Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on hyvätuloisen raja? Siis ei rikas, ei porho, vaan ”tavan” hyvätuloinen. Onko 4000e

Vierailija
05.04.2022 |

Aina puhutaan hyvätuloisista joten mitä ne siis on?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brutosta puhutaan aina.

Niinpä, mutta jostain syystä tilastonikkarit ovat keksineet termin käytettävissä olevat rahatulot. Sii on siis mukana nettotulot, lapsilisät, ym. tuet ja sitten vielä lasten lukumäärän ja iän mukaiset kertoimet. Lopputulos on joukko lukuja joista kukaan ei ota selvää

Vierailija
42/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin pari vuotta sitten tuttavan 13-vuotiaan pojan kanssa palkoista. Hänellä ei ollut mitään tietoa esim. vanhempiensa tulotasosta, äitinsä on sairaanhoitaja ja isä asentaja. Kysyi palkkaani ja kerroin, että 5000€/kk brutto. Poika oli henkäisi välittömästi: onpas pieni palkka. Reaktio oli aito. En ymmärrä, mistä nuorille syntyy käsitys palkkojen tasosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekaksi kannattaa tarkentaa puhutko brutto vai nettotuloista. Toiseksi ei ne tulot, vaan menot. Ja erityisesti perheen koko. Lapseton pariskunta on vauras paljon pienemmillä tuloilla kuin monilapsinen perhe. 

Alkuperäinen kirjoittaja kysyi nimenomaan hyvätuloisuudesta, ei varakkuudesta tai rahankäytöstä.

Vierailija
44/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää palkasta käteen 3500e enkä tosiaankaan tunne itseäni hyvätuloiseksi.

Vierailija
45/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen hyvätuloisin kymmenys tienaa vähintään 60 000 euroa vuodessa eli noin 5000 euroa kuussa. Heistä kymmenen prosenttia sai pääomatuloja jostain lähteestä. Tilastokeskuksen tulotietokannan tuoreimmat tiedot koskevat vuotta 2017.

Ylimpään tuloluokkaan eli 100000 tai yli tienaaviin kuuluu kaksi prosenttia tulonsaajista. Heistä suurin osa ansaitsi pääomatuloja.

Pääomatuloja on tuon mukaan yllättävän harvalla. Luulisi että osakkeita, rahastoja, metsää, sijoitusasuntoja yms. olisi paljon useammalla.

Vierailija
46/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 bruott on hyvätuloinen. Pienituloinen on vain tuilla tai kansaneläkkeellä elävä. Keskituloinen on sitten siinä 1400-2000 €/kk haarukassa. Eli yli 2000 €/kk tienvaaville pitää säätää lisäveroja.

Vierailija
47/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloisuus ja varakkuus on kaksi eri asiaa. Ei se, että on haalinut itselleen paljon menoja, tee ketään huonompituloiseksi.

Itselleni hyvätuloisuuden raja menee noin 6500+ eurossa per kuukausi.

Näihän se aina.

Ja hyvätuloisilta voi aina verottaa lisää ja raja on hiukan enemmän kuin itse tienaa....

Vierailija
48/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan noin 6500e, enkä pk-seudun (asumis)kuluilla pidä itseäni hyvätuloisena. Tulot kovan veroprogression takia ei kauheasti eroa keskiluokassa.

Varallisuus on se, jolla omaisuus Suomessa tehdään; kiinteistöillä tai sijoituksilla (pääomatuloilla)

Tottakai 6500e/kk on parempi palkka kuin valtaosan 3000e, mutta verojen jälkeen ero nettona ei enää ole suuri..

Progressiivinen verotus on kyllä virhe.. omat bruttotulot 3700, puolisolla 2700. Käteen saan 150€ enemmän.. jee kiitos progressio oma vero% 26 ja puolisolla 18

Kannatan Sveitsin mallia sama 15% kaikille. Heillä ei näytä kovin huonosti menevän

Vierailija
49/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on kovin suhteellista. Vaikka olen hyvätuloisuuden määritelmän alapuolella, en muista milloin viimeksi olisin joutunut pihistelemään jostain tai säästämään tavoitteellisesti. 

Vierailija
50/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen hyvätuloisin kymmenys tienaa vähintään 60 000 euroa vuodessa eli noin 5000 euroa kuussa. Heistä kymmenen prosenttia sai pääomatuloja jostain lähteestä. Tilastokeskuksen tulotietokannan tuoreimmat tiedot koskevat vuotta 2017.

Ylimpään tuloluokkaan eli 100000 tai yli tienaaviin kuuluu kaksi prosenttia tulonsaajista. Heistä suurin osa ansaitsi pääomatuloja.

Pääomatuloja on tuon mukaan yllättävän harvalla. Luulisi että osakkeita, rahastoja, metsää, sijoitusasuntoja yms. olisi paljon useammalla.

Metsästä ei saa pääomatuloja jatkuvasti ja rahastot ovat yleensä kasvurahastoja, joten niistäkään ei saa tuloja ellet myy.

Vierailija
51/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulot, mutta älyttömät menot asumiskustannuksineen ym.

Suomalaisen, täällä ns pieni tai keskituloisen ansioilla eläisi leveää elämää monissa etelän eu maissa. Puolat, epsanjat ym

Vierailija
52/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloisuuden rajana pitäisin yli 8000 € kuukausituloja. Rikkautena yli 20 000 €.

Itsehän olen keskituloinen 4850 € palkallani. Toimeen tulisin vielä 2000 € tuloilla.

No jos on 20 000 euroa netto-omaisuutta niin ei kyllä ole millään muotoa rikas.

ja jostaa puhuit että "rikas tienaa yli 20 000 kuussa" niin EI TIENAA. rikas voi tienata vaikka 0 euroa kuussa. rikkaus kertoo omaisuudesta ei tuloista.

Vierailija
53/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuus ja tulot ei oikeastaan kerro varallisuudesta tai rikkaudesta mitään, kaikki voi olla velkaa.

Olen itse listalla eli tienaa yli 150 000eur/v, ja vero-% on 48. Minulla on velkaa yli 1 200 000 eur asunnosta, mökistä, autosta, sijoitusasunnoista, veneestä jne...

En koe olevani rikas, enkä edes hyvätuloinen - vaikka minulla on omaisuutta aika paljon ja erittäin hyvät tulot, en ole NETTOna kovinkaan varakas.

Veljeni taas on nettona varakas. Hänellä on 50 000 eur / v tulot sekä velaton ok-talo ja velaton auto.

Jos pitää hankkia jotain, veljelleni se on helpompaa kuin itselleni.

Toki pitkällä tähtäimellä tulen olemaan huomattavasti varakkaampi ja rikkaampi kuin veljeni tulee olemaan.

Vierailija
54/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

netto palkka miinus kaikki menot ja jos viivan päälle jää yli tonni-pari, voidaan puhua ainakin ok tuloisesta

Vierailija
55/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jää kuussa käteen palkkaa 8300 euroa, pidän itseäni hyvätuloisena. 

Vierailija
56/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bruttoni on vajaa 5000e/kk ja netto noin 2800 e/kk. Sekin menee tehokkaasti aina seuraavaan palkkapäivään mennessä! Asuntolaina, yhtiövastike, sähkölasku, netti, ruoka, bensa, välillä vakuutusmaksut, lapsen menot jne.jne.

Niin minullakin menee. Itseasiassa minulla menee 4000 euron nettopalkkani käytännössä palkkapäivän jälkeen eka viikon aikana. Ja ihan tietoisesti.

Palkkapäivänä maksan ensin itselleni (eli säästöön ja sijoituksiin), sitten taloyhtiölle ja pankille. Sitten kuukauden aikana tuleville laskuille (sähkö, polttoaineen, puhelin ja netti) siirretään syrjään ja vararahastoksi tilille jätän muutaman satasen.

Loppukuun (3-4 viikkoa) elän pääomatuloilla.

Säästöön ja sijoituksiin minulla menee noin 70 % kaikista tuloista.

Vierailija
57/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti pitää vertailla nettotuloja eikä brutto. Verojen määrä kun on useita kymmeniä tuhansia euroja ja progressio jyrkkä.

Jos on kaksi lasta päiväkodissa, niin siitä maksetaan 500eur kuussa. Toiset saa tämän ilmaiseksi ja nähtävästi asumistukeakin tonnin pintaan. Samaan hengenvetoon kadehditaan "hyvätuloisia", joille jää nettopalkkaa pari tonnia enemmän kuin itselle. Noita tukia ei koskaan lasketa omiksi tuloiksi, vaikka tottakai pitäisi.

Yhä edelleen TULOT ovat tuloja ja MENOT ovat menoja. ÄLÄ SOTKE NIITÄ.  Kun vertaillaan TULOJA brutto on aivan hyvä vertailukohde.

Vierailija
58/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaisuus ja tulot ei oikeastaan kerro varallisuudesta tai rikkaudesta mitään, kaikki voi olla velkaa.

Olen itse listalla eli tienaa yli 150 000eur/v, ja vero-% on 48. Minulla on velkaa yli 1 200 000 eur asunnosta, mökistä, autosta, sijoitusasunnoista, veneestä jne...

En koe olevani rikas, enkä edes hyvätuloinen - vaikka minulla on omaisuutta aika paljon ja erittäin hyvät tulot, en ole NETTOna kovinkaan varakas.

Veljeni taas on nettona varakas. Hänellä on 50 000 eur / v tulot sekä velaton ok-talo ja velaton auto.

Jos pitää hankkia jotain, veljelleni se on helpompaa kuin itselleni.

Toki pitkällä tähtäimellä tulen olemaan huomattavasti varakkaampi ja rikkaampi kuin veljeni tulee olemaan.

Itseasiassa kertoo... omaisuus nimenomaan kertoo siitä varallisuudesta. KIINTEÄ omaisuus (autot ja talot esimerkiksi) ei välttämättä kerro koko totuutta.

Vierailija
59/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3000 on jo aika hyvätuloinen, 3500 hyvätuloinen, 4000 rikas.

:DDDD

Vierailija
60/65 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan noin 6500e, enkä pk-seudun (asumis)kuluilla pidä itseäni hyvätuloisena. Tulot kovan veroprogression takia ei kauheasti eroa keskiluokassa.

Varallisuus on se, jolla omaisuus Suomessa tehdään; kiinteistöillä tai sijoituksilla (pääomatuloilla)

Tottakai 6500e/kk on parempi palkka kuin valtaosan 3000e, mutta verojen jälkeen ero nettona ei enää ole suuri..

Progressiivinen verotus on kyllä virhe.. omat bruttotulot 3700, puolisolla 2700. Käteen saan 150€ enemmän.. jee kiitos progressio oma vero% 26 ja puolisolla 18

Kannatan Sveitsin mallia sama 15% kaikille. Heillä ei näytä kovin huonosti menevän

Puhut paskaa.

T:BRUTTOtulot 5750 €/kk, vero 25,5%.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä