Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen ajokorttikulujen jakaminen exän kanssa...

Vierailija
29.09.2015 |

Exä on hankkinut opetusluvan ajokorttiopetukseen. Nyt kyselee, että maksanhan osan kuluista. (tästä opetusluvasta hän ei siis ole minulle koskaan suoraan maininnut, olettaa että olen tiennyt asiasta) Tietysti maksan jotain, mutta en nyt suostu ihan mihin tahansa! Mitä olisitte suostuvaisia maksamaan hänen pyytämistään kuluista:

- ajo-opetuskurssiin 26,-, opetuslupaan 60,- ja teoriakokeeseen 28,-

- auton polkimien asennukseen noin 150-200,-

- auton muutoskatsastus noin 110,-

- Sitten tulee tietty polttoainekuluja

- auton asennus-ja katsastuskulut

eli maksattaisi mulla mm. omat ajonsa ja katsastuksen, just joo...

Enkä kaipaa mitään vittuiluvastauksia vaan asiallisia kiitos!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ootko miettiny paljonko maksaisi jos lapsenne kävisi autokoulun?

Vierailija
2/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulut puoliksi. Jos lapsi kävisi autokoulun, se tulisi monta sataa kalliimmaksi. 

Meilläkin ex hankki opetusluvan ja kaikki kulut pistettiin puoliksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä noi on kyllä ihan asialliset korvaukset, autokoulu maksaisi kuitenkin reilusta tonnista ylöspäin paikkakunnasta riippuen. Polttoainekuluista olisi ehkä hyvä maksaa joku yhdessä sovittu könttäsumma tai sitten ajopäiväkirjan mukaan kilometrit puoliksi. 

Vierailija
4/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksoitko bensatkin...?

Vierailija
5/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:53"]

Kulut puoliksi. Jos lapsi kävisi autokoulun, se tulisi monta sataa kalliimmaksi. 

[/quote]

Näin minäkin suosittelisin. Tietenkin tästä olisi pitänyt sopia yhdessä etukäteen.

Vierailija
6/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

*vittuiluvastauksia

Vierailija
7/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli opettaisi ilman mitään korvausta, käyttäisi omaa aikaansa ja sinä et käyttäisi aikaasi ajo-opetukseen ollenkaan? Hänhän voisi hinnoitella opetuksensakin periaatteessa.

Minusta nuo kulut ei kuulosta kohtuuttomalta, ja ilmeisesti katsastus on pakko tehdä ennen ajo-opetusluvan saamista, joten makselisin kiltisti. Kaikki mikä on alle puolet normaali autokoulun kuluista, on plussaa sullekin.

Vierailija
8/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Ei taida edes sataset riittää, voipi mennä tonni rikki. Viisi vuotta sitten maksettiin teinin autokoulusta yli 2000€ kaikkinensa ja tuskin hinnat on alaspäin tulleet. 

Aloittajana maksaisin siis kiltisti puolet.

Vierailija
9/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennus- ja katsastuskulut oli tuossa jo kahteen kertaan. Eikä se polkimen katsastuskaan nyt kyllä ihan satasta maksanut, olisiko ollut jotain 60€. Mikä on ajo-opetuskurssi? Joku vapaaehtoinen kurssi?

Mitä se sulta vaatii? Puolet noista luetelluista kuluista? No onhan se sulle selvästi halvempaa kuin maksaa puolet autokoulun kuluista. Ajokulut on vähän niin ja näin, ehkä siinä ajetaan sellaisia ajoja, jotka olisi ajettu muutenkin isäviikonlopun tms. aikana, nyt ratin takana vaan istuu exän sijaan lapsi.

Jos itse olisin exäsi, niin tuo olisi kyllä lahja minulta lapselle, enkä huolisi sinulta rahaa siihen.

t. kaksi lasta opetusluvalla opettanut

Vierailija
10/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vaan tekisi samalla bisnestä ja kuittaisi kulut opettamalla muitakin?

http://www.iltalehti.fi/autot/2015092120394685_au.shtml

https://ratti.fi/oppilas.html

Palvelun kautta B-kortin perusvaihe maksaa 499€, olisiko puolet siitä sopiva korvaus jos puoliksi maksetaan?

Vierailija
11/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:59"]

[/quote] Ei taida edes sataset riittää, voipi mennä tonni rikki. Viisi vuotta sitten maksettiin teinin autokoulusta yli 2000€ kaikkinensa ja tuskin hinnat on alaspäin tulleet. 

Aloittajana maksaisin siis kiltisti puolet.

[/quote]

Turussa peruskurssin hinta on noin 1000-1100€. Päälle tulee viranomaiskulut ratamaksut, harjoitteluvaihe ja syventävävaihe 500-600€, sekä viranomaismaksut (€?) tulee peruskussin päälle, mutta ne tulee lisäkuluiksi riippumatta siitä että onko käynyt autokoulun vai opetettu opetusluvalla. Se mihin opetuslupaa tulee verrata, on tuo peruskurssin hinta, sillä noita muitahan ei voi opettaa opetusluvalla, ne joutuu ostamaan autokoulusta.

http://www.autokouluhinnat.fi

Vierailija
12/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kohtuullista maksaa puoliksi. Itse opettamalla säästää paljon. Autokoulut on järjettömän kallis tapa hommata kortti. Itse olen saanut kortin opetusluvalla ja hyvin on opetus mennyt perille. Ei yhtään kolaria eikä ylinopeus sakkoja ja kortti on ollut 26 vuotta.

Kun asia tulee ajankohtaiseksi niin toinen meistä opettaa. Exsällä on hieman turhan raskas kaasujalka, ylinopeus sakkoja. Sekä niin lyhyt pinna että parempi olisi kun minä opettaisin. Entinen nainen on kuitenkin lasten lähivanhempi ja siksi hän luultavasti opettaa. Kyllä minä uskon että osaa, auto sillä pysyy tiellä. Tiedän vain miksi voi tulla ongelmia ja esimerkin vaikutuksen.

Vierailija
13/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:58"]

Hänhän voisi hinnoitella opetuksensakin periaatteessa.

[/quote]

No periaatteessa ei voi, koska autokouluopetus on luvanvaraista toimintaa.

Vierailija
14/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 12:22"]

Ihan kohtuullista maksaa puoliksi. Itse opettamalla säästää paljon. Autokoulut on järjettömän kallis tapa hommata kortti. Itse olen saanut kortin opetusluvalla ja hyvin on opetus mennyt perille. Ei yhtään kolaria eikä ylinopeus sakkoja ja kortti on ollut 26 vuotta.

Kun asia tulee ajankohtaiseksi niin toinen meistä opettaa. Exsällä on hieman turhan raskas kaasujalka, ylinopeus sakkoja. Sekä niin lyhyt pinna että parempi olisi kun minä opettaisin. Entinen nainen on kuitenkin lasten lähivanhempi ja siksi hän luultavasti opettaa. Kyllä minä uskon että osaa, auto sillä pysyy tiellä. Tiedän vain miksi voi tulla ongelmia ja esimerkin vaikutuksen.

[/quote]

Ei sellainen edes saa opetuslupaa, jolla on ylinopeussakkoja.

Vierailija
15/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:58"]

Hänhän voisi hinnoitella opetuksensakin periaatteessa.

[/quote]

No periaatteessa ei voi, koska autokouluopetus on luvanvaraista toimintaa.

[/quote]Opetusluvalla opettavalla on lupa opettaa. Se, mitä ajankäytön korvaamisesta vanhemmat keskenään sopivat, eil liity autokouluopetuksen luvanvaraisuuteen millään tavalla.

Vierailija
16/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä maksat teoriat, lupahakemukset, kuvat in soimaan. Sitten lopuksi katsotte Kuittinen kanssa mitä meni ja vähemmän maksanut tasoittaa.

Vierailija
17/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä opetusluvan puolesta. Sillä saa ajaa paljon enemmän mitä autokoulussa. Jos vain mahdollista niin jäärata kannattaa ottaa mukaan. Saa vähän kaahata ja oppii mitä on liukkaalla ajaminen. Kun tietää miltä tuntuu kun auto lähtee käsistä niin sitä oppii varomaan.

Vierailija
18/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 12:29"]Jos sinä maksat teoriat, lupahakemukset, kuvat in soimaan. Sitten lopuksi katsotte Kuittinen kanssa mitä meni ja vähemmän maksanut tasoittaa.
[/quote]

Kiitos ennakoiva tekstinsyöttö. Lopussa luki kai inssi

Vierailija
19/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki pyydän kuitit kaikista nähtäväksi. Tapauksen tuntien, vetelee välistä ja maksattaa omiaan. En vaan jaksaisi tästäkin kehittää riitaa.

(alkuperäinen kirjoittaja)

Vierailija
20/21 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ajo-opetuskurssiin 26,-, opetuslupaan 60,- ja teoriakokeeseen 28,-

- auton polkimien asennukseen noin 150-200,-

- auton muutoskatsastus noin 110,-

Näistä puolet nyt ainakin on ihan kohtuullista. Lisäksi polttoainekuluja kohtuullinen summa. Ei ajo-opetusta oikein voi tehdä millään mummolamatkalla vaan pitää ihan erikseen mennä sopiviin paikkoihin harjoittelemaan tiettyjä juttuja. 

En ole varma, mitä nämä viimeiset katsastus- ja asennuskulut ovat, kun tuossahan oli jo erikseen listattu muutoskatsastus ja polkimien asennus? Muu kai on ihan normaalia auton käyttöä, josta sinun ei tarvitse maksaa. 

Tosi mukavaa sinullekin, että lapsi saa ajokortin noinkin edullisesti ja ex on valmis näkemään vaivaa asian suhteen. Siinä mielessä yrittäisin suhtautua näihin pyyntöihin mahdollisimman rakentavasti.