Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkään työelämästä poissa lasten takia

Vierailija
29.09.2015 |

Kaverini saa nyt neljännen lapsen ja sen myötä tulee olemaan 10v työelämästä poissa (30v-40v ajan). Välillä tuntuu että lapsia on tehty sillä verukkeella että voi olla kotona. Ei sillä, asia ei minulle kuulu, mutta miksi? Sinä joka jäit kotiin niin kerro valinnastasi? Miten taloutenne? Oliko tämä kaikki miehelle OK? Lähinnä haluan ymmärtää....

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:27"]

Minun hyvä ystäväni oli kotiäiti parikymmentä vuotta. Ei siis koskaan ollut vakituisessa työssä missään. Oli kotiäiti kun lapset oli pieniä, oli kotiäiti kun olivat teinejä, oli kotiäiti kun lapsista tuli täysi-ikäisiä. Naisella ei siis mitään työkokemusta, ei eläkekertymää, ei mitään.

Noh, mies sitten lähti kun lapset aikuistuivat ja nainen jäi ihmettelemään mitä nyt tekisi.

Kaverini on ollut kotona lasten kanssa nyt 12 vuotta, ollut hoitovapailla, käynyt välillä kääntymässä raskauksien välillä. Nyt kun palasi, sai heti potkut yt:iden yhteydessä. Ei ajantasaista työkokemusta eikä tietoa, töitä ei nyt löydykään.

[/quote]

Jotenkin vastenmilistä tällainen pahanilkinen juoruilu. Hyh.
[/quote]

Mun mielestä tässä ei ollut mitään vastenmielistä vaan kerrotaan myös mahdollinen nurjapuoli....

Vierailija
22/37 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 00:18"]

Ehkä olen hyvä vastaamaan tähän..

Sain ensimmäisen lapsen 25vuotiaana. Sitä ennen ehdin olla työelämässä, mutta en kouluttaunut ammattiin. Perheeseemme syntyi lopuksi 6 lasta ja olin lasten kanssa kotona liki 18v. Ilman että olisin ollut missään välissä töissä. Olin ja olen edelleen sitä mieltä, että kun lapsia tekee/saa, ne myös itse hoitaa. Lapset eivät ole olleet hoidossa ulkopuolisella ja todella vähän edes esim. mummolassa. Siis hoitotarpeen takia.

Itse olen kokenut mielekkääksi olla kotona ja hoitaa lapsia. En kritisoi niitä, jotka toisin päättävät, mutta me ollaan valittu näin. Ja ennen kuin joku sanoo, että hyvähän se on , jos on varaa. No, meillä on on useinmiten todella tiukkaa, on asuntolainaa, joskus myös autolainaa yms. Mutta sitten ollaan eletty niin, että turhia tai ylimääräisiä ei ostella. Ei ole uutta omakotitaloa tai tila-autoa. Ei osteta uusia vaatteita tai hypätä parturissa jatkuvasti ym ym. Jos joku kodinkone, esim. astianpesukone hajoaa, niin sitten tiskataan käsin niin kauan, kunnes on varaa ostaa uusi.

Ja oliko minun vaikea palata työelämään, kun nuorin täytti 3v? Ilman ammattia tai mitään?

Olin työttömänä 8kk, kun sain työpaikan. Aloitin opiskelun työn ohella ja valmistuin keväällä. Olen edelleen töissä.

Totta kai pitkän kotona olemisen myötä voi syrjäytyä, mutta ei minun kohdalla ainakaan käynyt niin. Paljon on kiinni omasta asenteesta, haluaako jotain tehdä ja kuinka hyvin. Minun periaate on ollut se, että teen työni niin, ettei kenenkään tarvitse huomauttaa tekemisestä tai tekemättä jättämisestä. Ja kertaakaan en ole ollut reilun kahden vuoden aikana pois töistä, en oman tai lasten sairastamisen takia.

Ja lapset ovat kaikki pärjänneet koulussa hyvin (kun tästäkin aina kirjoitetaan, kuinka köyhät vanhemmat kasvattavat huonosti pärjääviä lapsia). Vanhin sai useamman stipendin lukioista, toisella on reilusti yli ysin keskiarvo, lopuillakin menee hyvin ja juuri nyt eskarissa olevasta on sanottu, että voisi taidoiltaan olla jo hyvin koulussa.

Kyllä meidänkin perheessä on puutteita tai vikoja, mutta en usko, että yksikään johtuu siitä, että olin kauan kotona lasten kanssa.

[/quote]

Miten vtussa voit kuvitella, että kouluttamattoman ja työttömän on OK lykätä kuusi lasta? Eikö edes kolmannen kohdalla tullut mieleen kysyä, miten näiden kulut maksetaan? Lapsi tuo leivän tullessaan, joo joo, mutta jotain rajaa, oikeasti? Ehkäisy on keksitty. Ette olisi ikinä pystyneet hankkimaan kuutta lasta ilman yhteiskunnan tukia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:01"]

Hyvä, että joku hankkii niitä lapsia.

[/quote]Eihän ole.

