Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttöystävän raju laihtuminen

Vierailija
25.09.2015 |

Olemme seurustelleet tyttöystäväni kanssa vajaa vuoden. Hän alusta asti puhui usein että on tyytymätön itseensä ja haluaa laihduttaa. En tiedä painoa, mutta oli hän ihan reilusti ylipainoinen. Olen yrittänyt sanoa, että hän on ihana juuri sellaisena kuin on ja kelpaa kyllä. Laihdutusyritykset eivät oikein onnistuneet, pari kiloa lähti ja tuli pian takaisin.
Kuitenkin viimeiset kaksi kuukautta joku muuttui ja hän on laihtunut todella paljon ja nopeasti. Hän itse sanoo laittaneensa 17 kg. Mielestäni se on liikaa ja liian nopeasti. Hän on muuttunut jotenkin ahdistuneeksi ja kiukuttelee kaikesta. Esim. Jos olen unohtanut ostaa hänelle rasvatonta maitoa (juon itse kevyt maitoa) hän saa raivokohtauksen eikä voi laittaa sitä edes kahviin. Normaalisti hän ei koskaan saanut tuollaisia raivokohtauksia. Edelleen hän valittaa että on "kamala läski" ja tuntuu pahalta kun hän kyseenalaistaa minun kiinnostukseni häneen. Pidän hänen hoikemmasta vartalosta ja pidin pyöreästäkin... Rakastan häntä. Mutta tämä tilanne on nyt todella vaikea. Hän sanoo haluavansa laihtua vielä 20kg ja en ymmärrä mistä sen pitäisi lähteä ei hänellä enää niin paljon ylimääräistä ole.
Mitä voisin tehdä? Tyttöystäväni on 26 ja minä 33, asumme yhdessä.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä syömishäiriö. Hanki tyttöystävällesi apua ja pian. Ottakaa ekaks yhteyttä vaikka terveyskeskukseen.

Vierailija
2/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä vaakaa? Pakota tyttöystävä sille ja laske painoindeksi. Jos tyttöystävä on edelleen (normaalipainoisen?) lukemien edessä sitä mieltä, että laihduttaa pitäisi, niin tiedät että pitää todella huolestua. Oletko jutellut jonkun tyttöystävän kaverin tai äidin kanssa? Mitä mieltä he ovat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 14:09"]

Onko teillä vaakaa? Pakota tyttöystävä sille ja laske painoindeksi. Jos tyttöystävä on edelleen (normaalipainoisen?) lukemien edessä sitä mieltä, että laihduttaa pitäisi, niin tiedät että pitää todella huolestua. Oletko jutellut jonkun tyttöystävän kaverin tai äidin kanssa? Mitä mieltä he ovat?

[/quote]

Tuollainen vaa'alle pakottaminen vain vahvistaa tyttöystävän käsitystä siitä että paino numerona on jotenkin kiveen hakattu hyväksytyksi tulemisen ehto.

Vierailija
4/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:09"]Hänellä voi olla ykköstyypin diabetes. Raju laihtuminen on yksi oire. Pyydä häntä mittauttamaan verensokeri. Ketoasidoosi on hengenvaarallinen tila. [/quote] Ihminen on erittäin ärtynyt silloin kun verensokeri on korkealla.

[/quote]

Toisaalta taas ns. känniraivarit iskevät nakkikiskan jonossa siksi että verensokeri on matalalla. Sama homma aamuäreyden kanssa. Liian korkea verensokeri väsyttää ihmistä joten väitteesi on mutua.

Oli miten oli, tyttiksellä lienee alkava tai  jo alkanut syömishäiriö. Noin nopeasti laihtuessa kannattaisi kyllä veriarvot tsekata koska puutetta voi olla raudasta ja vitamiineista kun ei syö kunnolla. Ortoreksialta kuulostaisi.

Vierailija
5/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:09"]Hänellä voi olla ykköstyypin diabetes. Raju laihtuminen on yksi oire. Pyydä häntä mittauttamaan verensokeri. Ketoasidoosi on hengenvaarallinen tila. [/quote] Ihminen on erittäin ärtynyt silloin kun verensokeri on korkealla.

[/quote]

No tuskin on verensokerit korkealla, jos ei syö just yhtään mitään.

[/quote]Kyllä diabeteksessä on. Mutta en usko että tyttiksellä on diabetes, vaan ennemminkin anorexia. 

Vierailija
6/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nopea on tahti, sano että himmailee, ettei nahka jää roikkumaan. Tolla tahdilla ei ilmeisesti syö mitään?

Vierailija
7/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:47"]Aika nopea on tahti, sano että himmailee, ettei nahka jää roikkumaan. Tolla tahdilla ei ilmeisesti syö mitään?
[/quote]
Ok, voin kokeilla tuota. Ei syö ainakaan riittävästi. Salaattia ja purkin rahkaa päivässä, pakastekalaa tai kanaa välillä.
Olen oikeesti tosi huolissani hänestä : (

Vierailija
8/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko naisesi siis nyt normaalipainoinen tai alipainoinen jo? Laihtuminen kuulostaa nopealta.

Vierailija
9/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda naista. Ei kellekään saa kiukutella ja tuollainen tyytymätön naaras vaan ajastaan muuttuu aiempaa hankalammaksi. Ei taida ajatella kuin itseään. Jos jatkat hänen kanssaan, niin hanki jotain itseäsi kiinnostavaa harrastetta, sillä tuntuu siltä, että koko elämä pyörii nyt naisen ulkonäön ympärillä. Hakekoon itse maitonsa kaupasta, olet ehkä jotenkin liina lepsu?

Vierailija
10/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaako hän itse että on laihtunut? Esim. vaatteista? Usein jos laihtuu/lihoaa nopeasti niin pää ei pysy perässä jaa ihminen ei näe muutosta.

Vierailija
11/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en seurustelisi syömishäiriöpellen kanssa sekuntiakaan. Todella tuskastuttavaa se läskikitinä ja ruuan kanssa vääntäminen.

Vierailija
12/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:45"]Olemme seurustelleet tyttöystäväni kanssa vajaa vuoden. Hän alusta asti puhui usein että on tyytymätön itseensä ja haluaa laihduttaa. En tiedä painoa, mutta oli hän ihan reilusti ylipainoinen. Olen yrittänyt sanoa, että hän on ihana juuri sellaisena kuin on ja kelpaa kyllä. Laihdutusyritykset eivät oikein onnistuneet, pari kiloa lähti ja tuli pian takaisin.
Kuitenkin viimeiset kaksi kuukautta joku muuttui ja hän on laihtunut todella paljon ja nopeasti. Hän itse sanoo laittaneensa 17 kg. Mielestäni se on liikaa ja liian nopeasti. Hän on muuttunut jotenkin ahdistuneeksi ja kiukuttelee kaikesta. Esim. Jos olen unohtanut ostaa hänelle rasvatonta maitoa (juon itse kevyt maitoa) hän saa raivokohtauksen eikä voi laittaa sitä edes kahviin. Normaalisti hän ei koskaan saanut tuollaisia raivokohtauksia. Edelleen hän valittaa että on "kamala läski" ja tuntuu pahalta kun hän kyseenalaistaa minun kiinnostukseni häneen. Pidän hänen hoikemmasta vartalosta ja pidin pyöreästäkin... Rakastan häntä. Mutta tämä tilanne on nyt todella vaikea. Hän sanoo haluavansa laihtua vielä 20kg ja en ymmärrä mistä sen pitäisi lähteä ei hänellä enää niin paljon ylimääräistä ole.
Mitä voisin tehdä? Tyttöystäväni on 26 ja minä 33, asumme yhdessä.
[/quote]

Hui, tyttöystäväsi kuulostaa ihan minulta, tosin tällä hetkellä tilanteenin on vähän parempi. :( en osaa oikein auttaa, kun tarvitsisin itsekin jotain apua. En halua enää joutua tuohon jamaan. Nyt olen viikon verran (minulle iso suoritus) syönyt vain "normaaleja ruokia", laskematta kaloreita ja ollut pitkästä aikaa hyvällä tuulella.

Vierailija
13/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli naisesi ei ole vaarallisen laiha, vaan sinä satut tykkäämään muhkummasta, niin ailloin sinulla ei ole oikeutta kritisoida hänen laihdutustaan. Sairaalloinen lihavuus ei ole tervettä, vaikka se jonkun mielestä viehättävää voi ollakin. Tahti tosin on hänellä hurja ja syömishäiriö ihan mahdollinen... Mitäpä jos puhuisit asiasta ja huolestasi hänen ajatustensa ja tunteidensa kautta, eikä vaan siitä miltä sinusta tämä laihdutus tuntuu tai näyttää. Jaksa sanoa hänelle että on kaunis ja viehättävä, koska naiset nyt vaan jaksaa tuota "eiiiiiii, mäoonniinläski"-juttua ja silti haluavat kuulla kauniita sanoja.

Vierailija
14/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:00"]Mikäli naisesi ei ole vaarallisen laiha, vaan sinä satut tykkäämään muhkummasta, niin ailloin sinulla ei ole oikeutta kritisoida hänen laihdutustaan. Sairaalloinen lihavuus ei ole tervettä, vaikka se jonkun mielestä viehättävää voi ollakin. Tahti tosin on hänellä hurja ja syömishäiriö ihan mahdollinen... Mitäpä jos puhuisit asiasta ja huolestasi hänen ajatustensa ja tunteidensa kautta, eikä vaan siitä miltä sinusta tämä laihdutus tuntuu tai näyttää. Jaksa sanoa hänelle että on kaunis ja viehättävä, koska naiset nyt vaan jaksaa tuota "eiiiiiii, mäoonniinläski"-juttua ja silti haluavat kuulla kauniita sanoja.
[/quote]

Ei ap mielestäni kritisoinutkaan tyttöystävänsä laihtumista vaan kiukkuisuutta, minkä kyllä ymmärrän. Tuota olin itsekin sanomassa, että muista vaan kehua ja jumaloida tyttöystävääsi, älä kuitenkaan kehu laihtumisesta. Kehu vaikka mieluummin jostain pyöreämmistä muodoista, jos hänellä sellaisia vielä on.
T. Se samankaltainen...

Vierailija
15/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:00"]Mikäli naisesi ei ole vaarallisen laiha, vaan sinä satut tykkäämään muhkummasta, niin ailloin sinulla ei ole oikeutta kritisoida hänen laihdutustaan. Sairaalloinen lihavuus ei ole tervettä, vaikka se jonkun mielestä viehättävää voi ollakin. Tahti tosin on hänellä hurja ja syömishäiriö ihan mahdollinen... Mitäpä jos puhuisit asiasta ja huolestasi hänen ajatustensa ja tunteidensa kautta, eikä vaan siitä miltä sinusta tämä laihdutus tuntuu tai näyttää. Jaksa sanoa hänelle että on kaunis ja viehättävä, koska naiset nyt vaan jaksaa tuota "eiiiiiii, mäoonniinläski"-juttua ja silti haluavat kuulla kauniita sanoja.
[/quote]

Ei ap mielestäni kritisoinutkaan tyttöystävänsä laihtumista vaan kiukkuisuutta, minkä kyllä ymmärrän. Tuota olin itsekin sanomassa, että muista vaan kehua ja jumaloida tyttöystävääsi, älä kuitenkaan kehu laihtumisesta. Kehu vaikka mieluummin jostain pyöreämmistä muodoista, jos hänellä sellaisia vielä on.
T. Se samankaltainen...
[/quote]

Niin ja ehkä vielä tärkeämpää on kehua jostain ihan muusta kuin ulkonäöstä, jotta tyttöystävä ymmärtää, että häntä voidaan arvostaan muutenkin kuin vain ulkonäöllisistä syistä.
T. Edelleen se sama...

Vierailija
16/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä voi olla ykköstyypin diabetes. Raju laihtuminen on yksi oire. Pyydä häntä mittauttamaan verensokeri. Ketoasidoosi on hengenvaarallinen tila.

Vierailija
17/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:09"]Hänellä voi olla ykköstyypin diabetes. Raju laihtuminen on yksi oire. Pyydä häntä mittauttamaan verensokeri. Ketoasidoosi on hengenvaarallinen tila.
[/quote]

Ihminen on erittäin ärtynyt silloin kun verensokeri on korkealla.

Vierailija
18/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:00"]

Mikäli naisesi ei ole vaarallisen laiha, vaan sinä satut tykkäämään muhkummasta, niin ailloin sinulla ei ole oikeutta kritisoida hänen laihdutustaan. Sairaalloinen lihavuus ei ole tervettä, vaikka se jonkun mielestä viehättävää voi ollakin. Tahti tosin on hänellä hurja ja syömishäiriö ihan mahdollinen... Mitäpä jos puhuisit asiasta ja huolestasi hänen ajatustensa ja tunteidensa kautta, eikä vaan siitä miltä sinusta tämä laihdutus tuntuu tai näyttää. Jaksa sanoa hänelle että on kaunis ja viehättävä, koska naiset nyt vaan jaksaa tuota "eiiiiiii, mäoonniinläski"-juttua ja silti haluavat kuulla kauniita sanoja.

[/quote]

Ei tässä sanottukaan että olisi parempi pyöreänä/kritisoitu laihdutusta, vaan huolestuttavan nopeaa tahtia ja tyttöystävän selvästi aiheesta ottamaa stressiä. Se että flippaa jostain maidon ylimääräisestä rasvaprosentista noin pahasti voi viitata syömishäiriöön tms henkisen puolen ongelmiin. Noin voimakas lihomisen pelko ja itseinho ovat piirteitä joista saa ihan hyvällä omallatunnolla huolestua. Ap on huolissaan tyttönsä hyvinvoinnista, eikä missään sanonut että toivoisi että tyttö ei laihduttaisi.

Vierailija
19/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:09"]Hänellä voi olla ykköstyypin diabetes. Raju laihtuminen on yksi oire. Pyydä häntä mittauttamaan verensokeri. Ketoasidoosi on hengenvaarallinen tila.
[/quote]

Tuota minunkin kohdallani epäiltiin, kun laihduin hurjaa vauhtia, enkä muka itsekään tiennyt, mistä se johtui. Kyllä nyt jälkeenpäin ymmärrän, että laihtuuhan sitä, jos syö max. 3 annosta kaurapuuroa/pv.
T. Se sama...

Vierailija
20/28 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos syö huonosti, tottakai laihtuu. 1 tyypin diabeetes johtuu muistaakseni geeneistä ja alkaa yleensä lapsena. 2 tyyppi on taas lihavuudesta johtuvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi