Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä tää erityisherkkä -juttu on?

Vierailija
28.09.2015 |

Joku AV-mammojen omakeksimä juttu vai mitä tää tarkoittaa?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletapa niin löydät siitä aika paljon tietoa!

Vierailija
2/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kvg jos oikeaa tietoa haluat. Tai tee vanhanaikaisesti ja mene kirjastoon lainaamaan kirjoja jotka käsittelevät erityisherkkyyttä, kirjastonhoitajat kyllä neuvoo.

Niin laaja alue ettei siitä saa kuin pintaraapaisun parin päivän lukemisella, ainaan mitä itse olen aiheeseen tutustunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia jota kaikki hokee mutta tuskin on tieteellisesti todistettu. herkkyys on ihan normaali asia ja ymmärrän että on herkkiä ihmisiä mutta tuo erityis juttu on vähän turhan liioittelua

Vierailija
4/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän itsediagnosoitavia trendisairauksia. Huomionhakuisilla nuorehkoilla naisilla sekä näiden lapsilla.

Vierailija
5/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä niinkuin fyysinen vai psyykkinen herkkyys?

Vierailija
6/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitty taas kiva diagnoosi jonka varjolla voi olla hankala ja vaatia erityiskohtelua. Kun ottaa itselleen tuon diagnoosin niin ei tarvitse yrittääkään kestää normaalia elämän haasteita, vaan aina voi vedota erityisherkkyyteen

Vierailija
7/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trendikäs tai ei, mutta erityisherkkyys ei ole sairaus ollenkaan, eikä sitä missään (asiantuntevissa) lähteissä sellaiseksi väitetäkään.

Vierailija
8/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, olisinkin nuori nainen, mutta olen jo vanha, ja onneksi tämä asia nyt on tullut tietoisuteeni, monet oudot asiat elämässäni ovat saaneet selityksen. Ja lapsenikin oppivat ymmärtämään itseään ja reaktioitaan. Lyhyesti: erityisherkillä hermosto on ylivirittynyt, jokaisella hieman omalla laillaan, herkkyyys ilmenee eri asioissa. Minulla on eniten vaikuttanut kuulo- ja näköaistin herkkyys. Yhdellä lapsellani tuntoaisti on yliherkkä, toisella hajuaisti. Nämä vaikuttavat arkisissa tilanteissa hyvinkin voimakkaasti, ja sitä on muiden yleensä vaikea ymmärtää.

Vierailija
9/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:28"]

Heh, olisinkin nuori nainen, mutta olen jo vanha, ja onneksi tämä asia nyt on tullut tietoisuteeni, monet oudot asiat elämässäni ovat saaneet selityksen. Ja lapsenikin oppivat ymmärtämään itseään ja reaktioitaan. Lyhyesti: erityisherkillä hermosto on ylivirittynyt, jokaisella hieman omalla laillaan, herkkyyys ilmenee eri asioissa. Minulla on eniten vaikuttanut kuulo- ja näköaistin herkkyys. Yhdellä lapsellani tuntoaisti on yliherkkä, toisella hajuaisti. Nämä vaikuttavat arkisissa tilanteissa hyvinkin voimakkaasti, ja sitä on muiden yleensä vaikea ymmärtää.

[/quote]

Eli minökin olen erityisherkkä koska kuuloni on todella hyvä ja esimerkiksi jos joku viheltää vieressäni minun pitää peittää korvani kun se sattuu? Koiran haukkuminen tai ihmisvilinän yleismeteli on sietämätöntä?

Vierailija
10/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimissä on erityisherkkyyttä samassa määrin kuin ihmisissäkin. Ei eläimet hurahda mihinkään trendikkääseen. Eli erityisherkkyys on todellinen ominaisuus.

Vierailija
11/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin hermosto on "ylivirittynyt"? Tätäkään en usko että on tieteellisesti todistettu

Vierailija
12/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermosto ylivirittynyt...

Anna mun kaikki kestää :)

Vierailija
13/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja lapsellani erityisherkkyys hajuja ja makuja kohtaan. Emme voi syödä esimerkiksi kalaa ja juustoja tai oleskella asunnossa jossa näitä ruoka-aineita on käsitelty. Itse olen lisäksi erityisherkkä väreille ja sähkölle. En siedä voimakkaita värejä suurina pintoina. En
Myöskään pysty imuroimaan tai käyttämään fööniä. Jos olen pitkään huoneessa jossa on pakastin tulen huonovointiseksi ja väsyneeksi.

Vierailija
14/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

14: Ai kauheeta, mitä elämää joudut elämään. Ootko ollut tommoinen aina?

Vierailija
15/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuloaistimukset aiheuttavat kipua, eikä se johdu ainoastaan äänen voimakkuudesta, vaan pienikin sirinä tai rahina voi olla niin kivulias kokemus, että on poistuttava huoneesta. Esim. koululuokassa hiekan rahina tuolinjalkojen alla paisui niin kovaksi meteliksi korvissani, että joskus aloin itkeä kesken tunnin. Voitte arvata open ja kavereiden reaktiot, jos joskus erehdyin sanomaan oikean syyn itkulleni tai sille, että ryntään ulos luokasta paniikissa. Avaimien kilke opettajan avainrenksussa oli kuin moukari aivoissani, varsinkin väsyneenä kaikki äänet voimistuivat helvetillisiksi, pystyin kuulemaan astmaattisen kaverin rohinan luokan toiselta reunalta ja se oli kuin betonimylly korvassa.

Vierailija
16/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se mitä ennen sanottiin hysteriaksi.

Vierailija
17/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermosto todellakin ylireagoi erityisherkillä ihan normaaleihin ärsykkeisiin, jotka keskivertoihminen kestää ihan ok. Tavallinen kosketus voi olla kuin sähköisku ja hellä sively kuin hiekkapaperilla raavintaa silloin kun hermosto on ylivirittyneenä. Toki monilla eriryisherkillä hermosto toisinaan on rauhallisessa tilassa, ja hetkellisesti voi kestää voimakkaitakin ärsykkeitä.

Vierailija
18/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:34"]Miten niin hermosto on "ylivirittynyt"? Tätäkään en usko että on tieteellisesti todistettu
[/quote] No sinunlaisiltasi kysyn aina ekaksi, että miksi lastenneurologi (apunaan puheterapeutti, toimintaterapeutti ja psylologi) sitten tallaisen diagnoosin lapselleni tekivät kuin aistiyliherkkyys? Neurologin mukaan siinä nimenomaan hermosto on erilainen. Tuntoaistimus on erilainen, kuuloaistimus on erilainen makuaistimus on erilainen jne. Lapseni alkoi vauvana itkeä, kun häntä silitti esim päästä, tai kun sai villahanskat käteen. Että jospa menisit ja lukisit aiheesta. Sensorisen integraation häiriö. Googlaa, äläkä tee itsestäsi tyhmää.

Vierailija
19/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermoston ylivirittyminen saattaa johtua myös psyykkisistä syistä, esim. koululuokassa hälinä stressaa ja saa hermoston herkkenemään. Eri ihmisillä eri tavoin. Varhaislapsuuden aikaisilla tekijöilläkin on vaikutusta aivojen ja stressinsietokyvyn kehittymiseen, ei ainoastaan geeneillä. Ei erityisherkkyys ole välttämättä jokin asia, joka ihmisessä on tai ei ole. Joskus sisäinen stressikin voi purkautua esim. herkkyytenä hajuille tai metelille. Silloin kyse on kuitenkin enemmän oireesta, ei syystä. Mutta toki ihmisten herkkyydessä on vaihtelua.

Vierailija
20/37 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trendijuttu, kuten narsismi. 10 v sitten muodissa oli burnout.
Mikähän on sit seuraava?