Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomenna 21 vuotta Estonian uppoamisesta

Vierailija
27.09.2015 |

Hyytävä juttu vieläkin

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se laivan kapteenikin tullut kuvatuksi johonkin uutisfilmiin, mutta sittemmin uutisoitiin kadonneeksi. 

Vierailija
22/31 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

UUUH salaliittoteoreetikot avlla :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:15"] Ärsyttävää, että tämäkin tapaus jäi epäselväksi. Keulavisiiri petti mutta tapahtuiko laivalla räjähdys? [/quote]   Paljon on tosiaan hämärää tuossa jutussa yhä edelleen.  Esim. niiden pelastuneiden miehistön jäsenten katoamiset; yksi katosi sairaalasta ja löydettiin kohta hukkuneena, joku toinen katosi täysin jäljettömiin eikä ole vieläkään tainnut kuulua mitään.  Plus sitten se, että hylkyä ei saa mennä tutkimaan. Aikoinaanhan esitettiin jopa betonikuoren valamista hylyn päälle...  [/quote] Onko oikeesti kadonnut? vai onko vain joku murha.info spekulointia?

[/quote]

Faktaa. 

Tunnetuin kadonnut on laivalla ollut toinen päällikkö Avo Piht, joka oli Estonian viimeisellä matkalla mukana matkustajana. Meisterin lisäksi eritoten Rabe on tutkinut tapausta ja tuo kirjassaan ja dokumenteissaan vahvasti esille arvoitukseksi jääneen Pihtin kohtalon. Piht on tuotu useiden eri lähteiden mukaan helikopterilla 28. syyskuuta 1994 ensimmäisten pelastuneiden joukossa Utöhön ja sieltä Turkuun sairaalaan. Tiedon vahvistivat muun muassa ruotsalainen helikopteripelastaja, Viron liikenneministeriö, viralliset listaukset eloonjääneistä, Estlinen osaomistajana vaikuttanut ruotsalaisyhtiö, Ruotsin merenkulkuviraston turvallisuuspäällikkö Bengt-Erik Stenmark, Reuters ja Viron silloisen pääministerin Mart Laarin edustaja.

Toinen merkittävä tapaus on Estonian ruorimiehen Kalev Vahtrasin katoaminen ja kuolema. Kansainvälisen tutkijalautakunnan tähtitodistaja Estonian matruusi Silver Linde oli Turun sairaalassa samassa huoneessa alilämmöstä kärsineen Vahtrasin kanssa. Kun Linde meni tapaamaan muita pelastuneita, oli Vahtras kadonnut huoneesta sänkyineen päivineen. Sairaalan henkilökunnan mukaan Vahtras oli siirretty toiseen sairaalaan Turussa. Kun Vahtrasin vaimo meni Turun sairaalaan, hänelle ilmoitettiin, että Vahtras oli siirretty sairaalaan Ruotsiin. Myöhemmin Viroon palattuaan Vahtrasin vaimo kutsuttiin poliisiasemalle, jossa hänelle ilmoitettiin, että Kalev Vahtras oli löydetty Suomen rannikolta hukkuneena.

Vierailija
24/31 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ ihan käsittämättömiä nuo katoamiset. Muuhun en ota kantaa, mutta nuo on kuitenkin dokumentoituja tapahtumia. Vahtras oli kirjattu sisään sairaalaan, mutta sitten siirrelty sairaalasta toiseen ja lopulta vaimolle kerrotaan, että löydetty hukkuneena. 

En aivan helposti usko mihinkään salaliittoihin, mutta onhan nuo kysymyksiä herättäviä tapauksia. 

Vierailija
25/31 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vastikää 21v synttärit. Äiti aina kertoo että oli juuri päässyt mun kanssa sairaalasta kun laiva uppos ja seurailtiin kuulemma kahdestaan uutisia sohvalla pötkötellen :) Siinä mun muistikuvat Estoniasta :D

Vierailija
26/31 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tuolloin töissä m/s Mariellalla. Se shifti ei unohdu koskaan.

Vierailija
27/31 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 14v, mutta en muista juuri ollenkaan tätä tapausta. Mulla on varmaan jotenkin mennyt se aivan ohi silloin tai en ole ymmärtänyt miten isosta asiasta on ollut kyse.

Vierailija
28/31 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estonialla salakuljetettiin entisen Neuvostoliiton ydinasemateriaalia Länteen, jonka takia Venäjän tiedustelu upotti Estonian räjähteellä. Uppoamisalueelle ei saa sukeltaa radioaktiivisen säteilyn takia. 

Ruotsin tiedustelupalvelu oli sekaantunut asiaan, minkä takia juttu salattiin ja Estonialta hengissä selvinneitä todisteita salamurhattiin ja hylyn tutkiminen kiellettiin.

Vierailija
29/31 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:34"]

Mulla oli vastikää 21v synttärit. Äiti aina kertoo että oli juuri päässyt mun kanssa sairaalasta kun laiva uppos ja seurailtiin kuulemma kahdestaan uutisia sohvalla pötkötellen :) Siinä mun muistikuvat Estoniasta :D

[/quote]

Taisin saada ekan kerran pimppiä noihin aikoihin. :)

Vierailija
30/31 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:36"]

Itse olin tuolloin töissä m/s Mariellalla. Se shifti ei unohdu koskaan.

[/quote]

kerro lisää!

Vierailija
31/31 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.nelonen.fi/ohjelmat/katastrofin-anatomia

1.10. tulee se jakso, joka käsittelee Estoniaa. Mielenkiintoinen sarja, jonka mainokset ikävästi katkaisee, joten kandee kattoa tallennettuna. Estonian uppoamisen muistan kyllä. Olin lukiossa silloin ja aika masentavat fiilikset oli koulussa, kun tuo oli juuri tapahtunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän