Miksi ennen vanhaan puhuttiin jotenkin eri äänenpainolla?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Oon monesti miettinyt samaa. Puheen nuotti oli erilainen englannin kielessäkin aikoinaan. Ne on vaan luonnollisia kielen muutoksia. EIVÄT johdu siitä että ääninauhat olisivat olleet nopeutumpia tai jotain minkä väitteen joskus kuulin, ihmiset tosiaan puhuivat eri nuotilla. Syytä en tiedä vaikka kielitieteilijä olen :) Muutoksia vaan tapahtuu pikkuhiljaa.
Jörn donnerin jossain dokkarissa on paljon katuhaastiksia 70-luvulla suomalaisista, siinä 1 hyvä esimerkki.
Perkele! Kuvia suomesta.
On se dokumentti (useita tekijöitä).
Tällä palstalla kutsdutaan lapsia omaavia henkilöitä lapsellisiksi,mun nuoruudessa lapsellinen tarkoitti vähän yksinkertaista.Ei varsinaisesti kehitysvammaista,mutta sellaista pikkasen hyväuskoista ja rajoittunutta:ei penaalin terävin kynä.Kuohari oli eläinten kuohitsija,nyt se on kuohuviini.Taisi mennä ohi aiheen,mutta tulipa mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Samoin Sarasvuolle ilmesty toi kiekasu joskus 10v sitten. Epäilin silloin, että sillä on teini-ikäisiä tyttäriä, joiden puhetapa on tarttunut isukkiin.
Just kertoi yks päivä radiossa että hän sen kiekaisun Suomeen toikin! Itse sain tuliaisena palatessani Ruotsista jo 20 vuotta sitten. En itse edes huomannut kiekaisevani, joku sitten huomautti ja helpo se oli sitten puheesta kitkeä.
nykyään sanotaan ajanottamista kellottamiseksi. 20v. sitten kellottaminen tarkoitti ihan muuta.