Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytön pituuskasvu. Mitä tehtävissä?

Vierailija
27.09.2015 |

Tyttö 14v. Kuukautiset alkoivat yli vuosi sitten. Pituutta nyt 154cm. Äiti 161, isä 182. Voiko tuolle asialle tehdä mitään? Mitä keinoja on lisätä pituutta? Asiallisia vastauksia, kiitos.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On parasta opetella rakastamaan itseään sellsisena kuin on

Vierailija
22/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 11:41"]

Onko tytön kasvu siis jo loppunut? Meidän tyttö on myös 14, kohta jo 15 ja kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana. En muista montako senttiä on kuukautisten loppumisen jälkeen tullut, mutta on tässä jo parisen vuotta menty samankokoisilla vaatteilla ja kengillä. Tytöllä pituus 160, joka on normaalin elämisen kannalta ihan jees, pystyy siis tuon pituisena elämään normaalia elämää eikä tarvitse mitään erikoismitoitettuja keittiötasoja tms. Tyttö itsekin on hyväksynyt pituutensa, mutta minua on ihmetyttänyt kun me vanhemmat olemme 166 ja 192. Ainahan sitä lapsellleen toivoo parempaa ja minä kuvittelin, että tytöstä tulisi 170. Ja luulin myös, että olisi kiva olla pidempi kuin lyhyempi. Mutta kyllä pienestä koosta on paljon iloakin, lentokoneessa matkustaminen on mukavampaa ja puolison voi valita suuremmasta joukosta, kun itse ei ole niin pitkä. 

154 on kyllä lyhyt, mutta ei niin, että se hankaloittaisi elämää kohtuullisesti. Jos pysyy hoikkana, niin vo ostaa vaatteet aikuisten petite-mallistosta ja auton polkimiinkin ylettää varmaan ihan hyvin. Pitää vaan löytää ne kompaktin koon hyvät puolet ja osata nauttia niistä!

[/quote]

Sitä en osaa sanoa, että onko se kokonaan loppunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:25"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:22"]

Tyttö on siis kasvanut -1 käyrällä aina. Joka ikinen kerta neuvolassa ja sen jälkeen koulussa on hoitaja/lääkäri sanonut, että normaalisti kasvaa. Eli aiemmin ei ole mihinkään toimenpiteisiin ryhdytty, enkä tiedä olisko edes pitänyt, koska eihän voi tietää kuinka pitkä kenestäkin tulee, nyt on tietenkin myöhäistä. Väksinkin vaan nyt mietin, että mitkä ovat ne tapaukset jolloin tuohon puututaan. Että olisko meidän vanhempien pitänyt vaatia jotain tutkimuksia, en ymmärrä miten olisimme voineet. Lapsi on täysin terve, tai siis näin oletan, mihinkään tutkimuksiin ei ole kukaan nähnyt tarvetta, joten mitään ei ole tutkittu. Käppyröitä vaan katseltu, ja todettu että hyvin menee.

t. Ap

[/quote]

Olennaistahan on se, että lapsi kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Jos kaikkiin niihin tapauksiin puututtaisiin, jotka eivät kasva nollakäyrällä, se tarkoittaisi, että olisi vain yksi hyväksytty pituus ja paino ja kaikkia tästä normista poikkeavia lapsia yritettäisiin lihottaa/laihduttaa/pidentää/lyhentää.

[/quote]

Sitäpä juuri. Eli miten ja missä vaiheessa siihen olisi pitänyt puuttua. Jälkeenpäin on sitten helppo todeta, etä nyt on myöhäistä.

Vierailija
24/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös lyhyt ja pieni lapsi. Ei vanhempien tarvitse sitä itsetuntoa latistaa, kyllä muut ihmiset ja ympäristö sen tekevät. Joka paikassa törmää pituuden vertailuun, linnanmäellä ja vesipuistossa. Ja "kaverit" ja sukulaiset myös ihmettelevät ääneen. Ja vaikka kukaan ei sitä ääneen lausuisi, kyllähän lapsi itsekkin sen tajuaa, jos on lyhyempi kuin muut. Turha syyttää äitiä, joka anonyymisti palstalla asiasta kyselee. 

Vierailija
25/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:37"]

Kasvukäyrästä voi arvioida paljonko kasvua jäljellä. Tytöt kasvaa kuukautisten jälkeen 5-20 cm vielä eli niiden alkamisajankohdasta tosi vaikea päätellä loppupituutta. Merkkaa aiempia mittoja netin käyrälle ja katso hidastuuko kasvu jo vai onko vielä tasaista.

Itse kertoisin pienikokoisuuden hyviä puolia. Väljempi istua junassa lentokoneessa bussissa. Voi ostaa aikuisenakin vaatteita lastenosastolta, ovat usein halvempia (varsinkin ulkoiluvaatteet). Voi pitää korkkareita lyhyemmänkin miehen vierellä. Ei lyö koskaan päätään kattoon tai oven yläreunaan. 

[/quote]

ei kasvukäyrästä voi mielestäni arvioida mitään. se on tehty kaikkien tyttöjen keskiarvoista, jo toteutuneista ja kaikki ovat yksilöitä.

Mutta keskimäärin pari kolme vuotta voi kasvaa kuukautisten alkamisen jälkeen, mutta en tiedä miten tämäkään menee kun jotkut sanovat kasvaneensa 10 senttiä ja joku ei yhtään, eli tämäkään ei auta aloittajaa koska on pieni mahdollisuus että lapselle vielä jokunen sentti tulee, koska kuukautisten alkamisesta ei ole kahta vuotta, jos oikein ymmärsin, mutta jos ei tulekaan...

[/quote]

Kyllä kasvukäyrästä nimenomaan voi arvioida pituutta. En tarkoita yleisiä kasvukäyriä vaan yksittäisen ihmsien kasvukäyrää. Jos pituuskasvu käyrällä hidastuu murrosiän lopussa, kasvu on päättymässä. Jos se on tasaista, on kasvua vielä jäljellä. Ihan näin kirjoitin jo aiemmin. Oman lapseni kasvu tuli myöhässä ja silloin noita käyriä just katsottiin ja selvästi näki että nopea kasvu oli vasta alkamassa.

Vierailija
26/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 07:59"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 07:55"]

Tiedät itsekin vastauksen. Mitä vikaa tytön pituudessa on?

[/quote]

Häntä itseään häiritsee tuo pituus.
[/quote]
Sinä et ainakaan edesauta asian (jota ei voi muuttaa edes) hyväksymistä. Valtaosalla teini- ja murkkuikäisistä on itsessään joku kohta/asia, jota he häpeilevät ja inhoavat. Jos vanhempi lähtee siihen mukaan, se ei todellakaan auta asiaa vaan päinvastoin.

Vierailija
27/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin vanhempiani päätä lyhyempi. Kiitos äiti kun tupakoit raskauden ajan.

Vierailija
28/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 09:09"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 07:59"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 07:55"] Tiedät itsekin vastauksen. Mitä vikaa tytön pituudessa on? [/quote] Häntä itseään häiritsee tuo pituus. [/quote] Sinä et ainakaan edesauta asian (jota ei voi muuttaa edes) hyväksymistä. Valtaosalla teini- ja murkkuikäisistä on itsessään joku kohta/asia, jota he häpeilevät ja inhoavat. Jos vanhempi lähtee siihen mukaan, se ei todellakaan auta asiaa vaan päinvastoin.

[/quote]

En saa anonyymisti tällä palstalla asiasta kysyä? Arvasin kyllä tämän kaltaiset vastaukset. Tosiasia on, että en asiaa voivottele lapsen kuullen, en edesauta asian häpeämistä. Ihan tuulesta tempaiset nyt nämä oletuksesi. Eli tämän kaltaisia vastauksia ei nyt kaivata tässä.

Vierailija
29/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaa kotikonsteilla ja tuossa iässä voi tehdä mitään. Kyllä kait sieltä voi tuurilla joku pituuspyrähdys vielä tulla. 

Vierailija
30/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vaiheessa ei sille pituudelle voi enää mitään. Kuukautiset olleet jo vuoden, joten kasvua ei enää suuremmin odotettavissa. Nyt eletään niillä senteillä, jotka on annettu. Et ainakaan itse voivottele vaan vahvistat lapsen itseluottamusta

Vierailija
31/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööö öö. Eikö kukaan tiedä mitään largiinista?

Vierailija
32/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ravitsemus on ok eikä ole puutetta d-vitamiinista tai muusta niin ei liene mitään tehtävissä.

Vierailija
33/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa ei varmaankaan kasvuhormoni auta, kasvattaisi vain käsiä ja jalkateriä ym kärkiosia, akromegalia. Venäjällä taidetaan tehdä jotain jalkojen pidennykset: reidet ja sääret (luut) poikki ja sitten venytetään ulkoisilla laitteilla, että luu parantuessa kasvaa pidemmäksi. Ei oikein kuulosta terveellisestä touhusta? 1-2 v vuodepotilaana.

Vierailija
35/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 09:20"]

Tässä vaiheessa ei sille pituudelle voi enää mitään. Kuukautiset olleet jo vuoden, joten kasvua ei enää suuremmin odotettavissa. Nyt eletään niillä senteillä, jotka on annettu. Et ainakaan itse voivottele vaan vahvistat lapsen itseluottamusta

[/quote]

Montako kertaa pitää vakuuttaa, että en voivottele lapsen kuullen asiaa. Arvasin, että vakuuttelut olisi pitänyt laittaa jo aloitukseen. Mutta tuskinpa siitäkään olisi ollut apua...

Vierailija
36/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 09:20"]

[/quote]

Montako kertaa pitää vakuuttaa, että en voivottele lapsen kuullen asiaa. Arvasin, että vakuuttelut olisi pitänyt laittaa jo aloitukseen. Mutta tuskinpa siitäkään olisi ollut apua...
[/quote] Enhän ole missään sanonutkaan, että voivottelet. Silloin neuvoisin lopettamaan voivottelun. Mutta jos kyseessä olisi oma lapsi niin juttelisin kyllä siitä, että pituutta tuskin tulee enää. Nimittäin ulkopuolisemmat luultavasti hokevat näitä tulevia kasvupyrähdyksiä ja pitävät toivoa yllä. Kun asian juttelee, niin pettymys hälvenee aikanaan. Pahempaa on odottaa olematonta kasvua lähelle täysi-ikäisyyttä.

Vierailija
37/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 20v ja 150cm ja moni pitää mua söpön pienenä :)

Vierailija
38/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 09:36"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 09:20"] Tässä vaiheessa ei sille pituudelle voi enää mitään. Kuukautiset olleet jo vuoden, joten kasvua ei enää suuremmin odotettavissa. Nyt eletään niillä senteillä, jotka on annettu. Et ainakaan itse voivottele vaan vahvistat lapsen itseluottamusta [/quote] Montako kertaa pitää vakuuttaa, että en voivottele lapsen kuullen asiaa. Arvasin, että vakuuttelut olisi pitänyt laittaa jo aloitukseen. Mutta tuskinpa siitäkään olisi ollut apua... [/quote] Enhän ole missään sanonutkaan, että voivottelet. Silloin neuvoisin lopettamaan voivottelun. Mutta jos kyseessä olisi oma lapsi niin juttelisin kyllä siitä, että pituutta tuskin tulee enää. Nimittäin ulkopuolisemmat luultavasti hokevat näitä tulevia kasvupyrähdyksiä ja pitävät toivoa yllä. Kun asian juttelee, niin pettymys hälvenee aikanaan. Pahempaa on odottaa olematonta kasvua lähelle täysi-ikäisyyttä.

[/quote]

Kiitos tästä vastauksesta. Olen nimittäin miettinyt sitä, että mitä minun pitäisi tehdä. Tyttö itse odottaa kiihkeästi niitä senttejä, joita tuskin enää paljon tulee. Kiitos sinulle! T. Ap

Vierailija
39/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mun mielestä on kiva olla pieni ja siro nainen. Äitini on ns. mallinmittainen, mutta itse toivoin jääväni pieneksi ja ihme ja kumma jäin myös (163cm). Vaikka äitini on mielestäni kaunis, siitä ei ollut kyse, yksinkertaisesti vain olen "kotonani" pienessä kehossani. 

Vierailija
40/95 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kasvoin 10 cm kuukautisten alkamisen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän