Ihmettelen asuntojen hintoja
Ottaako joku ihan oikeasti noihin neukkukuutioihin. Kohta ihan sananmukaisesti, satojen tuhansien velkaa maksettavaksi vuosikymmeniksi. Joku muukin kuin talousnero pm. 5% korkojen nousu tuo keskmäärin kolmasosan joka kuulle lisää maksettavaa. Eli jos on maksanut tonnia niin 5% korolla on kk maksu 1500eur + inflaation takia kohoavat vastikkeet.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa asunnot maksaa aivan tolkuttomasti. Esim. 250 000 eurolla, jolla siis Suomesta ei saa minkäänlaista perheasuntoa, saa esim Norjassa hienon omakotitalon, ja Espanjassa villan uima-altaalla.
Ja siitä huolimatta jatkat vuokralla asumista Suomessa, koska sinulla ei tule ikinä olemaan varaa siihen 250 tonnin omistusasuntoon, vaikka korot olisi negatiiviset seuraavat 100 vuotta.
Vuokralla asuminen on paljon erittäin paljon halvempaa kuin ns. Omistusasunnossa. Oikeasti asuntohan kuuluu taloyhtiölle. Osakkaalla on periaatteessa samat oikeudet kuin vuokralaisella, eli hallintaoikeus. Tarkista. Nyt kun inflaatio nostaa vastikkeita, maksaa moni pelkkää vastiketta vuokran verran. Hullua. Siihen päälle jättilainanlyhennykset ja nousevat korot.
No ei ole lähellekään samat oikeudet.
Ja kuka hullu vuokraisi asuntoa tappiolla yhtään kenellekään?
Aika moni näköjään. Pitää jopa tyhjillään luullen saavansa siitä voittoa. Maksaa tyhjästä vastikkeita vuosia.
Se joka pitää tyhjillään nimenomaan ei vuokraa asuntoa tappiolla… Minullekin olisi suurempi hyöty ottaa sijoitusyksiöni tavaravarastokseni, kuin ottaa riski huonosta vuokralaisesta.
Höpöhöpö. Tiedät että tarviytset vuokralaisen maksamaan edes osan tyhmästä sijoituksestasi.
Itse asiassa olen kyllä sijoitukseni maksanut yli kymmenen vuotta sitten, mutta pystyisin kyllä palkallani lainankin hoitamaan ja pitämään kämpän varastona. Eivät kaikki elä palkkapäivästä toiseen. Joillakin on paremmat tulot kuin toisilla.
Olen asunut viimeiset 15 vuotta ilmaiseksi. Asunnon arvonnousu kattaa maksetut korot + vastikkeet + huollot ja korjaukset + alhaisen inflaation. Kaikki nämä maksoi minulle seuraava asukas suoraan pankkitililleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa asunnot maksaa aivan tolkuttomasti. Esim. 250 000 eurolla, jolla siis Suomesta ei saa minkäänlaista perheasuntoa, saa esim Norjassa hienon omakotitalon, ja Espanjassa villan uima-altaalla.
Ja siitä huolimatta jatkat vuokralla asumista Suomessa, koska sinulla ei tule ikinä olemaan varaa siihen 250 tonnin omistusasuntoon, vaikka korot olisi negatiiviset seuraavat 100 vuotta.
Vuokralla asuminen on paljon erittäin paljon halvempaa kuin ns. Omistusasunnossa. Oikeasti asuntohan kuuluu taloyhtiölle. Osakkaalla on periaatteessa samat oikeudet kuin vuokralaisella, eli hallintaoikeus. Tarkista. Nyt kun inflaatio nostaa vastikkeita, maksaa moni pelkkää vastiketta vuokran verran. Hullua. Siihen päälle jättilainanlyhennykset ja nousevat korot.
En tiennytkään, että vuokralaisella on oikeus myydä hallintaoikeutensa tai käyttää sitä lainan vakuutena. Kaikkea sitä palstan ikivassareilta oppiikin.
Asunto on asumista varten, ei keinottelua. Niinkuin luulet.
Minä käytän omaisuuttani miten haluan, enkä tarvitse sinulta lupaa nostaa vuokraa tai ottaa kämppää vaikka varastokäyttöön.
Onneksi olen maksanut aina omia asuntoja läpi lasku-ja nousukausien korkojen ja elämäntilanteiden vaihdellessa , epävarmoja aikoja on ollut ennenkin. Näin pieni/-keskituloisena en muuten asuisi nyt yli 400 000 € asunnossa, joka on tänä vuonna maksettu. Ainoa asia, josta en ole tinkinyt, on asunnon sijainti.
Helesingiläinen kirjoitti:
Olen asunut viimeiset 15 vuotta ilmaiseksi. Asunnon arvonnousu kattaa maksetut korot + vastikkeet + huollot ja korjaukset + alhaisen inflaation. Kaikki nämä maksoi minulle seuraava asukas suoraan pankkitililleni.
Minä ostin 2010 kolmion Helsingistä ja maksoin siitä 258 000. En ole myymässä, mutta tästä asuntoyhtiöstä asunnot menevät kaupaksi parissa päivässä ja kaupan ilmoitustaululla on ostopyyntöjä. Arvioin, että kämppäni hinta alkaisi nyt nelosella, jos olisin myynnissä. Nuo vuokralla-asujat eivät osaa huomioida omaisuuden arvonnousua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos inflaatio nostaa vastiketta ja muita kuluja, eikö vuokranantaja muka siirrä sitä vuokriin?
Vuokralaiset vuokraa edullisimman ei sen perusteella että asuntokeinottelija haluaa siirtää kulujaan. Aina voi yrittää nostaa vuokraa nykysuomessa.
Inflaatiohan nostaa kaikkien vuokranantajien kuluja tasaisesti, joten tuskinpa kukaan jättää sitä huomioimatta.
Kyse ei ole halusta siirtää kulujaan, vaan nehän siirtyvät. Sinullekin on varmaan ihan selvää, että kukaan ei vuokraa kulujaan halvemmalla. Kyse on vaan siitä, paljonko ottaa tuottoa kulujen ja verojen päälle. Jokainen vuokralainen maksaa vuokranantajalleen tuoton, tai ei pääse asuntoon edes asumaan.
Ei nyt ole noin suoraviivaista. Moni on rasastanut asuntokuplalla ja ilmaisilla lainoilla ja unohtunut talouden realiteetit. Siinähän alat siirtämään raketoivia vastikkeita jakorkoja lainasta vuokralaiselle. Voi tulla hiljaista. Kukaan ei pakota asumaan ahneen asuntokeinottelijan asunnossa.
Kyllä ne siirtyvät tai siirtyy vuokralainen muualle. En tosiaan pakota ketään asumaan kämpässäni, mutta hintatasoni on pakko hyväksyä jos siinä asua aikoo. Toistaiseksi on tulijoita ollut aina sen verran, että voin valita kenet otan. Yksiön sijainti kun on sen verran hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain sitä on pakko asua. Itse asun Espoossa alueella, jossa on vain uusia kerrostaloja. Lainamenot+vastike ovat kuukaudessa noin 100 euroa enemmän kuin lähellä olevan kerrostalon samankokoisen asunnon vuokra. Vaikka korkoihin ja lainanhoitokuluihin menee rahaa, niin minulla on kuitenkin 20 vuoden päästä velaton asunto, jonka voin myydä tai jatkaa asumista vastikkeen hinnalla. Vuokralla asuja jatkaa vuokran maksamista kuten edellisetkin 20 vuotta.
Ehkä 20 vuoden päästä taloon tulee remonttia, mutta siinäkin tapauksessa remonttikuluihin otettava lainan kuukausimenot jäävät hyvin todennäköisesti vuokralla-asujan kuukausivuokraa alemmaksi.
Ei ole pakkoa asua ylihintaisessa asunnossa ja maksaa sikahintaa. Voi ihan hyvin asua vuokralla halvalla.
Ei vuokra voi koskaan olla halvempi kuin omistus, koska vuokra kattaa vastikkeen, verot ja pääoman lyhennyksen + vuokratuoton.
Esimerkiksi minun vuokraamani asunnon hoitovastike on 200€/kk, perin vuokraa 700€. Siitä jää 500€, millä maksaa pääoma- ja remonttikuluja. Kaikki tämä on "kotiin päin", mikä lisää asunnon arvoa. Yleensä jää jotain vielä yli "osinkotuloina", mutta pyrin siihen, ettei paljonkana jäisi, sillä voitosta maksan tuloveroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
What? Asun itse juuri tuon hintaisessa kerrostaloasunnossa kahdestaan lapseni kanssa. Juuri mahdutaan. Aion tosin muuttaa Espanjaan lähivuosina jos tämän asunnon joku vain ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Suurimmasta osasta Suomea saa 250.000€:llä millaisen perheasunnon tahansa. Uusia omakotitalojakin myydään tuohon hintaan.
Kuten keskustelupalstoilla yleensä, myös av-palstalla pätee asuntomarkkinoista keskusteltaessa totuus Suomi = Helsinki.
Neukkukuutioasunnot maksavat joitakin kymmeniä tuhansia eivät satoja tuhansia. En toki ostaisi mutta sen hintaisia ovat täällä.
Itse myin asuntoni ja nyt filippiineille vaimon luo,riittkiitti suomi,pitäkää hauskaa hintojenne kanssa!:)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään saisi myös kiinteäkorkoista lainaa, jota muualla Euroopassa suurin osa onkin ottanut, suomalaisista ei.
Suomalaiset ottavat jälkeenpäinkin korkokattoja, jotka maksavat aika paljon. Parempi yrittää vaihtaa lainaa kiiteäkorkoiseksi, mutta tätä ei tiedosteta?
Kiinteiden korkoprosentit ovat alkaneet 0:lla ja alkaakin olla pian niin, että vaihtuvakorkoinen nousee ties mihin. Pieni hinta mielenrauhasta on ottaa kiiteäkorkoinen laina.
Ottaa mielummin tasaerälyhennyksen. Ei vaikuta korkomuutokset päivittäistalouteen
"Tehtyjen virheiden vuoksi elintasomme on nyt alhaisempi kuin Ruotsissa ja julkinen taloutemme on raskaasti velkaantunut."
https://www.paavovayrynen.fi/2022/04/03/voiko-vitutukseen-kuolla/
Suomi aiheutti markan arvon romahtamisen - vaihdettiin vaivihkaa euroon. Mutta euronkaan arvo ei Suomessa kestä... mitäs sitten tehdään? Kuinka pitkälle ongelmaa voi lykätä? Pelastaako USA meidät tietynlaisen kurjistamisen kautta, jossa euron romahdukseen on lupa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä tasan ole. Meillä on uusi okt ja kuukausikustannukset 900€. Jos asuisimme vastaavassa vuokralla niin saisi pulittaa varmaan 1300-1500€/kk. Meidän jättilainanlyhennys on 470€/kk. Ei haittaa vaikka korot nousee kun koron osuus on pieni tuosta (annuiteetti). Ei mun mielestä paha uudesta talosta.
Minun mummini sanoi että vain kommarit asuu vuokralla , eikä ne kuulu kirkkoon.Kun niitä niina niin ahdistaa kaikki mikä vaatii jotain säännöllisyyttä ja ponnistelua ja siistiä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Helesingiläinen kirjoitti:
Minä ostin 2010 kolmion Helsingistä ja maksoin siitä 258 000. En ole myymässä, mutta tästä asuntoyhtiöstä asunnot menevät kaupaksi parissa päivässä ja kaupan ilmoitustaululla on ostopyyntöjä. Arvioin, että kämppäni hinta alkaisi nyt nelosella, jos olisin myynnissä. Nuo vuokralla-asujat eivät osaa huomioida omaisuuden arvonnousua.
Taitaa käydä nyt niin ettei omistusasujat ota huomioon asunnon tulevaa arvonalenemista.
Vierailija kirjoitti:
Minun mummini sanoi että vain kommarit asuu vuokralla , eikä ne kuulu kirkkoon.Kun niitä niina niin ahdistaa kaikki mikä vaatii jotain säännöllisyyttä ja ponnistelua ja siistiä elämää.
Silloin kun mummisi perusti elämää suomessa sai rintamalta palaajat tontin ja rakennusaineet ilmaiseksi valtiolta. Asunnot maksoi vuosikymmeniä jonnkein 80-luvun asuntokuplaan asti muutaman duunarin vuosipalkan verran, eli 10v oli yleinen laina-aika. Nyt ei riitä 30vuottakaan. Tuli narun pää vetvän käteen suomen asuntojen hinnoissa. Asunnon arvo on lopulta se minkä joku on valmis siitä maksamaan, ei ne oikotien ahneet pyyntihinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään, että vuokralaisella on oikeus myydä hallintaoikeutensa tai käyttää sitä lainan vakuutena. Kaikkea sitä palstan ikivassareilta oppiikin.
Asunto on asumista varten, ei keinottelua. Niinkuin luulet.
Minä käytän omaisuuttani miten haluan, enkä tarvitse sinulta lupaa nostaa vuokraa tai ottaa kämppää vaikka varastokäyttöön.
Voi ei älä nyt suutu. Tottakai anteeksi. Älä nyt vaan pidä ainakaan tyhjänä asuntoa ja maksa itse kaikkia asunnon kuluja vuodesta toiseen. Kiitos että maksat vuokralaisen asumisen.
Ei suurempien kaupunkien hintataso voi sinulle AP yllätyksenä tulla.
Vastauksena kysymykseesi - kyllä, ottaa. Jos yhtään suuremmassa asunnossa tai arvokkaamalla/keskeisemmällä paikalla haluaa asua, tarkoittaa se isoa lainamäärää. Samoin, kuten syrjemmässä tai pienemmällä paikkakunnalla asuminen usein merkitsee vähäisempää lainapottia.
Kukin tekee oman valintansa.