Kaveri ei tarjonnut kahvilassa vaikka kutsui
Olen todella ärtynyt kaverilleni. Kaveri ehdotti että nähtäisi keskustassa kahvilla joku päivä kun asumme nykyään eri puolilla kaupunkia emmekä enää voi käydä kävelyllä yhdessä. Tietenkin odotin että hän kutsujana maksaisi enkä siksi ottanut juurikaan rahaa mukaan. Kun tuli maksun aika, kaveri sanoi kuitenkin että erikseen! Jouduin siinä nolona vaihtamaan piirakanpalaseni halvempaan kun ei ollut tarpeeksi kolikoita mukana. Häpesin hirveästi, jonoakin oli.
Kaveri katsoi minua kuin olisin jotenkin hassahtanut kun sanoin että odotin että hän kutsujana maksaisi. Ettekö te muka tarjoa kavereillenne kun olette kutsuneet?
Rahatilanne meillä on suunnilleen sama, kyseessä siis entinen työkaverini joten tiedän suunnilleen hänen palkkatasonsa. Olemme n. 30-vuotiaita naisia jos sillä on väliä.
Kommentit (73)
Alkaako teistä jomman kumman nimi J-kirjaimella?
t. Utelias
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:03"]
Alkaako teistä jomman kumman nimi J-kirjaimella?
t. Utelias
[/quote]
Kuinka niin? En kyllä varmaan vastaa, mutta kiinnostaa tietää miksi ajattelisit niin.
Ap
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:06"]No siis jos kaveri kutsuu kahvilaan tyylillä että "lähetäänkö kahville", en todellakaan oleta että kaveri maksaa. :D [/quote]juuri näin. Sehän tarkoittaa tapaamista ei nykypäivänä että ehdottaja maksaa. Miten sinulle tuli edes mieleen????
[/quote]
Kyllä minulle on kotona pienestä asti opetettu että kutsuja maksaa. Kun olin ala-asteella ja kaveri pyysi minua jonnekin, en saanut ottaa rahaa mukaan koska äiti oletti kutsujan maksavan. Samaten en itse saanut kutsua toisia lapsia mihinkään ellen ollut valmis maksamaan taskurahoistani myös toisen lippua. Ja olen tosiaan n. 30 v eli en mikään muinaismuisto.
Ap
Olen pitkään observoinut ihmisten käyttäytymistä ja onnistuin kehittämään teorian. Sen mukaan: "Jos muijan nimi alkaa J:llä, niin juokse!"
Mielestäni tämä aivan perusteltua, sillä osa naisista, joiden nimi alkaa J:llä ovat hyvin omalaatuisia huonolla tavalla. En kuitenkaan ole huomannut tällaista yhtäläisyyttä muiden kirjainten kanssa. Nimi Jessika vaikuttaa kaikista vaarallisimmalta. Etenkin jos henkilö on syntynyt lähemmäs 2000-lukua.
Itse kyllä varaudun aina maksamaan omat juttuni, ja tästä syystä menenkin hintaluokaltaan vain sen tasoisiin paikkoihin/tapahtumiin tai valitsen sen hintaisen piirakkapalan, kuin tiedän rahatilanteeni sallivan. Jos ystävä sanoo tyyliin, "Mennään syömään ravintolaan X, mä tarjoan" niin sitten toki oletan hänen olevan vilpitön ja voin suostua. Jos tämä taas ehdottaa muuten vaan, että mennään paikkaan X tai lähdetkö mun kanssa Madonnan keikalle, niin vastaan kyllä tai ei sen mukaan, pystykö itse kustantamaan oman osuuteni. En todellakaan odottaisi toisen maksavan, ellei sitä erikseen sano.
Millainen aikuinen ihminen "ei ota rahaa mukaan"? siis jos oot kaupungilla, eikö se nyt oo ihan selviö että on lompakko mukana? Vai mitä mä en tajua, oikein tarkoituksella jätit lompakon kotiin?
Aivan älytön aloitus.
Ap onko äitisi kantasuomalainen? Joissain toisissa kulttuureissahan on tapana, että kutsuja maksaa, mutta ei Suomessa. Tän on pakko olla provo. Miten olet voinut elää 30 vuotta tietämättömänä tästä asiasta?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:08"]
Kyllä minulle on kotona pienestä asti opetettu että kutsuja maksaa. Kun olin ala-asteella ja kaveri pyysi minua jonnekin, en saanut ottaa rahaa mukaan koska äiti oletti kutsujan maksavan. Samaten en itse saanut kutsua toisia lapsia mihinkään ellen ollut valmis maksamaan taskurahoistani myös toisen lippua. Ja olen tosiaan n. 30 v eli en mikään muinaismuisto.
Ap
[/quote]
Tuo ei ole normaalia. Ei äitisi mitään yrittänyt opettaa, vaan oli helvetin pihi tai köyhä eikä kehdannut myöntää sitä sinulle.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:06"]No siis jos kaveri kutsuu kahvilaan tyylillä että "lähetäänkö kahville", en todellakaan oleta että kaveri maksaa. :D [/quote]juuri näin. Sehän tarkoittaa tapaamista ei nykypäivänä että ehdottaja maksaa. Miten sinulle tuli edes mieleen????
[/quote]
Ap
[/quote]
Onnistuiko tuo sitten aina eli olivatko kaverit valmiita maksamaan? Ja kävitkö usein jossain maksullisessa jutussa kavereiden kanssa? Kuulostaa nimittäin tosi oudolta, meilläpäin ainakin jokainen maksoi itse uimahallilippunsa, hampurilaisensa, leffalippunsa etc.
Olethan ap nyt näitä vastauksia lukiessa ymmärtänyt että olet kasvatettu tässä asiassa väärin. Enskerralla otat kukkaron mukaan ja tulevaisuudessa voit pyytää ystävääsi vaikka donitsille eikä kukaan oleta sinun maksavan kuin oman ostoksesi.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:06"]
No siis jos kaveri kutsuu kahvilaan tyylillä että "lähetäänkö kahville", en todellakaan oleta että kaveri maksaa. :D
[/quote]Se joka kutsuu, maksaa. Esimerkki: Sanot kaverille, että mentäiskö Madonnan keikalle. Maksat liput. Käytäiskö elokuvissa joku ilta? Maksat liput. Se joka kutsuu, maksaa. Nyökyttelyä. Vai loppuiko se nyökyttely kun "kutsuja" vaihtui tyttären poikaystävän äidistä omaksi kaveriksi?
[/quote]
Kaikkihan ovat sitä mieltä että kutsuja maksaa paitsi jos ovat itse kutsujia.
[/quote]
Tai sitten voi tehdä kuten minä, eli jos aikoo maksaa niin kutsussa ilmaisee sen. En mäkään oleta, että jos kaveri pyytää syömään niin hän maksaa.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:11"]
Millainen aikuinen ihminen "ei ota rahaa mukaan"? siis jos oot kaupungilla, eikö se nyt oo ihan selviö että on lompakko mukana? Vai mitä mä en tajua, oikein tarkoituksella jätit lompakon kotiin?
Aivan älytön aloitus.
[/quote]
No kaikille se kaupungille meneminen ei ole mikään kerran puolessa vuodessa tapahtuva ihme. En minä kanniskele lompakkoa mukanani aina kun menen kaupungille, tässäkin tapauksessa minulla oli mukanani taskunpohjallinen kolikoita ja bussikortti. Lompakkoni on aika iso ja siellä on paljon turhia juttuja, näin ei tarvinnut ottaa käsilaukkua.
Ap
Vastaan nyt tähän noihin muihinkin juttuihin, en viitsi omistaa jokaiselle omaa viestiä.
- Äiti on kantasuomalainen
- Kävin hyvin harvoin maksullisissa jutuissa kavereiden kanssa. Muistan jonkun elokuvareissun kaverin perheen mukana, silloin maksoivat kyllä lippuni. Uimahallissa maksettiin samoin kaverin lippu kun kutsuttiin. Hamppareita en ole saanut syödä kavereiden kanssa (enkä siis muutenkaan ostaa kaupungilta ruokaa ilman erillistä lupaa), joten siitä en osaa sanoa.
- En nyt tiedä miksi minut on kasvatettu "väärin", mikä sinä olet sanomaan onko tapojen noudattaminen oikein vai väärin? Etiketti mielestäni edelleen on se, että kutsuja maksaa. Etiketistä löytyy tietoa netistä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:47"]
Aivan älytön aloitus.
[/quote]
No kaikille se kaupungille meneminen ei ole mikään kerran puolessa vuodessa tapahtuva ihme. En minä kanniskele lompakkoa mukanani aina kun menen kaupungille, tässäkin tapauksessa minulla oli mukanani taskunpohjallinen kolikoita ja bussikortti. Lompakkoni on aika iso ja siellä on paljon turhia juttuja, näin ei tarvinnut ottaa käsilaukkua.
Ap
Vastaan nyt tähän noihin muihinkin juttuihin, en viitsi omistaa jokaiselle omaa viestiä.
- Kävin hyvin harvoin maksullisissa jutuissa kavereiden kanssa. Muistan jonkun elokuvareissun kaverin perheen mukana, silloin maksoivat kyllä lippuni. Uimahallissa maksettiin samoin kaverin lippu kun kutsuttiin. Hamppareita en ole saanut syödä kavereiden kanssa (enkä siis muutenkaan ostaa kaupungilta ruokaa ilman erillistä lupaa), joten siitä en osaa sanoa.
- En nyt tiedä miksi minut on kasvatettu "väärin", mikä sinä olet sanomaan onko tapojen noudattaminen oikein vai väärin? Etiketti mielestäni edelleen on se, että kutsuja maksaa. Etiketistä löytyy tietoa netistä.
[/quote]
Nimenomaan silloin tuntuu oudolta, että olet jättänyt lompakon kotiin, jos käyt kaupungilla usein. Minä piipahdan kaupungilla lähes joka päivä eikä tulisi mieleenkään jättää lompakkoa kotiin.
Ja kyllä sinut on kasvatettu vähän väärin, kun sinulle on opetettu tämä asia yleisen suomalaisen käytännön vastaisesti. Et siis noudata suomalaista tapaa.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:00"]
[/quote]
Ap
[/quote]TÄSSÄ SELITYS SINUT ON KASVATETTU IHAN VÄÄRIN. VOI VOI. JOS PYYDÄT ESIM. KAVERIA SEURAKSESI UIMAAN NIIN MAKSATKO LIPUN? TAITAA APLLÄ OLLA ASBETGERIN PIIRTEITÄ.
Siis nyt olet ymmärtänyt asiat väärin kotona voi kahvit tarjota mutta ei keskustassa
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:55"]
Aivan älytön aloitus.
[/quote]
Ap
[/quote]
Nimenomaan silloin tuntuu oudolta, että olet jättänyt lompakon kotiin, jos käyt kaupungilla usein. Minä piipahdan kaupungilla lähes joka päivä eikä tulisi mieleenkään jättää lompakkoa kotiin.
Ja kyllä sinut on kasvatettu vähän väärin, kun sinulle on opetettu tämä asia yleisen suomalaisen käytännön vastaisesti. Et siis noudata suomalaista tapaa.
[/quote]
No sinulla on sitten sinun tapasi, mutta minä käyn usein kaupungilla ties missä asioissa enkä ota lompakkoa mukaan ellen aio käyttää sitä.
Ja näytä minulle etiketti joka sanoo että kutsuja ei maksa.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:55"]
Aivan älytön aloitus.
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
No sinulla on sitten sinun tapasi, mutta minä käyn usein kaupungilla ties missä asioissa enkä ota lompakkoa mukaan ellen aio käyttää sitä.
Ja näytä minulle etiketti joka sanoo että kutsuja ei maksa.
[/quote] Ei tarvita ETIKETTIÄ, se on yhteiskunnassa ja ihmisten kesken oleva sääntö/yhteinen ymmärrys 2000-luvulla. Mene testeihin!
Vähänkö olisi jäätävää olla ap:n työkaveri, saisi työpäivä yllättävää draamaa kun lipsauttais puolen päivän korvilla ihan viattomasti, että lähdetäänkö lounaalle.