Nivelreumaiset, kuinka pitkää lenkkiä teette, jos tauti ei aktiivinen?
Mulla sairaus nyt erittäin hyvässä vaiheessa, ollut jo vuoden. Ei oireile arjessa ollenkaan, mistä olen hyvin onnellinen. Käyn päivittäin tekemässä 4-6 km lenkin (kävelyä ja juoksua yhdistellen) eikä sekään tunnu missään. Eilen kuitenkin tein pikästä aikaa pidemmän lenkin, n. 11 km, ja viimeiset kilometrit olivat tuskaiset, kun päkiöitä alkoi jomottaa.
Voisikohan kyse olla vain tottumisesta, etten ole pitkään aikaan kerralla mennyt niin "pitkää" matkaa, vai johtuisiko kuitenkin reumasta...? Kengät ovat hyvät, reitti oli hiekkapolkua/asfalttia, alustalla ei suoraa yhteyttä kipuun.
Mietin vaan kuinka pitkää lenkkiä muut nivelreumaiset tekevät kivuttomasti hyvinä aikoina, alkaako tuntua missään.
Kommentit (4)
On kai se niinkin. Päkiäkipu on kuitenkin se oire, joka mulle tulee ekana, kun nivelreuma on aktivoitunut, ei niinkään suuriin niveliin. Tuntui vaan niin pirullisen tutulta verrattuna aktiiviseen vaiheeseen, kun alkoi eilen päkiöitä jomottaa.
Ja toisaalta, kai kaikki (valtaosa) nivelreumaiset pystyvät jonkun verran liikkumaan aktiivisessakin vaiheessa, ennen kuin kipu ottaa vallan?
ap
Sellainen tunti sujuu hyvin, eli varmaan 5-6 km. Jos menee esim tunti ja vartti, alkaa tulla kummallisia tuntemuksia/kipuja jalkoihin. Sitä en osaa sanoa, että onko vain tottumiskysymys, mutta tuntuu tulevan raja vastaan.
Kiitos kommentista. Aika jännä juttu, mullakin tuo matka on juuri se, mikä menee ihan kivuitta. Sitten taas, tuota 4-6 km kävelen päivittäin, että ei se varmaan tottumisestakaan johdu omalla kohdallani.
ap
Jos ei valmiiksi jo ole oireita, niin reumakipuja ei tule millään lenkillä. Ei siis vaikuta lenkin pituus.