Vierailija
24/37 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun hyvä ystäväni oli kotiäiti parikymmentä vuotta. Ei siis koskaan ollut vakituisessa työssä missään. Oli kotiäiti kun lapset oli pieniä, oli kotiäiti kun olivat teinejä, oli kotiäiti kun lapsista tuli täysi-ikäisiä. Naisella ei siis mitään työkokemusta, ei eläkekertymää, ei mitään.

Noh, mies sitten lähti kun lapset aikuistuivat ja nainen jäi ihmettelemään mitä nyt tekisi.

Kaverini on ollut kotona lasten kanssa nyt 12 vuotta, ollut hoitovapailla, käynyt välillä kääntymässä raskauksien välillä. Nyt kun palasi, sai heti potkut yt:iden yhteydessä. Ei ajantasaista työkokemusta eikä tietoa, töitä ei nyt löydykään.

Vierailija
25/37 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin kotiin äitiysloman jälkeen koska ei ollut työpaikkaa minne palata. Ja paikkakunnallani on huono työtilanne, tiedän sen siitä että ystäväni on työttömänä ja yrittää saada töitä mutta ei ole saanut. Olen ammatilta merkonomi.
Toisen lapsen olisi määrä syntyä helmikuussa, aion olla kotona niin pitkään kuin saan. Haaveena olisi perustaa yritys, huonon työtilanteen vuoksi toiselle paikkakunnalle. Mutta saa nähdä :-).
Rahallisesti olemme pärjänneet hyvin, kulutamme tulojen mukaan :-). Tosin mies oli esikoisen syntymän jälkeen puolivuotta reissuhommissa ja sitä kautta tulot hieman nousi..

Vierailija
26/37 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä usko, että kukaan tekee lapsia saadakseen olla poissa töistä. Kyllä siinä muut tekijät painavat paljon enemmän. Me olemme halunneet monta lasta. Koska aloitimme aika myöhään, lapsia on tullut tiuhaan ja minä olen ollut pitkään poissa työelämästä. Perhe on minulle aina ykkönen ja olen halunnut hoitaa lapsemme kotona, kuten miehenikin. Arkemme on helpompaa näin. Ei tarvitse väsyneitä lapsia retuuttaa päivähoitoon jne. Olen voinut olla tukemassa lapsia koulunaloituksessa ja muutenkin auttaa paljon. Rahat riittävät, kun ne laittaa riittämään. Äitiys- ja vanhempainvapaiden aikana olen saanut ihan hyvää ansiosidonnaista päivärahaa. Silloin on laitettu säästöön mahdollisimman paljon. Hoitovapaan aikana olen tehnyt kaiken mahdollisen itse ja muusta kulutuksesta on tingitty. Silloin ei käydä ravintolassa, matkoilla jne., vaan eletään matalan budjetin elämää. Lapset saavat harrastaa ja hyvää ruokaa on aina tarjolla, mutta muusta tingitään. Tämä on hyvää elämää. Pian palaan työelämään nuorimmaisen täyttäessä kolme ja kyllä sinne on kiva palata.

Vierailija
27/37 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä se oli luonnollista että äiti oli kotona. Kyllä ihan hyvin pärjättiin miehen palkalla. Yli 20v olin kotosalla ja mukavaa oli. En tunne että olisin jäänyt jostain paitsi kun en tehnyt palkkatyötä, puuhaa riitti ihan muutenkin. Et kai oikeasti usko että lapsia tehdään sen takia ettei töitä tahdo tehdä. Taidat olla lapseton ja hyvä niin,  mutta usko pois että kyllä lapset tehdään ihan rakkaudesta ja omat lapset on ihania. 

Vierailija
28/37 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä onko työpaikan pukeutuminen syy jäädä pois töistä. En lähtisi sillä perustelee...

Vierailija
29/37 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä pitää lisätä se, että monesti työelämään ei paljon kannata monen lapsen vanhempana lähteä. Meillä olisi hoitomaksut pahimmillaan olleet yli 600 €/kk ja lisäksi minun työmatkani päälle. Ja tietysti minun työpukeutumiseni. Kotona ole verkkariretkuissa, töissä tarvitsen pari jakkupukua vähintään. Aika paljon olisi pitänyt tienata, että töihin meneminen olisi noilla kustannuksilla kannattanut.

Vierailija
30/37 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotiäitinä voi paikata poissaoloa töistä. Perheen pyörittäminen opettaa mestariksi vaativankin projektin johtamisessa ja taloustaitoja, mutta voi vaikka opiskella kun aina löytyy niitä jääriä jotka ymmärtävät vain muodollista pätevyyttä.

Vierailija
31/37 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:51"]En kyllä usko, että kukaan tekee lapsia saadakseen olla poissa töistä. Kyllä siinä muut tekijät painavat paljon enemmän. Me olemme halunneet monta lasta. Koska aloitimme aika myöhään, lapsia on tullut tiuhaan ja minä olen ollut pitkään poissa työelämästä. Perhe on minulle aina ykkönen ja olen halunnut hoitaa lapsemme kotona, kuten miehenikin. Arkemme on helpompaa näin. Ei tarvitse väsyneitä lapsia retuuttaa päivähoitoon jne. Olen voinut olla tukemassa lapsia koulunaloituksessa ja muutenkin auttaa paljon. Rahat riittävät, kun ne laittaa riittämään. Äitiys- ja vanhempainvapaiden aikana olen saanut ihan hyvää ansiosidonnaista päivärahaa. Silloin on laitettu säästöön mahdollisimman paljon. Hoitovapaan aikana olen tehnyt kaiken mahdollisen itse ja muusta kulutuksesta on tingitty. Silloin ei käydä ravintolassa, matkoilla jne., vaan eletään matalan budjetin elämää. Lapset saavat harrastaa ja hyvää ruokaa on aina tarjolla, mutta muusta tingitään. Tämä on hyvää elämää. Pian palaan työelämään nuorimmaisen täyttäessä kolme ja kyllä sinne on kiva palata.
[/quote]

Tästä pitäisi leikata että aina uusilla äitiyslomilla on sama päiväraha. Pitäisi olla aina edellinen verotus tai viimeiset kuukaudet
Samoin työttömyysetuudet.

Vierailija
32/37 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:23"]Ja vielä pitää lisätä se, että monesti työelämään ei paljon kannata monen lapsen vanhempana lähteä. Meillä olisi hoitomaksut pahimmillaan olleet yli 600 €/kk ja lisäksi minun työmatkani päälle. Ja tietysti minun työpukeutumiseni. Kotona ole verkkariretkuissa, töissä tarvitsen pari jakkupukua vähintään. Aika paljon olisi pitänyt tienata, että töihin meneminen olisi noilla kustannuksilla kannattanut.
[/quote]

Onko teillä muka neljä päiväkoti-ikäistä lasta????!!!! Jos teillä on kolme alle eskari-iän, maksut jää alle 600€ maksimi.
[/quote]

On ollut jossain vaiheessa.

Vierailija
33/37 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:51"]En kyllä usko, että kukaan tekee lapsia saadakseen olla poissa töistä. Kyllä siinä muut tekijät painavat paljon enemmän. Me olemme halunneet monta lasta. Koska aloitimme aika myöhään, lapsia on tullut tiuhaan ja minä olen ollut pitkään poissa työelämästä. Perhe on minulle aina ykkönen ja olen halunnut hoitaa lapsemme kotona, kuten miehenikin. Arkemme on helpompaa näin. Ei tarvitse väsyneitä lapsia retuuttaa päivähoitoon jne. Olen voinut olla tukemassa lapsia koulunaloituksessa ja muutenkin auttaa paljon. Rahat riittävät, kun ne laittaa riittämään. Äitiys- ja vanhempainvapaiden aikana olen saanut ihan hyvää ansiosidonnaista päivärahaa. Silloin on laitettu säästöön mahdollisimman paljon. Hoitovapaan aikana olen tehnyt kaiken mahdollisen itse ja muusta kulutuksesta on tingitty. Silloin ei käydä ravintolassa, matkoilla jne., vaan eletään matalan budjetin elämää. Lapset saavat harrastaa ja hyvää ruokaa on aina tarjolla, mutta muusta tingitään. Tämä on hyvää elämää. Pian palaan työelämään nuorimmaisen täyttäessä kolme ja kyllä sinne on kiva palata.
[/quote]

Tästä pitäisi leikata että aina uusilla äitiyslomilla on sama päiväraha. Pitäisi olla aina edellinen verotus tai viimeiset kuukaudet
Samoin työttömyysetuudet.
[/quote]

No mä olen asiasta eri mieltä.

Vierailija
34/37 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:52"]En nyt tiedä onko työpaikan pukeutuminen syy jäädä pois töistä. En lähtisi sillä perustelee...
[/quote]

Onko kukaan sanonut, että se on syy? Mikäs elämänkoululainen sä olet, kun et lukemassa ymmärrä?

Vierailija
35/37 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:26"]

Kyllä kotiäitinä voi paikata poissaoloa töistä. Perheen pyörittäminen opettaa mestariksi vaativankin projektin johtamisessa ja taloustaitoja, mutta voi vaikka opiskella kun aina löytyy niitä jääriä jotka ymmärtävät vain muodollista pätevyyttä.

[/quote]

Höpö höpö. Moniajoa ja organisointia toki oppii, mutta niin oppii töissäkin. Eikä kotitalouden kulujen budjetointi kummoisia taloustaitoja vaadi tai opeta. Sitten toki eri juttu jos kotiäiti siinä sivussa esimerkiksi sijoittaa.

Vierailija
36/37 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:27"]

[/quote]

Jotenkin vastenmilistä tällainen pahanilkinen juoruilu. Hyh.

Vierailija
37/37 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme päiväkoti-ikäistä lasta ja hoitomaksut olisivat yli 700 euroa kuukaudessa jos oltais molemmat töissä. Arvatenkin meistä huonompituloinen on kotona siihen saakka, kun nuorin täyttää kolme. Sen jälkeen esikoinen meneekin eskariin, jolloin hänen hoitomaksunsa vähän (n. 60 euroa) pienenee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi