Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok, että sairaanhoitaja oksensi nähtyään äitini kasvaimen?

Vierailija
28.09.2015 |

Tiedetään, se ei ole kaunis. On punakeltainen, röpelöinen ja kasvaa osittain karvaa. Silti mielestäni loukkaavaa kun leikkausta valmistellessa sairaanhoitaja-tyttö juoksi oksentamaan kasvaimen nähtyään. 

Ei tuntunut äidistänikään hyvältä, päinvastoin.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:31"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:28"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:14"]Minä olen joutunut syöksymään vessaan oksentamaan kesken työn jokaisessa raskaudessa. Kun sitä nyt ei vaan saa raskauspahoinvoinnin takia saikkua. Ei sitä oksennusta saa suussaankaan pidettyä, kun se tulee kurkusta ulos. Ja syyksi riitti joskus pelkkä joku haju tms. Miten leikkaussalissa toimittiin sen jälkeen, kun ap.n äiti kielsi kyseistä hoitajaa tulemasta enää saliin. Oliko jostain irrottaa varalta leikkaussalihoitaja leikkaukseen, vai jäikö ap.n äiti leikkaamatta? Itse olisin ollut onnellinen, että pääsen verorahoilla leikkaukseen, enkä nillittänyt loukkaantuneena, jos hoitajalle olisi tullut huono olo jostain syystä. Kuinkahan moni hoitaja siellä yökkii, kun potilas on nukutettu ja ei näe sitä. Itse olen myös nuorena pyörtynyt ensimäisessä ruumiinavauksessa. [/quote] Mua ei okseta tai ällötä mitkään eritteet, haavat tms. mutta ruumiit (ruumiin avauksesta puhumattakaan) kuumottaa kyllä. Haluaisin opiskelemaan terveydenhoitoalalle (sairaanhoitajaksi, lääkäriksikin jopa), mutta juuri noiden pakollisten ruumiinavausten vuoksi en voi :( Ja työssäkin niitä ruumiita joutuu varmaan kohtaamaan, etten senkään puolesta voisi lähteä alalle... Onko kovin yleistä, että opiskelijat pyörtyilevät tai pakenevat paikalta avauksissa? Tai että töissä joku esim ruumiiden laittamista? [/quote] Kaverini oli ruumiinavausta katsomassa, sairaanhoitajaopiskelija siis ja ainoastaan pari ihmistä koko ryhmästä pystyi olla loppuun saakka. Pahinta oli kuulemma se haju. Ihan inhimillistä mielestäni. [/quote] Joo, totta kyllä. Musta tuntuu, että pahinta ois nähdä vainajan kasvot. Jalat ja kädet myös... Hajukin on varmaan aika sanoinkuvaamattoman kauhea, mutta sitä en jotenkin osaa kammoksua.

[/quote]

Et ilmeisesti ole koskaan nähnyt kuollutta ihmsitä?
[/quote]

Olen nähnyt kolmesti. Kaikki tosin arkussa "laitettuna".

Vierailija
2/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oksettaa sukupuolitautien näkeminen kuvissa. Siis hyi helvetti jotain rupista, veristä ja homeista terskaa on oksettava kattoo. Kyllä varmaan gynekologeilla ja urologeillakin voi joskus nousta pala kurkkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi luoja :D jos hoitaja olikin raskaana ja vähän herkkä kaikelle ällölle :D hih mikä keskustelu, sorry.

Vierailija
4/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:35"]

Minä oksensin kätilön päälle synnytyksessä. Se vaan tuli, ihan yllättäen. Vaatiko kätilö minua pois? Ei. Hän sanoi, että ei haittaa, hän käy vaihtamassa uudet vaatteet ja sillä aikaa minua hoitaa kätilö x. Minä myös ripuloin läpi synnytyksen, mutta ehdin onneksi pöntölle joka kerta.

[/quote]

Mihin se kätilö olisi oksentavan synnyttäjän määrännyt? Jäähylle kotiin?

Vierailija
5/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen käsi jäi klapikoneen väliin ja kaksi sormista oli melkoisen palasina. Käsi ja sormet saatiin kuitenkin pelastettua ja parantuivat lopulta hyvin.

Mies kävi sairaalassa/terveyskeskuksessa useaan eri otteeseen vaihdattamassa siteitä ja totesi että hämmästyttävän pieno osa hoitajista osasi siteiden vaihdon. Miehen piti neuvoa mitä eri sidekerroksiin tuli... olemme hyvissä käsissä :( 

Osan hoitajista ilmeet olivat oma lukunsa kun sidekerrosten alta paljastui haavat ja ihonsiirrot, luulisi tuossa ammatissa jo kehittyneen jonkinlainne ammattilaisasenne.

Vierailija
6/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole ok. Vai että luonnollinen reaktio, jolle ei mitään mahda? Olisko ok, että sairaanhoitaja saisi erektion tai repeäisi nauruun? Pissaisi housuun?

Vierailija
7/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 16:02"]

En tajuu näitä tyyppejä jotka hakeutuu hoitajiksi tai lääkäriksi vaikka kaikki on "iiixx niin ällööh" ja pelottavaa. Muistan itse omilta opiskeluajoilta kun opeteltiin verikokeiden ottoa ym. neulajuttuja niin suurin osa naispuolisista kiljui ihan kauhuissaan. Ja puolella oli emetofobia ja verifobia. Miksi mennä alalle jos ei siihen sovellu?? Jotkut näemmä kuvittelee että hoitajan työ on kahvihuoneessa istumista ja satunnaista potilaiden tapaamista ja heille rauhallista juttelua. Vielä nyt työelämässäkin kohtaa näitä hoitajia jotka eivät siedä nähdä verta, oksennusta, kusta ja paskaa. 

[/quote]

Samaa ihmettelin opiskellessani labrahoitajaksi aikoinaan. Osa opiskelijoista oli tosi lapsellisia ja lisäksi herkkiksiä. Lapsellinen joukko oli niitä joista eritteissä oli jotain tosi hienoa, esim. nenä- tai kurkkuerite oli "slimppiä, yäähk", ja ulostenäyte "paskaa, hyi saakeli" ja teatraalista yököttelyä. Sitten oli nämä herkkikset. Nämä eivät voineet olla koehenkilöinä verinäytteen otossa, kun he pyörtyvät. Pahin tapaus ei voinut näytettää ottaessaan katsoa putkiloa koska hän saattaisi pyörtyä jos näkee verta siellä näyteputkessa. Tämä onneksi lopetti opinnot vuoden jälkeen. 

[/quote]eli doc Martin elävässä elämässä...

Vierailija
8/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 18:02"]

Miehen käsi jäi klapikoneen väliin ja kaksi sormista oli melkoisen palasina. Käsi ja sormet saatiin kuitenkin pelastettua ja parantuivat lopulta hyvin.

Mies kävi sairaalassa/terveyskeskuksessa useaan eri otteeseen vaihdattamassa siteitä ja totesi että hämmästyttävän pieno osa hoitajista osasi siteiden vaihdon. Miehen piti neuvoa mitä eri sidekerroksiin tuli... olemme hyvissä käsissä :( 

Osan hoitajista ilmeet olivat oma lukunsa kun sidekerrosten alta paljastui haavat ja ihonsiirrot, luulisi tuossa ammatissa jo kehittyneen jonkinlainne ammattilaisasenne.

[/quote]

Voi luoja, paljastat vain oman tietämättömyytesi. Luuletko, että on jotain yhtä universaalia siteiden kiinnitystapaa? Yleensä aina haavapolin tai päivystyksen jne. ohjeilla mennään ja ne ovat usein aivan erilaisia. Haava ei parane, jos sitä hoidetaan joka kerta eri tavalla. 95% on määritelty haavanhoito-ohjeet. Jos niitä ei löydy, kysytään potilaalta miten on toimittu, jos potilas on asiallinen.

Vierailija
9/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä potilaan pitäisi olla kaikkine vaivoineen edes luotettavissa käsissä ettei hoitajat oksenna tai yöki nähdessään...ei se potilas ole yhtään ilahtuneempi siitä sairaudestaan. Vieläkö pitäisi ruveta olemaan pahoillaan ulkomuodostaan, kun on kaikista heikoimmillaan... Ammattilaisasennetta eritteisiin yms. tarvii terveydenhoito ja tiedän, ettei ninusta olisi niihin hommiin.

Vierailija
10/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Monesti olen ihan hyvilläni siitä että olen saanut sairaanhoitajan koulutuksen, tiedän ja osaan tarvittaessa neuvoa minua tai läheisiäni hoitavia. Tiedän mm. että haavojen hoidossa on useampiakin tapoja ja kerron ihan mielellänikin miten ja mitä edellisellä kerralla on käytetty jos se auttaa hoitajaa parempaan lopputulokseen... voi toki tarvittaessa kertoa senkin että voisi olla parempi kokeilla jotakin muuta.

Vierailija
11/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 18:17"]

[/quote]

Voi luoja, paljastat vain oman tietämättömyytesi. Luuletko, että on jotain yhtä universaalia siteiden kiinnitystapaa? Yleensä aina haavapolin tai päivystyksen jne. ohjeilla mennään ja ne ovat usein aivan erilaisia. Haava ei parane, jos sitä hoidetaan joka kerta eri tavalla. 95% on määritelty haavanhoito-ohjeet. Jos niitä ei löydy, kysytään potilaalta miten on toimittu, jos potilas on asiallinen.

[/quote]

No ei olisi kyllä tullut mieleenkään, että asiallinen potilas joutuu itse selittämään kerta toisensa jälkeen mitä sidekerroksia haavaan tulee.

Samaisessa terveyskeskuksessa jouduin odottamaan ambulanssin ensihoitajaa, joka kiristi kipsilastan ympärillä olleen löystyneen siteen, kun paikalla olleet 4 sairaanhoitajaa eivät sitä osanneet tehdä, yksi hoitajista lähti katsomaan miten tuo vaikea toimenpide suoritetaan :)

Kyseisen toimenpiteet olisin kuulemma saanut tehdä ihan itse kotona, ilmeisesti maallikot ovat nykypäivän moniosaajia ja terveydenhuolton on ulkoistettu jonnekin :(

Vierailija
12/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 18:27"]

No ei olisi kyllä tullut mieleenkään, että asiallinen potilas joutuu itse selittämään kerta toisensa jälkeen mitä sidekerroksia haavaan tulee.

[/quote]

Hyvä että tuli puheeksi edes nyt, tiedä jo varautua seuraavalla kerralla.

Vierailija
13/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 18:33"]

[/quote]

[/quote]

haavanhoito-opas

Vierailija
14/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen nähnyt millaisia tyyppejä lähtee lähihoitajakoulutukseen, en ihmettele ap:n tarinaa yhtään...Eivät ole penaalin terävimpiä kyniä ja päivittelevät varmaan illat facebookissa, kuinka hirveen kammottavaa tänäänki oli hoidossa. Ja rakennekynnet menee pilalle....Toivoisin hoitajakseni yli 50 vuotiasta vähintään 20 vuotta alalla ollutta, jota potilaan ei itse tarvitse neuvoa! Labrassa oli nuori tyttö, joka ei saanut neljällä yrityksellä käsivarresta verinäytettä, onneksi älysi pyytää konkarihoitajan viereisestä kopista ja homma hoitui. No niin, alapeukutus alkakoon!

Vierailija
15/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 18:39"]

[/quote]

[/quote]

haavanhoito-opas

[/quote]

Löytyisikö lisäksi jotain leikkausopasta, jotta voin selittää kirurgille mitä pitää tehdä. Ja ehkä myös kauneimmat ompeleet opus, jossa olisi siisteimmät tikit ikinä malleja.

Vierailija
16/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 18:42"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 18:39"]

[/quote]

[/quote]

haavanhoito-opas

[/quote]

Löytyisikö lisäksi jotain leikkausopasta, jotta voin selittää kirurgille mitä pitää tehdä. Ja ehkä myös kauneimmat ompeleet opus, jossa olisi siisteimmät tikit ikinä malleja.

[/quote]

LöYtyy toki jos niitä haluaa etsiä.

Vierailija
17/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Samaisessa terveyskeskuksessa jouduin odottamaan ambulanssin ensihoitajaa, joka kiristi kipsilastan ympärillä olleen löystyneen siteen, kun paikalla olleet 4 sairaanhoitajaa eivät sitä osanneet tehdä, yksi hoitajista lähti katsomaan miten tuo vaikea toimenpide suoritetaan :)

Kyseisen toimenpiteet olisin kuulemma saanut tehdä ihan itse kotona, ilmeisesti maallikot ovat nykypäivän moniosaajia ja terveydenhuolton on ulkoistettu jonnekin :(

[/quote]

