Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä töitä sadoille tuhansille suomalaisille työttömille?

Vierailija
05.04.2022 |

Nyt kun alkaa hallituksen pakotus pois kortistosta, mihin töihin on tarkoitus jopa puolen miljoonan työttömän tarkoitus työllistyä? Tiedän vastaushan on "mene töihin". Minne?

Kommentit (230)

Vierailija
101/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kynnystä yrittäjyyteen pitäisi madaltaa, eli kaikki tuo mahdoton verotus ja byrokratiahelvetti huit hemmettiin tästä maasta.

Nyt en ymmärrä. Työnantajathan on riistäjiä ja yrittäjiä, joilla on julmetusti rahaa, joten miksi ihmeessä työttömän siirtyminen yrittäjäksi olisi byrokraattista ja hankalaa. Verotus on ihan samanlainen, olipa sinulla työntekijöitä tai teitpä yksinyrittäjänä ja byrokratia samoin.

Miksi työttömät olettavat, että työnantajilla on jotenkin helppoa ja yksinkertaista hoitaa asioita, mutta työttömän siirtyminen yrittäjäksi on jotenkin erilaista?

Vierailija
102/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: Täällä on paljon kommentteja siitä, kuinka työttömäksi joutuneen pitäisi hetipaikalla hankkiutua matalapalkka-aloille.

Miksi näin?
Suuri osa työtä hakevista on kouluttautuneita ja kokeneita työntekijöitä, eikö olisi hyvä jos pääsisivät jatkamaan itselleen sopivilla aloilla ja jakamaan työkokemustaan?

Ikävä kyllä "oikeita" töitä on hyvin vähän tarjolla, jos laskee pois osa-aikaiset, provikkapalkkaiset jne. Lisäksi juuri nyt vaihdetaan paikkaa todella paljon eli avoimet työt menevät työllisille.

Ikäsyrjintä koskee varsinkin naisia tutkitusti jo 40-vuotiaista alkaen.

Luulisi, että tuo työttömien halveksiminen alkaisi viimein laimentua kun työmarkkinat ovat olleet suht. heikot jo pari vuosikymmentä.

Tervetuloa kaikille, joilla ei vielä työttömyydestä kokemusta ole, nautiskelemaan työnhaun viidakoista, riittämättömästä rahasta, jatkuvista torppauksista työnantajilta ja kaikesta muusta epätoivosta mikä tilanteeseen liittyy!

Koska yhtään pitkittynyt työttömyys on pahin uudelleen työllistymisen este. Mahdollisuus päästä takaisin omaa koulutusta vastaavaan työhän myöhemmin paranee huomattavasti jos on edes jossain työssä välillä.

Itse olen korkeakoulutettu mutta kokenut parikin työttömäksi jäämistä. Olen heti hakeutunut ns. hanttihommiin ja tehnyt niitä siihen saakka kunnes se parempi paikka on taas avautunut. Toisen kerran olin näissä väliaikaishommissa melkein kaksi vuotta, toisen kerran noin puoli vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi työllistää itse itsensä jolloin on itse se on oman palkansa maksaja. Aina ei tarvitse olla jonkun muun työllistämä valmiiseen työpaikkaan vaan sen työpaikkansa voi myös luoda itse myymällä omaa osaamistaan ja työpanostaan potenttiaalliselle asiakkaalle. Kevytyrittäjyys, freelancerit, pienyrittäjyys ja toiminimiyrittäjyys ovat olleet viime aikojen trendejä ja ovat todennäköisesti sitä tulevaisuudessa. Esimerkiksi olen itse toiminut vuosia kevytyrittäjänä ja myyn omaa myyjän osaamistani usealle ruokakaupalle, jolloin ruokakaupat eivät ole minun työnantajiani vaan he ovat minun asiakkaitani jotka maksavat siitä että teen heille töitä.

Ei ole mitään osaamista tai ideaa mistä joku voisi minulle maksaa.

Vierailija
104/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluttaudu sinne ja tänne.Nuorilla ainakin on osaksi vaikeus päästä töihin kun ei ole millä kulkea.Linja-autoja ei kulje kuin harvakseen ja määrättyyn suuntaan.Jos olet köyhä opiskelija jonka opintolaina ja ne vähäiset tuet menee elämiseen millä rahalla menet autokouluun tai ostat auton?Kuvitellaan että voi lähteä töihin 80 km päähän ja linja-auto maksaa maltaita varsinkin nyt.Lähellä oleviin työpaikkoihin ei välttämättä pääse tai ei ole sopivaa koulutusta siihen.Typerä vuokrafirmat pitävät osoitteet piilossa ettei voi edes googlata missä firmat on että voisi katsoa pääseekö sinne millään linja-autolla ettei tarvitsisi kävellä monia kilometrejä kyydin jälkeen.Jos et työpaikan osoitetta tiedä en minä ainakaan hakisikaan sellaista paikkaa.

Nuori voi kyllä lähteä sinne missä niitä töitä on. Yksiö vuokralle isommasta kaupungista niin töitä kyllä löytyy ihan julkisen liikenteen varrelta.

Vierailija
105/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko vie terveyden ja hyvinvoinnin.

Vierailija
106/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi yrittäjyyttä ja itsensä työllistämistä pitäisi kyllä tukea. Kokoomus ei ole kunnostautunut tässä yhtään.

Vierailija
107/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kynnystä yrittäjyyteen pitäisi madaltaa, eli kaikki tuo mahdoton verotus ja byrokratiahelvetti huit hemmettiin tästä maasta.

Miksi? Kun suomessahan on huutava työvoimapula.

"Koronakriisistä toipuminen on ohi jo siinä mielessä, että työllisyys on palautunut koronaa edeltävälle tasolle ja osaavasta työvoimasta on pulaa. Kasvua hidastavat nyt tuotannon pullonkaulat ja inflaatio.

Danske Bankin ennusteen mukaan hyvä tilanne työmarkkinoilla pehmentää Ukrainan sodan vaikutusta talouteen."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008729519.html

Toisekseen mitä alkaa yrityselämän ulkopuolella pidetty työtön yrittämään? Ilman kontakteja ja erityistä kilpailuvalttia jolla voi kilpailla isojen yritysten kanssa, jootka on vallanneet kaikki toimialat.

Vierailija
108/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. puolet työttömistä jotain liikuntarajoitteisti, päihdeongelmaisia jne jne

2. toisesta puolesta, noin puolet (eli 25% kaikista) haluaa työllistyä

3. tästä ryhmästä noin puolet (12.5%) ottaa töitä vain omalta alalta tai edes vähän koulutustaan tai kokemustaan vastaavan tasoisesta työstä

4. kuinka moni työnantaja palkkaa työttömän, varsinkin jos ei tule mitään tukia, hyvin pieni prosentti

5. tämä yhtälö ei siis oikein kohtaa

6. valtaosa tarjolla olevista töistä on osa-aikaista ja pienipalkkaista, sillä ei ole ja jää edelleen tukien piiriin ja saa joka kuukausi toimitella niitä palkkatodistuksia ja odotella laskutoimituksia ja selvityksiä ja painajainen jatkuu ja taloudellinen hyöty nolla, kuka tällaista haluaa, ei kukaan

Vierailija
109/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Koronakriisistä toipuminen on ohi jo siinä mielessä, että työllisyys on palautunut koronaa edeltävälle tasolle ja osaavasta työvoimasta on pulaa. Kasvua hidastavat nyt tuotannon pullonkaulat ja inflaatio.

Danske Bankin ennusteen mukaan hyvä tilanne työmarkkinoilla pehmentää Ukrainan sodan vaikutusta talouteen."

Toisekseen mitä alkaa yrityselämän ulkopuolella pidetty työtön yrittämään? Ilman kontakteja ja erityistä kilpailuvalttia jolla voi kilpailla isojen yritysten kanssa, jootka on vallanneet kaikki toimialat.

Tämä. Lähes joka alalta puuttuu tekijöitä eikä kyse ole palkasta vaan siitä että jengiä ei kiinnosta vaikka kuussa saisi käteen kaksi tonnia. Esimerkiksi viime vuonna oli juttu jossa saarnattiin kun nykyään on vaikea saada työntekijöitä Prismojen kassoille kun työntekijöitä ei löydy mistään eikä työhakemuksia tule ollenkaan vaikka avoimista työpaikoista ilmoitettu S-kanavassa.

Vierailija
110/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljetusliikkeen kuski sanoi juuri että heillä on työvoimapula.

Johtuu kuulemma siitä kun eivät palkkaa kokoaikaisia vaan pelkästää osa-aikaisia.

Osa heidän töistään on myös sellaista, että muutama tunti aamupäivällä ja muutama tunti alkuillasta.

He ovat myös ottaneet tukityöllistettyjä (muualta suomeen tulleita), näiden opastukseen kuluu aina muutamia päiviä ja nuo henkilöt lähtevät lähes aina pois noin viikossa ja sitten otetaan aina uusia ja niitä opastetaan ja nekin lähtevät pois jne...

Sielläkin osalla kuulemma käteenjäävä summa on pienentynyt työttömyyteen verrattuna ja myös siksi ovat nopeasti lopettaneet.

Vierailija
111/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useille heistä olisi jo nyt töitä tarjolla, jos he vain haluaisivat ja pystyisivät työskentelemään tarjotuissa tehtävissä maksettavalla palkalla ja tietyllä paikkakunnalla!

Vierailija
112/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljetusliikkeen kuski sanoi juuri että heillä on työvoimapula.

Johtuu kuulemma siitä kun eivät palkkaa kokoaikaisia vaan pelkästää osa-aikaisia.

Osa heidän töistään on myös sellaista, että muutama tunti aamupäivällä ja muutama tunti alkuillasta.

He ovat myös ottaneet tukityöllistettyjä (muualta suomeen tulleita), näiden opastukseen kuluu aina muutamia päiviä ja nuo henkilöt lähtevät lähes aina pois noin viikossa ja sitten otetaan aina uusia ja niitä opastetaan ja nekin lähtevät pois jne...

Sielläkin osalla kuulemma käteenjäävä summa on pienentynyt työttömyyteen verrattuna ja myös siksi ovat nopeasti lopettaneet.

Ei tuo kuulosta työvoimapulalta vaan siltä että töitä ei osata järjestää niin että ne muodostaisivat järkeviä kokonaisuuksia eikä työn tuottavuus ole niin isoa että siitä voisi maksaa kunnon palkkaa.

Hyvin moni yrittäjä itkee työvoimapulaa kun hän ei saa heti työntekijää minimipalkalla tekemään tuntia silloin ja toista tällöin.

Vierailija
113/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heistä tulisi kouluttaa Kokoomuslaisten henkilökohtaisia palvelijoita kuten Jeeves oli aikoinaan tv-sarjassa.

Vierailija
114/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi työllistää itse itsensä jolloin on itse se on oman palkansa maksaja. Aina ei tarvitse olla jonkun muun työllistämä valmiiseen työpaikkaan vaan sen työpaikkansa voi myös luoda itse myymällä omaa osaamistaan ja työpanostaan potenttiaalliselle asiakkaalle. Kevytyrittäjyys, freelancerit, pienyrittäjyys ja toiminimiyrittäjyys ovat olleet viime aikojen trendejä ja ovat todennäköisesti sitä tulevaisuudessa. Esimerkiksi olen itse toiminut vuosia kevytyrittäjänä ja myyn omaa myyjän osaamistani usealle ruokakaupalle, jolloin ruokakaupat eivät ole minun työnantajiani vaan he ovat minun asiakkaitani jotka maksavat siitä että teen heille töitä.

Miten jos sairastut tai jäät äitiyslomallle, niin mikä taho maksaa sinulle päivärahan?  Eläkeikä koittaa myös joskus, niin maksatko tulostasi nyt myös eläkemaksut?

Vierailija
115/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleissitovuus pois, niin kaikille olisi töitä. Jos palkka ei jousta, työpaikkojen määrä joustaa, niitä ei ole kaikille.

"Jaa että kaikki halpatöihin vai?!"

Jos muuta ei ole saatavilla, kyllä. Se on parempi kuin kortistossa muiden elättinä. Jokaisella on mahdollisuus alkaa rakentaa työuraansa ylöspäin, pääasia että pääsee ekalla askelmalle. Sille jääminen on oma valinta.

Vierailija
116/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Lähes joka alalta puuttuu tekijöitä eikä kyse ole palkasta vaan siitä että jengiä ei kiinnosta vaikka kuussa saisi käteen kaksi tonnia. Esimerkiksi viime vuonna oli juttu jossa saarnattiin kun nykyään on vaikea saada työntekijöitä Prismojen kassoille kun työntekijöitä ei löydy mistään eikä työhakemuksia tule ollenkaan vaikka avoimista työpaikoista ilmoitettu S-kanavassa.

Perattiinko siinä tarkemmin millaisilla ehdoilla työntekijöitä haettiin, jos hakemuksia ei tullut yhtäkään?  Oliko tarvittaessa töihin kutsuttava osa-aikainen?  Jos summaa ei voi ennakoida, tai jää alle työttömyyspäivärahan, niin vaikea sen varaan on heittäytä, kun vuokrat/lainat, laskut, kulkemiset ym. makasvat kuitenkin joka tapauksessa tietyn summan kuussa.  Ei se tarkoita työntekijän laiskuutta tai liian hyviä etuisuuksia, jos palkka jää alle minimitoimeentulon.

Vierailija
117/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleissitovuus pois, niin kaikille olisi töitä. Jos palkka ei jousta, työpaikkojen määrä joustaa, niitä ei ole kaikille.

"Jaa että kaikki halpatöihin vai?!"

Jos muuta ei ole saatavilla, kyllä. Se on parempi kuin kortistossa muiden elättinä. Jokaisella on mahdollisuus alkaa rakentaa työuraansa ylöspäin, pääasia että pääsee ekalla askelmalle. Sille jääminen on oma valinta.

Suomi on ilmastoltaan kylmä maa, jossa on pakko olla asunto, joka maksaa tietyn summan kuussa.  Välimatkat ovat pitkiä ja niiden kulkemiseen menee rahaa, oli bussi tai oma auto.   Ruoka on ostettava kaupasta.  On oltava puhelin ja netti, joilla työntekijä tavoitetaan.  On oltava säänmukainen vaatetus.  Työntekijä voi sairastua ja tarvita lääkettä apteekista.  Nämä kaikki maksavat tietyn summan kuussa, joka ihmisen pitää budjetoida etukäteen, niin jos se ensimmäinenkin työpaikka on sellainen, että sen maksama palkka ei riitä kattamaan noita, niin miten ihmeessä voit vaatia, että jonkun pitäisi heittäytyä tyhjän päälle ja vaan lähteä, koska työ on aina työtä?  

Vierailija
118/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutoajaksi kertausharjoituksiin.

Vierailija
119/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehtaat pitää saada takaisin Suomeen. Niihin tulisi liukuhihnatyöpaikkoja.

Vaan kumpa, kumpa . Meni 5 miljoonan markkinat ihan läheltä . Mihinkäs ne tuotteet sitten veisi ? Voita,kermaa,juustoja,vaatteita, koneita,huviloita, raksatuotteita, turkiksia...

Vierailija
120/230 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoimia työpaikkoja on vaikka kuinka. Ei pidä olla liian nirso, jos taidot, koulutus ja kokemus eivät riitä hyväpalkkaisiin töihin.

Äläpä höpötä. Yli viisikymppisille on aika harvassa paikat. 

Meidän äiti sai eläkkeellä ollessaan ensimmäisen työpaikan jota haki. Meidän lapset taas ovat korkeakoulutettuja, eivätkä pääse töihin.

Korkeakoulutus ei takaa työpaikkaa vaan se oma paikka pitää ikäänkuin luoda. Se luodaan jo hyvissä ajoin ennen valmistumista erilaisissa kesätyöpaikoissa ja harjoittelupaikoissa.

Ei kesätyöt ole itsestäänselvyys, eikä korkeakouluharjoittelu ole pakollinen joka alalla.

Ei kai nyt kyse ollut mistään pakollisesta harjoittelusta vaan siitä että jokainen järkevä opiskelija pyrkii ihan itse keräämään mahdollisimman monipuolisen työkokemuksen jo opiskeluaikana. Sehän on sen tulevan työllistymisen kannalta ihan ensiarvoisen tärkeää.

Kun kuuntelee niitä korkeakoulutetuja jotka itkevät miten eivät saa töitä valmistumisen jälkeen niin iso osa niistä on sellaisia joilla ei ole juuri mitään työkokemusta ennen valmistumista.

Sivusta, syy on silloin se ettei töitä ole saanut ennen valmistumista. Aliarvioitko oikeasti korkeakouluopiskelijoiden ymmärrystä noin paljon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän