Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin valtiotieteilijä työllistyy?

Vierailija
27.09.2015 |

Onko tuttuja, oletko itse valtiotieteilijä, tai onko hajua millaisiin duuneihin pääsee? Nimim. pohdin eri koulustusten välillä.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 20:11"]

Mistä on peräisin valtio-opin keskipalkka? Mulla palkka on kaukana tuosta ja monella opiskelukaverilla ohdakkeinen tie työelämään.

[/quote]

Se on ihan tutkittu tilasto. Oikeasti keskipalkka oli 5 vuoden päästä valmistumisesta n. 3700-3900, en muista tarkkaan, pyöristin ronskisti siis vaan neljään tonniin.

Oletko siis VTM pääaineena valtio-oppi?

Vierailija
22/27 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa valtiotieteitä opiskelemaan, kannattaa olla hyvä verkostoitumaan ja hankkia työkokemusta opiskeluaikana. Pelkkä tutkinto on työmarkkinoilla valitettavan merkityksetön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 20:14"]

Ne 10 tai etenkään yli 20 vuotta sitten valmistuneet eivät oikein voi sanoa työllistämisestä mitään, jos miettivät vain oman valmistumisensa aikaa. 

[/quote]

Kyseinen tutkimus oli tehty muistaakseni 2012.

Vierailija
24/27 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen VTM pääaineena valtio-oppi ja mitä olen kuullut entisiltä opiskelukavereilta, melkein kaikilla on ollut vaikeaa saada töitä. Moni työskentelee myös ihan muissa hommissa kuin mihin tällä koulutuksella kuuluisi työllistyä, esimerkiksi kaupallisen ala töissä.
Osa on päässyt ihan hyviin töihin valtiolle, mutta vasta vuosien harjoittelija- ja pätkätyökierteen jälkeen.
T. Se joka ihmetteli keskipalkkaa

Vierailija
25/27 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 19:32"]Onko tuttuja, oletko itse valtiotieteilijä, tai onko hajua millaisiin duuneihin pääsee? Nimim. pohdin eri koulustusten välillä.
[/quote]
Aikaisemmin oli useita vaihtoehtoja pystyi jopa itse valitsemaan menikö Hesburgeriin vai Mäkkärille, jotkut saattoi päästä Siwan kassallekin. Nyt VOKiin siivoamaan on mahdollista työllistyä.

Vierailija
26/27 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti vilkaistuna taitaa mennä humanistisen tiedekunnan kanssa samaan sarjaan. Käytännöllinen filosofia? Kulttuuriantropologia? Sosiaalipsykologia? Kehitysmaatutkimus? Really?! Ei ihme, jos ei meinaa työllistyä!

Vierailija
27/27 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 20:24"]

Nopeasti vilkaistuna taitaa mennä humanistisen tiedekunnan kanssa samaan sarjaan. Käytännöllinen filosofia? Kulttuuriantropologia? Sosiaalipsykologia? Kehitysmaatutkimus? Really?! Ei ihme, jos ei meinaa työllistyä!

[/quote]

Tiedekuntana valtsika on aika hajanainen: toisilta aloilta, kuten esim. edellä mainituilta taloustieteeltä, tilastotieteeltä ja valtio-opilta työllistyy hyvin, toisilta huonommin.

Ei liity aiheeseen, mutta opetelkaa nyt herrantähden kunnioittamana enemmän myös humanistisia aineita! Se on todellisen sivistyksen vaalimista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi