Mistä töitä sadoille tuhansille suomalaisille työttömille?
Nyt kun alkaa hallituksen pakotus pois kortistosta, mihin töihin on tarkoitus jopa puolen miljoonan työttömän tarkoitus työllistyä? Tiedän vastaushan on "mene töihin". Minne?
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Avoimia työpaikkoja on vaikka kuinka. Ei pidä olla liian nirso, jos taidot, koulutus ja kokemus eivät riitä hyväpalkkaisiin töihin.
Avoimia työpaikkoja on joku muutama kymmenen tuhatta. Kerro miten sullot SATOJATUHANSIA ihmisiä kymmeniintuhansiin paikkoihin? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtaat pitää saada takaisin Suomeen. Niihin tulisi liukuhihnatyöpaikkoja.
Se on osa suomen vihreää siirtymää että tehtaita siirrettään ulkomaille. Ainoa mahdollisuus on enää syntyvyyden lasku. Pienentyvä väestö takaa, että työpaikoista kilpailee pienempi väkimäärä, toisekseen, väkiluvun lasku on helpoin ja tuskattomin tapa pienentää Suomen ekologista jalanjälkeä, kolmanneksi, jos ja kun ilmastonmuutos ja muut ekologiset katastrofit, mm. massasukupuuttoaalto ja maaperän köyhtyminen etenevät pienentyvä väestö suhteessa maamme luonnonvaroihin on valtti, ei haittatekijä, neljänneksi, pienentyvä väestö on vaurastuva väestö.
Vihreä siirtymä sitä ja tätä. Miksi teette tästä muotia että syytetään sitä joka asiasta, samalla ignooraten oikean ongelman, syypään ja motiivit? Kapitalistit siirtää tehtaansa ulkomaille jotta voivat itse kahmia suurempia voittoja, kun säästävät rahaa työntekijöiden palkasta ja työoloista maissa jossa heillä ei ole työntekijän suojaa, mutta myös tuotannosta kun laki ei vaadi ympäristön huomioon ottamista vaan kemikaalit voi dumpata lähimpään jokeen. Tämä ei ole mikään salaliittoteoria vaan yleisesti tiedetty fakta. Ainoa tapa korjata se on kirjata lakiin yritysvastuu, niin johan loppuu keplottelu ja Suomeenkin jäisi työpaikkoja.
Ajattelin mennä kouluun opettajaksi. Ei ole kyllä koulutusta mutta tuskin se kovin vaikeaa voi olla?
Jännä miten lama ei suurta osaa suomalaisista koske kun taas työttömiltä aletaan taas tivata että miten se työttömyys hoidetaan ja jos ei vastausta keksi poistaa paremminvoivat perustuslaillisen korvaus työttömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimia työpaikkoja on vaikka kuinka. Ei pidä olla liian nirso, jos taidot, koulutus ja kokemus eivät riitä hyväpalkkaisiin töihin.
Missä? Laitatko linkin, kun TE-sivuilla löytyy koko suomessa vain kourallinen kokoaikaisia töitä huonolla palkalla jolla elää köyhän elämää. Tavallisiella palkalla oleviin esim. toimistotöihin 2 tonnilla kuussa vaaditaan tohtorin arvoa ja ikää saisi olla ihan max se 30v.
Suuri osa avoimista työpaikoista ei ole TE-sivuilla. Niitä pitää ihan itse kysyä työnantajilta.
Meinaatko ihan oikeasti että selviytymistaistelua lusiva työtön alkaa hoitaa yhteyspäällikön virkaa omatoimisesti saadakseen sen kaupan kassan tai toimistotyöläiisen duunin.
Meinaatko että istut kotona ja odotat että joku tulee hakemaan sinut töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä? Laitatko linkin, kun TE-sivuilla löytyy koko suomessa vain kourallinen kokoaikaisia töitä huonolla palkalla jolla elää köyhän elämää. Tavallisiella palkalla oleviin esim. toimistotöihin 2 tonnilla kuussa vaaditaan tohtorin arvoa ja ikää saisi olla ihan max se 30v.
Suuri osa avoimista työpaikoista ei ole TE-sivuilla. Niitä pitää ihan itse kysyä työnantajilta.
Meinaatko ihan oikeasti että selviytymistaistelua lusiva työtön alkaa hoitaa yhteyspäällikön virkaa omatoimisesti saadakseen sen kaupan kassan tai toimistotyöläiisen duunin.
Meinaatko että istut kotona ja odotat että joku tulee hakemaan sinut töihin?
Mihin töihin? Laitahan työpaikkasi tiedot niin tullaan töihin. Muuten olet hölösuu pelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimia työpaikkoja on joku muutama kymmenen tuhatta. Kerro miten sullot SATOJATUHANSIA ihmisiä kymmeniintuhansiin paikkoihin? :D
Tuo on se ongelma mihin usean hallituksen poliitikot ovat luulleet että ratkaisu löytyy työttömiä patistamalla. Työttömyyttä vielä pahennetaan työkokeiluilla. Niin kapitalisti olen itsekkin etten yrittäjänä palkkaisi jos saisin työkkäristä ilmaisia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi työllistää itse itsensä jolloin on itse se on oman palkansa maksaja. Aina ei tarvitse olla jonkun muun työllistämä valmiiseen työpaikkaan vaan sen työpaikkansa voi myös luoda itse myymällä omaa osaamistaan ja työpanostaan potenttiaalliselle asiakkaalle. Kevytyrittäjyys, freelancerit, pienyrittäjyys ja toiminimiyrittäjyys ovat olleet viime aikojen trendejä ja ovat todennäköisesti sitä tulevaisuudessa. Esimerkiksi olen itse toiminut vuosia kevytyrittäjänä ja myyn omaa myyjän osaamistani usealle ruokakaupalle, jolloin ruokakaupat eivät ole minun työnantajiani vaan he ovat minun asiakkaitani jotka maksavat siitä että teen heille töitä.
Tää on aina niin loistava ehdotus.
mitä se yrittäjyys auttaa jos joku käy kerran kuussa ostaan jotain sun kaupasta tai sun kampaamossa on 3 asiakasta viikossa. Tai saat jonkun keikan puolen vuoden välein.
Ei se yrittäjyys tarkoita sitä, että saat heti perustettua jonkun Nokia kakkosen. Yleensä yritykset kitkuttelee hetken ja menee konkaan kun kysyntää ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on se ongelma mihin usean hallituksen poliitikot ovat luulleet että ratkaisu löytyy työttömiä patistamalla. Työttömyyttä vielä pahennetaan työkokeiluilla. Niin kapitalisti olen itsekkin etten yrittäjänä palkkaisi jos saisin työkkäristä ilmaisia työntekijöitä.
Kapitalismi taisi laka feikkipandemiaan. Yrittäjille jaettiin touhusatatonnisia ja yirtyksille miljardeja Businesfinlandin kautta. Pitää saada työvelvoite yrityksille. Etenkin ns. työvoimapula työt pitää olla täytettynä kuun loppuun mennessä sadoista tuhansista suomen työttömistä.
Yrittäjille ei kelpaa työttömät. Varsinkaan jos ikä alkaa vitosella kuten itsellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapitalismi taisi laka feikkipandemiaan. Yrittäjille jaettiin touhusatatonnisia ja yirtyksille miljardeja Businesfinlandin kautta. Pitää saada työvelvoite yrityksille. Etenkin ns. työvoimapula työt pitää olla täytettynä kuun loppuun mennessä sadoista tuhansista suomen työttömistä.
Jännä kun vasemmisto hallitus näytti antavan rikkaille vaan rahaa miljarditolkulla. Miksei kaikille jaeta rahaa yhtä hövelisti. Samoilla periaatteilla pitää nyt työttömille jakaa satatonnia mieheen kuin yrittäjille. Eli tossa satatonnia, tehkää jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi työllistää itse itsensä jolloin on itse se on oman palkansa maksaja. Aina ei tarvitse olla jonkun muun työllistämä valmiiseen työpaikkaan vaan sen työpaikkansa voi myös luoda itse myymällä omaa osaamistaan ja työpanostaan potenttiaalliselle asiakkaalle. Kevytyrittäjyys, freelancerit, pienyrittäjyys ja toiminimiyrittäjyys ovat olleet viime aikojen trendejä ja ovat todennäköisesti sitä tulevaisuudessa. Esimerkiksi olen itse toiminut vuosia kevytyrittäjänä ja myyn omaa myyjän osaamistani usealle ruokakaupalle, jolloin ruokakaupat eivät ole minun työnantajiani vaan he ovat minun asiakkaitani jotka maksavat siitä että teen heille töitä.
mitä se yrittäjyys auttaa jos joku käy kerran kuussa ostaan jotain sun kaupasta tai sun kampaamossa on 3 asiakasta viikossa. Tai saat jonkun keikan puolen vuoden välein.
Ei se yrittäjyys tarkoita sitä, että saat heti perustettua jonkun Nokia kakkosen. Yleensä yritykset kitkuttelee hetken ja menee konkaan kun kysyntää ei ole.
Minuakin oikein ilahduttaa tuo iänikuinen "lähde yrittäjäksi" -kehotus. Varsinkin yrittelijyyttä palkkatyön ohella harrastelevilta sitä kuulee. Ja niiltä, jotka pärjäävät ihan kivasti puolison palkalla silloin, kun ei myyntiä tai työintoa ole. Ja sitten, kun asiakkaita ei enää riitäkään elannon saamiseksi asti, keksitään vain niks naks jotain uutta myytävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida toteutua suomessa amerikkalainen unelma kun on ihmisiä saman verran kuin maalaipitäjässä ja ostovoima puolan tasolla. Ei auta sekään että työttöminä pidetään halpatyövoimaa kuskaamalla sadat tuhannet suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpä höpötä. Yli viisikymppisille on aika harvassa paikat.
Meidän äiti sai eläkkeellä ollessaan ensimmäisen työpaikan jota haki. Meidän lapset taas ovat korkeakoulutettuja, eivätkä pääse töihin.
Korkeakoulutus ei takaa työpaikkaa vaan se oma paikka pitää ikäänkuin luoda. Se luodaan jo hyvissä ajoin ennen valmistumista erilaisissa kesätyöpaikoissa ja harjoittelupaikoissa.
Miten niihin kesätyöpaikkoihin pääsee? Entä jos on jo valmistunut työtön.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole mitään satojentuhansien jatkuvasti työttömien joukkoa. Ihmiset ovat työttömänä eri aikoja. Jotkut pidemmän ja toiset lyhemmän ajan ja sitten he työllistyvät. Samaan aikaan tulee taas "sisään" uusia työttämiä. Eli siis iso osa työttömyydestä ei ole pysyvää vaan tietynlainen "odotusaika" ennen uuden työn saantia.
Sitten on eri asia että meillä on tietty pitkäaikaistyöttömien joukko jotka ovat aika pysyvästi työttömiä. Mutta se on vain pieni osa kaikista työttämistä.
Todella hyvin sanottu. Ilmeisesti jotkut pitkäaikaistyöttömät luulevat, että kaikki ovat samanlaisia ikityöttömiä.
Minä olen ollut kolme kertaa työttömänä työnhakijana. Muutamasta kuukaudesta reiluun vuoteen kerrallaan. Töitä on löytynyt aina, heti kun olen vain jaksanut tosissani hakea niitä.
Sama homma on monella muullakin. Tulee muutoksia elämässä tai firma lopettaa ja työpaikka sen mukana.
Peltotöihin. Ruokaa maailmalle.
Tuodaan tehtaat takaisin suomeen. Työluvat jäihin esim 100 000 baltilta.
Saisin toisen työn sormianäpäyttämällä nykyisen lisäksi. Suomessa on työvoimapula ja työtä tekevälle riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltajista on jatkuvasti pulaa, mutta työ ei suomalaiselle työttömälle kelpaa kun palkka on n. 2000€
Ei ole pula.
Joka paikassa on vakituiset työntekijät ja sijaiset heille.On pulaa, minun kotikaupungissani ei usein edes sijaista saada kun ei ole ketään. Laitoshuoltajia koulutetaan jatkuvasti sekä työvoimakoulutuksella että oppisopimuksella, mutta osa valmistuneista ei alalle jää pidemmäksi aikaa. Varmasti eri kaupungeissa tilanne vaihtelee, mutta tiedän useamman keskisuuren kaupungin joissa pulaa työntekijöistä on.
Lyhyitä sijaisuuksia ei voi ottaa vastaan, kun tuet katkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kynnystä yrittäjyyteen pitäisi madaltaa, eli kaikki tuo mahdoton verotus ja byrokratiahelvetti huit hemmettiin tästä maasta.
Miksi? Kun suomessahan on huutava työvoimapula.
"Koronakriisistä toipuminen on ohi jo siinä mielessä, että työllisyys on palautunut koronaa edeltävälle tasolle ja osaavasta työvoimasta on pulaa. Kasvua hidastavat nyt tuotannon pullonkaulat ja inflaatio.
Danske Bankin ennusteen mukaan hyvä tilanne työmarkkinoilla pehmentää Ukrainan sodan vaikutusta talouteen."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008729519.html
Toisekseen mitä alkaa yrityselämän ulkopuolella pidetty työtön yrittämään? Ilman kontakteja ja erityistä kilpailuvalttia jolla voi kilpailla isojen yritysten kanssa, jootka on vallanneet kaikki toimialat.
Tämä. Lähes joka alalta puuttuu tekijöitä eikä kyse ole palkasta vaan siitä että jengiä ei kiinnosta vaikka kuussa saisi käteen kaksi tonnia. Esimerkiksi viime vuonna oli juttu jossa saarnattiin kun nykyään on vaikea saada työntekijöitä Prismojen kassoille kun työntekijöitä ei löydy mistään eikä työhakemuksia tule ollenkaan vaikka avoimista työpaikoista ilmoitettu S-kanavassa.
Työtunteja 20
Joo Ukrainassa keskipalkkakin alle 300 euroa. Menepäs sinä sinne.