Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri ei tarjonnut kahvilassa vaikka kutsui

Vierailija
29.09.2015 |

Olen todella ärtynyt kaverilleni. Kaveri ehdotti että nähtäisi keskustassa kahvilla joku päivä kun asumme nykyään eri puolilla kaupunkia emmekä enää voi käydä kävelyllä yhdessä. Tietenkin odotin että hän kutsujana maksaisi enkä siksi ottanut juurikaan rahaa mukaan. Kun tuli maksun aika, kaveri sanoi kuitenkin että erikseen! Jouduin siinä nolona vaihtamaan piirakanpalaseni halvempaan kun ei ollut tarpeeksi kolikoita mukana. Häpesin hirveästi, jonoakin oli. 

Kaveri katsoi minua kuin olisin jotenkin hassahtanut kun sanoin että odotin että hän kutsujana maksaisi. Ettekö te muka tarjoa kavereillenne kun olette kutsuneet? 

Rahatilanne meillä on suunnilleen sama, kyseessä siis entinen työkaverini joten tiedän suunnilleen hänen palkkatasonsa. Olemme n. 30-vuotiaita naisia jos sillä on väliä.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:19"]

Erikoisia reaktioita, kun minä sanoin etten oleta treffeillä että kutsuja maksaa kun kyseessä on kuitenkin kaksi tasavertaista aikuista, sain kuulla olevani "katkera", "juntti" ja ties mitä. Minnekäs se kutsuja maksaa-asenne on nyt kadonnut?

[/quote]

No se on eri asia, treffit. Jos mä meen kaverimiehen kanssa jonnekin, niin siinä ei ole samaa latausta. Vai laittaudutko yhtä paljon tyttökaverin tavatessasi, kuin mennessäsi treffeille kivan moehen kanssa? Jos laittaudut niin sitten sulla on kyse samasta asiasta, toki varmaan.

Vierailija
62/73 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:55"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:11"]

Millainen aikuinen ihminen "ei ota rahaa mukaan"? siis jos oot kaupungilla, eikö se nyt oo ihan selviö että on lompakko mukana? Vai mitä mä en tajua, oikein tarkoituksella jätit lompakon kotiin? 
Aivan älytön aloitus.

[/quote]

No kaikille se kaupungille meneminen ei ole mikään kerran puolessa vuodessa tapahtuva ihme. En minä kanniskele lompakkoa mukanani aina kun menen kaupungille, tässäkin tapauksessa minulla oli mukanani taskunpohjallinen kolikoita ja bussikortti. Lompakkoni on aika iso ja siellä on paljon turhia juttuja, näin ei tarvinnut ottaa käsilaukkua.

Ap

Vastaan nyt tähän noihin muihinkin juttuihin, en viitsi omistaa jokaiselle omaa viestiä.

- Äiti on kantasuomalainen

- Kävin hyvin harvoin maksullisissa jutuissa kavereiden kanssa. Muistan jonkun elokuvareissun kaverin perheen mukana, silloin maksoivat kyllä lippuni. Uimahallissa maksettiin samoin kaverin lippu kun kutsuttiin. Hamppareita en ole saanut syödä kavereiden kanssa (enkä siis muutenkaan ostaa kaupungilta ruokaa ilman erillistä lupaa), joten siitä en osaa sanoa. 

- En nyt tiedä miksi minut on kasvatettu "väärin", mikä sinä olet sanomaan onko tapojen noudattaminen oikein vai väärin? Etiketti mielestäni edelleen on se, että kutsuja maksaa. Etiketistä löytyy tietoa netistä.

[/quote]

Nimenomaan silloin tuntuu oudolta, että olet jättänyt lompakon kotiin, jos käyt kaupungilla usein. Minä piipahdan kaupungilla lähes joka päivä eikä tulisi mieleenkään jättää lompakkoa kotiin.

Ja kyllä sinut on kasvatettu vähän väärin, kun sinulle on opetettu tämä asia yleisen suomalaisen käytännön vastaisesti. Et siis noudata suomalaista tapaa.

[/quote]

No sinulla on sitten sinun tapasi, mutta minä käyn usein kaupungilla ties missä asioissa enkä ota lompakkoa mukaan ellen aio käyttää sitä. 

Ja näytä minulle etiketti joka sanoo että kutsuja ei maksa.

[/quote]

No, en kyllä tiedä ketään, joka tapaisi jättää lompakkonsa kotiin lähtiessään kaupungille. Avaimet, kännykkä ja lompakko ovat kaupunkilaisen kolmiyhteys, jonka varassa pärjää ja jotka ovat aina mukana. Sana kaupunki tarkoittaa alun perin kauppapaikkaa, muuten. Joten on luontevaa, että kaupungissa tarvitsee rahaa.

Näytäpä sinä etiketti, jonka mukaan kutsuja maksaa myös lähipiirin ja ystävien kesken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:56"]

Oletko ap itse tarjonnut tälle kaverillesi joskus jotain? Tai tapaatko tarjota kavereillesi?

[/quote]

Pyydän useimmiten ilmaisiin juttuihin kuten juoksulenkille, maksuttomille keikoille tai sitten ihan minun kotiini jossa tietty tarjoan ruokaa ja juomaa. Jos pyydän kahville, maksan kyllä myös toisen laskun. 

Mielestäni mainitsin jo aloituksessa että aiemmin tapasimme käydä kävelyillä kun asuimme lähekkäin, ei siis olla ennen oltu tilanteessa missä kummankaan pitäisi tarjota mitään. 

Ap

[/quote]

Oletko joku venäläinen? 

Vierailija
64/73 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:47"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:11"]

Millainen aikuinen ihminen "ei ota rahaa mukaan"? siis jos oot kaupungilla, eikö se nyt oo ihan selviö että on lompakko mukana? Vai mitä mä en tajua, oikein tarkoituksella jätit lompakon kotiin? 
Aivan älytön aloitus.

[/quote]

No kaikille se kaupungille meneminen ei ole mikään kerran puolessa vuodessa tapahtuva ihme. En minä kanniskele lompakkoa mukanani aina kun menen kaupungille, tässäkin tapauksessa minulla oli mukanani taskunpohjallinen kolikoita ja bussikortti. Lompakkoni on aika iso ja siellä on paljon turhia juttuja, näin ei tarvinnut ottaa käsilaukkua.

Ap

Vastaan nyt tähän noihin muihinkin juttuihin, en viitsi omistaa jokaiselle omaa viestiä.

- Äiti on kantasuomalainen

- Kävin hyvin harvoin maksullisissa jutuissa kavereiden kanssa. Muistan jonkun elokuvareissun kaverin perheen mukana, silloin maksoivat kyllä lippuni. Uimahallissa maksettiin samoin kaverin lippu kun kutsuttiin. Hamppareita en ole saanut syödä kavereiden kanssa (enkä siis muutenkaan ostaa kaupungilta ruokaa ilman erillistä lupaa), joten siitä en osaa sanoa. 

- En nyt tiedä miksi minut on kasvatettu "väärin", mikä sinä olet sanomaan onko tapojen noudattaminen oikein vai väärin? Etiketti mielestäni edelleen on se, että kutsuja maksaa. Etiketistä löytyy tietoa netistä.
[/quote]

Etkö ole aikuisiällä kertaakaan käynyt naispuolisten kavereidesi kanssa baarissa tai risteilyllä tai ylipäätään missään, missä tulisi kohtuuttoman kalliiksi se, että yksi maksaisi kaikkien menot?

Vierailija
65/73 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:03"]

Vähänkö olisi jäätävää olla ap:n työkaveri, saisi työpäivä yllättävää draamaa kun lipsauttais puolen päivän korvilla ihan viattomasti, että lähdetäänkö lounaalle.

[/quote]

:D

Vierailija
66/73 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etiketti pätee silloin, jos on kyse juhlista (tai ehkä hienommista treffeistä), mutta että kahvilassa...? 

Kavereidenkin kanssa sen sijaan on hyvä noudattaa käytöstapoja. Tarjoaminen on tietysti aina kohteliasta, mutta koskaan ei saa olettaa toisen avaavan lompakon nyörejä sinunkin puolestasi - tulee olo, että koitat vain hyötyä toisesta rahallisesti. 

Kait teillä on myös kavereiden kesken tapana teititellä toisianne? Ja kahville pyydettäessä viestin loppuu kirjoitetaan v.p. (vastausta pyydetään). Tässä vähän lisää vinkkiä seuraavaan kahvitteluun: http://wikikko.info/wiki/Seuratavat ;)

Vierailija
67/73 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap olisi nainen ja hänen ystävänsä mies ni vahvat ja itsenäiset mammat yläpeukuttaisivat aloitusta hurjana :D

Vierailija
68/73 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap kun tunnet asiaa, niin googleta meille joku linkki, jossa kerrotaan, että etiketin mukaan kahden ystävän mennessä jonnekin ehdottaja maksaa. Kun mulle tää on vähän vieraapi asia, niin en löytänyt :/

Koska muuten pidän sinua huijarina.

Vierailija
69/73 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 19:20"]

Jos ap olisi nainen ja hänen ystävänsä mies ni vahvat ja itsenäiset mammat yläpeukuttaisivat aloitusta hurjana :D

[/quote]

No enpä usko.

Vierailija
70/73 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:19"]

Erikoisia reaktioita, kun minä sanoin etten oleta treffeillä että kutsuja maksaa kun kyseessä on kuitenkin kaksi tasavertaista aikuista, sain kuulla olevani "katkera", "juntti" ja ties mitä. Minnekäs se kutsuja maksaa-asenne on nyt kadonnut?

[/quote]

No se on eri asia, treffit. Jos mä meen kaverimiehen kanssa jonnekin, niin siinä ei ole samaa latausta. Vai laittaudutko yhtä paljon tyttökaverin tavatessasi, kuin mennessäsi treffeille kivan moehen kanssa? Jos laittaudut niin sitten sulla on kyse samasta asiasta, toki varmaan.
[/quote]
Eli meikkaamattomalle naiselle ei tarvitse tarjota treffeillä?

Vierailija
71/73 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:06"]No siis jos kaveri kutsuu kahvilaan tyylillä että "lähetäänkö kahville", en todellakaan oleta että kaveri maksaa. :D [/quote]juuri näin. Sehän tarkoittaa tapaamista ei nykypäivänä että ehdottaja maksaa. Miten sinulle tuli edes mieleen????

[/quote]

Kyllä minulle on kotona pienestä asti opetettu että kutsuja maksaa. Kun olin ala-asteella ja kaveri pyysi minua jonnekin, en saanut ottaa rahaa mukaan koska äiti oletti kutsujan maksavan. Samaten en itse saanut kutsua toisia lapsia mihinkään ellen ollut valmis maksamaan taskurahoistani myös toisen lippua. Ja olen tosiaan n. 30 v eli en mikään muinaismuisto.

Ap

[/quote]

Mä en ole koskaan kuullut tuollaisesta, olen 47v. Todella outoa. 

Vierailija
72/73 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 19:20"]Jos ap olisi nainen ja hänen ystävänsä mies ni vahvat ja itsenäiset mammat yläpeukuttaisivat aloitusta hurjana :D
[/quote]

No minä olen vahva ja itsenäinen "mamma", enkä koskaan oleta itsestäänselvyytenä että toinen maksaa minunkin kuluni. En oleta sitä edes oikeilla treffeillä kiinnostavan miehen kanssa, saatika sitten jossain kahvilatapaamisessa ystävien kesken, ystävien sukupuolesta riippumatta. Varaan aina mukaan ainakin sen verran rahaa, että voin maksaa omat kuluni, useinmiten sen verran enemmän, että voisin kahvit tai vaikka kaljan tarjota kaverillekin. Yleensä kaikki kyllä ovat ihan itsestäänselvyytenä maksaneet itse omat juttunsa. Mikäli kiinnostava mies kutsuu minut oikeille treffeille, annan hänen toki tarjota jos hän haluaa. Jos olen itse kutsunut miehen treffeille, tarjoudun maksamaan ainakin osan hänenkin kuluistaan. Kavereiden kesken ollaan kyllä muutamia poikkeustapauksia lukuunottamatta maksettu jokainen omamme. Poikkeustapaukset ovat sellaisia, joista sovitaan etukäteen.

Vierailija
73/73 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaveri ehdottaa tapaamista kahvilassa, en edes ajattele sen olevan kutsu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän