Ärsyttää kun laihtunutta kehutaan
Mun mielestä on outoa että laihtumista vouhkataan, jos ihminen on itse itsensä lihottanut?
Toki jos joku lösähtänyt kaverini on saanut itsensä takaisin kuntoon niin kehun häntä, mutta periaatteessa olen sitä mieltä että ihmisen pitäisi pystyä pitämään itsensä kunnossa.
En tarkoita mitään fitness-kuntoa vaan ihan normaalipainoa.
Tietysti hyvä että ihmisiä kannustetaan laihtumaan mutta mielestäni paljon järkevämpää on pysytellä "normaalin" kokoisena ettei tarvi alkaa laihduttaa. :D
Kommentit (66)
Vähän sama kuin että alkoholismista parantuneita nostetaan jalustalle. Kysyn vaan, että jos mä hyppään kaivoon ja kapuan itse sieltä ylös, niin hurrataanko mulle. Ehkä, mutta pidetän samalla myös hulluna.
Onhan se helppoa olla laiha, kun oma kroppa kertoo, milloin se on täynnä. Jos syö esim. syntymäpäivillä vähän ylimääräisiä herkkuja, niin seuraavana päivänä kroppasi ihan itsestään haluaa syödä vähemmän ja kevyempiä ruokia. Näiden ihmisten ei tarvitse edes ajatella ruokaa, kun heidän kroppansa vaan toimii tietyllä tavalla säilyttäen tietyn painotason.
Kuitenkin harvemmalla ihmisellä on näin. Suurin osa meistä on niitä, jotka syövät, koska sitä ruokaa on saatavilla jatkuvasti. Ei ihmisen vartalo ole näin lyhyellä välillä tottunut siihen, että sitä ruokaa on saatavilla jatkuvasti eikä sitä tarvitse koko ajan tunkea sisään.
Ja ihan vain tiedoksi, että mielenterveys- ja muut sairaudet eivät ole mitenkään kauhean harvinaisia Suomessa. Jo pelkkä lievä masennus voi ajaa ihmisen syömiskierteeseen. Harva edes huomaa sitä, että lihoo sen ensimmäiset 10 kiloa. Vasta jossain vaiheessa hoksataan, että eipä mene nämä vanhat farkut enää jalkaan ja täytyykin ostaa isompaa vaatekokoa.
Laihduttaminen on oikeasti hankalaa, vaikka käytännössä täytyykin vain kuluttaa enemmän kuin syön. Jos se olisi helppoa, niin eihän kukaan valitsisi olla lihava!
Oletteko kuulleet sanasta _tukeminen_?
Mä luulin että täällä pohdittaisi sitä miten erilaisia syitä sen laihtumisen takana voi olla!
Itse en koskaan kehu kenenkään laihtumista ellen tiedä että hän on tavoitteellisesti laihtunut ja terve ihminen. Muutama tilanne nimittäin on syöpynyt mieleen, esimerkiksi syöpää sairastavaa tuttavaani kehuttiin laihtumisesta ja tilanne oli kamalan nolo hänelle kun hän ei halunnut paljastaa sairauttaan mutta ei tietenkään ilahtunut kommenteista. Samoin syömishäiriötaustaisia naisia tunnen sen verran että en puolituttua lähtisi painonvaihtelun takia kommentoimaan.
Olen ratkaissut tämän niin etten mainitse laihtumista vaikka se saattaisi olla parantuneen ulkonäön syy, sen sijaan kehun esimerkiksi raikasta olemusta tai muuta.
Muakin ärsyttää. En koe että painoni kuuluisi kenellekään, ei kukaan kommentoinut sitä ollessani painavampikaan niin miksi pitäisi nyt? Lisäksi "Ootpa laihtunut!" ei ole mikään kehu, voisi sanoa vaikka "Näytätpä hyvältä" tms joka ei rinnastuisi painoon.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 09:31"]
Ketjussa on käynyt ilmi että lihavuus johtuu pääsääntöisesti ihmisen masennuksesta tai perussairaudesta tai vastaavasta. Eli mitä suurimmat pahoittelut jokaiselle ylipainoiselle! Jos olisin tiennyt että kaikki lihavat eivät tilanteelleen ole voineet mitään ja läski on kertynyt kuin huomaamattaan niin olisin jättänyt koko ketjun aloituksen. Tästedes muistan jokaisen laihtuneen kohdalla miettiä sitä suurta kärsimystä, joka on aiheuttanut läskin kertymisen ja kehun heitä oikein huolella ja toivon että tuo masennus ja perussairaus (?) ei enää nostaa päätään ja tuo kiloja takaisin. Häntä koipien välissä poistuen, ilkeä ja 14-vuotias Ap
[/quote]
Törmäsit vain läskien perusdefenssiin. Kaikkien läskithän johtuvat jostain mystisestä sairaudesta, sillä, mitä paskaa lappaa naamaansa ei ole läskien mielestä vaikutusta. Eli tyhmiäkin ovat vielä. Mutta olkoot, samapa tuo.
[/quote]
Höpöhöpö. Sinä et selkeästi ymmärrä ollenkaan, mitä sinulle puhutaan. Kukaan ei väitä, että sillä mitä syö, ei olisi mitään vaikutusta painoon. Sinä vain haluat lukea asiat niin. Kertoo lähinnä sinun älykkyydestäsi, tai sen puutteet.