Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

yöt menneet mahdottomiksi

04.10.2006 |

Hei.

Väsyttää,itkettää,väsyttää...

Tyttö 4 kk jo toista viikkoa heräilee yöllä 3-2 tunnin välein. Ennen sentään oli 4-3-3 tunnin pätkiä mutta nyt on ihan mahdotonta. Olen yrittänyt tyynnyttää tyttöä uudelleen unten maille mutta loppujen lopuksi olen antanut periksi ja antanut tissiä, vaikkei välttämättä nälkä olisikaan. Joka ilta teen päätöksen, että nyt en rauhoita rinnalla mutta väsymys on liikaa, enkä ole jaksanut pitää päätöstä.

Toissa yönäkin valvottiin 2-3.30. Alkuyön vauva nukkuu omassa sängyssä mutta loppuyöstä vieressä koska heräilee niin usein, etten jaksa nousta sängyn ja pinnasängyn väliä. Myös nukahtamisesta illalla on tullut vaikeaa ja tyttö itkeskelee vähän väliä ennen kuin nukahtaa yöunille. Olen yrittänyt olla välittämättä pikku ähinöistä ja mennä rauhoittamaan vasta kun itku yltyy. Rauhoittelua saakin sitten tehdä useasti.

Lisämaitoa kokeiltiin antaa viimeiseksi ateriaksi illalla mutta siitäpä ei ollut apua. Tyttö heräsi 3 tunnin kuluttua syötöstä. Nyt alkaa olla konstit lopussa. EI jaksa..Onko muilla vastaavaa tai konsteja, jotka ehkä olisivat auttaneet?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä lohduttaako se varsinaisesti, mutta vertaistukea voin kyllä tarjota. Tosin meillä poika 9kk ja tällä hetkellä heräilee 1-2h välein. Luulisin että liittyy liikkumiseen jne, mut kyllä välillä ei oo öisin itku oo iteltäkään kaukana, kun on ihan unenpöpperössä. Kuitenkin näen asian niin, että jos heräilee niin heräilee. Yhtäkkiä saattaa myös yllättää ja nukkua hyvinkin parilla syötöllä. Jotenkin ajattelen että ei tästä kuitenkaan viitsi toivoaan menettää, eihän se rakas vauva kiusallaan heräile, vaan syystä tai toisesta kaipaa mua silloin. Siihen kyllä valitettavasti voit varautua, että valvomaan vauvan kanssa joutuu, tulee hampaat, liikkuminen jne. Eipä se vuosi loppujen lopuksi niin pitkä aika ole elämässä ja kyllä lyhyihin unipätkiinkin tottuu :) 3h on jo aika hyvä setti kerrallaan. Itse oon nukkunut viimeksi neljän tunnin pätkän ennen synnytystä...

Voimia toivottelee Nuippu ja poika 9kk

Vierailija
2/6 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi et halua tarjota yöllä rintaa? ehkä tyttö heräilee juuri siksi että on nälkäinen. Ei noin pienelle mun mielestä mitään unikoulua ja rintavieroitusta kannata pitää. Saatte molemmat nukkua paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta 6kk ikäisenhän sanotaan pärjäävän ilman ruokaa yli yön, joten lapsellasi voi hyvinkin olla yöllä nälkä.

Olette antaneet lisämaitoa, oletko ajatellut antaa velliä? Esim. maissi- ja riisivellit ovat koostumukseltaan lempeitä ja ne voi keitellä itsekin.

Kyse voi olla tietty jostain kehitysvaiheestakin, jos ja kun nukahtaminen illallakin on hankalaa.

[b] Jos yhtään lohduttaa, niin todennäköisesti suurin osa meistä äideistä tietää, miltä sinusta tuntuu! [/b]

Jaksamista, kyllä se siitä helpottaa.

Vierailija
4/6 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4 kk vauva. Nukkui 2,5 kk hyvin. Kunnes yht äkkiä kaikki muuttui.

Olin imettänyt häntä lapsen tahtisesti ja paino nousi neuvolassa hyvin.

Vauva muuttui itkuiseksi ja yöt kärsimykseksi. Lopulta vauva olisi syönyt rintaa 45 min välein yötä päivää.

Neuvola ei ottanut huoltani todesta. Lopulta vauva valvoi 30 tuntia yhteen menoon. Päiväunet oli aikoja sitten jo loppuneet. Vauva oli puhki ja äiti aivan uupunut. Kaikilla todella paha olla.

Lopulta sain vauvani sairaalaan rytmikouluun ja syömisoppiin. Vatsalaukku oli kutistunut niin, että maitoa mahtui muutama kymmen milli kerrallaan. Vauva sai siis vuorokaudessa riittävästi mutta kerrallaan niin vähän, että oli vain muutamia minuutteja tyytyväinen.

Vauva opetettiin pullolle. Ruokailut 4 h välein ja mukana jo hedelmää perunaa ja velliä. Uniä päivisin n. 5h kolmessa erässä ja yöt menee 1-2 syötöllä. Vauveli pistettiin myös omaan säntkyyn ja huoneeseen. Sylihoitoa ja hellyyttä annetaan runsaasti muuten.

Äitiys maistuu kun sain iloisen nauravaisen lapseni takaisin. On myös helpompaa tunnistaa lapsen tarpeet kun ei jatkuvasti itke.

Mukavaa syksyä kaikille

Vierailija
5/6 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime yönä taisi neiti haluta tissibaariin noin 5 krtaa + aamuyöstä muuta ' säätämistä' sitten tunnin, parin ajan (kakkapyllyn pesua, yökkärin vaihto jne). En pysy enää mukana, että milloin mä valvon ja miloin nukun- yöt menee sellaisessa puolihorteessa, kun neti syö 2h välein ja muut ajat äheltää. En saa nukuttua, vaikka tyttö olisi omassa sängyssään- siellä kieppuu niin, että jalat menee pinnojen väliin ja sitten alkaa itku. Olen todennut, että mun viekussa on kaikkein paras, koska vauva tissittelee niin usein. Olkoon siis siinä ja mulla korvatulpat päässä (vaikkakin mitä ne auttaa....?)

No, siis tälläistä täällä. Muistuu mieleen esikoisen yöheräilyt. Jaksoin pojan kohdalla sitä 2h välein heräilyä just sen 6kk ja sitten pidettiin unikoulu ja yösyötöt pois. Olisin muuten tullut hulluksi. Silloin vielä sinnittelin niin, että vauva oli omassa sängyssään. Jatkuvien ylösnousujen takia alkoi sitten unettomuus ja olin seota!!

Meilläkin vauva on rinnalla n. 1-2 h välein 24/7. Odotan kuin kuuta nousevaa kiinteiden aloitusta...josko ne vähän edes pidentäisi syöttövelejä.

Vertaistukea saat siis täältäkin, neuvoja ei löydy valitettevasti:(

sitruska ja muksut 3kk/2v4kk

Vierailija
6/6 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita heti kun mahdollista (oisko 5kk kohdalla...tarkista purkeista) kunnon iltavellit, niin kyllä se uni sieltä pitäisi löytyä. Eli en nyt tarkoita niitä porkkana peruna vellejä, ne oli ihan yhtä tyhjän kanssa, vaan ihan kunnon viljavellit pitää nälän poissa. Ainakin meidän poitsu nukkui heti 12h yössä kun semmosta velliä sai.

Olen lukenut saman, että 6kk asti vauvalle saapi antaa yöllä lisäruokaa, sen jälkeen se on turhaa, sillä vauvan pitäisi pärjätä yön yli. Että älä mitään unikoulua ennen 6kk aloita. Ja tuo vatsalaukku juttu on ihan varmasti totta. Kaverillani oli vauva joka huusi paljon, yöt ja päivät. Ehdotin, että tarjoaisi rintaa harvemmin, koska eihän se ole muutenkaan masulle hyväksi jos se ei saa koskaan levätä vaan työstää kaiken aikaa ravintoa. Eli jos pystyt niin pidennä syöttöväliä.

Koita jaksaa. Uskon, että kun pääset antamaan tuota mainitsemaani velliä, niin kyllä se siitä lähtee!