Miksi olette täällä kateellisia niille jotka saa toimeentulotukea?
Kommentit (43)
En oo kateellinen kellekään. Kaveri kadehti kaikkia. Hänelle kun mikään raha ei riittänyt.
Joskus kun oltiin samankaltaisessa tilanteessa, (saatiin siis saman verran tukia) niin kovasti voivotteli kuinka huonosti hänellä on asiat, rahat ei riitä mihinkään ym.
Olihan hänellä asiat huonommin kuin minulla, mutta puheiden perusteella tuli käsitys ihan kuin se olisi rahasta kiinni.
Tottakai mulla meni paremmin kun sain sen saman rahan riittämään siitä huolimatta että minulla oli suuremmat menot. Tiukilla olin itsekin mutta henkinen hyvinvointini oli parempi.
Neuvoa ei saa kun mikään ei käy. Ihmiset jäävät joskus niin jumiin pahoinvointiinsa etteivät kykene tekemään mitään elämäänsä parantavia muutoksia. "Tärkeämpää" on valittaa vailla halua parempaan hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti se, että voi keskittyä olemaan ja harrastamaan, mitä sitten haluaakin. Ehkä jotkut aateliset ovat olleet tuollaisessa asemassa perinteisesti.
Toimeentulotuen saajista kovin harva tuntuu olevan ikinä edes kiitollisia siitä mitä saa. Sen sijaan ollaan jatkuvasti nurisemassa, että lisää pitäisi saada. Ja tekemässä tällaisia aloituksia, jossa he koittavat olla niin uhria, ettei mitään rajaa.
Ei taida sulla olla lääkitys kunnossa?
Toimeentulotuki on nimen omaisesti suuruudeltaan sellainen, että tulee toimeen juuri ja juuri. Se raha on käytännössä "annetaan just sen verran ettet kuole nälkään".
Auta armias jos olet onnistunut jossain kuussa saamaan pienen hetkellisen työpätkän niin ei saa mitään, koska "viimekuussa tienaamasi 100e pitäisi riittää tällekin kuulle, maksa vielä viimekuulta tuet takaisin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska heille maksetaan kaikki.
Olen pitkäaikaistyötön ja en saa toimeentulotukea, en pysty ostamaan kaikkia tärkeitä lääkkeitä, en voi ostaa uusia kenkiä vaikka entiset on rikki, ei ole varaa silmälaseihin tms.
Ei ole varaa mihinkään, onneksi isovanhemmat hankkii lapsille mm. Ulkovaatteet ja kengät.Eli tulisi on niin korkeat ettet laskennallisesti tarvitse? Kuinka paljon yli?
Meidän nettotulot on 1800e.
Onko sinun mielestä liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että kotona sluibaava jannu saa paljon enemmän rahaa kuin opiskeleva yliopisto-opiskelija. En ihan ymmärrä miksi lusmun pitää saada enemmän rahaa kuin ahkeran.
Opiskelija saa rahaa, vaikka hänellä olisi säästöjä.
Opintotuesta ei kauheasti säästetä
Juuri niin. Kenelläkään opiskelijalla ei ole säästöjä, koska opintotuesta ei säästetä. Myöskään opiskelija-alennuksia ja ruokailua oppilaitoksessa eivät opiskelijat koskaan muista mainita.
Opiskelijaruokailu maksaa 2,70e. Kotona sluibaava saa tehtyä safkat paljon halvemmalla. Opiskelijalla ei yleensä ole mahdollisuutta käydä syömässä kotona kesken koulupäivän. Opiskelijabussilippuun saa 45% alennuksen, mutta kotona sluibaavan ei tarvitse käyttää euroakaan matkustamiseen.
Kotona sluibaava saa toimeentulotuen -40 %.
Miksi te työssäkäyvät kadehtijat ette sitten itse rupea toimeentulotukiasiakkaiksi jos se on niin hohdokasta?
Ei tarvitse muuta kuin lopettaa työt, tuhlata kaikki säästöt, lopettaa kalliit vakuutukset, myydä kaikki omaisuus ja sitten kun ne rahat ovat loppu, kääntyä kelan puoleen.
Teitä ei varmaan haittaa, ettei ole varaa käydä kampaajalla, kuntosalilla, kaupassa ennen ilta-alea, tankkaamassa, matkustamassa, ravintoloissa, baareissa...
Terveisin tt-asiakas jonka harrastuksiin kuuluu tupakan kasvatus ja pontikan keitto koska päihteitä ei kyllä sillä tuella kustanneta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että kotona sluibaava jannu saa paljon enemmän rahaa kuin opiskeleva yliopisto-opiskelija. En ihan ymmärrä miksi lusmun pitää saada enemmän rahaa kuin ahkeran.
Sen opintotuen tarkoitus (yleensä) on olla määräaikainen tuki, jonka jälkeen mennään opiskelujen jälkeen töihin.
Opintotuen lisäksi on mahdollista (valtio takaa) hakea opintolainan, jos haluaa.
Mikäli luottotiedot ovat menneet, eli lainaa ei saa niin myös opiskelija on oikeutettu toimeentulotukeen (sitä saavat myös siis opiskelijat, huom) tiesitkö?
Eri juttu on oikeasti olla köyhä tt-tuen saaja, jolla esim sairauksien tai iän vuoksi EI ole mitään tulevaisuuden näkymiä parempaan.
Köyhyys lannistaa silloin, kun vuosikausia on Kelan kyykytettävänä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin käyn "kuntouttavassa työtoiminnassa" 4 päivää viikossa neljä tuntia tekemässä ihan oikeita hommia 9 euron päiväpalkalla.
Lopun ajan mietin, että mistä saisin edes muutaman kympin revittyä ja todellakin teen ahkerammin töitä, kun ne palkkaa nostavat "ohjaajat", jotka istuvat vähintään neljä kertaa päivässä puolen tunnin kahvitauolla ja likaa kulkee. Juttelin erään palkkatuloa olevan ohjaajan kanssa tästä, ja hänkin sanoi sen olevan epäreilua.
Samaa mieltä olen tosin siitä, että opiskelijoiden ei tulisi joutua taistelemaan niin paljon rahatilanteesta ja on väärin, että joutuvat nykyään nostamaan lainaa niin paljon.
Mä saan n 100e toimeentulotukea kuukausittain. Jos miettisin, että se on mun kuukausipalkka neljän työpäivän viikoista, niin ei tuo nyt ihan hirveän kadehdittavalta tunnu siihen nähden että työtunteja tulee kuukaudessa 64. Huimat 0,64e/h.
Jos olis niin helppoa niin menisin mihin tahansa duuniin ja niitä jatkuvasti haenkin.
Musta tuntuu aika pahalta kun kaikki tuntuvat ajattelevan jokaisen työttömän vaan "sluibaavan kotona" ja kitisevän tukien pienuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen opintotuen tarkoitus (yleensä) on olla määräaikainen tuki, jonka jälkeen mennään opiskelujen jälkeen töihin.
Opintotuen lisäksi on mahdollista (valtio takaa) hakea opintolainan, jos haluaa.
Mikäli luottotiedot ovat menneet, eli lainaa ei saa niin myös opiskelija on oikeutettu toimeentulotukeen (sitä saavat myös siis opiskelijat, huom) tiesitkö?
Eri juttu on oikeasti olla köyhä tt-tuen saaja, jolla esim sairauksien tai iän vuoksi EI ole mitään tulevaisuuden näkymiä parempaan.
Tähän on käsittääkseni tullut muutos lähivuosina.
Vaikka luottotiedot on menneet, niin opiskelija saa/joutuu silti velkaantumaan ja lainaa "saa" nostaa nykyään jopa 600e kuussa!
Opiskelijat saavat opintolainan, jonka saa anteeksi jos elämässä ei kaikki mene hyvin.
Huoh. Tt-tuen saajana ottaa pattiin nämä "minun verorahoillani loisijat" -kommentit. Rikkaat kääpät eivät vaan tajua että tt-tuen asiakkaaksi voi päätyä millaisessa elämäntilanteessa tahansa eikä kaikki ole automaattisesti elämäntapatyöttömiä tai päihdeongelmaisia. Esim. Me ollaan 3-henkinen perhe joka ollut tt-tuella KOSKA puolisoni on opiskellut itselleen ammattia samalla kun koittanut saada korona-aikana ja sodan aiheuttamien ongelmien keskellä töitä. No, nyt sai ja päästään viimein pois "loisimasta". Oikeasti, hävetkää. Köyhyyttä tämä on, ei tt-tuella elävillä ole varaa nautiskella elämästä rahalla koska sitä ei muuhun kuin nipin napin ruokaan ole. Olen sitä mieltä, että tt-tuki ja muut tuet kuuluvat kaikille jotka eivät elämäntilanteestaan johtuen ole päässeet töihin. Pitää muistaa, että myös ne päihdeongelmaiset ovat ihmisiä ja ensisijaisesti heille kuuluisi järjestää oikeanmukainen hoito. Kukaan ei saa motivaatiota loiseksi haukkumalla.
koska elätän tällä hetkellä neljää aikuista, joiden moraalisesti kuuluisi saada jotain tukiaisia, mutta eivät saa. Siis normaalien 33% verojen lisäksi. Mun tulot ei riitä siihen, enkä siksi saa mitään itse. Siksi olen katteellinen niille, jotka saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tt-tuenkin oli alunperin tarkoitus olla määräaikainen. Autetaan hetken vaikeassa tilanteessa, jotta toinen pääsee jaloilleen, mutta oloneuvokset nostelevat sitä vuodesta toiseen. Töihin ei nykyaikana niin vain mennä, vaikka arvosanat olisivat priimaa. Mikähän keskustelu siitäkin syntyisi, jos esim. Kokoomus ehdottaisi työttömille, että puolet työttömyyskorvauksesta olisikin työttömyyslainaa. Kuitenkin opiskelijoita voidaan tässä kyykyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tt-tuenkin oli alunperin tarkoitus olla määräaikainen. Autetaan hetken vaikeassa tilanteessa, jotta toinen pääsee jaloilleen, mutta oloneuvokset nostelevat sitä vuodesta toiseen. Töihin ei nykyaikana niin vain mennä, vaikka arvosanat olisivat priimaa. Mikähän keskustelu siitäkin syntyisi, jos esim. Kokoomus ehdottaisi työttömille, että puolet työttömyyskorvauksesta olisikin työttömyyslainaa. Kuitenkin opiskelijoita voidaan tässä kyykyttää.
Opiskelijat saavat maksuttoman koulutuksen lisäksi halpaa lainaa, jota ei tarvitse edes kokonaan maksaa takaisin, ja se on sinusta kyykyttämistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska heille maksetaan kaikki.
Olen pitkäaikaistyötön ja en saa toimeentulotukea, en pysty ostamaan kaikkia tärkeitä lääkkeitä, en voi ostaa uusia kenkiä vaikka entiset on rikki, ei ole varaa silmälaseihin tms.
Ei ole varaa mihinkään, onneksi isovanhemmat hankkii lapsille mm. Ulkovaatteet ja kengät.Tämä. Olen sairas pitkäaikaistyötön jonka puoliso tienaa bruttona 2200€. En saa toimeentulotukea. 2 lasta on. Mietin juuri pyydänkö äidiltäni (taas) rahaa lääkkeeseen.
No eroa sitten miehestäsi, niin pääset toimeentulotuelle.
Saavat ilmaista rahaa. Menisivät töihin!!
Töitä kyllä on jos haluaa tehdä, jos asut vähintään keskisuurella paikkakunnalla.
Esim Helsingissä, Turussa ja Tampereella on työtä ihan jokaiselle.
Jossain periferiassa eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin. Kenelläkään opiskelijalla ei ole säästöjä, koska opintotuesta ei säästetä. Myöskään opiskelija-alennuksia ja ruokailua oppilaitoksessa eivät opiskelijat koskaan muista mainita.
Opiskelijaruokailu maksaa 2,70e. Kotona sluibaava saa tehtyä safkat paljon halvemmalla. Opiskelijalla ei yleensä ole mahdollisuutta käydä syömässä kotona kesken koulupäivän. Opiskelijabussilippuun saa 45% alennuksen, mutta kotona sluibaavan ei tarvitse käyttää euroakaan matkustamiseen.
Opiskelija voi tehdä itselle eväät. Ei kouluruokailuun ole pakko rahaa laittaa, jos ei halua. Monet meistä teki opiskellessakin omat ruuat ja söivät niitä sitten taukotiloissa.
Olettaen että kyse on työttömästä: koska henkilön ei tarvitse osallistua mielenterveyden romuttavaan työelämään. Mieluummin köyhänä ja stressittömänä kuin hyväpalkkaisena jatkuvan burnoutin partaalla.
Eli tulisi on niin korkeat ettet laskennallisesti tarvitse? Kuinka paljon yli?