Kuuluuko Aspergeriin myöhästely ja puutteellinen ajantaju?
Toiset väittävät, että kuuluisi, mutta omat kokemukseni asseista ovat pikemminkin sellaiset, että ovat aina täsmällisesti oikeaan aikaan paikalla.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:40"]
Minusta nuo kuuluvat ennemminkin AD(H)D:hen, aspergerit päin vastoin noudattavat kellonaikoja hieman liiankin tarkasti ja ärsyyntyvät myöhästelystä ja sähläämisestä.
[/quote]
Aspergerit sopisivat siis mitä mainioimmin armeijaan johtajiksi :D Itse tosin vältin koko paskan as-papereilla.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:05"]
ANAALISTA TULEE PASKAAAA!! SIIS SIITÄ SAMASTA REIJÄSTÄ JOHON HÄSSITÄÄN JA JOSTA SYNTYY LAPSIA!! KOITTAKAA TAJUTA SE LÄSKIPÄÄT
[/quote]
Häh?
Puutteelinen ajantaju kyllä, mylöhästely ei niinkään. Sitähän voi välttää esim kännykkähalytyksillä yms, jos pitää täsmällisyyttä tärkeänä. Kuten monet assit pitävät.
Voi kuulua, mutta ei välttämättä. Yksilöitähän assitkin ovat.
Olen itse assi ja erittäin täsmällinen ja hyvämuistinen. Tiedän erään toisen assin, jonka kanssa olemme kuin yö ja päivä - hänellä on isoja muisti- ja keskittymisvaikeuksia ja puutteellinen ajantaju. Ei uskoisi ulospäin, että meillä on sama diagnoosi.
Ei. Mulla on hyvä muisti mutta kyllä vähän myös myöhästelen vaikka suunnittelen aika tarkkaan milloin lähen kotoa. Mulla on siis myös asperger.:)
T: 21-vuotias nuori mies/poika
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 09:43"]
Olen itse assi ja erittäin täsmällinen ja hyvämuistinen. Tiedän erään toisen assin, jonka kanssa olemme kuin yö ja päivä - hänellä on isoja muisti- ja keskittymisvaikeuksia ja puutteellinen ajantaju. Ei uskoisi ulospäin, että meillä on sama diagnoosi.
[/quote]
http://www.vauva.fi/keskustelu/4593068/ketju/mita_asperger_on/viesti/7#7
Minun tapauksessani, nyt aikuisiällä, kuuluu.
Nuorena en myöhästellyt juuri koskaan, koska ajoissa oleminen oli minulle erittäin tärkeää. Aikuistuessani huomasin, kuinka paljon energiaani ja huomiotani siihen ajoissa olemiseen menee. Jos on illalla tapaaminen niin koko päivä siihen tapaamiseen asti menee niissä varmisteluissa, joita teen ehtiäkseni ajoissa paikalle. Päätin, että ajoissa oleminen ei sentään ole niin tärkeää, että koko elämä jää sen varmistamisen tarpeen vuoksi elämättä ja pakottauduin suhtautumaan rennommin.
Nykyään olen ajoissa, jos tapaaminen on äärimmäisen tärkeä, muuten saatan myöhästyä jonkin verran. Ja silti käytän tähän asiaan huomattavasti muita enemmän energiaa.
Kyllä meillä asuvalla assilla on ollut paljon ongelmia tässä. Seurusteluaikana totuin siihen, että jos hän sanoi tulevansa neljältä, odottelin häntä kuudeksi, ettei tullut paha mieli. Hän pystyy kuitenkin pitämään sopimansa aikataulut työssään yrittäjänä.
Niin kuin joku jo sanoikin, riippuu ihan assista, yksilöitähän hekin ovat. Lisäksi nuo ominaisuudet eivät ole toisiaan poissulkevia; assilla voi olla puutteellinen ajantaju, jos hän esim. jumiutuu rutiineihinsa tai kiinnostuksenkohteisiinsa, mutta hän voi olla silti siinä mielessä jämpti ja täsmällinen, että pitää kiinni sovituista asioista ja tapaamisista.
Veljelläni on tämä kyseinen diagnoosi.Hän ei ole koskaan ajoissa missään.aina myöhässä.laittaa hiuksiaan,tarkistaa oven lukitusta yms.kun pitäisi olla jo nopeasti menossa mutta ei.hänellä on hitautta.vaikka tietää milloin pitää lähteä ja herää monta tuntia aiemmin ei silti ehdi.
Meillä ainakin yrittää olla ajoissa. Jumi voi iskeä, kun ei voi laittaa sandaaleja pakkasella, tai kumisaappaita helteellä. Tästä kun ei pääse yli niin sulkeutuu omaan huoneeseensa eikä liiku koko päivänä mihinkään.
Tiedän assin joka myöhästyi pahasti muttei sanonut mitään kun tuli töihin. Ei paloitellut ei mitään. Tilannetaju näiltä puuttuu ihan täysin.
Eivät nuo ainakaan Aspergerin diagnostisiin kriteereihin kuulu. Toki osalla asseista voi niitä esiintyä, mutta ei kaikilla. Ovathan hekin omia yksilöitään ja Asperger on vain osa heitä.
Tiedän assin, joka on aina täsmälleen sovittuun aikaan paikalla ja on luonteeltaan hyvin tiukka ja tarkka järjestyksen mies. Ei siedä ollenkaan sähläämistä ja myöhästelyä.
Pelkkä Asperger ehkä on jämpti ja täsmällinen, mutta kannattaa ottaa huomioon, että aika monella heistä on lisäksi jokin muu diagnoosi (esim. ADHD, ADD, Tourette tai jokin mielenterveyshäiriö).
Joillakin vain tuntuu olevan sellainen periaate, ettei diagnooseissa voi olla kuin puutteellisia puolia, vaikka on aivan selvää, että assiuteen kuuluu MYÖS vahvuuksia.
Sekä adhd:lla että assilla saattaa olla täydellinen ajantaju mutta samalla kuitenkin toimii parhaiten juuri paniikkitilassa viimehetkellä, jolloin otsalohkon dopamiinitoiminta aktivoituu.
Oletko sama, joka kirjoitti tänne kuntavaakunoista jonkin aikaa sitten?
Minusta nuo kuuluvat ennemminkin AD(H)D:hen, aspergerit päin vastoin noudattavat kellonaikoja hieman liiankin tarkasti ja ärsyyntyvät myöhästelystä ja sähläämisestä.