Mikä on suurin tietämäsi painonnousun määrä raskausaikana?
Minulla noussut nyt 27kg ja olen 36. raskausviikolla...
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:19"]
Hoikka kaverini lihoi 35 kg, vaikka söi todella terveellisesti ja kohtuudella. Neuvolasta painostettiin koko ajan, että nyt lopetat herkuttelun ja piilosyömisen. Kaverillani on vielä anoreksiataustaa joten oli hänelle todella kova paikka, ja siis todella, ei mässäillyt salassa tms. Synnytyksen jälkeen meni 2kk niin oli takaisin vanhoissa mitoissaan, ehkä jopa hoikempanakin. Hänen kroppansa vaan keräsi raskausaikana ihan kaiken itseensä.
[/quote]
Minulla tismalleen sama. Et kuitenkaan kirjoittane minusta, koska minulla ei ole kavereita :)
Mulla tuli reilu 24 kiloa vikassa raskaudessa, aikasemmissa tuli molemmilla kerroilla n. 12kg. Olen aika hoikka varreltani 174cm/64kg, joten tuon vikan raskauden kilot tuntuivat järkyttäviltä. Olin kuitenkin alle puolessa vuodessa synnytyksestä melko samassa kunnossa kuin ennen synnytystä. Synnärille jäi 9kg ja 10kg lähti ekojen kolmen viikon aikana.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:19"]Hoikka kaverini lihoi 35 kg, vaikka söi todella terveellisesti ja kohtuudella. Neuvolasta painostettiin koko ajan, että nyt lopetat herkuttelun ja piilosyömisen. Kaverillani on vielä anoreksiataustaa joten oli hänelle todella kova paikka, ja siis todella, ei mässäillyt salassa tms. Synnytyksen jälkeen meni 2kk niin oli takaisin vanhoissa mitoissaan, ehkä jopa hoikempanakin. Hänen kroppansa vaan keräsi raskausaikana ihan kaiken itseensä.
[/quote]
Ei voi syödä kohtuudella, jos lihoo noin paljon. Tietenkin neuvolaväki painostaa, sillä ajattelevat vauvan etua!
Itse olen nyt 29. viikolla raskaana ja painoni on noussut nyt ~8kg.
Luulin ennen, että sellainen olisi mitä ihanteellisinta, mutta mitä vielä. Sain viimeksi neuvolassa jo moitteita, että paino on noussut liian nopeasti... Kyseli, että olenko herkutellut tässä viime aikoina enemmän kuin yleensä, joka selittäisi tätä nousua.
Että silleen. Vähän alkaa tulla jo sellainen olo, että kai sitten olen kauhea tankki ja pitäisi olla mielummin syömättä ja laihtua seuraavaan neuvolaan sen 5kg, jotta ollaan siellä sitten tyytyväisiä...
Hyvin hoikka ystäväni lihoi 35 kiloa.
Itse lihoin 30kg. Lähtivät kyllä jo parissa kuukaudessa. Nahat jäi :D Mutta on nekin nyt 2 vuoden päästä lähteneet :) Arpiakin tuli kamalasti, nekin ovat jo ihan vaaleita.
Mulla tuli ekassa raskaudessa yli 30kg. Niistä 13kg jäi laitokselle, seuraavat 12kg putosi viikossa, ja loput 5kg oli tiukemmassa, ja lähtivät kun imetys loppui. Muissa raskauksissa ei ole tullut kuin 1-6 kiloa, ja olen parhaimmillaan painanut 8kg vähemmän laitokselta lähtiessä kuin raskauden alkaessa. Pointtina tässä se, että sitä nestettä voi olla ihan järkkyjä määriä, kuten minulla ekassa raskaudessa (joka muuten oli ainoa, jonka loppu ajoittui kesään/syksyyn).
Nämä painoneurootikot voi jättää omaan arvoonsa, jos itse tiedät syöneesi normaalisti. Sitä nestettä voi kertyä hyvinkin kymppikiloja.
Jos elät terveellisesti edes suunnilleen, ne kaikki kyllä lähtee mitä on tullutkin.
Serkuillani, sisaruksilla, kertyi molemmilla reilu 30 kiloa ekoissa raskauksissa, ja se tuli kyllä ihan ylensyömisen ja liikkumattomuuden takia, tämän itsekin totesivat. Seuraavissa raskauksissa eivät lihoneet yhtä paljon, mutta olihan lähtöpainokin korkeampi, kun kumpikin jäi ekan raskauden jälkeen reilusti ylipainoiseksi.
Olen itse aikamoinen herkuttelija, joten täytyy sitten aikanaan olla tosi tarkka, mikäli itse paksuksi pamahdan. Kai nuo serkkujen tarinat jotain ainakin tuon äidin puolen perimästä kertovat.
Reilu 30kg ekasta, reilu kymppi jäi synnärille ja loput hävis muistaakseni kuukauessa. Tokasta nyt (34+1) about 23kg. Nesteitä reilusti, ja toki vaikuttaa viimeisen 11 viikon vuodelepo. Syödä kun on pakko nälkäänsä tai oksentaa :p
Ei jaksa ressata, tämä olotila on tarpeeksi kamala ilman joistain kiloistakin huolehtimista. Kyllä, vihaan olla raskaana, vaan pakollinen paha jos haluaa omaa lihaa ja verta olevan lapsen.
Mulla oli bmi 31 raskauden alussa. Nyt on tullut 12kg ja raskausviikkoja 34.
Neuvolassa ei onneksi ole motkotettu. Aiemmissa raskauksissa tullut joka kerta 15-18kg. Noin kolmessa kuukaudessa ne on sit aina hävinneet. Imetys on mulla tehokas laihdutuskeino. :)
Korkein painomäärä minkä tiedän on jotain 32kg joka tuli yhdelle ystävälleni.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:26"]
Itse lihoin 28 kg. Tähän ennestään pieneen ja hoikkaan varteen oli kyllä aikamoinen rasite. Tiesin että kiloja varmasti kertyy, mutta tämä oli jotain aivan järkyttävää. Työskentelen liikunnan parissa ja minulla on myös ravitsemusterapeutin paperit, eli tiesin miten syödä oikein ja liikuin läpi raskauden aktiivisesti.[/quote]
Voisitko nyt sitten kertoa, että mitä söit? Kiinnostaisi tietää. :)
Tuttavani sai kummassakin raskaudessaan lähes 30 kg painoa. Eikä todellakaan ollut ylipainoinen missään vaiheessa, kaikki lähti aina pois. Turha stressata, jos elämäntavat ovat suht terveelliset.
Mulla paino nousi 57->82 kg. Neuvolasta tuli aikalailla valitusta. Ekojen viikkojen jälkeen paino oli 66 kg eli muu lähti heti. Loput kilot lähti heti kun imetyksen oli lopettanut. Mun äidillä ja siskoilla ihan sama kaava.
M[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:32"]
Tuota 30 kg luokkaa on tullut parille kaverille. Heiltä se on myös lähtenyt suht kivuttomasti. Jännästi meillä 12 kg painonnousun saaneilla on ollut enemmän työtä mahaläskien kanssa...
[/quote]
Puhu vain omasta puolestasi! Minulla nousi joka kerran n. 12 kg. Jälkeäkään ei ollut kuukauden jälkeen synnytyksestä. Lapset olivat kyllä yli nelikiloisia ja näin ollen muukin tavara painoi vähän enemmän (lapsivettä enemmän, isompi kohtu ym. )
Minulla oli myös paljon turvotusta, joka jäi laitokselle. Kun lähdin kotiin vain 2-3 kg oli painoa enemmän kuin ennen raskaaksi tulemista. Imettäessä ne tosiaan kuukaudessa lähtivät.
[/quote]
Itse kun lähdin kotiin niin oli -2 kg. Silti kroppa keräsi imetyksen aikana rasvaa ja piti siitä tiukasti kiinni. Imetyksen loputtua kroppa alkoi näyttämään normaalilta. Myös parilla ystävälläni näin. Kilot ei kerro kaikkea.
[/quote]
Mulla sama. Raskauden aikana tuli n. 14 kg, siis ihan normisettiä. Mutta nyt olen imettänyt 8 kk ja vielä olen nelisen kilon päässä ihannepainosta. Mulla on nyt imettäessä järjetön nälkä ihan koko ajan! Yöimetysten jälkeen varsinkin ihan tajutonta, koskaan ei ole tällaista ollut, ei edes raskaana. Yritän syödä terveellisesti mutta väkisinkin tulee syötyä liikaa kun nälkä kurnii koko ajan. Maito on kyllä riittänyt hyvin ja vauva on terve ja todella iso, yli käyrien huitelee.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:32"]
Tuota 30 kg luokkaa on tullut parille kaverille. Heiltä se on myös lähtenyt suht kivuttomasti. Jännästi meillä 12 kg painonnousun saaneilla on ollut enemmän työtä mahaläskien kanssa...
[/quote]
Puhu vain omasta puolestasi! Minulla nousi joka kerran n. 12 kg. Jälkeäkään ei ollut kuukauden jälkeen synnytyksestä. Lapset olivat kyllä yli nelikiloisia ja näin ollen muukin tavara painoi vähän enemmän (lapsivettä enemmän, isompi kohtu ym. )
Minulla oli myös paljon turvotusta, joka jäi laitokselle. Kun lähdin kotiin vain 2-3 kg oli painoa enemmän kuin ennen raskaaksi tulemista. Imettäessä ne tosiaan kuukaudessa lähtivät.
[/quote]
Itse kun lähdin kotiin niin oli -2 kg. Silti kroppa keräsi imetyksen aikana rasvaa ja piti siitä tiukasti kiinni. Imetyksen loputtua kroppa alkoi näyttämään normaalilta. Myös parilla ystävälläni näin. Kilot ei kerro kaikkea.
Monelle hoikalle kaverille on tullut noin 30 kg ja ne on yleensä lähtenyt parissa kuukaudessa. Mulle pullukalle taas on tullut aina max 10 kiloa ja niistäkin silti 5 kg on jäänyt aina mukaan roikkumaan eikä imetys ole vienyt kiloakaan. Monet ennestään hoikat taas tuntuvat imetysaikana menettävän kaikki kilot ja vielä paljon enemmänkin.. :-) En kyllä tiedä mistä voisi johtua eikä tää mun tutkimus toki kovin laaja ole ;-)
Mulle tuli joku 14kg. Niistä 11 jäi synnärille. Ja kun laps oli vuoden painoin -10kg tuosta.
Mun on kans vaihea uskoa et turvotusta tulee ihan 20kg. Mut hyvä jos paino palautunut kuukaudessa. Kurjaa vain et jos paino nousee noin paljon niin helposti tulee arpia yms.
Hoikka kaverini lihoi 35 kg, vaikka söi todella terveellisesti ja kohtuudella. Neuvolasta painostettiin koko ajan, että nyt lopetat herkuttelun ja piilosyömisen. Kaverillani on vielä anoreksiataustaa joten oli hänelle todella kova paikka, ja siis todella, ei mässäillyt salassa tms. Synnytyksen jälkeen meni 2kk niin oli takaisin vanhoissa mitoissaan, ehkä jopa hoikempanakin. Hänen kroppansa vaan keräsi raskausaikana ihan kaiken itseensä.
[/quote]
Niin varmaan.... fysiikan lakien vastainen ihme sitten tämä ystäväsi. Keräsi siis 25 kiloa tyhjästä? Kymmenen menee raskauden piikkiin.
Ja peukuttavat ne, jotka saavat tästä ikään kuin oikeutuksen kerätä rasvaa tämän verran raskausaikana. Se on oikeasti vaarallista niin äidille kuin vauvalle.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:57"]
[/quote]
Minulla tismalleen sama. Et kuitenkaan kirjoittane minusta, koska minulla ei ole kavereita :)
[/quote]
Ei varmaan olekaan, koska olet valehtelija.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:20"]
Vähän yli 40kg; perusterve, urheilua aktiivisesti harrastanut ja hoikassa kunnossa oli tämä tuleva äiti ennen raskautta. Sitä ei vain voi aina valita, miten nestettä alkaa kertymään. Synnytyksen jälkeen suurin osa lisäpainosta oli jäänyt sairaalaan.
[/quote]
Itse raskaudesta tulee maksimissaan 10 kg. Kukaan ei voi kerätä kolmeakymmentä kiloa nestettä kehoonsa missään olosuhteissa. Emme ole kameleita.