Miksi työttömyyskorvauksista/sosiaalituista ei leikata?
Miksi opiskelijoilta kaikkein köyhimmiltä leikataan mutta sossutuista ja työttömyyskorvauksista ei leikata? Sossupummit saa tonninkuussa tekemättä mitään ja opiskelijoiden pitäisi pärjätä puolet pienemmällä. Pakko kai itsekin lopettaa opiskelut ja rupee sossupummiksi kun ei täällä suomessa kannata opiskella kun loisimisesta maksetaan enemmän.
T.Opiskelija
Kommentit (275)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:14"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:50"] Suomessa kannattaa loisia. Työ ja opiskelu ei kannata. [/quote] Opiskelu pitääkin tehdä omalla ajalla eikä yhteiskunnan tuella [/quote] Mutta työttömänä oleilusta tulee maksaa yhteiskunnan varoilla? :D ihan tosissasiko olet?
[/quote]
Voin mennä köyden jatkoksi. Olen työtön ja elämälläni ei ole enää mitään merkitystä, vain ja ainoastaan koska olen työtön, eli en ole silloin minkään arvoinen.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:02"]Se on hevonkukkua että työttön saa tonnin. Alle neljä sataa on ns. käteen jäävä osuus ja siitä pitää maksaa ruuat, vaatteet, netti, puhelin jne. Pienikin ylimääräinen meno sanotaan pyykinkoneen kosahtaminen on tiukka paikka. Tiukentaa ei voi, oikeasti pitäisi saada enemmän. Tästä asiasta on euroopan neuvostolta tullut jo huomautus mutta paskat se mitään vaikuta.
Mä en kertakaikkiaan tajua miten joku voi kadehtia työtöntä? Kokeilkaa itse tätä muutama vuosi ja tulkaa sitten kertomaan onko ihanaa.
[/quote]
Itse jäin kolme vuotta sitten tahallani työttömäksi 3500€ palkan ihanneduunista. Syy se että kaipasin vapautta. Rakastan tätä yli kaiken enkä halua koskaan enää tavallisiin töihin.
Olen kyllä luova ihminen enkä suinkaan ole toimettomana ollut. Olen kirjoittanut kaksi kirjaa ja nyt työstän isona projektina kuvallista satukirjaa.
Rahaa ei ole mutta elämä on ihanaa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:56"]
Suomessa on liki ilmainen korkean tason koulutustaso, verrattuna muihin maihin. Vielä sitten pitäisi maksa opiskelimisesta?! Pitäisi olla vaatimus siitä, että tämän koulutuksen saaneen pitää työskennellä Suomessa vähintään koulutuksensa kestoajan yhteiskunnan hyväksi. Normi palkalla tietenki. Ulkomaalaista pitäisi ottaa koulutuksesta maksu, kuten muissakin maissa on tapana.
[/quote]
Kyse ei olekaan siitä että opiskelijoille enemmän, vaan siitä, että työttömille vähemmän. Opiskelijatkin tulevat jatkuvasti toimeen merkittävsti vähemmällä kuin muilla avustuksilla elävät, joten millä perusteella muille on pakko maksaa niin paljon?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:06"]
Perusosa on lähes 500 euroa. Että kyllä sossupummit elää leveästi suomessa toisinkun köyhät opiskelijat.
[/quote]
Verotuksessa on opintotukivähennys, joka käytännössä tekee sen, että jos opintotulon lisäksi ei ole muita tuloja, niin opintotuesta ei tarvitse maksaa veroa. Työttömyysturvasta vastaavasta vähennystä ei ole ja monella menee veroihin 20%. Tuo hieman tasaa sitä opiskelijan ja työttömän tuloeroa.
[/quote]
Kuinka moni opiskelija oikeasti elää pelkällä opintotuella, ilman mitään muita tuloja? Se 500e/kk kun ei välttämättä riitä edes vuokraan.
[/quote]
Aika helvetin moni. Suurin osa omista saman ikäisistä tutuista ainakin, mikä tarkoittaa jo kymmeniä ihmisiä pelkästään minun lähipiirissäni. Ihan hyvin sillä elää, vaikka tiukkaa onkin koko ajan. Tämän vuoksi on vaikea ymmärtää muita sosiaalituilla eläjiä, joille jää käteen kymmenen kertaa enemmän rahaa vuokran jälkeen, ja silti ei muka riitä.
[/quote]
Kun minä opiskelin, sain kyllä isältäni vielä 500€ kuukaudessa lisärahaa että voin elää jotenkin säännöllisesti. Opintotuen ja asumistuen lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:03"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:40"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:36"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:06"] Perusosa on lähes 500 euroa. Että kyllä sossupummit elää leveästi suomessa toisinkun köyhät opiskelijat. [/quote] Verotuksessa on opintotukivähennys, joka käytännössä tekee sen, että jos opintotulon lisäksi ei ole muita tuloja, niin opintotuesta ei tarvitse maksaa veroa. Työttömyysturvasta vastaavasta vähennystä ei ole ja monella menee veroihin 20%. Tuo hieman tasaa sitä opiskelijan ja työttömän tuloeroa. [/quote] Kuinka moni opiskelija oikeasti elää pelkällä opintotuella, ilman mitään muita tuloja? Se 500e/kk kun ei välttämättä riitä edes vuokraan. [/quote] Aika helvetin moni. Suurin osa omista saman ikäisistä tutuista ainakin, mikä tarkoittaa jo kymmeniä ihmisiä pelkästään minun lähipiirissäni. Ihan hyvin sillä elää, vaikka tiukkaa onkin koko ajan. Tämän vuoksi on vaikea ymmärtää muita sosiaalituilla eläjiä, joille jää käteen kymmenen kertaa enemmän rahaa vuokran jälkeen, ja silti ei muka riitä. [/quote] Kun minä opiskelin, sain kyllä isältäni vielä 500€ kuukaudessa lisärahaa että voin elää jotenkin säännöllisesti. Opintotuen ja asumistuen lisäksi.
[/quote]
No onnea sinulle rikkaasta ja avokätisestä isästä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:14"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:50"] Suomessa kannattaa loisia. Työ ja opiskelu ei kannata. [/quote] Opiskelu pitääkin tehdä omalla ajalla eikä yhteiskunnan tuella [/quote] Mutta työttömänä oleilusta tulee maksaa yhteiskunnan varoilla? :D ihan tosissasiko olet?
[/quote]
Voin mennä köyden jatkoksi. Olen työtön ja elämälläni ei ole enää mitään merkitystä, vain ja ainoastaan koska olen työtön, eli en ole silloin minkään arvoinen.
[/quote]
Niin, ja vielä lisään että sitten en enää rasita tätä yhteiskuntaa. Anteeksi että olen olemassa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:16"]
[/quote]
[/quote]
Et niin. Kunpa kaikki loiset menisi köydenjatkoksi. Johan talouskasvu olisi taattu.
Ehkä koska monilla aloilla, esim. kaupan kassana oleminen, työnantaja mieluiten palkkaa opiskelijan jolle ei tarvitse maksaa yhtä paljon rahaa kuin jollekin toiselle esim. merkonomille jolla on jo alan tutkinto.
[/quote]
Yleensä kaupan kassalla näkee nuoren naisen, joka voisi hyvin toimia edustustehtävissä tai seuralaispalvelussa. Kun työtön käy ostamassa ruokaa/kaljaa tällainen nainen sitten on laskuttamassa ja sanomassa "hei".
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:16"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:14"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:50"] Suomessa kannattaa loisia. Työ ja opiskelu ei kannata. [/quote] Opiskelu pitääkin tehdä omalla ajalla eikä yhteiskunnan tuella [/quote] Mutta työttömänä oleilusta tulee maksaa yhteiskunnan varoilla? :D ihan tosissasiko olet? [/quote] Voin mennä köyden jatkoksi. Olen työtön ja elämälläni ei ole enää mitään merkitystä, vain ja ainoastaan koska olen työtön, eli en ole silloin minkään arvoinen. [/quote] Et niin. Kunpa kaikki loiset menisi köydenjatkoksi. Johan talouskasvu olisi taattu.
[/quote]
Kiitos, kiillotan jo köyttäni.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:55"]Voit opiskelijana saada toimeentulotukea. Itse sain kun opiskelin kun oli todentaa että töitä ei saanut ja opiskelija asuntoihin ei päässyt. Joten en ihan heti olisi leikkaamassa kaikkein heikommilta. Esim. Työttömyys tukea saa usea yli 50v kun on yt;ssä tullut potkut ja ansiosidonnainen on jo loppunut vaikka mitään työtä ei ole löytynyt. [/quote] Suomi voisikin keksiä tähän jonkun paremman ratkaisun. 50-vuotiaalla ei ole enää samaa oppimiskykyä, voi olla hyvin vanhentuneet tiedot muutenkin, palkkaa pitäisi kuitenkin maksaa ikälisien mukaan, on sairauksia ja vaivoja - he voisivat hyvinkin saada vaikka jotain soviteltua lisäeläkettä eläkkeensä päälle vaikka vapaaehtoistyöllä ja jäädä suosiolla pois työelämästä. Ongelmanahan on nuorten työttömyys ja yksi syy siihen on täysin passivoiva työttömyys ja sosiaaliturva joka kyllä kannattelee. Ja minulle ei opiskelijana herunut sos.toimesta mitään koska minulla oli työn takia auto. Vklp-työ ja opintotuki ei siis riittänyt, auto olisi pitänyt myydä pois ja elää sillä parilla satasella minkä siitä olisin saanut ja sitten olisi työt loppuneet kun ei olisi ollut autoa. Ja sitten luultavasti edelleen sos.toimi olisi keksinyt jonkun verukkeen miksi en saa toimeentulotukea.
[/quote]
Sinä toistat sitä samaa, mitä työnantajatkin, Suomessa. USA:ssa yli 50-vuotias on melko kysyttyä tavaraa, koska siellä ymmärretään, että sekä työkokemus että eletty elämä saavat ihmisen hahmottamaan kokonaisuuksia nuoria paremmin. Tosin sinä lähestyt aihetta huomattavasti inhimillisemmin.
Myös tuo mainitsemasi huonompi oppimiskyky on osoitettu virheeksi. Huomattavasti vanhempanakin ihminen oppii vaikka mitä, edellytyksenä on tietysti halu ja mielenkiinto. Eivät vanhemmatkaan ihmiset pelkää uusia asioita sen enempää kuin nuoremmatkaan. Tämä on ihmisestä kiinni, olemme erilaisia. Olen todistanut, kuinka 90-vuotias suoritti ATK-ajokortin.
VAnhemmalla työväellä on myös keskimääräistä vähemmän sairauspoissaoloja. Tilastokeskuksen mukaan 51 prosenttia yli 60-vuotiaista on ollut oman sairauden vuoksi pois töistä edellisen vuoden aikana, kun vastaava osuus koko palkansaajakunnassa on 65 prosenttia. Miehillä tämä ero on jopa hieman suurempi: vain 47 prosenttia ikääntyneistä, mutta 62 prosenttia kaikista miespalkansaajista on ollut sairauden vuoksi pois töistä.
Toki fyysisissä ammateissa pitkän työuran tehneellä on enemmän "kremppaa" kuin nuoremmalla, vähemmän vuosia työskenneellä.
Nuorisotyöttömyys on todellinen ongelma. Kansantalouden kannalta on myös ongelma se, että iäkkäämmät irtisanotaan juuri siinä viisissäkymmenissä. Terveillä ihmisillä olisi vielä lähes kaksikymmentä vuotta aktiivista työuraa jäljellä.
Alkuperäiseen aiheeseen kommentoidakseni: Työttömyys on vain harvalla oma valinta. Työssäkäynti määrittelee ihmistä suhteessa yhteiskuntaan ja itseensä, joten irtisanominen on verrattavissa traumaattisena kokemuksena vaikkapa lähisukulaisen kuolemaan.
Minusta on moraalitonta lyödä jo lyötyä, eli hallituksen aikeet tinkiä ansiosidonnaisesta, todennäköisesti sen kestosta, pudottavat monen työttömän pois viitekehyksestään. Elämä on rakennettu työn ja siitä saatavan palkan varaan, on mahdollisesti asuntolainaakin. Ja siitä asuntolainastakaan ei ole oiken työtöntä syyllistää sanomalla " itsehän otit", kuten palstalla on usein nähty. Kun kerran päättäjämmekään, joilla on käytettävissään kaikki mahdollinen tieto, eivät ole osanneet tällaista lamaa ennustaa, kuinka sitten tavallinen työntekijä.
Opintotuista leikkaamisella halutaan opiskelijoiden turvautuvan entistä enemmän opintolainaan. Olen toella pahoillani opiskelijoiden puolesta, koska heidänkin työllistymisensä opintojen ohella on käynyt yhä harvinaisemmaksi herkuksi. Samalla varmasti takaraivossa painaa ajatus työllistymismahdollisuuksista valmistumisen jälkeen.
Siitä huolimatta minusta opiskelijan tulevaisuus vaikuttaa olevan "ruusuisempi" kuin työttömän. Tilastot osoittavat, että pitkäaikaistyöttömät (yli vuosi) työllistyvät sangen huonosti.
AP, voit olla huoleti sen suhteen, että hallitus varmasti leikkaa tasapuolisesti meiltä kaikilta, opiskelijoilta, työttömiltä, palkansaajilta ja myös niiltä sossupummeilta.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:34"]
Mulle oli opiskelujen jälkeen suorastaan luksusta olla työtön. Ja siitäkin huolimatta, että olen itsekin joutunut elämään työmarkkinatuella, olen sitä mieltä, että sitä voitaisiin leikata tai muuttaa vastikkeelliseksi.
[/quote]
Minulla ihan sama juttu. Viimeiset kolme vuotta kun opiskelin kokonaan ilman opintotukea tai lainaa, niin kyllä ne työttömyyskorvaukset nollatulojen jälkeen tuntui ruhtinaallisilta! Ehdin saada jopa jonkun aikaa pientä ansiosidonnaista, ennen kuin tipuin työmarkkinatuelle.
Mutta mieluumminhan sitä olisi töissä ja tienaisi vielä enemmän kuin tämän 815€/kk mitä saan työmarkkinatukea.
Minä uskon kyllä, että työttömyysturvastakin tullaan leikkaamaan. Pakkohan se on. Eikä siitä ole kauankaan, kun sitä sadalla eurolla nostettiin. Vähintään 50€ on varaa leikata pois ja työttömyysturva on senkin jälkeen vielä riittävällä tasolla.
Asumistuki pitäisi muuttaa niin, että se on sama koko maassa. Ei tunnu reilulta, että Helsingin parhailla paikoilla on pian varaa asua vain, jos elät sosiaalituen varassa. Vuokrat alkaa olla liian korkeita työssäkäyville pientuloisille enkä pysty keksimään yhtäkään syytä, miksi sosiaalituen varassa pitäisi pystyä asumaan yhtä hienosti kuin työssäkäyvät ihmiset, tai jopa paremmin.
Jos tuki olisi sama koko maass, elämäntapatyöttömät hakeutuisivat halvemmille alueille ja vuokrien hinta laskisi niin, että työssäkäyvälläkin olisi varaa asua Helsingissä. Ei ole mitään järkeä tässä nykyisessä systeemissä, että veronmaksajien rahat kaadetaan suoraan VVO:n ja muiden asuntosijoittajien taskuihin. Sosiaalisen asuntotuotannon toimijat käärivät tällä hetkellä rahaa enemmän kuin Supercell.
[/quote]
Se satasen korotus ei merkinnyt mitään peruspäivärahalla olevalle. Sitä sai satasen vähemmän soskusta jossa on pakko asioida kun peruspäiväraha ei riitä vuokraan ja ruokaan. Muista kyllä kun edustajat paukkutti henkseleitään että parannettiin työttömän asemaa. Hah! Sama raha vain siirtyi luukulta toiselle.
Terveisin pitkäaikais työtön.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:08"]
Et niin. Kunpa kaikki loiset menisi köydenjatkoksi. Johan talouskasvu olisi taattu.
[/quote]
Käytännössä kasvaisi enemmän, jos kaikki pääsisivät tekemään itsellensä sopivaa työtä.
Koittakaa nyt tajuta että käteen ei jää lähes viittä sataa vaan alle neljä sataa. Tuo 480 on ihan utopiaa. Jäisikin niin olisi huomattavasti helpompaa. Hyvin on taas trollattu köyhät riitelemään vähistään.
[/quote]
Mitä tarkoitat? Vuokran ja sähkölaskun jälkeen meille jää 485,5 euroa. Jos siis nostaa toimeentulotukea.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:08"]
[/quote]
Käytännössä kasvaisi enemmän, jos kaikki pääsisivät tekemään itsellensä sopivaa työtä.
[/quote]
"Tekemään itsellensä sopivaa työtä" jos olet työtön, teet mitä tahansa työtä elantosi eteen? Ei ole muiden syy, että et pääse tekemään JUURI SINULLE sopivaa työtä. Ei ole muiden tehtävä maksa oleilustasi,
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:19"]
"Tekemään itsellensä sopivaa työtä" jos olet työtön, teet mitä tahansa työtä elantosi eteen? Ei ole muiden syy, että et pääse tekemään JUURI SINULLE sopivaa työtä. Ei ole muiden tehtävä maksa oleilustasi,
[/quote]
Se on NIMENOMAAN muiden syy VAIN MUIDEN.
Suomessa on liki ilmainen korkean tason koulutustaso, verrattuna muihin maihin. Vielä sitten pitäisi maksa opiskelimisesta?! Pitäisi olla vaatimus siitä, että tämän koulutuksen saaneen pitää työskennellä Suomessa vähintään koulutuksensa kestoajan yhteiskunnan hyväksi. Normi palkalla tietenki. Ulkomaalaista pitäisi ottaa koulutuksesta maksu, kuten muissakin maissa on tapana.
[/quote]
Miksi tämä on saanut alapeukkuja? Minä ainakin kannatan.
Ehdotus on mielestäni sangen kohtuullinen. Ja tasapuolinen, koska koulutus todellakin on ilmaista. Joka saa, sen tulee myös antaa.
Julkisen puolen lääkäripulakin ratkeaisi siten, että valmistuneiden lääkäreiden edellytettäisi työskentelevän julkisen terveydenhuollon parissa opiskeluvuosiensa ajan. Tämä hyödyttäisi myös lääkäreitä, koska he saisivat monipuolista kokemusta ammatissaan.
Jo pelkkä peruskoulu maksaa yhteiskunnalle 8700 € / lapsi / vuosi. Mitä pidemmälle opiskelee, sitä kalliimpaa on yhteiskunnalle.
http://yle.fi/uutiset/hintaerot_huimia_yliopisto-opetuksessa/5249817
Minusta tuo ehdotus on kerrassaan kannatettava. Onhan se moraalisestikin arveluttavaa, että ilmaisen koulutuksen saanut ei hyödytä sitä yhteiskuntaa, joka opinnot on kustantanut.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:19"]
[/quote]
Se on NIMENOMAAN muiden syy VAIN MUIDEN.
[/quote]
Toivon, että tämä oli jotain paskaa läppää. Muuten täällä on linjoilla joku avohoidossa oleva mt potilas,
Töitä on. Vaikka sitten siivousta, avustajan hommaa yms. Pätkätyöt tai matalapalkkaiset hommathan ei työttömille kelpaa, ihan kuin teillä olisi edes varaa valita.
[/quote]
Kiitos yleistyksestä... Itsehän teen tällä hetkellä töitä siivoojana ns. nollatuntisopimuksella ja olen tienannut kuukautta kohden keskimäärin saman mitä saisin työttömänä ansiosidonnaisella (joka sekin on reilusti alle tonnin kuussa).
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:17"]
Koittakaa nyt tajuta että käteen ei jää lähes viittä sataa vaan alle neljä sataa. Tuo 480 on ihan utopiaa. Jäisikin niin olisi huomattavasti helpompaa. Hyvin on taas trollattu köyhät riitelemään vähistään.
[/quote]
Mitä tarkoitat? Vuokran ja sähkölaskun jälkeen meille jää 485,5 euroa. Jos siis nostaa toimeentulotukea.
[/quote]
Niin paljon tuota hoetaan että pitänee alkaa sorvata valitusta liian vähän maksetusta tt tuesta. Minä olen tyytynyt siihen alle neljään sataan kun luulin että se on se mitä kuuluu saada.
Huvittaa puheet pienituloisista eläkeläisistä. Minä saan kansaneläkettä ja päälle takuueläkettä, eikä ole koskaan jäänyt työttömänä näin paljon käteen! Ensinnäkin, eläkeläisen veroprosentti voi olla 1 tai 2%- minulla on. Työttömyysturvasta leikattiin -20% veroina. Toiseksi, nyt minulle jää käteen yli 700€/kk ja saan kaikenmaailman alennuksia mm. kulttuurista, matkustamisesta jne. joita en saanut työttömänä; hyöty on selvä. Paras juttu eläkkeellä ollessa on ehkä kuitenkin muiden suhtautuminen; työttömänä ollessani saatoin vain unelmoida esim. luottokortista, mutta kun status onkin "eläkkeellä", pienet tulot ymmärretään ja kappas vaan, minulla on nyt luottokortti!! Jokainen taho, oli kyse sitten pankista tai kanssaeläjästä, "ymmärtää" eläkeläistä ja toivoo hänelle vain parasta.