Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat kummeina?

Vierailija
25.09.2015 |

Isän siskon perheessä on tapa, että ensimmäisen lapsen kummina on isovanhemmat.
Serkkuni on mun kanssa samanikäinen ja lapsena ihmettelin asiaa.
No nyt ollaan siinä iässä, että omiakin lapsia tulee. Heillä jatkuu sama perinne. Edelleen ihmettelen asiaa.

Mikä tää juttu on?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo... onhan tuo erikoista. Yleensä ensimmäiset kummit ovat äidin ja isän sisaruksia. 

Vierailija
2/6 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinpä. Sisaruksia kun on niin tädillä, hänen miehellään kuin serkuillanikin. Kovin kumma tapa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on syntynyt 1940-luvulla ja silloin tuo oli ihan tavallista, että ekan lapsen kummeina oli isovanhemmat. En siis osaa koko tapaa kummastella. Kummin tehtävänä kun on osallistua siihen kristilliseen kasvatukseen ja olla lapselle tukena, joen eiköhän tuo isovanhemmilta suju.

Vierailija
4/6 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli isoäiti, varsin nuori vielä syntyessäni, yhtenä kummina. Oli kuulemma kastepappi tuumannut, että kun lapsella on vain kaksi kummia, niin pitetään isoäiti kolmanneksi. Vaikka kummini eivät syntyessäni niin kauhean vanhoja vielä olleetkaan, niin ylioppilaaksi päästessäni enää yksi kummi, muuten se vanhin, oli enää elossa. Kummisetä ja isoäiti olivat jo maanpovessa.

Jos siis ajattelee, että lapsen ja kummin välille syntyy pitkäaikainen ihmissuhde, niin kannattaisi ehkä valita hieman nuorempia kummeja. Omat sisarukset ja serkut olisivat mielestäni aika hyviä, miksei hyvät ystävätkin. Ystävyys vaan saattaa syystä tai toisesta katketa, sukulaisuus sen sijaan säilyy. No, voihan ne välit sisaruksiin ja sukulaisiinkin olla huonot ja katketa, ei sen puoleen.

Vierailija
5/6 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on outoa, en ole koskaan kuullutkaan. Eiköhän ole ajatus, että lapsen ja kummin välille syntyisi pitkäaikainen ihmissuhde, jos isovanhemmat ovat iäkkäitä, tämä ei toteudu. Sitäpaitsi isovanhemmat ovat todennäköisesti muutenkin mukana lapsen elämässä.

Jos on hyviä ystäviä, niin saisi "lisäihmisiä" lapsen lähelle, sisarusten ja sukulaisten lisäksi.

Vierailija
6/6 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin miellän kummin lapsen aikuiseksi ystäväksi. Mieluiten niin että heillä on pitkä yhteinen taival. Isovanhemmat ovat yleensä aika vanhoja kun kummilapsi on vaikka 20vuotta.

Minä olen pikkusiskoni kummi. Meillä on ikäeroa 26vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi