IL: Antelias sosiaaliturva tekee ihmisestä helposti yhteiskunnan elätin
Ihminen on luonteeltaan rationaalinen laskelmoija ja yleensä myös vähän laiska. Raha otetaan sieltä, mistä se helpoiten irtoaa. Eikä se ole yksilön vaan järjestelmän vika.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8338337-cf2c-4780-810e-bd4ec471a…
Olen samaa mieltä jutun kirjoittajan kanssa siitä, että tukia tulisi alentaa jotta ihmiset saataisiin töihin.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Työ on ihmiselle muutakin kuin pelkkä palkka. Sillä on iso merkitys ihmisen sosiaalisessa elämässä ja asemassa. Työtä ei tehdä pelkän palkan vuoksi.
Mee tekemään paskasta ja raskasta duunia muutamaksi vuodeksi jollain höpölöpö palkalla josta vedetään törkyverot päältä, ja tuu sit kertoo uudestaan.
kyllä, tukia saa aivan liian helposti ja liian paljon, passivoi entisestään laiskoja loisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ on ihmiselle muutakin kuin pelkkä palkka. Sillä on iso merkitys ihmisen sosiaalisessa elämässä ja asemassa. Työtä ei tehdä pelkän palkan vuoksi.
Mee tekemään paskasta ja raskasta duunia muutamaksi vuodeksi jollain höpölöpö palkalla josta vedetään törkyverot päältä, ja tuu sit kertoo uudestaan.
Kaikki työ on yhtä arvokasta. Työ kuin työ on parasta sosiaaliturvaa
Minä olin pari vuotta sijaisena, palkkaa sain tilille verojen jälkeen 1 900 €/kk. Sen jälkeen olin ansiosidonnaisella 4 kk ja tilille tuli kaikkien vähennysten jälkeen lähes tulkoon 1 000 €/kk. Onhan se hieno summa kieltämättä lomailusta. Siihen päälle vielä edellisen työn lomarahat yli 2 000 €, niin 4 kk joutenolon aikana sain rahaa siis noin 6 000 €. Ihan mielelläni olin lomalla, teki tosi hyvää. Varsinkin kun tiesin, että työttömyys tulee kestämään vaan tuon 4 kk ja sitten jatkuu hommat. Nyt olen siis taas töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ap voi ryömiä takas helv*ttiin!
Totuuden puhumisestako?
Vierailija kirjoitti:
Mutta myös sillä palkalla pitäisi elää. Kyllä ihmiset töihin menee kun palkkoja nostetaan. Esim auton pitäminen on kallista, ja usein töihin menoon tarvitaan se auto.
Miksi töihin menemiseen tarvitaan auto? Jos matka on esimerkiksi 20km, se taittuu aivan hyvin polkupyörällä ja talvella suksilla. Nii se taittui ennenkin, kun ei vielä edes ollut sosiaalitukia jotka olisi mahdollistaneet jäädä kotiin makaamaan.
Jos matka taas on ihan oikeasti pidempi kuin voit päivittäin kulkea, miksi kuljet kotiin joka päivä? On aivan normaalia monessa ammatissa tehdä reissutyötä. Kysy työnantajalta, voitko nukkua viikonpäivien väliset yöt työpaikalla. Jos se ei onnistu, kimppakämppä läheltä muiden työntekijöiden kanssa. Kaksioon mahtuu helposti 6-8 nukkumaan. Kesällä myös teltta on varteenotettava vaihtoehto.
Jos naurattaa ja pidätte hulluna, ajatelkaa että kaikki ylläoleva on täysin normaalia monessa maassa, missä ei ole Suomen kaltaista sosiaaliturvaa. Jopa Suomessa asuu sosiaaliturvan ulkopuolella olevia ulkomaisia keikkatyöläisiä tuollaisissa täyteen ahdetuissa pikkuasunnoissa työkeikkojensa (viikkoja-kuukausia) ajan.
Ei ne tuet välttämättä suoraan passivoi, mutta kyllä ne passiivisuuden ja mukavuudenhaluisuuden mahdollistaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli totta joskus aikoinaan, mutta nykyään on aivan normaalia että kokonaiset kaveriporukat ovat vapaaehtoisesti työttömiä. Vanhemmat ihmiset eivät oikeasti tajua miten paljoon raha riittää, kun istuu kotona 247.
Olen eri mieltä siitä, että antelias sosiaaliturva tekisi ihmisestä yhteiskunnan elätin. Kyllä ne on ne kotoa opitut arvot mitkä siihen vaikuttaa. Voisin olla yhteiskunnan elättinä, mutta en ole, koska kotona on iskostettu ajatus eteenpäin menemisestä ja oman työnteon tärkeydestä. Kotoa nämä jutut suurimmaksi osaksi lähtevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on antelias sosiaaliturva? Tanskassa?
Suomessa
Ai on vai?
Mä saan 660e ja mitään ei jää.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun niitä töitä, joista maksetaan riittävästi elämiseen kuluva palkka ei ole.
Yksi iso kiitos tästä kuuluu työkokeiluihin, joissa työnantajat saavat käytännössä ilmaista työvoimaa, valtio maksaa sitten 9 e/päivä.
Tukien leikkuu kaiken kallistuessa ei taas aiheita mitään hyvää, kyllä lopulta esim ryöstöt jne lisääntyvät jos ihminen ei pärjää tuloillaan.
Että kannattaa miettiä vähän isommalta kantilta, mm toimeentulotuki on se minimirah, jolla juuri ja juuri tulee toimeen.
Jos siitä leikataan, niin paha on köyhän enää koittaa säästää yhtään mistään - rikollisuus yms tulee lisääntymään.
Ei kokkarit mieti noin pitkälle, että ajamalla tuet vielä alemmas niin köyhillä ei ole enää vaihtoehtoja. Kouluttaa, kun itse ei saanut enää sopeutumiseläkettä, joka ei ole verrattavissa minimitukiin, nyyh.
Suomessa on noin miljoona köyhää. Näitä ihmisiä ei pitäisi ajaa enää yhtään ahtaammalle. Monella ei riitä raha vuokran yms jälkeen enää kunnolla elämiseen, että se niistä jättimäisistä tuista.
Mun tuttu on asfalttimiehenä. Tekee keväästä syksyyn töitä ja kieltämättä työ on raskasta ja tekee pitkiä päiviä. Saa ansiosidonnaista n. 5-6 kk ja varmasti hyvät rahat. On se silti vähän outoa, että saat nauttia hyvistä rahoista sen noin puolivuotta vuosi toisensa jälkeen, kun toiset on ympäri vuoden töissä. Tunnillisesti teen enemmän töitä, kun tuo asfalttimies.
Vierailija kirjoitti:
Jossakin mielipidemittauksessa kokoomuksen tämänhetkinen kannatus on 26 prosentin luokkaa. Käsittämätöntä kuinka lyhyt ihmisten muisti on. Äänestäkää vain kokoomus seuraavaan hallitukseen niin ne vievät toimeentulon lisäksi hikiset sukatkin köyhän - anteeksi laiskan pummin - jaloista.
Ihmisro s ka on se kokoomuksen aina välillä kaapista ryöpsähtelevä hys hys -termi.
Se näköjään jää tämänkin palstan sensuuriin, hyvä niin.
Itsellä velaton rivarikaksio ja jos jäisin työttömäksi niin saisin 1100€/kk käteen 400 päivän ajan. Aivan hyvin eläisin sillä rahalla täällä keskikokoisessa kaupungissa kun yksin asun. Ihminen oppii nopeasti tulemaan vähemmälläkin toimeen ja laiskuus voittaa.
M35
Siis sosiaaliturvassahan on se vika, että ne hyvät edut saa vain se, jolla ei ole mitään. Jos yrittää alkaa opiskelemaan tai tekemään osa-aikatöitä tai hankkimaan jotain laillisia sivutuloja, niin Kelan asiat voi mennä kuukausikaupalla sekaisin jolloin tuloksena hirvittävät jatkuvien selvityksien tekemiset, tilanteen huononeminen, tukien katkaisu määräajaksi, laskujen kasaantuminen ja jopa luottotietomerkintä. Jos omistaa yhtään mitään muuta kuin korkeintaan autonromun niin Kela ei anna mitään. Tällä varmistetaan syrjäytyminen ja aloitehaluttomuus. Alempaan keskiluokkaan "nouseminen" ei kannata, kun silloin joutuu vaan raatamaan kamalasti ja maksamaan kaikesta enemmän ja itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta myös sillä palkalla pitäisi elää. Kyllä ihmiset töihin menee kun palkkoja nostetaan. Esim auton pitäminen on kallista, ja usein töihin menoon tarvitaan se auto.
Miksi töihin menemiseen tarvitaan auto? Jos matka on esimerkiksi 20km, se taittuu aivan hyvin polkupyörällä ja talvella suksilla. Nii se taittui ennenkin, kun ei vielä edes ollut sosiaalitukia jotka olisi mahdollistaneet jäädä kotiin makaamaan.
Jos matka taas on ihan oikeasti pidempi kuin voit päivittäin kulkea, miksi kuljet kotiin joka päivä? On aivan normaalia monessa ammatissa tehdä reissutyötä. Kysy työnantajalta, voitko nukkua viikonpäivien väliset yöt työpaikalla. Jos se ei onnistu, kimppakämppä läheltä muiden työntekijöiden kanssa. Kaksioon mahtuu helposti 6-8 nukkumaan. Kesällä myös teltta on varteenotettava vaihtoehto.
Jos naurattaa ja pidätte hulluna, ajatelkaa että kaikki ylläoleva on täysin normaalia monessa maassa, missä ei ole Suomen kaltaista sosiaaliturvaa. Jopa Suomessa asuu sosiaaliturvan ulkopuolella olevia ulkomaisia keikkatyöläisiä tuollaisissa täyteen ahdetuissa pikkuasunnoissa työkeikkojensa (viikkoja-kuukausia) ajan.
Ei ne tuet välttämättä suoraan passivoi, mutta kyllä ne passiivisuuden ja mukavuudenhaluisuuden mahdollistaa.
Oletko hullu?
Mulla työmatka 15km suuntaan ja ajan sen päivittäin 4 kertaa.
Ja nyt pitäis ajaa tuo pyörällä??
Vierailija kirjoitti:
Itsellä velaton rivarikaksio ja jos jäisin työttömäksi niin saisin 1100€/kk käteen 400 päivän ajan. Aivan hyvin eläisin sillä rahalla täällä keskikokoisessa kaupungissa kun yksin asun. Ihminen oppii nopeasti tulemaan vähemmälläkin toimeen ja laiskuus voittaa.
M35
Kai nyt yksin tuolla tulee toimeen varsinkin kun ei vuokraakaan tarvitse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en ainakaan tuollaiseen alentuisi. Kyllä elämästä pitää nauttia, olla sellainen työ, jolla elää. Ei elämä ole sitä varten, että asutaan viikot työpaikalla ja viikonloput eletään kotona. Elämä on valintoja, minä en valitse hiihtää talvisin töihin. Käyn kerran viikossa toimistolla, muuten teen etänä. Vaikka muuten harrastan pyöräilyä, niin en lähde polkemaan töihin 16 km rekkojen seassa.
entinensiivoaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli totta joskus aikoinaan, mutta nykyään on aivan normaalia että kokonaiset kaveriporukat ovat vapaaehtoisesti työttömiä. Vanhemmat ihmiset eivät oikeasti tajua miten paljoon raha riittää, kun istuu kotona 247.
Nuorilla tuo voi toimia, mutta vanhempana ihmisten halut ja tarpeet yleensä muuttuvat.
Entäs me sairaat? Yritän tässä kuntoutua työhön, mutta eri tahot nyt pompottelevat minua heidän välillä samalla, kun Kela sekoilee kaikkien hakemuksieni kanssa, aiheuttaen ihan järkyttävää stressiä mikä on nyt itseasiassa haitannut kuntoutumistani.
Tuntuu, että Kela ja terveydenhuolto ihan tahallaan pyrkii pitämään minua sairaana.
Jos hyvin käy, niin ollaan NATOssa ennen seuraavaa vaaleja. Se laskisi kokoomuksen kannatusta, sillä nyt ihmiset yli puoluerajojen hakevat tietä NATOon ja kokoomuksen äänestäminen näyttäisi edistävän sitä asiaa.