Sektion jälkeen synnyttäneet!
Minulle tehtiin sektio rv 32+4, vaikuttaako mitenkään tulevaan raskauteen, esim onko kovat kivut jos pääsen viikolle 40?? Sektiosta on siis reilu vuosi aikaa, mutta toista suunnitellaan.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:40"]Haava voi revetä [/quote] Höpöhöpö [/quote] Voi revetä joo, mutta sen takia sinne (jonnekin en muista oliko kohdunsuulle) laitetaan anturi, jolla tilannetta seurataan koko synnytyksen ajan. Näin ainakin minulla.
[/quote]Ei mulle kyllä mitään antureita ole laitettu
[/quote]
Voihan se olla tapauskohtaista, kai ne ammattilaiset osaa kattoa kuka sellaisen anturin tarvii ja kuka ei.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:59"]Sitä olen myös mietiskellyt, kun sektio on tehty noin aikaisilla viikoilla, ettei mahakaan ole iso ollut, että kestääkö arpi sitten loppuun saakka, ettei veny liikaa kudosta tai kohdun seinämä ohene jotenkin liikaa? Jos nyt ymmärrätte mitä ajan takaa..
Ap
[/quote]osaako kukaan sanoa tähän mitään?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:59"]Sitä olen myös mietiskellyt, kun sektio on tehty noin aikaisilla viikoilla, ettei mahakaan ole iso ollut, että kestääkö arpi sitten loppuun saakka, ettei veny liikaa kudosta tai kohdun seinämä ohene jotenkin liikaa? Jos nyt ymmärrätte mitä ajan takaa..
Ap
[/quote]
Pitäiskö sun ihan kysellä tätä synnytystapa-arviossa. Sellainenan sulla on ihan synnärillä, koska on sektiotausta. Siellä tietävät kyllä.
Synnytin kaksoset alateitse 2,5v sektion jälkeen. No problemos
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:59"]Sitä olen myös mietiskellyt, kun sektio on tehty noin aikaisilla viikoilla, ettei mahakaan ole iso ollut, että kestääkö arpi sitten loppuun saakka, ettei veny liikaa kudosta tai kohdun seinämä ohene jotenkin liikaa? Jos nyt ymmärrätte mitä ajan takaa.. Ap [/quote]osaako kukaan sanoa tähän mitään?
[/quote]
Käsittääkseni tuota pystyy tutkimaan ultralla. Minulla ainakin näin tehtiin ihan normaaliultrien yhteydessä. en tosin synnyttänyt Suomessa.
Jos haavan ja arven kunto mietityttää niin kannattaa varata aika gynelle ennen toista raskautta. Muuten tilannetta seurataan neuvolaläärin puolesta ja synnytystapa-arviossa, istukan paikka selviää ultrassa.
Itseni kiireellinen sektio ja myöhemmän raskaudet (2kpl) ja synnytykset etenivät normaalisti, sain epiduraalin synnytyksessä eikä arvessa ollut mitään kipuja.
Kiitos vastauksista! Loppupeleissä kuulostaa, että synnytykset on mennyt hyvin vaikka olisi sektio takana
Ap
Voiko kahden sektion jälkeen synnyttää??
Ei ap
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:59"]Sitä olen myös mietiskellyt, kun sektio on tehty noin aikaisilla viikoilla, ettei mahakaan ole iso ollut, että kestääkö arpi sitten loppuun saakka, ettei veny liikaa kudosta tai kohdun seinämä ohene jotenkin liikaa? Jos nyt ymmärrätte mitä ajan takaa..
Ap
[/quote]
Mun veljen vaimolle on tehty 6 sektiota 8 vuoden sisään (juu, ovat lestadiolaisia). Istukan kanssa on ollut jotain ongelmaa joka raskaudessa, joten kaikki lapset on leikattu etuajassa. Osa on syntynyt jo rv 32, osa vasta rv 35->.
Vatsa on siis ollut hyvin eri kokoinen eri raskauksissa, mutta arpi kestänyt eikä ole koskaan revennyt. Tuuria tuossa on kyllä ollut matkassa ja paljon, mutta jos hän on selvinnyt niin kyllä säkin :)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:59"]Sitä olen myös mietiskellyt, kun sektio on tehty noin aikaisilla viikoilla, ettei mahakaan ole iso ollut, että kestääkö arpi sitten loppuun saakka, ettei veny liikaa kudosta tai kohdun seinämä ohene jotenkin liikaa? Jos nyt ymmärrätte mitä ajan takaa..
Ap
[/quote]
Mun veljen vaimolle on tehty 6 sektiota 8 vuoden sisään (juu, ovat lestadiolaisia). Istukan kanssa on ollut jotain ongelmaa joka raskaudessa, joten kaikki lapset on leikattu etuajassa. Osa on syntynyt jo rv 32, osa vasta rv 35->.
Vatsa on siis ollut hyvin eri kokoinen eri raskauksissa, mutta arpi kestänyt eikä ole koskaan revennyt. Tuuria tuossa on kyllä ollut matkassa ja paljon, mutta jos hän on selvinnyt niin kyllä säkin :)
[/quote]ihana kuulla :-), toivottavasti onnistuu alatiesynnytykset, on vähän riskiä kumminkin monta sektiota tehdä
Ap
Kertokaa ihmiset lisää kokemuksianne! Mielelläni lueskelisin!
Kiireellisen sektion jälkeen kaksi alateitse. 1,5v ja 4t sektion jälkeen. Toisessa istukka edessä, toisessa takana. Ainoa kiristelyn tunne toisen raskauden puolivälissä, ei ehkä kohdussa vaan ennemminkin vatsakudoksissa. Kaikissa raskauksissa painoa tuli 25kg, lähtöpaino normaalipainon alarajoilla, mutta arpi kesti hyvin. Toivottavasti ap alateitse onnistuu, on se niin paljon simppelimpi tapa synnyttää!
Toivottavasti onnistuu! Vaikka raskaus menisi muuten hyvin ja aihetta sektiolle ei olisi, voi tulla kumminkin ikäviä käänteitä, esim että lapsi on perätilassa ja sen vuoksi joutuu hätäsektioon. Esikko oli kyllä raivotarjonnassa, sektion aikana mutta liekkö lapsikohtaista..
Ap
Minä olen saanut 4 lasta, kaksi sektiolla ja kaksi alateitse
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:59"]
Sitä olen myös mietiskellyt, kun sektio on tehty noin aikaisilla viikoilla, ettei mahakaan ole iso ollut, että kestääkö arpi sitten loppuun saakka, ettei veny liikaa kudosta tai kohdun seinämä ohene jotenkin liikaa? Jos nyt ymmärrätte mitä ajan takaa.. Ap
[/quote]
Muistelisin, että riski toisessa raskaudessa on suurempi, jos esikoinen on syntynyt pieniviikkoisena. Sinulla on suht isoviikkoinen raskaus takana, joten ehkä kohtu on saanut kasvaa riittävästi. Kannattaa selvittää, onko sinulla mahdollisuutta päästä raskaudensuunnitteluun, jossa käytäisiin läpi taustojasi ja mahdollisia riskejä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:59"]
Sitä olen myös mietiskellyt, kun sektio on tehty noin aikaisilla viikoilla, ettei mahakaan ole iso ollut, että kestääkö arpi sitten loppuun saakka, ettei veny liikaa kudosta tai kohdun seinämä ohene jotenkin liikaa? Jos nyt ymmärrätte mitä ajan takaa.. Ap
[/quote]
Muistelisin, että riski toisessa raskaudessa on suurempi, jos esikoinen on syntynyt pieniviikkoisena. Sinulla on suht isoviikkoinen raskaus takana, joten ehkä kohtu on saanut kasvaa riittävästi. Kannattaa selvittää, onko sinulla mahdollisuutta päästä raskaudensuunnitteluun, jossa käytäisiin läpi taustojasi ja mahdollisia riskejä.
[/quote]onko tämä ennen raskautta siis käytävä vai sen aikana? Tätä vähän pelkäsinkin voi apua :-( mahani oli silti tosi pieni viikkoihin nähden, vaikkakin oli jo yli rv 30,
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:59"] Sitä olen myös mietiskellyt, kun sektio on tehty noin aikaisilla viikoilla, ettei mahakaan ole iso ollut, että kestääkö arpi sitten loppuun saakka, ettei veny liikaa kudosta tai kohdun seinämä ohene jotenkin liikaa? Jos nyt ymmärrätte mitä ajan takaa.. Ap [/quote] Muistelisin, että riski toisessa raskaudessa on suurempi, jos esikoinen on syntynyt pieniviikkoisena. Sinulla on suht isoviikkoinen raskaus takana, joten ehkä kohtu on saanut kasvaa riittävästi. Kannattaa selvittää, onko sinulla mahdollisuutta päästä raskaudensuunnitteluun, jossa käytäisiin läpi taustojasi ja mahdollisia riskejä. [/quote]onko tämä ennen raskautta siis käytävä vai sen aikana? Tätä vähän pelkäsinkin voi apua :-( mahani oli silti tosi pieni viikkoihin nähden, vaikkakin oli jo yli rv 30, Ap
[/quote]
Yli rv30 on silti aivan eri tilanne kuin esim. rv25. Suunnitteluun voi mennä ennen raskautta, riippuu varmaankin kunnasta pääseekö julkisella vai pitääkö mennä yksityiselle. Siellä voidaan mm, katsoa ultralla kohtu, miten sektioarpi on parantunut, joskus se voi arpeutua liikaa ja joskus kohtu voi heikentyä arven kohdalta. Varmasti rauhoittaa mieltä, kun tietää missä kunnossa kohtu on ja saa lääkäriltä arvion mahdollisista raskauden riskeistä.
^ no mutta lääkärihän voi pahimmillaan kieltää kokonaan raskaaksi tulemisen, mikäli riskit ovat sen verran suuret.
/