ole Suomen kaltaista sosiaaliturvaa. Jopa Suomessa asuu sosiaaliturvan ulkopuolella olevia ulkomaisia keikkatyöläisiä tuollaisissa täyteen ahdetuissa pikkuasunnoissa työkeikkojensa (viikkoja-kuukausia) ajan.
Ei ne tuet välttämättä suoraan passivoi, mutta kyllä ne passiivisuuden ja mukavuudenhaluisuuden mahdollistaa.
Oletko hullu?
Mulla työmatka 15km suuntaan ja ajan sen päivittäin 4 kertaa.
Ja nyt pitäis ajaa tuo pyörällä??oletko vähän yksinkertainen? Jos nyt lähdetään siitä, etten tietenkään tarkoittanut sinua henkilökohtaisesti, kuinka olisin voinutkaan, kun en sinua tunne etkä minua kiinnosta. Tietenkään yleinen lausuminen kata kaikkia poikkeuksia. Kuinka suuri osa suomalaisista esimerkiksi kulkee töihin neljästi päivässä? Prosentin kymmenesosa.
Ja jos nyt haluat vastauksen niin kyllä, mikset pyöräile? Alle tunti menee eli alle 4 tuntia päivässä. Siihen päälle 8 tuntia työaikaa ja 8 tuntia unta, niin sulle jää 4 tuntia vapaa-aikaa joka arkipäivä. Ei tuo minusta ole kovin huono tilanne. Taidat olla vain laiska ja mukavuudenhaluinen.
Miten muka menee alle tunti kun autollakin menee 15min, huonolla kelillä enemmän.
Pyörällä ei välttämättä pääse aamu kuudelta mihinkään kun tiet auraamattomia.
Miten niin menee alle tunti, kysytkö tosissasi? Olisiko vaikka yksinkertainen matka - aika - nopeus lasku? 15km matka alle tuntiin tarkoittaa 15km/h keskivauhtia mikä on varsin normaali vauhti, ellet pyöräile metsässä tai matkan varrella ole liikennevaloja 100 metrin välein.
Kun lunta, mene suksilla. Tuollaisia matkoja hiihdettiin ennenvanhaan lapsena kouluun.
Tuo on ihan totta. Kun loppui opintotuet ja siirryin toimeentulotukeen, en jaksanut tehdä hanttihommia vaan odotin että tulee hyväpalkkainen koulutusta vastaava työ. Niin myös tapahtui ja siitä lähin olen ollut hyvissä töissä ja elänyt makeasti. Olen siis esimerkki tukien laiskottamasta ihmisestä enkä kadu valintojani tippaakaan.
Ai olen laiska ja mukavuudenhaluinen kun en enää jaksa ajaa pyörällä kun teen raskasta maataloustyötä??