Miksi sinua haittaa, että joku muu on vanhoillislestadiolainen?
Miksi se haittaa, että joku muu "luopuu" elämässään jostakin, missä sinä et näe mitään pahaa? Miksi sinua haittaa että joku uskoo pääsevänsä taivaaseen? Miksi se herättää sinussa vihaa?
Kommentit (43)
Mun mielestä vl-perheiden lapset on hyvin kasvatettuja (lähes poikkeuksetta). Kuinka moni alle 7v jaksaa istua suurimman osan tunnista nätisti paikallaan? Tätä olen ihaillut monesti kirkossa.
Lisäksi nuoret 15-19v ovat todella kypsiä. Eivät käytä alkoholia tai rymyä kaupungilla syljet poskella.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:03"]Ja kaikkein rankinta lapsiluvun kasvaessa on monen kohdalla se, että heitä aletaan katsoa kieroon. Arki voi sujua oikein mukavasti kotona, raskasta on se halveksunta ja sääli jota arjessa uskonsa vuoksi kohtaa. Joten jos sinua oikeasti huolestuttaa jonkun vl äidin jaksaminen voit eniten auttaa asiaa sillä, että kohtelet häntä hyvin ja arvostavasti niinkuin toista ihmistä kuuluu kohdella.
[/quote] Ja kunnioitat häntä. Se on samanlainen ihminen ku sinä. Mut valinnut vasn erinlaisen elämän polun. Mut se on hänen päätös ja on toivottavasti onnellinen
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 13:59"]No kunnne kymmenen kusipäistä mukulaa nyt vaan saa enemmän aikaan kuin vaikka kaksi. Muutenkin tuntuu että ei-lahkolaiset huolehtivat eri tavalla lapsistaan.
[/quote oot kunnon lapsi vihaaja. Eihän ne kaikki kymmene oo 2v. Järki päähän.
[/quote]
No kun samalla kadulla noita asuu niin väitän tietäväni missä mennään. Itsellä myös lapsia, joista pidetään huolta ja joiden kanssa vietetään aikaa. Ei vaan tuupata ulos kuten vl-porukka tekee.
Muiden uskonnot ei haittaa minua mitenkään, muuten kuin sitä kautta, että jos vaikka elämääni vaikuttavista asioista päättävät poliitikot käyttävät ongelman ratkaisussa perusteena uskontoaan, joka ei siis ole faktatietoon perustuvaa päätöksentekoa.
Uskovaisilla on monesti sellainen ajatusmaailma, että kun kärsitään ja kituutetaan tarpeeksi, niin sitten siitä palkitaan jottenkin, mutta sellaista ei tule tapahtumaan.
t.ateisti
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:08"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 13:59"]No kunnne kymmenen kusipäistä mukulaa nyt vaan saa enemmän aikaan kuin vaikka kaksi. Muutenkin tuntuu että ei-lahkolaiset huolehtivat eri tavalla lapsistaan.
[/quote]
No kun samalla kadulla noita asuu niin väitän tietäväni missä mennään. Itsellä myös lapsia, joista pidetään huolta ja joiden kanssa vietetään aikaa. Ei vaan tuupata ulos kuten vl-porukka tekee.
[/quote]Tuupata. Meillä kyllä lapset haluaa itse lähtä leikkiin naapurin lasten kans. Vaikka vanhemmilla olis aikaa olla niiden kans. Esim pelata. T. 10lapsen äiti
Varmaan meidän jokaisen perheessä on jonkinlaisia vaikeuksia ja heikkouksia? Sitä enemmän mitä tarkemmin suurennuslasilla syynätään? On toki väärin syyttää 9v. pikkusisaruksen tapaturmasta, onko sinulla tai läheiselläsi koskaan vastaavaa harkitsematonta syytöstä päässyt? Tai oletko ikinä muuten sanonut tai kuullut myun kuin vl:n sanovan pahasti lapselleen? Voitko joka hetki tuntea ylpeyttä siitä, että omat lapsesi osaavat niin hyvin käyttäytyä? Mitä jos vain suhtaudutaan toisiimme armollisesti, ihmisiähän tässä vain ollaan? Toki jos todellinen huoli on lapsen hyvinvoinnista niin kannattaa se lastensuojeluilmoitus tehdä, oli perhe sitten vl, hindu tai ateisti.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 13:47"]Se siinä vanhoillislestadiolaisuudessa raivostuttaa kaikkien siihen kuuluvien täytyy sopia samaan muottiin. Lisäksi liian monien isojen perheiden pahoinvointi näkyy ja kuuluu. Ei kaikista vain ole siihen 10 lapsen kasvatukseen. Miksi sitten painostetaan siihen vaikka se voi olla jopa synti, koska et jaksa huolehtia ja lapset ovat heitteillä. Raamatussa puhutaan joka käänteessä siitä kuinka lapsi on tärkeä. [/quote] Mun mielestä pariskunnan on hyvä keskenään jutelka miten jaksetaan ja mikä on parhaaksi. Ei hän kukaan tiedä syötkö pillereitä vai et. Kuitenkaan jumala ei oo tarkoittanut pahaa. Nykyään ollaan myönteisempiä ehkäsyn suhteen esim. Uupumuksen ,sektion,masennuksen jne suhteen. Eihän siitä tarvi kertoa muille. Punnitsee asiaa omassa tunnossa ja voihan asiasta jutella jonku vl. Mä ehkäsen nyt vaikean elämän tilanteen takia. Ja kaikki on hyväksynyt asian. T. Vl äiti [/quote] Täytyikö sinun hyväksyttää asia? [/quote]Ei täytynyt. Kerroin suoraan et tilanne on näin. Johon vastattiin et itse tiedät voima varasi. Tärkein on kuitenkin hoitaa jo saadut lapset
[/quote]
Ihana kuulla, että on ymmärtäväisempiäkin yhteisöjä. Toivottavasti jatkossa myös enemmän. Omalle kohdalle on ikävä kyllä työeämässä sattunut tähän menessä enemmän perheitä joihin yksikään lapsi ei olisi enää tervetullut ja vanhempiakin lapsia kohtaan koetaan katkeruutta. Sekä lapset että vanhemmat voi huonosti eikä kellään läheisillä ole oman samanlaisen tilanteensa kanssa voimavaroja auttaa. Silti lapsia vaan tulee vähintään parin vuoden välein lisää ja itkun kanssa neuvolassa käyvät kun tulevaisuus pelottaa, ahdistaa ja väsyttää. Silloin käy mielessä, että ei Jumala varmaan ihan tätä halunnut.
Islamiin verrattavissa oleva tyttöjä ja naisia riistävä uskonto. Muslimeilla on jopa enemmän mahdollisuuksia, kun vanhoilliset ovat jo valmiiksi äärijärjestö. Naisilla tarkat pukeutumissäännöt ja vain vauvakoneeksi kelpaavia.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:14"]Varmaan meidän jokaisen perheessä on jonkinlaisia vaikeuksia ja heikkouksia? Sitä enemmän mitä tarkemmin suurennuslasilla syynätään? On toki väärin syyttää 9v. pikkusisaruksen tapaturmasta, onko sinulla tai läheiselläsi koskaan vastaavaa harkitsematonta syytöstä päässyt? Tai oletko ikinä muuten sanonut tai kuullut myun kuin vl:n sanovan pahasti lapselleen? Voitko joka hetki tuntea ylpeyttä siitä, että omat lapsesi osaavat niin hyvin käyttäytyä? Mitä jos vain suhtaudutaan toisiimme armollisesti, ihmisiähän tässä vain ollaan? Toki jos todellinen huoli on lapsen hyvinvoinnista niin kannattaa se lastensuojeluilmoitus tehdä, oli perhe sitten vl, hindu tai ateisti.
[/quote] voin kertoo et on siinä sit aikuinen tai 9v niin voi tapahtua. Just kävin ompeluttaan lapsen pään. Lapsi löi pään puistossa vaikka äitinä istuin vieressä
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:11"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:08"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 13:59"]No kunnne kymmenen kusipäistä mukulaa nyt vaan saa enemmän aikaan kuin vaikka kaksi. Muutenkin tuntuu että ei-lahkolaiset huolehtivat eri tavalla lapsistaan.
[/quote]
[/quote]Tuupata. Meillä kyllä lapset haluaa itse lähtä leikkiin naapurin lasten kans. Vaikka vanhemmilla olis aikaa olla niiden kans. Esim pelata. T. 10lapsen äiti
[/quote]
Tai tukkia naapuriin kattomaan teeveetä.
Säännöt joille ei ole perusteita ja joiden olemassa olo kielletään. Eli valehtelu ärsyttää. Ja se että sääntöjä pidetään tapoina mutta jotkut vl:t tuomitsevat muita niiden perusteella tai pitävät puhutteluja kun joku ei noudata niitä. Sitten kehtaavat väittää että ei ole sääntöjä vaan vl ei halua meikata tai tanssia tai whatver.Se on vale kun moni haluaa. Ja jos joku tekee niin koska ei kuulemma ole sääntöjä niin joku toinen menee puhuttelemaan. Ihmeellistä vallankäyttöä joka aiheuttaa pelkoa.
Mulle on ihan yks ja sama mitä joku uskoo, mutta kun pilataan ystävyyssuhteet niin, ei kiitos. Erosin Luterilaisestakin kirkosta.
Meillä kävi niin, että vl-lapset naapurista pelottelivat meidän lapset helvetin tulimereen joutumisella .
Siksi, että kun lesta-vanhemmat tunkee sitä taivas-helvetti paskaa lapsilleen pienestä pitäen ja sekottaa niiden pään. Tiiän niin paljon näiden asioiden kanssa kamppailevia aikuisia (20-30 v). Koko uskonto tuntuu typerältä ja sovinistiselta mutta helvetinpelko on niin kova että mielenterveys kärsii.
Ja kyllä, olen ex-lesta ja ällöttää koko uskonto, vaikka oma perheeni ei tuputtanut eikä pelotellut.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 13:49"]Ei sen tarvitse sinua hirvittää. Huonossa asemassa tunnen olevani vl-naisena silloin, kun ihmiset eivät kohtaa minua tasavertaisena ihmisenä ja kunnioita valinnanvapauttani. Parhaiten tuet minua vaikeissakin elämän vaiheissa kohtaamalla minut ystävällisesti ja tasavertaisena ihmisenä.
[/quote]
Eiks se mee just toistepäin, että lestat ei kunnioita niitä ketkä ei usko? Mut haukuttiin saatananpalvojaksi koska halusin ottaa selkääni ison tatuoinnin.. Ja mua piti varoa koska en ole uskovainen.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:09"]
Muiden uskonnot ei haittaa minua mitenkään, muuten kuin sitä kautta, että jos vaikka elämääni vaikuttavista asioista päättävät poliitikot käyttävät ongelman ratkaisussa perusteena uskontoaan, joka ei siis ole faktatietoon perustuvaa päätöksentekoa.
Uskovaisilla on monesti sellainen ajatusmaailma, että kun kärsitään ja kituutetaan tarpeeksi, niin sitten siitä palkitaan jottenkin, mutta sellaista ei tule tapahtumaan.
t.ateisti
[/quote]
Sipilä valitettavasti toteuttaa hyvin subjektiivista politiikkaa, ja se retoriikka... Moniarvoisen yhteiskunnan raunioillako ollaan?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:03"]Ja kaikkein rankinta lapsiluvun kasvaessa on monen kohdalla se, että heitä aletaan katsoa kieroon. Arki voi sujua oikein mukavasti kotona, raskasta on se halveksunta ja sääli jota arjessa uskonsa vuoksi kohtaa. Joten jos sinua oikeasti huolestuttaa jonkun vl äidin jaksaminen voit eniten auttaa asiaa sillä, että kohtelet häntä hyvin ja arvostavasti niinkuin toista ihmistä kuuluu kohdella. [/quote] Ja kunnioitat häntä. Se on samanlainen ihminen ku sinä. Mut valinnut vasn erinlaisen elämän polun. Mut se on hänen päätös ja on toivottavasti onnellinen
[/quote]
Kunnioittaa voin, arvoa en paljon anna. Pidän itsekkäänä elämänmuotoa, jossa ei ajatella muiden kuin yhteisön hyvää, ja vaaditaan muilta arvostusta mutta ei anneta sitä takaisinpäin. Lahkolaisuutta en suostu sietämään ilman kritiikkiä missään, koskaan.
Kaikenlainen sielulliseen pätemiseen liittyvä toiminta on suoraan ristiriidassa maailman polttavien ongelmien kanssa muutenkin. Ja lisäksi te nimenomaan vielä haluatte täyttää maan, vaikka muut miettivät, miten se lisätäyttyminen saataisiin loppumaan. Jos ette suostu jakamaan meidän ongelmiamme, saatte pitää omanne ilman että me pidämme kädestä kiinni.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:37"]
Säännöt joille ei ole perusteita ja joiden olemassa olo kielletään. Eli valehtelu ärsyttää. Ja se että sääntöjä pidetään tapoina mutta jotkut vl:t tuomitsevat muita niiden perusteella tai pitävät puhutteluja kun joku ei noudata niitä. Sitten kehtaavat väittää että ei ole sääntöjä vaan vl ei halua meikata tai tanssia tai whatver.Se on vale kun moni haluaa. Ja jos joku tekee niin koska ei kuulemma ole sääntöjä niin joku toinen menee puhuttelemaan. Ihmeellistä vallankäyttöä joka aiheuttaa pelkoa.
[/quote]
Aika monelle tulee joskus kiusaus pettää puolisoaankin, mutta ei petä. Nämä on vähän samaan tapaan valintakysymyksiä. Kun valitsee jonkun tavan elää, se sulkee toisen tavan ulos.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 13:49"]Ei sen tarvitse sinua hirvittää. Huonossa asemassa tunnen olevani vl-naisena silloin, kun ihmiset eivät kohtaa minua tasavertaisena ihmisenä ja kunnioita valinnanvapauttani. Parhaiten tuet minua vaikeissakin elämän vaiheissa kohtaamalla minut ystävällisesti ja tasavertaisena ihmisenä.
[/quote] Tää on niin totta. Ihmiset suhtautuu vl väärin ja lisäksi vanhat vl katkeroituinena oikeen ruokkii ihmisiä jutuilla ,joissa on omia lisiä. Kuitenkinbusko tuo paljon turvaa ja voimaa. Ja yhdenkin lapsen äiti voi uupua.
[/quote]
Miten niin ex-vl:t ruokkii? Eikö meillä mielestäsi ole oikeutta kertoa kokemuksistamme?
.
Minun puolestani jokainen saa valita olevansa vl. Yhtä paljon minulla on oikeus olla ex-vl ja minulla on myös täysi oikeus kertoa omista kokemuksistani. Niitä kokemuksia ei vesitä se, että jotkut vl:t pitäisivät niitä valheina. Noiden ihmisten olisi syytä miettiä onko yhtä oikeutettua pitää heidän kokemuksiaan lestadiolaisuudesta valheena. Miten voi odottaa muilta parempaa suhtautumista, jos oma suhtautuminen muihin ei ole hyvä vaan esim. valheellisuudesta syyttävä?
Kyllä se lasten asema niissä perheissä eniten hirvittää. Laitetaan paljon vastuuta lasten harteille aivan liian varhain. Tutussa vl-perheessä syytetiin 9-vuotiasta kun 2-vuotiaalle sattui pihalla tapaturma. Haloo, 9 v on itsekin pikkulapsi eikä mitenkään voi olla vastuussa jonkun taaperon tekemisistä. Monissa vl-perheissä isommat sisarukset lähtevät omilleen mahdollisimman varhain, jopa kesken lukio-opintojen kun eivät enää jaksa varavanhempana toimimista.