Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä olin raskaana vuosina, 1999, 2001 ja 2003 eikä sillon kielletty metwustia syömästä

Vierailija
05.04.2022 |

Eikä ilmakuivattua kinkkua.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta ei sitä kuumennettu ole, vaan bakteereilla kypsytelty. Mun mielestä kuumentamaton liha on raakaa.

Vierailija
22/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin raskaan vuonna 2002 ja silloin jo suositeltiin jättämään väliin kuivatut lihat, tietyt homejuustot ja graavikala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyykös se nitriittipitoisuuteen? https://www.aamulehti.fi/ruoka/art-2000007343265.html

Vierailija
24/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin raskaana 1974 ja -76.

Mikään ei ollut kiellettyä > kaksi tervettä lasta.

Ollaanko nykyään turhantärkeitä?

Rakaana 1972 ja 1976. Mitän ei ollut kielettyä ravinossa. Kyse henkilölle kieltoon leikkele, on varmasti joko kohonnut verenpaine tai kolestrooli ,sokeri arvot korkeat? Joten ohjeistetaan syömään oikein!Suolaa on paljon metvurstissa ja nostaa veren paineita,jos se on koholla jo?

Vierailija
25/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs lääkäri (valitettavasti en muista kuka) sanoi muutama vuosi sitten tv-haastattelussa, että massojen kohdalla ruokavalion yksipuolistaminen näin rajusti muodostaa tilastollisesti sikiölle paljon suuremman riskin kuin "kiellettyjen" ruoka-aineiden käyttö.

Vierailija
26/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin suojassa 70-luvulla, koska raskausaikoina inhotti ja oksetti lähes kaikki, joten söin ääriterveellisesti suolatonta ruokaa.

Vierailija
27/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs makkarassa ja kinkussa nyt on vikana?

Ei vieläkään mitään. Luultavasti Eliitti vaan käski tutkioiden kertoa tiedotusvälineistön kautti rahvaalle vain että jos sattuu k-piikatuille raskautuneille tulemaan ongelmia niin hoksaavat sitten syyttää meetvurstia eikä k-piikkiä

Vierailija
28/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meetwurstia voi syödä, jos sen kuumentaa vaikka uunissa esim. pizzan päällä. Silloin listeria kuolee. Itse en ottaisi riskejä, kun oman lapsen henki kyseessä.

Ja miksi kieltoja on vasta nyt, liittyy tyhjiöpakkaamiseen, mitä ei tainnut 70-luvulla edes olla. Omatekoista graavilohta saa käsittääkseni syödä, koska sitä ei ole tyhjiöpakattu.

Vierailija
29/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyykös se nitriittipitoisuuteen? https://www.aamulehti.fi/ruoka/art-2000007343265.html

Meetvurstia ei saa syödä kuumentamatta koska siinä saattaa elää toksoplasma-alkueliötä.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00619

Äidin raskauden aikana tai raskautta edeltävänä parina viikkona saama tuore toksoplasmatartunta aiheuttaa vakavan riskin sikiölle ja lapselle. Se voi aiheuttaa keskenmenon erityisesti raskauden alkuvaiheessa tai lapsen vakavan pysyvän vamman tai kuumeisen yleisinfektion ensimmäisinä elinviikkoina (ks. myös Raskaus ja zoonoosit (listeria ja toksoplasma)). Vastasyntyneiden taudin harvinaisuuden vuoksi toksoplasmaseulontoja ei tehdä neuvoloissa.

Vierailija
30/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivittäkää jos haluatte, mutta söin raskausaikana pari vuotta sitten kananmunat niin, että keltuainen ei ollut läpikypsä. Tykkään kananmunista, mutta vihaan kypsää jauhopallokeltuaista. Suomessa salmonella on onneksi harvinainen ja siipikarjanhoidossa olemme Euroopan kärkeä.

Nii joo, lapseni on terve. Ei ole allergioita tai nepsyongelmiakaan. Kehittyy normaalisti ja perhepäivähoitajakin kehuu miten helppo ja iloinen lapsi on.

Vierailija
31/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut raskaana 1994, 2000, 2002 ja 2010. Kiellettyä oli vaikka mikä, mutta mitä siitä. Oma keho kyllä aika pitkälle tietää mitä syödä ja mitä ei. Terveitä kaikki.

Vierailija
32/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loimaan Taisto ja Thaimaan loisto kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs makkarassa ja kinkussa nyt on vikana?

Ei vieläkään mitään. Luultavasti Eliitti vaan käski tutkioiden kertoa tiedotusvälineistön kautti rahvaalle vain että jos sattuu k-piikatuille raskautuneille tulemaan ongelmia niin hoksaavat sitten syyttää meetvurstia eikä k-piikkiä

Eiks nää k-piikillä pelottelut oo jo menneen talven lumia? Ei kai kukaan enää edes suosittele sitä paitsi riskiryhmille ja rokotuspaikatkin on poistuneet.

Vierailija
33/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs lääkäri (valitettavasti en muista kuka) sanoi muutama vuosi sitten tv-haastattelussa, että massojen kohdalla ruokavalion yksipuolistaminen näin rajusti muodostaa tilastollisesti sikiölle paljon suuremman riskin kuin "kiellettyjen" ruoka-aineiden käyttö.

Yksipuolistaminen? Aika yksipuolista on ravinto jos syö vain sushia, homejuustoa, meetvurstia ja kittaa kahvia monta pannua päivän aikana.

https://www.tampere.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/lapsiperheiden-palve…

Ihan hirveän kovat on kyllä rajoitukset..

Vierailija
34/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs meetvurstia?

Vierailija
35/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksipuolistaminen? Aika yksipuolista on ravinto jos syö vain sushia, homejuustoa, meetvurstia ja kittaa kahvia monta pannua päivän aikana.

https://www.tampere.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/lapsiperheiden-palve…

Ihan hirveän kovat on kyllä rajoitukset..

Ja sinihomejuustoa ja meetwurstiakin voi syödä, kunhan kuumentaa riittävän kauan, että listeria kuolee.

Vierailija
36/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin raskaan vuonna 2002 ja silloin jo suositeltiin jättämään väliin kuivatut lihat, tietyt homejuustot ja graavikala.

Mäkin olin, en muista moista. Tai no noi pästöroimattomasta maidosta tehdyt homejuustot muistan, mutta niitä ei kovin hyvin siihen aikana Suomesta edes saanut. Nykyään taitaa olla paremmat valikoimat tarjolla.

Vierailija
37/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meetwursti on raakaa lihaa, jota on bakteereilla mädätetty ja kypsytelty. Listeriavaarakin ilmeisesti noissa tyhjiöpakkauksissa.

Ai se on raakaa?! :D

Kokki

Vierailija
38/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olin, en muista moista. Tai no noi pästöroimattomasta maidosta tehdyt homejuustot muistan, mutta niitä ei kovin hyvin siihen aikana Suomesta edes saanut. Nykyään taitaa olla paremmat valikoimat tarjolla.

Joo sitä mäkin jo ajattelin, ettei paljoa tarvinnut noita eksoottisempia ruokia ysärillä ja aiemmin kieltää, kun eipä niitä juurikaan ollut arjessa tarjolla.

Vierailija
39/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätätkö lukematta neuvolan esitteet? Täällä vauvapalstalla oli silloinkin "kaikki tieto".

Vierailija
40/71 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta olin 70 luvulla useamman kerran raskaana kuten ystäväpiirin naiset myös.

Kellään ei ollut mitään harjoitussupistuksia tai liitoskipuja tai vatsalihasten erkaumia yms.

Onko vasta nykyihmisten vaivoja?

Kyllä näitä kaikkia oli silloinkin. Oli vaan paljon vielä sitä vanhaa kulttuuria, jossa naisten vaivoista ei juuri puhuttu saati kirjoitettu lehdissä. Ne kaikki piti vaan kärsiä ja kestää. Itse esimerkiksi tajusin että on vatsalihasten erkauma vasta 1990-luvulla, kun luin siitä ekaa kertaa. Ennen ajattelin vaan, että vatsa nyt vaan joillain jää pömpöksii kun on raskauden takia venynyt, kuuluu asiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi