Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset ovat niin pinnallisia?

Vierailija
07.04.2022 |

Eikö ihmisen järki ole vielä peitonnut tätä alkeellista ajattelua geenien valinnasta ja siitä, että kauneus tarkoittaisi terveyttä tai parempia jälkeläisiä?

Jotenkin huvittavaa kun ihmiset ovat liikaa kauneuden perään ja minä pidän sitä jotenkin sivistymättömyytenä.

Ihminen on mielestäni enemmän kuin ulkonäkö, jolle ei aina ole voinut mitään ja pieni lihavuuskaan ei ole ongelma, sillä en omaa kauneusihanteita laihuudesta.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset pyrkii löytämäään sekä samaistuttavia piirteitä (normatiiveja) ja ihailtavia piirteitä omasta kulttuuuristaan.

Vierailija
42/58 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset pyrkii löytämäään sekä samaistuttavia piirteitä (normatiiveja) ja ihailtavia piirteitä omasta kulttuuuristaan.

Esiim naisilla monesti ihastuminen kumppaniin tapahtuu oman isän piirteiden kautta ja taas miehellä esim oma mummoni oli filosofian maisteri ja 175 cm pitkä, sinisett silmät ja varmaan etsin vähän samanlaisia piirteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen seksuaalinen ihminen ja koen seksuaalista vetoa tietynnäköisiin ihmisiin. Jos olisin aseksuaali niin ehkä sitten ulkonäöllä ei olisi merkitystä.

Vierailija
44/58 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo aloituksesi on jokseenkin ristiriitainen kun sanot, että terveys on tärkeintä ja ettei pieni lihavuuskaan ole haitaksi. Ylipaino (pienikin sellainen) nimittäin on terveydelle haitallista.

Vierailija
45/58 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihnmisillä ei ole vuosikymmeniä aikaa etsiä kaikkia piiloteltuja ominaisuuksia.

Kauneus on ominaisuus, jonka näkee heti ja sillä on helppo suorittaa esikarsinta.

46/58 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten ylempänä on vihjattu, niin kauneuden merkitystä parinvalinnassa evoluution kannalta selitetään varmaankin siten, että kauneus viestii yksilön terveydestä ja sopeutumisesta ympäristöönsä. Esimerkiksi huulten punaisuus ei varmaankaan sinäänsä ole mitenkään tärkeää tai edes hyödyllistä, mutta tasaisten punaisten huulten kasvattaminen viestii kehon sopeutumisesta vallitsevaan tilanteeseen. Kauneuden pitäisi korreloida muiden merkityksellisten piirteiden, kuten terveyden ja älykkyyden, kanssa, ja niin se varmaan korreloikin, vaikka syy-seuraussuhde voikin olla molemminsuuntainen (esim. kauniit ovat lähtökohtaisesti terveempiä vs. kauniiden terveydenhuoltoon panostetaan enemmän).

Koska kauniina pidettyjen ominaisuuksien ei tarvitse olla hyödyllisiä sinänsä, voivat ne vaikuttaa mielivaltaisilta ja satunnaisilta. Esimerkiksi riikinkukkourosten valtava höyhenhimmeli ei sinänsä varmaankaan ole lajille mitenkään hyödyllinen (jos ei oteta huomioon ihmisten suhtautumista), mutta sellaisen kasvattaminen voi viestiä naaraille siitä, että uroksen täytyy olla erityisen hyvin sopeutunut ja terve, että se ylipäätänsä pystyy kasvattamaan sellaisen. Koska naaraat suosivat hillittömillä pyrstösulilla varustettuja uroksia, kannattaa sopeutumiskykyisten urosten kasvattaa sellainen, vaikka siitä ei sinänsä muuta hyötyö olisikaan.

Vierailija
47/58 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olen seksuaalinen ihminen ja koen seksuaalista vetoa tietynnäköisiin ihmisiin. Jos olisin aseksuaali niin ehkä sitten ulkonäöllä ei olisi merkitystä.

AP tässä. Ootko ikinä kyseenalaistanut mieltymyksiäsi, sitä mistä se kumpuaa ja mikä on aikaan saanut tämän tietynlaisen kiinnostuksen. Itse olen kyseenalaistanut ja huomasin, etten voinut perustella sitä mitenkään järkeenkäyvästi ja tämä sai minut ajattelemaan. Ajattelemaan sitä että miksi olen näin ulkonäkö keskittynyt?

Koska en keksinyt tai löytänyt itsessä mitään järkeenkäypää tämän ulkonäkö keskeisyyden tueksi, totesin sen turhaksi. Ehkäpä joku alitajuntainen alkukantaisuus ja estetiikan ihailu. Mahdollisesti johtuu nuoruuden aikaisista itsetyydytyksistä tai ihmisten aivopesusta tähän pinnallisuuteen.

Vierailija
48/58 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP tässä. Ootko ikinä kyseenalaistanut mieltymyksiäsi, sitä mistä se kumpuaa ja mikä on aikaan saanut tämän tietynlaisen kiinnostuksen. Itse olen kyseenalaistanut ja huomasin, etten voinut perustella sitä mitenkään järkeenkäyvästi ja tämä sai minut ajattelemaan. Ajattelemaan sitä että miksi olen näin ulkonäkö keskittynyt?

Koska en keksinyt tai löytänyt itsessä mitään järkeenkäypää tämän ulkonäkö keskeisyyden tueksi, totesin sen turhaksi. Ehkäpä joku alitajuntainen alkukantaisuus ja estetiikan ihailu. Mahdollisesti johtuu nuoruuden aikaisista itsetyydytyksistä tai ihmisten aivopesusta tähän pinnallisuuteen.

Kauniilla ihmisellä on paremmat geenit ja se missä porukassa nuorena kuljet vaikuttaa loppuelämäsi.

Ei ole sattumaa, että varsinkin nuorisoon vetoaa "hyvät geenit". Tämä on geneettisesti koodattu useimpien ihmisten aivoihin.

Vierailija
49/58 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän ihminen ole kognitiivisesti muuttunut mihinkään kivikaudelta? Mitä oikein odotat?

Tämä. Homo Sapiens on visuaalinen eläin.

Vierailija
50/58 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauniilla ihmisellä on paremmat geenit ja se missä porukassa nuorena kuljet vaikuttaa loppuelämäsi.

Ei ole sattumaa, että varsinkin nuorisoon vetoaa "hyvät geenit". Tämä on geneettisesti koodattu useimpien ihmisten aivoihin.

Minä luule että syynä on se, että kauniimmat ihmiset saavat positiivista palautetta enemmän ympäristöltä ja ovat hyvävoivaisempia tämän takia. Hymyilevät enemmän sillä ovat ihailtuja sekä suosittuja. Ja tämä kaikki sitten lisää kauniin ihmisen viehättävyyttä. Arvioisin että kaunis ihminen on viehättävämpi kuin ruma, silloin kun hymyilee tai nauraa ja kauniilla on valloittava hymy (symmetrinen muunmuassa)

Vierailija
51/58 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksi on paljon kiihottavampaa kauniin naisen kanssa. Näin se vain on, ruman kanssa seksissä on pakko ajatella jotain kaunista naista.

Vierailija
52/58 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kaunis olisi viisaampi muuta, kuin siitä syystä että ovat olleet paremmalla mielialalla positiivisen palautteen takia ja toiveikkaita. Tästä syystä ovat paremmin menestyneet opinnoissaan ja yrittäneeet enemmän kuin rumat, sillä ovat uskoneet kykyihinsä tämän positiivisen ilmapiirin takia, joka kauniiden ympärilla huokuu muitten ihmisten aikaansaamana. Rumat yleensä ovat kiusattuja ja kaltoinkohdeltuja, jolloin ovat masentuneita, eivät usko itseensä, ei omaa itseluottamusta ja tämä näkyy koulunkäynnissä sekä yritteliäisyydessä.

Ehkä tämä kaikki on osa sitä ihmisen biologiaa missä "hyvät" geenit pärjäävät ja se on osittain ihmisten tyhmyyttäkin, sillä rumatkin voisivat olla viisaita jos uskoisivat ennemmän itseensä ja yrittäisivät enemmän.

Vierailija
53/58 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Professori kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän ihminen ole kognitiivisesti muuttunut mihinkään kivikaudelta? Mitä oikein odotat?

Tämä. Homo Sapiens on visuaalinen eläin.

On tutkittua tämä, että ihminen luottaa paljon näköhavaintoihinsa ja perustaa elämäänsä sen mukaan. Havaintojeni mukaan ovat hyvinkin visuaalisia kaikessa aina asunnon ostosta, kumppanin valintaan. Myös useasti koirakin hankitaan visuaalisista syistä, käyttännöllisyyden tai tarpeen edellä.

Vierailija
54/58 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
55/58 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään katsella mieskomeutta. Ihailen näyttelijöiden ja urheilijoiden fysiikkaa. Kyllä ihmiskeho voikin olla kaunis. Ihailen myös kauniita naisia, koska olen esteettinen ihminen.

Samaan tapaan nautin taiteesta, kauniista sisustuksesta, taitavasti leikatusta vaatteesta, musiikista, maisemista, kukista jne. Kauneudesta nauttiminen kuuluu ihmisenä olemiseen. Parasta mielestäni on se, että kauneus todellakin on katsojan silmissä ja ihmiset nauttivat erilaisista asioista.

Mitä parisuhteeseen tulee, niin ei se pelkkä ulkonäkö silloin ole ratkaiseva tekijä, vaikka tykkäänkin katsella kauniita ihmisiä. Kaunis luonne tekee aivan arkisen näköisestä ihmisestäkin kauniin/komean. Myös se, kuinka kantaa itsensä vaikuttaa. Itsevarmat ihmiset ovat usein viehättäviä, kunhan se varmuus ei mene röyhkeyden puolelle.

Vierailija
56/58 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska näköaisti on ihmiselle suhteessa niin tärkeä, kuten koiralle hajuaisti?

Vierailija
57/58 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muut, paremmat syyt olisivat voineet olla esim. elämänkatsomus, hyvä luonne, elämän tilanteitten yhteensopiminen, samat elämänarvot, samat päämäärät/tarpeet.

Kaikki eivät niin komeat miehet tietää, että noilla ominaisuuksilla ei saa naisilta käteen kuin kaverikortin. 

Vierailija
58/58 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on eläinten tasolla, joskus ei edes sillä. Kuinka moni eläin esim hässii pentuja kiimoissaan?