Ekg
Kertooko ekg jos elimistö kärsii hapenpuutteesta? Eli jos veressä liian vähän happea niin näkyykö se ekg:ssä. Mulla on viime kuukauden aikana otettu keuhkoröntgen, ekg, ja pef mittarin puhallan tappiin asti. Ei yskitä eikä mitää. Joutuu haukottelemaa ja hengittämää syvään. Missä voi olla vika ku keuhkot ja sydän tutkittu..
-26 vuotias nuorukainen
Kommentit (48)
Ekg ei tosiaan paljasta mitään, jos kohtaus ei ole päällä tai aiheuttanut pysyviä vaurioita sydänlihakseen. Otetaanko nyt enemmän kokeita vai mitä lääkäri on sanonut jatkosta?
Voi tosiaan olla, että sulla on ranka/lihakset niin jumissa, että istuessa henki ikään kuin salpaantuu.
Hoitsulle kiitos vinkistä, sitä olen yrittäny jo pidemmän aikaa.. :) osaako hoitsu sanoo että mitä vakavaa vois olla tuon takana jotka ei kuitenkaa röntgenissä eikä ekg:ssä näkynyt. Sanotaan nyt vielä että kaulan ultra on tehty kesällä eikä näkynyt mitään sekä gastroskopia jossa todettiin refluksi.
-Ap
Istutko paljonkoneella? mulla hartiajumi tekee tuollaista.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 15:24"]
Hoitsulle kiitos vinkistä, sitä olen yrittäny jo pidemmän aikaa.. :) osaako hoitsu sanoo että mitä vakavaa vois olla tuon takana jotka ei kuitenkaa röntgenissä eikä ekg:ssä näkynyt. Sanotaan nyt vielä että kaulan ultra on tehty kesällä eikä näkynyt mitään sekä gastroskopia jossa todettiin refluksi. -Ap
[/quote]
Kuulostaa siltä, että sinut on tutkittu perinpohjaisesti. En tiedä mikä oireesi taustalla on (eivtkä ilmeisesti lääkäritkään), mutta syytä lienee turha enää miettiä, kun mitään ei ole löytynyt. Jos jokin olisi pahasti vialla, niin olisi kyllä selvinnyt, eikä tuo oire itsessään ole hälyttävä. Huolehdi ryhtilihaksista ja kunnostasi, venyttele kunnolla. Tee välillä hengitysharjoituksia. Ja tosiaan, vähennä itsesi tarkkailua, äläkä enää googlettele mikä kaikki mahdollinen voisi olla vikana. Toivottavasti vaivasi lakkaa vaivaamasta sinua!
T. Hoitsu
Hoitsulle kiitos vastauksesta! Olet hieno ihminen!
-Ap
Pyydä nyt vielä se happisaturaatio, ihan tkssa tökkäävät sormeen sellaiseen pyykkipojan tapaisee joka mittaa hs.. onhan se osviittaa antava joka kertoo enemmän että vika on keuhkoissa ei sydämessä! Mulla oli keuhkoveri tulppa jonka ainoa oire oli hengästyminen.. tosin liikkuessa, istuessa taas helpotti..
Mutta miten keuhkoissa voisi olla vika, koska keuhköntgen juuri otettu sekä pefmittauksissa puhallan aina 800?? Keuhkoröntgenissähän pitäisi näkyä jos keuhkoissa jokin ongelma.. Fyysinen rasitus ei ainakaan pahenna mun oireita, ehkä jopa helpottaa.
-Ap
Ja juuri muutama päivä sitte yleislääketietewn erikoislääkäri kuunteli keuhkot ja sanoi että todella hyvältä kuulostaa.. Ja on todella moni lääkäri kuunnellut viimeaikoina ja kaikki sanoneet samaa.
-Ap
Lihasjumia mäkin ehdotan. Tai närästystä.
Luulosairas sinä olet! Happivajauksen kyllä huomaa. T. Monta COPD potilasta hoitanut.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:36"]Mutta miten keuhkoissa voisi olla vika, koska keuhköntgen juuri otettu sekä pefmittauksissa puhallan aina 800?? Keuhkoröntgenissähän pitäisi näkyä jos keuhkoissa jokin ongelma.. Fyysinen rasitus ei ainakaan pahenna mun oireita, ehkä jopa helpottaa.
-Ap
[/quote]
Pef mittauksessa mitataan astmaa
Ja keuhkoahtaumahan näkyy myös röntgenissä.
Vai luulosairas, toivon niin! :D
-Ap
Öisin en myöskään ole heräilly ahistukseen.. Nyt kävin testaan pefmittaria ni taas puhalsin tappiin asti eli 800. Ei ainakaa astmaa oo.. :)
Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa "happinälkää". Kysy olisko mahdollista sulkee sitä pois, tsh ja t4v.
Yksi kilpirauhasen verikoe otettu ja se normaali
-Ap
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:36"]
Fyysinen rasitus ei ainakaan pahenna mun oireita, ehkä jopa helpottaa. -Ap
[/quote]
Eli lihakset saa happea normaalisti fyysisessä rasituksessa. Kokeile laulutekniikan harjoituksia, pidemmän matkan uintia oikealla hengitystekniikalla tai vastaavia. Siinä automaattisesti kehittää omaa hengitystekniikkaa. Voi kokeilla myös muutaman kilometrin reipasta ulkoilua laskemalla sisään- ja uloshengitystä, laske neljään sisään hengittäessäsi, neljään ulos. Jos alkuun sopii vaikka 3 sisään, 3 ulos rytmi, käytä sitä ja tarkoitus on käyttää sitä koko ulkoilulenkki.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 15:08"]
En ole tupakoinut koskaan.. Olen 26 vuotias kun joku sitä kyseli.. Selkeimmät oireet ovat se että tuntuu että happi loppuu, sitte ku vetää syvään henkeä niin helpottaa hetkeksi. Sitten taas sama homma. En hengästy portaissa, pahimmat oireet on istuessa.. Tosiaan ekg keuhkokuva oli puhtaita. Peffiin puhallan 800. Ja hemoglobiini noussut viimeisen 3kk aikana 6yksikköä ja sehän nousee mikäli kärsii hapenpuutteesta. -Ap
Kuuden pykälän ero Hb:ssä ei ole merkittävä, ja se voi johtua vaikka nestetasapainosta, eli olet juonut vähemmän kuin ennen edellistä labrakäyntiä. Yritäpä istua ryhdikkäästi ja muista hengittää muutenkin kuin pinnallisesti. Ei tuo vaivasi ainakaan vakavalta kuulosta. Nyt vaan lopetat itsesi tarkkailun ja keskityt elämään välillä.
T. Hoitsu