Lue keskustelun säännöt.
Mulla on kysymyksiä, vastatkaa jotain
25.09.2015 |
Esimerkiksi miksi ihmiset kyseenalaistaa niin vähän asioita? Esim. ihmiset juovat alkoholia vain koska muutkin juovat (jotkut ovat mulle näin sanoneet). Ja ajatellaan että esim. perjantaina pitäisi juoda. Miksi pitäisi? Tämä on nyt vain yksi kysymys ja yksi esimerkki. Toinen kysymys olisi esim. miksi ihmiset ovat niin ahneita, vaikka kaikki mitä ihmisillä on nyt, saattaisi huomenna olla jo poissa? Esim. tsunamissa kaikki hävisi hetkessä.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Miksi ihmiset eivät osaa ajatella itse? (Näin tulkitsin ekan kysymyksesi.) Ehkä siksi, että he eivät ole tottuneet käyttämään aivojaan. Aluksi se tuntuu vaikealta, koska kaikki uusi ja vaivalloinen tuntuu. Toisaalta ihmisillä on jossain määrin lähes poikkeuksetta tarve hakea hyväksyntää omille tekemisilleen ja mielipiteilleen muilta ihmisiltä ympärillään. Itse ajatteleminen vaatii jatkuvaa työtä ja omien mielipiteiden kyseenalaistamista, mikä on aika rasittavaa.
Miksi ihmiset ovat ahneita? Luulisin, että haemme mielihyvää. Uusi tavara ja syöminen tuottavat välitöntä mielihyvää. Länsimainen talous myös perustuu sille, että kulutusta pidetään tärkeänä eikä paheksuttavana. Isojen pääomien omistajien intresseissä on, että silmitön kuluttaminen jatkuu, joten mainostamiseen ja poliitikkojen lobbaamiseen käytetään valtava määrä resursseja. Mainostajilla on nykyään käytössä suuri määrä psykologista osaamista, minkä takia niiden vaikuttavuus on kasvanut.