Kyse ei ole siitä, että sairaanhoitaja ei osaisi. Hänhän voisi lätkiä sinne aivan mitä haluaa. Kyse on siitä, että jokainen asiansa tunteva sairaanhoitaja tietää, että haavaa hoidetaan haavanhoito-ohjeiden mukaisesti. Jokaiselle haavalle on määritelty haavanhoito-ohjeet. Kun toimitaan näiden ohjeiden mukaisesti, voisaan hyvinkin luotettavasti arvioida mikä ko. haavan hoidossa toimii ja mikä ei. Jos näin ei toimita, toimivan haavanhoito-ohjeen "löytäminen" on mahdotonta ja usein haavan paraneminen hidastuu. Haavanhoito-ohjeet määrittelee haavapoli tai haavaa ensimmäisenä hoitava sairaanhoitaja tai lääkäri. Markkinoilla on tuhansia haavanhoitotuotteita ja samanlaista haavaa voidaan hoitaa jo yhdessä terveydenhuollon paikassa kymmenillä eri tavoilla ja tuotteilla.

Samaten tuossa kipsin kiinnityksen asettamisessa tuskin on kyse siitä, että joku ei osaa. Kyse on siitä, että kukaan ei ole välttämättä sitä tehnyt eikä näin ollen halua ottaa vastuuta siitä, että tekisi sen vahingossa väärin. Maallikkohan voi tällaisen vastuun ottaa, koska hän ei joudu vastuuta kantamaan. Esim. liian tiukkaan asetettu side tai väärään kohtaan kohdistuva paine voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa kuolion. Potilaisiin ei voi aina oikein luottaa, että esim. ymmärtävät ottaa siteen pois tai lähteä päivystykseen, jos tuntuu että siinä on erikoista painetta/väärin laitettu. Koska luottavat sairaanhoitajan asiantuntemukseen. Kukaan siis tuskin haluaa olla se henkilö, joka kiireessä teki asian hieman väärin, jos sitä ei ole aiemmin tehnyt.

Vierailija
18/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 18:48"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyse ei ole siitä, että sairaanhoitaja ei osaisi. Hänhän voisi lätkiä sinne aivan mitä haluaa. Kyse on siitä, että jokainen asiansa tunteva sairaanhoitaja tietää, että haavaa hoidetaan haavanhoito-ohjeiden mukaisesti. Jokaiselle haavalle on määritelty haavanhoito-ohjeet. Kun toimitaan näiden ohjeiden mukaisesti, voisaan hyvinkin luotettavasti arvioida mikä ko. haavan hoidossa toimii ja mikä ei. Jos näin ei toimita, toimivan haavanhoito-ohjeen "löytäminen" on mahdotonta ja usein haavan paraneminen hidastuu. Haavanhoito-ohjeet määrittelee haavapoli tai haavaa ensimmäisenä hoitava sairaanhoitaja tai lääkäri. Markkinoilla on tuhansia haavanhoitotuotteita ja samanlaista haavaa voidaan hoitaa jo yhdessä terveydenhuollon paikassa kymmenillä eri tavoilla ja tuotteilla.

Samaten tuossa kipsin kiinnityksen asettamisessa tuskin on kyse siitä, että joku ei osaa. Kyse on siitä, että kukaan ei ole välttämättä sitä tehnyt eikä näin ollen halua ottaa vastuuta siitä, että tekisi sen vahingossa väärin. Maallikkohan voi tällaisen vastuun ottaa, koska hän ei joudu vastuuta kantamaan. Esim. liian tiukkaan asetettu side tai väärään kohtaan kohdistuva paine voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa kuolion. Potilaisiin ei voi aina oikein luottaa, että esim. ymmärtävät ottaa siteen pois tai lähteä päivystykseen, jos tuntuu että siinä on erikoista painetta/väärin laitettu. Koska luottavat sairaanhoitajan asiantuntemukseen. Kukaan siis tuskin haluaa olla se henkilö, joka kiireessä teki asian hieman väärin, jos sitä ei ole aiemmin tehnyt.

[/quote]

Niinpä sitten neuvotaan tekemään ihan itse kotona... vastuun välttelyä.

Vierailija
19/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 18:51"]

Niinpä sitten neuvotaan tekemään ihan itse kotona... vastuun välttelyä.

[/quote]

Siinä että neuvotaan tekemään kotona enemmän on kyse säästöistä kuin vastuun välttelystä tai siirrosta. Potilas/asiakas säästää todennäköisesti sekä aikaa että rahaa (mm. matkoja) ja yhteiskunta säästää rahaa.

Vierailija
20/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin aika tärkeä ja rakas kasvain, jos harmittaa, kun jotain etoo sen ulkonäkö? Voi luoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä