Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloussanomat: Sairaalainsinöörin (amk) palkka on 4 912 €/kk. Sairaanhoitajalla (amk) vain n. 3 200 €/kk. Onko mielestäsi reilua?

Vierailija
07.04.2022 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006373357.html

Hoitsu vääntää raskasta vuorotyötä, mutta saa silti 1 700 €/kk vähemmän kuin mukavaa päivätyötä tekevä insinööri... :O Molemmilla siis amk-koulutus. Niin että onko reilua?

Toki insinööritutkinto on laajempi ja työläämpi.

Kommentit (319)

Vierailija
201/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä noita palkkoja edes verrataan, työtehtävät ja koulutus on ihan eri.

Koska samantasoisia koulutuksia yleensä verrataan keskenään.

Vierailija
202/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On reilua. Laitteiden kunnossapito ja suunnittelu on vaativampaa kuin Buranan jakaminen .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän opettajatkaan saa samaa palkkaa kuin asianajajat vaikka koulutustaso on sama?

Vierailija
204/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insinööri-aloilla on yleensäkin parempi palkka. Miten sairaalainsinööriksi saataisiin ketään, jos siellä maksettaisiin yhtä huonoa palkkaa kuin sairaanhoitajille? Osaajat hakeutuisivat varmasti muualle. Kylmää mutta totta. Kysynnän ja tarjonnan laki tässä pelaa.

Pelaa kaikkien muiden paitsi sairaanhoitajien kohdalla 😂😂😂 mieluummin suljetaan osastoja kuin nostetaan hoitajan palkkaa!

Vierailija
205/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä noita palkkoja edes verrataan, työtehtävät ja koulutus on ihan eri.

Koska samantasoisia koulutuksia yleensä verrataan keskenään.

Sairaala insinööri on erikoisosaaja joita on yksi sataa hoitsua kohti. Tämän erityisosaamisen perusteella hänelle kuuluu parempi palkka kuin suorittava työtä tekevälle massalle.

Vierailija
206/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä paperitehtaan duunarin palkka? Se on 4000- 5000e/kk. Kun verrataan sairaanhoitajan palkkaan niin iso ero. Lähtökohta on, että sh on vastuussa potilaiden hengistä.

Voidaan nostaa sairaanhoitajan palkka heti sinne 5000 euroon kunhan sitä ei enää rahoiteta yhteiskunnan kassasta kuten ei paperimiestenkään. Tätä ei eroa ei sairaanhoitajien järki riitä ymmärtämään. 

Ihan saat*nan hyvin riittää ymmärrys! Tajuatko että sillä ei ole mitään väliä minulle sairaanhoitajana mistä rahoista palkkani maksetaan? Minua ei millään tavalla motivoi tehdä työtäni pienemmällä palkalla koska se maksetaan verorahoista! Kyse ei ole siitä ettenkö ymmärtäisi mistä palkkarahat tulevat, vaan siitä että en enää suostu tekemään sairaanhoitajan työtä jos palkkoja ei nosteta. Minulle on yhdentekevää miten yhteiskunta asian aikoo hoitaa. Jos ei onnistu niin hoitakoon potilaita jatkossa kuka siihen hommaan nykyisillä palkoilla suostuu. Minä se en ainakaan ole!

Vierailija
207/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummankaan palkka ei ole aloituksessa ilmoitettu vaan kokonaisansiot. On se ihme ettei ymmärretä termejä vieläkään.

Vierailija
208/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän opettajatkaan saa samaa palkkaa kuin asianajajat vaikka koulutustaso on sama?

Kirjastonhoitaja saa pienempää palkkaa vaikka koulutus on yhtälailla maisteri tasoinen kuin opettajilla.

Vierailija
209/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajien palkat eivät koskaan tule kuntoon niin kauan kuin Suomessa on työnantajan monopsoniasema ja taulukkopalkat.

Vierailija
210/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On reilua. Laitteiden kunnossapito ja suunnittelu on vaativampaa kuin Buranan jakaminen .

Voin tehd- sairaanhoitajan työtä nykyisellä palkalla jos työnantaja suostuu siihen ettei työnkuvani jatkossa sisällä muuta kuin buranan jakamista. Tuleekin täydellinrn työnkuvan muutos sittrn kun en ole tähänasti työurani aikana yhtään buranaa vielä jakanut. T.sh

Vierailija
211/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tämä työn raskaus otetaan esille. Ainahan se on ollut niin, että mitä raskaampi työ, sitä vähemmän siitä maksetaan. Ravintolakokki saa 2 000€ palkkaa, vaikka hänen työnsä on ainakin fyysisesti raskaampaa kuin sairaanhoitajalla ja työajat vielä huonommat.

Vierailija
212/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella toivon että sairaanhoitajat nyt pitävät tiukasti kiinni palkkavaatimuksistaan. Jos palkkoja ei korjata nyt, niitä ei korjata koskaan. Itse olen ainakin 100% valmis irtisanoutumaan jos siihen asti mennään.

Vierailija
213/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä paperitehtaan duunarin palkka? Se on 4000- 5000e/kk. Kun verrataan sairaanhoitajan palkkaan niin iso ero. Lähtökohta on, että sh on vastuussa potilaiden hengistä.

Voidaan nostaa sairaanhoitajan palkka heti sinne 5000 euroon kunhan sitä ei enää rahoiteta yhteiskunnan kassasta kuten ei paperimiestenkään. Tätä ei eroa ei sairaanhoitajien järki riitä ymmärtämään. 

Ihan saat*nan hyvin riittää ymmärrys! Tajuatko että sillä ei ole mitään väliä minulle sairaanhoitajana mistä rahoista palkkani maksetaan? Minua ei millään tavalla motivoi tehdä työtäni pienemmällä palkalla koska se maksetaan verorahoista! Kyse ei ole siitä ettenkö ymmärtäisi mistä palkkarahat tulevat, vaan siitä että en enää suostu tekemään sairaanhoitajan työtä jos palkkoja ei nosteta. Minulle on yhdentekevää miten yhteiskunta asian aikoo hoitaa. Jos ei onnistu niin hoitakoon potilaita jatkossa kuka siihen hommaan nykyisillä palkoilla suostuu. Minä se en ainakaan ole!

Tämä on oikein mielenkiintoinen asenne, sillä juuri hoitsun palkoilla olla valmiiksi niin hyvissä palkoissa, että veroprogressio vie leijonan osan palkankorotuksista, olipa ne minkä suuruiset tahansa. Mutta hienoa, että sinulta löytyy intoa maksaa suurempi määrä veroja. Monelta muulta ei nimittäin löydy.

Vierailija
214/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina tämä työn raskaus otetaan esille. Ainahan se on ollut niin, että mitä raskaampi työ, sitä vähemmän siitä maksetaan. Ravintolakokki saa 2 000€ palkkaa, vaikka hänen työnsä on ainakin fyysisesti raskaampaa kuin sairaanhoitajalla ja työajat vielä huonommat.

Häntä ilman pärjätään pikein hyvin. Ilman sairaanhoitajia ei.

Vierailija
215/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella toivon että sairaanhoitajat nyt pitävät tiukasti kiinni palkkavaatimuksistaan. Jos palkkoja ei korjata nyt, niitä ei korjata koskaan. Itse olen ainakin 100% valmis irtisanoutumaan jos siihen asti mennään.

Hienoa, että ylimääräinen porukka sanoo itse itsensä irti. Tulee halvemmaksi hyvinvointialueille näin päin.

Vierailija
216/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikein mielenkiintoinen asenne, sillä juuri hoitsun palkoilla olla valmiiksi niin hyvissä palkoissa, että veroprogressio vie leijonan osan palkankorotuksista, olipa ne minkä suuruiset tahansa. Mutta hienoa, että sinulta löytyy intoa maksaa suurempi määrä veroja. Monelta muulta ei nimittäin löydy.

Jos sairaanhoitajien palkkaa tarpeeksi nostetaan, ei haittaa vaikka verottajakin vie siitä osuuden. Silti j-ä merkittävästi nykyistä enemmän käteen.

Vierailija
217/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset syö päivittäin jonkun valmistamaa ruokaa. Suurin osa ihmisistä ei tarvitse hoitsuja kuin erikoistapauksissa kerran kymmeneen vuoteen.

Vierailija
218/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sairaanhoitajien palkkaa tarpeeksi nostetaan, ei haittaa vaikka verottajakin vie siitä osuuden. Silti j-ä merkittävästi nykyistä enemmän käteen.

Niin suureen palkankorotukseen ei ole yhteiskunnalla varaa yhden ammattikunnan kohdalla .

Vierailija
219/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset syö päivittäin jonkun valmistamaa ruokaa. Suurin osa ihmisistä ei tarvitse hoitsuja kuin erikoistapauksissa kerran kymmeneen vuoteen.

Kaikki osaa ihan itse valmistaa jonkinlaista ruokaa, ja jos ei osaa voi ostaa vaikka ei eksiä kaupasta. Jokainen tarvitsee aivan varmasti sairaanhoitajaa jossain elämänsä vaiheessa. Yleensä jo syntyessään.

Vierailija
220/319 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin suureen palkankorotukseen ei ole yhteiskunnalla varaa yhden ammattikunnan kohdalla .

No sitten täytyy kai niiden insinöörien jatkossa hoitaa potilaat. Vai mitä ehdotat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi