Oppikirjat lapsesi nopsaan pottailun?
Kommentit (7)
Nyt 5-vuotias lapsemme ei koskaan käynyt potalla. Inhosi koko vehjettä, kieltäytyi menemästä. Jonkin verran sieti pöntön supistajaa, mutta kaikkein mieluimmin kävi ihan normipöntöllä korokkeen kanssa. Ihme tapaus, mutta haitanneeko tuo. Kaverin vauvalle meni sitten potta, johon oli taidettu yhden kerran pissiä. Ja oppi ihan normitahtiin kuivaksi, mutta hyppäsi siis tuon pottatouhun yli ihan totaalisesti.
Kun hoksaat, että kohta rysähtää, vie lapsi silloin potalle ja kehu kovasti pökälettä. Näin se meillä meni.
Jos lapsi ei halua potalle, ei kannata pakottaa. Olen nuorimmaiselleni tarjonnut pottaa 1,5 vuoden iästä aina ajoittain, joskus on siihen hetkeksi istunut, mutta pottailu ei ole muuten kiinnostanut. 2,5 vuotiaana saunareissulla pissasi omasta tahdosta pönttöön, eikä sen jälkeen ole juurikaan vaippaa tarvinnut. Lapsi oppii kun on siihen valmis.
Meillä oppi ikään kuin itsestään. Potta on aina näkyvillä kun tuo 1v 11kk on ilman vaippaa ja yhtenä päivänä pari kuukautta sitten vain hihkaisi "pissa pottaan" ja meni istumaan potalle. Nyt on muutaman kerran kakkakin tullut ja vaikka ei nyt päiväkuiva vielä olekaan, ei ole vahinkoja hirveästi sattunut.
En tiedä, onko aiheesta oppikirjoja. Mutta jos sellaisen kirjoittaisin, mainitsisin kyllä että homma kannattaa aloittaa aika paljon aiemmin kuin kaksivuotiaana. Kaksivuotiaan kanssa ei mikään suju nopeasti, paitsi ehkä riisuminen silloin kun pitäisi pukea.
Mulla on 1v4kk lapsi ja olen aina välillä yrittänyt iloisen kannustavasti ja kehuen istuttaa potalle, mutta siitä seuraa lähes poikkeuksetta hillitön raivokohtaus, jonka vuoksi säännöllinen pottaharjoittelu on jäänyt.
Yksi tuttuni sanoi, että ei kannata istuttaa väkisin potalle, ettei siitä tule lapselle traumaa. Kuulemma voi pistää vielä pahemmin hanttiin, jos yritän pakottaa.
Mutta milloin sitten on aika ryhtyä järeämpiin toimiin? Mun poika on kaikin puolin erittäin haastava käytökseltään ja mielessäni pyörii kauhukuvia hänestä 5-vuotiaana vaippa housussa. Hän on todellakin sen sorttinen, että kun on jonkun jutun päättänyt olevan paska, niin se on paska.
Ei auta lelut tai herkut potalla, on kokeiltu. Ja montaa erilaista pottaa on kokeiltu.