Mikä on hyvätuloisen raja? Siis ei rikas, ei porho, vaan ”tavan” hyvätuloinen. Onko 4000e
Aina puhutaan hyvätuloisista joten mitä ne siis on?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Itse tienaan noin 6500e, enkä pk-seudun (asumis)kuluilla pidä itseäni hyvätuloisena. Tulot kovan veroprogression takia ei kauheasti eroa keskiluokassa.
Varallisuus on se, jolla omaisuus Suomessa tehdään; kiinteistöillä tai sijoituksilla (pääomatuloilla)
Tottakai 6500e/kk on parempi palkka kuin valtaosan 3000e, mutta verojen jälkeen ero nettona ei enää ole suuri..
Mitä eroa on varallisuudella ja omaisuudella?
Vierailija kirjoitti:
Itse tienaan noin 6500e, enkä pk-seudun (asumis)kuluilla pidä itseäni hyvätuloisena. Tulot kovan veroprogression takia ei kauheasti eroa keskiluokassa.
Varallisuus on se, jolla omaisuus Suomessa tehdään; kiinteistöillä tai sijoituksilla (pääomatuloilla)
Tottakai 6500e/kk on parempi palkka kuin valtaosan 3000e, mutta verojen jälkeen ero nettona ei enää ole suuri..
Itse saan palkkaa samoin tuon 6500€/kk ja pidän kyllä itseäni hyvätuloisena.
Asun myös pk-seudulla, mutta ei mun mielestä sillä, tai muillakaan menoilla ole mitään merkitystä että onko hyvätuloinen vai ei.
Esim. Utsjoella luultavasti asuminen maksaa kyllä vähemmän, kuin Espoossa, mutta hyvätuloinen se on joka tapauksessa.
Bruttoni on vajaa 5000e/kk ja netto noin 2800 e/kk. Sekin menee tehokkaasti aina seuraavaan palkkapäivään mennessä! Asuntolaina, yhtiövastike, sähkölasku, netti, ruoka, bensa, välillä vakuutusmaksut, lapsen menot jne.jne.
Minulla on pienet menot. Ja sopivasti saastöjä. Säänn. tulot puuttuvat kokonaan. Jos selviän eläkkeelle, saisin suurimmat säänn. tuloni n. 20 vuoteen,
Täällä netto 3.700€ ja yh kahdelle lapselle. Ei jää säästöön, kaikki menee. Ei matkustella eikä ole hienoa autoa. Okt on ja lapsilla harrastukset, näillä elämisen hinnoilla ei tuolla rahalla voi yksin muuta ylellisyyttä tarjota.
Jaa. Tuloni 9000 netto/kk. Ainakin poliisin sakkolaskurin mukaan kun ajoin vanhoilla viheillä ja koppalakki muisti 6:lla päiväsakolla. Maksettavaa tuli rapiat 1000 euroa. Ja vaikka saan tästä alapeukutusta runsaasti ei paljoa naurattanut. Kyllä v.tutti maksaa.
Hyvätuloisuuden raja tuntuu olevan karkeasti noin 1000-1500 euroa enemmän kuin se mitä itse kukin nyt sattuu tienaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ekaksi kannattaa tarkentaa puhutko brutto vai nettotuloista. Toiseksi ei ne tulot, vaan menot. Ja erityisesti perheen koko. Lapseton pariskunta on vauras paljon pienemmillä tuloilla kuin monilapsinen perhe.
Ekaksi kannattaa sisäistää, että jos vertaillaan niin bruttotulo on vertailukelpoinen luku, nettotulo ei (eri ihmisten erilaisten verovähennysoikeuksien vuoksi).
Toiseksi, dinkun ja perheen vaurautta on huono vertailla, erilaisten sosiaalietuuksien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Tuloni 9000 netto/kk. Ainakin poliisin sakkolaskurin mukaan kun ajoin vanhoilla viheillä ja koppalakki muisti 6:lla päiväsakolla. Maksettavaa tuli rapiat 1000 euroa. Ja vaikka saan tästä alapeukutusta runsaasti ei paljoa naurattanut. Kyllä v.tutti maksaa.
V.tuttaa enemmän valehtelusi.
Tulot voin uskoa, mutta sakon määrä ei ole lähellekään "rapiat 1000€".
Hyvätuloisuuden rajana pidän itse noin 4.500-5.000 euroa. Se on karkeasti noin 50% suurempi kuin suomalaisen keskipalkka.
Itse tunsin pääseväni hyvätuloiseksi kun tulot nousivat yli 4000 euroon. Silloin tuntui, että pystyi tekemään aivan fiilisostoksia ilman että rahat loppuivat.
Kun tuli lapsia, niin kulut kasvoivat, jopa niin että nyt kun on palkka yli 6000 euroa, niin tuntuu että rahat menee koko ajan johonkin välttämättömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V.tuttaa enemmän valehtelusi.
Tulot voin uskoa, mutta sakon määrä ei ole lähellekään "rapiat 1000€".
No katso sakkolaskuri poliisi.fi ja hämmästy.
Eikö ihmisillä ole nykyisin omaisuutta ollenkaan?Eihän ne palkkatulot mitään merkitse, jos ne menevät saman tien. Varakkaalla ihmisella on tietenkin omaisuutta, on asuntoa, sijoituksia, säästöjä. Useimmat saavat niitä myös perimällä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen hyvätuloisin kymmenys tienaa vähintään 60 000 euroa vuodessa eli noin 5000 euroa kuussa. Heistä kymmenen prosenttia sai pääomatuloja jostain lähteestä. Tilastokeskuksen tulotietokannan tuoreimmat tiedot koskevat vuotta 2017.
Ylimpään tuloluokkaan eli 100 000 tai yli tienaaviin kuuluu kaksi prosenttia tulonsaajista. Heistä suurin osa ansaitsi pääomatuloja.
Tämä on oikea määritelmä. Tässä kysyttiin hyvätuloista. Tässä ei kysytty ostovoimaa, jolle on sillekin olemassa omat määritelmänsä ja rajansa. Esim. minä kuulun hyvätuloisimpaan kymmenykseen, mutta lähinnä asumisvalinnoistani johtuen ostovoimani onkin sitten aika huono, alle keskitason. Se onko sinkku tai perheellinen ja miten asuu tms. ei vaikuta tuloihin.
Ei nämä ole mitään mutu-juttuja, vaan on olemassa määritelmät.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloisuuden rajana pidän itse noin 4.500-5.000 euroa. Se on karkeasti noin 50% suurempi kuin suomalaisen keskipalkka.
Kiitos, tuo lämmitti mieltä. :)
Mielestäni tuo ylädesiili eli ylin 10% on varsin hyvä määritelmä. Tosin siihen päästäkseen ei tarvi olla edes tuo 5000€/kk palkkataso jos huomioi edes pienet bonukset ja lomarahat. Omalla palkallani 4600€/kk esim pääsen jo yli tuon 60K vuodessa, lisäksi noin 12K vuokratuottoa. Toisaalta ei hyvätuloisena tuossa ylimmän kymmenyksen alarajalla elä mitenkään leveästi, mutta ei nyt tarvi ruokakaupassa miettiä ostoksia, voi harrastaa monia asioita, ostella kivoja huonekaluja ja omistaa vaikka nyt sen sijoitusasunnon. Mielestäni nämä on hyvätuloisuuden merkkejä. Mutta ei elämäni varmasti näytä mitenkään erityisen vauraalta kenellekään.
Paitsi että siinä puhutaan nettotulosta eikä brutto mihin taisit itse vedota.
3000 on jo aika hyvätuloinen, 3500 hyvätuloinen, 4000 rikas.
Ehdottomasti pitää vertailla nettotuloja eikä brutto. Verojen määrä kun on useita kymmeniä tuhansia euroja ja progressio jyrkkä.
Jos on kaksi lasta päiväkodissa, niin siitä maksetaan 500eur kuussa. Toiset saa tämän ilmaiseksi ja nähtävästi asumistukeakin tonnin pintaan. Samaan hengenvetoon kadehditaan "hyvätuloisia", joille jää nettopalkkaa pari tonnia enemmän kuin itselle. Noita tukia ei koskaan lasketa omiksi tuloiksi, vaikka tottakai pitäisi.
Riippuu myös veloistanne! Velaton huusholli pärjää noilla tukoilla mutta isoilla veloilla voi joutua miettimään jo kulutusta. Nettonahan palkka on noin 3000e/kk/hlö.