Mikä tää erityisherkkä -juttu on?
Joku AV-mammojen omakeksimä juttu vai mitä tää tarkoittaa?
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:39"]
Minulla ja lapsellani erityisherkkyys hajuja ja makuja kohtaan. Emme voi syödä esimerkiksi kalaa ja juustoja tai oleskella asunnossa jossa näitä ruoka-aineita on käsitelty. Itse olen lisäksi erityisherkkä väreille ja sähkölle. En siedä voimakkaita värejä suurina pintoina. En Myöskään pysty imuroimaan tai käyttämään fööniä. Jos olen pitkään huoneessa jossa on pakastin tulen huonovointiseksi ja väsyneeksi.
[/quote]
Tähän "tautiin" auttaa vastaava "lääkitys" eli homeopatia.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:34"]
Hermosto ylivirittynyt... Anna mun kaikki kestää :)
[/quote]
Oikein voimakas ylivirittyneisyys tuntuu samalta, miltä sadanmetrinpikajuoksijasta tuntuu juuri ennen lähtölaukausta. Ymmärtänet, että kyseisenlaisessa tai vähän laimemmassakaan ylivirittyneisyyden tilassa ei kukaan jaksaisi olla kovin pitkään. Erityisherkillä tuollainen tila voi tulla esim jos joutuu olemaan liian pitkään erityisherkkää häiritsevässä melussa.
Mulla tuo ääniyliherkkyys ilmenee siten, että kun illalla olen väsynyt, en enää todellakaan siedä sitä, että mies katsoo sängystä telkkaria. Tästä riideltiin pari vuotta, kunnes sain taottua ukon päähän, että vaihtoehdot asian kanssa ovat ne, että jos sä katot telkkaria sängyssä, niin mä sitten menen muualle lukemaan kirjaa, koska tuo kyseinen möly tuntuu mussa fyysisenä kipuna, siis aivan sietämättömänä. En pysty siinä mölyssä rentoutumaan. Ärsytti ihan suunnattomasti, kun siippa usein ei edes katsonut telkkaa, piti sitä vaan huvikseen auki ja oli pädillä..... Mur.
Olen muutenkin yliherkkä, esim jos palelen, tuntuu siltä että on just ja het Pakko päästä lämpimään. Tai jano on sammutettava ihan Heti. Tai aurinkolasit laitettava heti silmille kun on vähänkään liian kirkasta. Iltaisin en halua kuunnella tiskikoneen mölinää, vaan haluan laittaa sen päälle vasta yöksi. Kahvin pitää olla juuri sopivan vahvaa, juuri oikealla määrällä maitoa, muuten maistuu ihan väärältä. Kaikki asiat tuntuvat mulle tosi voimakkaasti. Jos joku työkamu ei moikkaa aamulla töissä, olen varma, että nyt se mököttää mulle jostain ja mietin asiaa aamupäivän.
Tiedän, elämä kanssani on hankalaa. En haluaisi olla näin herkkä. On ikävää ja voimia vievää tuntea niin voimakkaasti ja olla jatkuvasti ylivireessä.
Minulla ja lapsellani erityisherkkyys hajuja ja makuja kohtaan. Emme voi syödä esimerkiksi kalaa ja juustoja tai oleskella asunnossa jossa näitä ruoka-aineita on käsitelty. Itse olen lisäksi erityisherkkä väreille ja sähkölle. En siedä voimakkaita värejä suurina pintoina. En Myöskään pysty imuroimaan tai käyttämään fööniä. Jos olen pitkään huoneessa jossa on pakastin tulen huonovointiseksi ja väsyneeksi.
[/quote]
Pakastin haittaa mutta ei jääkaappi? Entäpä muut sähkölaitteet? Lamput, tietokone? Haittaako sähkö vain kun joku tietty sähkölaite on päällä? Entäpä asuntojen sähköjohdot ylipäätään? Siellähän on piuhat seinien sisällä ja jännite päällä koko ajan. Aiheuttaako ongelmia.
Pystykö menemään ruokakauppaan ollenkaan, koska niissä on aina kalaa ja juustoa?
Epilepsia oli vielä 50-luvulla häpeällinen sairaus, mielenvikaisina heitä pidettiin ja suljettiin laitoksiin, homous oli sairaus ja synti 80- luvulle saakka, ADHD-lapset olivat vain kuritta kasvaneita häiriköitä, masennusta pidettiin ennen vain laiskuutena jne. Kun tietämys ja tietoisuus lisääntyy, niin ymmärryskin lisääntyy. Ihmisen psyykkisfyysisestä kokonaisuudesta tiedetään vielä melko vähän, mutta tiedon puute ei tarkoita sitä, etteikö jotakin ilmiötä/ominaisuutta olisi olemassa. Ja varsinkin jos itsellä ei ole kokemusta, niin toisella voi ollakin. Ihmisyys on hyvin monimuotoista.
Miehelleni on aivoinfarktin sairastamisen jälkeen jäänyt yhtenä pysyvänä ongelmana ääniyliherkkyys, jotenkin se on siis aivovaurion jälkeen jäänyt. Sitä en tiedä, mitkä muut asiat voivat aiheuttaa aistiyliherkkyyttä tai miksi jollain voi sitä olla ilmeisesti lapsesta saakka.
Mieheni ei kestä esimerkiksi kovaa huutoa, jos lapset riehuvat oikein kunnolla niin hänen on pakko mennä toiseen huoneeseen. Hän tulee todella ärtyneeksi, väsyy nopeasti jos on liikaa meteliä, ja saa päänsärkyä. Kovat ja jatkuvat äänet kuormittavat häntä niin, että hän ei pysty keskittymään mihinkään ennen kuin hän on saanut vähän aikaa levätä hiljaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:34"]
Hermosto ylivirittynyt... Anna mun kaikki kestää :)
[/quote]
Oikein voimakas ylivirittyneisyys tuntuu samalta, miltä sadanmetrinpikajuoksijasta tuntuu juuri ennen lähtölaukausta. Ymmärtänet, että kyseisenlaisessa tai vähän laimemmassakaan ylivirittyneisyyden tilassa ei kukaan jaksaisi olla kovin pitkään. Erityisherkillä tuollainen tila voi tulla esim jos joutuu olemaan liian pitkään erityisherkkää häiritsevässä melussa.
Mulla tuo ääniyliherkkyys ilmenee siten, että kun illalla olen väsynyt, en enää todellakaan siedä sitä, että mies katsoo sängystä telkkaria. Tästä riideltiin pari vuotta, kunnes sain taottua ukon päähän, että vaihtoehdot asian kanssa ovat ne, että jos sä katot telkkaria sängyssä, niin mä sitten menen muualle lukemaan kirjaa, koska tuo kyseinen möly tuntuu mussa fyysisenä kipuna, siis aivan sietämättömänä. En pysty siinä mölyssä rentoutumaan. Ärsytti ihan suunnattomasti, kun siippa usein ei edes katsonut telkkaa, piti sitä vaan huvikseen auki ja oli pädillä..... Mur.
Olen muutenkin yliherkkä, esim jos palelen, tuntuu siltä että on just ja het Pakko päästä lämpimään. Tai jano on sammutettava ihan Heti. Tai aurinkolasit laitettava heti silmille kun on vähänkään liian kirkasta. Iltaisin en halua kuunnella tiskikoneen mölinää, vaan haluan laittaa sen päälle vasta yöksi. Kahvin pitää olla juuri sopivan vahvaa, juuri oikealla määrällä maitoa, muuten maistuu ihan väärältä. Kaikki asiat tuntuvat mulle tosi voimakkaasti. Jos joku työkamu ei moikkaa aamulla töissä, olen varma, että nyt se mököttää mulle jostain ja mietin asiaa aamupäivän.
Tiedän, elämä kanssani on hankalaa. En haluaisi olla näin herkkä. On ikävää ja voimia vievää tuntea niin voimakkaasti ja olla jatkuvasti ylivireessä.
[/quote]
Jatkan vielä esimerkillä. Sellainenkin ihminen, joka ei ole herkkis, niin sellaisellakin on joku raja ärsyttäville äänille. Esim suurin osa normi-ihmisistä kokee kattilan kansien paukuttelun yhteen korvan juuressa häiritsevänä, eikä halua sellaista pitkään kuunnella. Erityisherkällä saman epämiellyttävän äänikokemuksen voi aiheuttaa esim pelkkä tiskikoneen melu......
Eli minökin olen erityisherkkä koska kuuloni on todella hyvä ja esimerkiksi jos joku viheltää vieressäni minun pitää peittää korvani kun se sattuu? Koiran haukkuminen tai ihmisvilinän yleismeteli on sietämätöntä?
Ei pelkkä aistin tarkkuus tee erityisherkkyyttä, vaan nimenomaan hermoston toiminta, kuinka aivot tulkitsevat esim.kuuloärsykkeen ja kuinka herkästi hermosto reagoi siihen. Huonokuuloinenkin voi olla erityisherkkä äänien suhteen ja esim itselläni on heikohko hajuaisti, mutta jotkut tuoksut saavat minut aivan sekaisin, eikä tarvitse olla voimakaskaan tuoksu. Pientä aavistusta tästä voi saada vaikka raskausaikana, kun hormonit sekoittavat monilla hajuaistimukset.
Siksi että jokaisen lapsi on niiiin erityinen ja kun kaikki on todistettavasti herkkiä jollekin niin sitten pitää olla erityis sitäsuntätät. Ja johtaahan se yleensä erityisruokaan ja erityisvalioon. Kukapa ei haluaisi olla erityinen!
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:39"]
[/quote]
Pakastin haittaa mutta ei jääkaappi? Entäpä muut sähkölaitteet? Lamput, tietokone? Haittaako sähkö vain kun joku tietty sähkölaite on päällä? Entäpä asuntojen sähköjohdot ylipäätään? Siellähän on piuhat seinien sisällä ja jännite päällä koko ajan. Aiheuttaako ongelmia.
Pystykö menemään ruokakauppaan ollenkaan, koska niissä on aina kalaa ja juustoa?
[/quote]
Pakastin ja pölynimuri on pahimmat. Jos joudun pitelemään imuria kädet alkavat kutista ja myöhemmin särkeä. Tulee väsynyt ja paha olo. Samoin pakastimen läheisyydessä. En tiedä miksi jääkaappi ei aiheuta oireita. En myöskään voi olla pitkään magneettikenttien läheisyydessä, eli 15 minuuttia pitempään tietokoneen näytön ääressä tai pitää kännykkää kädessä. Korvalle en voi nostaa sitä ollenkaan. Asunnon sähköjohdot ei haittaa, mutta voimajohtojen läheisyyteen en uskalla mennä lainkaan. Tiedän että sähköyliherkkyys on eri asia kuin erityisherkkyydet eikä kuulu tautiluokitukseen vaikka en sen vuoksi voi esim käydä töissä.
Hajujen kanssa menee niin, että en totu hajuihin vaan hajussa oleminen tulee päinvastoin vaikeammaksi mitä kauemmin hajussa joudun olemaan. Pahin on kala, sitten juustot ja esim sipuli. Hajut ja maut tuntuvat aivan kestämättömänä. Saan pahoja päänsärkyjä ja pahoinvointia hajuista. Tämä vaikeutta elämistä ja kaiken lisäksi olen allerginen yli kymmenelle ruoka-aineelle. Lapsellani on myös vaikeita allergioita, astma ym. Olen miettinyt paljon liittyvätkö nämä jotenkin toisiinsa. Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden erityisherkkuen kokemuksia allergioiden ja astman suhteen. Viime aikoina lapseni on alkanut osoittaa myös kosketusylugerkkyyttä esim vaatteiden suhteen :(
Erityisherkillä on aika usein myös kilpirauhasen vajaatoimintaa ja isot luut.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 11:34"]
Erityisherkillä on aika usein myös kilpirauhasen vajaatoimintaa ja isot luut.
[/quote]
Älä unohda keliakiaa! Gluteiinitonta sen olla pitää ;--)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 11:34"]Erityisherkillä on aika usein myös kilpirauhasen vajaatoimintaa ja isot luut.
[/quote]
Aamen! :D ja entiset kumppanit narsisteja!
Kyllä ihmiset on luulosairaita...
Yksi tuttuni juuri alkoi pohtimaan onkohan hänellä kilpirauhasen vajaatoiminta ku väsyttää.. siis ei helvetti näiden kanssa :D sama kun sanoisin että vähän ollut käsi kipeä pari päivää, joten mulla on pakko olla syöpä. Ihmiset keksimällä keksii itselleen ties mitä.
Varmaan erityisherkkyyskin tällainen ihme muoti-ilmiö.
Miksi tuossa yhdessä luulotautilistassa oli keliakia? Tuntemani keliaakikot saa tosi pahoja pienestäkin määrästä viljoja, ja olisivat tosi onnellisia, jos pääsisivät taudistaan eroon.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 11:18"]
Eli minökin olen erityisherkkä koska kuuloni on todella hyvä ja esimerkiksi jos joku viheltää vieressäni minun pitää peittää korvani kun se sattuu? Koiran haukkuminen tai ihmisvilinän yleismeteli on sietämätöntä? Ei pelkkä aistin tarkkuus tee erityisherkkyyttä, vaan nimenomaan hermoston toiminta, kuinka aivot tulkitsevat esim.kuuloärsykkeen ja kuinka herkästi hermosto reagoi siihen. Huonokuuloinenkin voi olla erityisherkkä äänien suhteen ja esim itselläni on heikohko hajuaisti, mutta jotkut tuoksut saavat minut aivan sekaisin, eikä tarvitse olla voimakaskaan tuoksu. Pientä aavistusta tästä voi saada vaikka raskausaikana, kun hormonit sekoittavat monilla hajuaistimukset.
[/quote]
Aa, kiitos selvennnyksestä. Luin muidenkin kommentteja ja tosiaan minun "herkkä" kuuloni on vain hyvä kuulo verrattuna vaikka siihen vastaajaan joka alkoi itkemään hiekanmurusista.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:39"]Minulla ja lapsellani erityisherkkyys hajuja ja makuja kohtaan. Emme voi syödä esimerkiksi kalaa ja juustoja tai oleskella asunnossa jossa näitä ruoka-aineita on käsitelty. Itse olen lisäksi erityisherkkä väreille ja sähkölle. En siedä voimakkaita värejä suurina pintoina. En
Myöskään pysty imuroimaan tai käyttämään fööniä. Jos olen pitkään huoneessa jossa on pakastin tulen huonovointiseksi ja väsyneeksi.
[/quote]
Lääkkeet...
[/quote]
Just... eli ei tarvitse edes siivota kun on niin erityisherkkä. Ei vaan pysty. Kaikkea sitä kuulee :D.
Ja että pakastinkin tekee väsyneeksi. Oisko aika hakeutua mielenterveyshoitoihin?