Mikä avuksi kutisemaan päänahkaan?
Kommentit (35)
Apteekista Ducray kelual ds.
Mulla ilmeisesti monet tavallisten shampoiden ainesosat kirvelee ja polttelee. Edes hajusteettomat ja väriaineettomat ei auta mitään, silti päänahka tulessa ja paksuja hilseileviä kohtia. Mut toi auttoi!
Mikään ei oo auttanut. Käytän välillä kortisonilitkua ja välillä rasvaan perusvoiteella, mutta palaa tosi herkästi.
Sebamed kuivalle päänahalle, apteekista
Kuivaan päänahkaan Acon Body special muisturising dry scalp treatment hoitoaine apteekista. Mulla auttoi aika nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Pesu. Ja tämä ei ole kettuilua.
Tässä on perää.
Minulla on atopia ja pitkään kokeilin kaikenlaista, kunnes aloin käymään suihkussa aamuin illoin. Iho päästä varpaisiin voi huomattavasti paremmin, kun lika ja hiki pestään säännöllisesti pois. Kesäkuumalla käyn välillä kolmekin kertaa päivässä, koska hien muhiminen iholla saa aikaan sellaisen kutinan, ettei sen kanssa pysty olemaan.
Toinenkin atoopikko täällä! Luulin pitkään että liika pesu horjuttaa ihon bakteeritasapainoa ja saa atopian lehahtamaan. Ryhdyin kuitenkin päänahan oireilun alettua käydä suihkussa aina aamuisin ja välittömästi hikoilun jälkeen, ja päänahka sekä muu iho rauhoittuivat. Pesen hiukset joka päivä shampoolla, jossa nimenomaan on sulfaatteja. Atoopikoille ei yleensä suositella niitä lainkaan siksi että ne kuivattavat. Eivät ne kyllä pesekään.
Vinkki viitonen: kun kutina käy sietämättömäksi, voi kokeilla erittäin laimeaa piparminttuöljy-vesi-suihketta. Muutama tippa desissä vettä lopettaa minulla kutinan esim. nukkumaan käydessä. Tämä ei kuitenkaan ole mikään pitkäaikainen ratkaisu, mutta auttaa pahimpaan tosi tehokkaasti.
Riippuu tosiaan paljon siitä onko jokin tietty ongelma, joka vaatisi jo todella erityisshampoota, kuten hiivatulehduksiin tehoava hilseshampoo tai jos on tali-ihottuma.
Omana ongelmana on kai vaan herkistynyt päänahka. Liian harvat tai liian toistuvat pesut molemmat ovat pahasta. Liian pesevä shampoo satuttaa heti kun tulee liian kuiva, ja liian hellävarainen shampoo satuttaa hetken päästä kun jää liian rasvaiseksi. Esim sulfaatittomat shampoot aiheuttavat jälkimmäistä.
Itsellä ongelmat ovat pahimmillaan talvisin, niin en tiedä johtuuko kevää erittäin hiljaisesta tulemisesta vai uudesta shampoosta, että on hieman hellittänyt. Apteekista Vichy Dercos ultra soothing. Lisäksi ostin jotain korealaista naamiota, jolla oli sitten jo tosi viilentävä vaikutus eli päänahkaan. Joku mainitsi yllä piparminttuöljystä, viilentävissä rauhoittavissa tuotteissa usein onkin piparminttua, mentolia tms.
Ei se pelkkä pesu auta atoopikon kuivaan ja kutiavaan ihoon. Varsinkin talvella saattaa päänahka tarvita jopa rasvaamista. Itse olen pari kertaa kuukaudessa hieronut perusrasvaa, antanut vaikuttaa yön yli, ja aamulla pessyt hellävaraisesti pois. Samalla käytössä mieto shampoo, pellavansiemengeeli sekä hiuspohjan hierontaharja. Helpottavat kutinaa ainakin jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Viljaton ruokavalio
Ei auta kaikille, ehkä jos on keliakia niin sitten. Vehnän määrää tosin kannattaisi jokaisen vähentää.
Miehelläni on talvisin kuiva päänahka ja hilseilee. Lääkäri suositteli ennen suihkua laitettavaksi rasvaista perusvoidetta, sillä voidella koko päänahka, antaa vaikuttaa useamman kymmentä minuuttia ja sitten suihkuun ja pesu. On auttanut.
Kokeilin kanssa kaikenlaisia shamppoita ja tuo auttoi parhaiten eli prebiootti shampoo.
https://www.lv.fi/product/lv-kosteuttava-prebiootti-shampoo/
Vichy Dercos ollut mulla ihan paras.
Tai ihan vain syväpuhdistava shampoo tai lactoline. Löytyy normikaupoista kumpikin. Pese kaksi kertaa ja ennen pesua hiussualla karstaat päänahan.