Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen nimi tuntuu väärältä

Vierailija
24.09.2015 |

Valitsin nimen joka on kiva ajatuksena, mutta en osaa edelleenkään sanoa nimeä kunnolla. Kyseessä ei ole mikään ulkomaalainen nimi vaan ihan supisuomalainen, mutta sellainen että se pitää sanoa huolella ettei äänteisiin "kompastu". Jokaisella varmaan jotain sanoja minkä ääntäminen kangertelee, tiedätte varmaan siis mistä puhun, mutta jos äänne on lapsen nimessä, asia ei ole ihan yhdentekevä.

Aloin kutsumaankin lasta tuolla nimellä vasta ristiäisten jälkeen ja mitkä lie hormonihuurut päällä ettei valinta ollut ihan loppuun asti ajateltu.

Vauva on nyt jo kohta 8-kuinen enkä ole päässyt tuon nimen kanssa sinuiksi vieläkään.

Antaa hölmön kuvan sukulaisille ja muille ihmisille, mutta nimen vaihto pyörii jatkuvasti mielessä. Tuon nimen voisin laittaa toiseksi nimeksi ja valita nimen mikä tuntuu lausuttaessakin kivalle. Onhan se ihan pöljää ettei osaa lapsensa nimeä sanoa kunnolla :/

Onko muita jotka vaihtaneet näin myöhään?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:50"]

Henri tai Henriikka. Nr on vaikea, mäkin kompastelen.

[/quote]

Vaihtaisitko nimen kompastelun takia?

Vierailija
2/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:53"]

Mun poikani on Joakim. Tämähän on tuottanut joillekin ongelmia lausumisessa, mutta mitä sitten? Ei se meitä haittaa ja kyllä lapsi nimensä tunnistaa eri ääntämistavoista huolimatta. Meistä silti kaunein ja sopivin nimi meidän pojalle. Tsemiä ap, uskon että tuo ajatus menee ohi eikä kauaa haittaa kun totut :)

[/quote]

Ei mua haittais jos muut ei osais lausua, mutta kun itse kompastelen niin onhan se aika noloakin :[

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:34"]

Jos oikeasti olisit lääkäri eli korkeasti koulutettu, tietäisit ettei ensimmäinen nimi ole synonyymi etunimelle. Toinen ja kolmaskin -jos sellainen on - nimi ovat etunimiä.

[/quote]Juu, ikinä ei voi lääkärinä kirjoittaa av:lle ilman että joku lähihoitajaopiskelija epäilee ammattia. 

Vierailija
4/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:53"]

Mun poikani on Joakim. Tämähän on tuottanut joillekin ongelmia lausumisessa, mutta mitä sitten? Ei se meitä haittaa ja kyllä lapsi nimensä tunnistaa eri ääntämistavoista huolimatta. Meistä silti kaunein ja sopivin nimi meidän pojalle. Tsemiä ap, uskon että tuo ajatus menee ohi eikä kauaa haittaa kun totut :)

[/quote]

Ei mua haittais jos muut ei osais lausua, mutta kun itse kompastelen niin onhan se aika noloakin :[
[/quote]

Niin no joo... itselle ei niin ole käynyt. Totta tuokin. - Joakimin äiti

Vierailija
5/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en ymmärrä, miten et osaa lausua lapsen nimeä? Onko nimessä r, etkä pysty sanomaan sitä? Etkö kokeillut sanoa sitä ääneen ennen vauvan syntymää ja puhutko vauvalle hänen nimellään että totut siihen.

Vierailija
6/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vauvan nimi päätettynä jo kauan ennen syntymää ja olimme varmoja että aiomme antaa sen nimen. Sitten vauva syntyi ja eihän se ollut yhtään sen nimen näköinen! Sitten keksimme sellaisen jolta se näyttää,eikä kyllä yhtään kaduta ettei annettukaan alkuperäistä nimeä,hän ei vieläkään olisi sen näköinen.

Vierailija
7/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko sulla joku puhevika?

Vierailija
8/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta minulla on s- vika. En olisi "voinut" antaa nimeä jossa on s.

Vierailija
9/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä. Mulla on suomalainen sukunimi, joka pitää artikuloida tosi selvästi. Silti harva kuulee sen oikein. Aina saa tavata ja oma kieli menee solmuun, kun on paljon konsonantteja. Pitäisi ottaa miehen sukunimi, mutta olen ainoa tämän niminen ihminen käsittääkseni koko maailmassa, joten uniikkiuden vuoksi sinnittelen :)

Vierailija
10/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ot, mutta teille, jotka ihmettelette toisen nimenkäyttöä kutsumanimenä: tavurytmihän vaikuttaa monella paljon nimen valintaan, esim. Sari Kristiina kuulostaa paremmalta kuin Kristiina Sari.

Vierailija
11/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten ajatellut kertoa mistä nimestä on kyse...

Vierailija
12/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siitä vaan. Tai alat vaan sanoa eri nimellä.

Vierailija
13/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaat vaihtaa, niin vaihda se nimi nyt samantien, ennenkö lapsi menee päiväkotiin tai kouluun. Nyt jos vaihtaa, niin lapsi kerkiää vielä omaksumaan sen uuden nimen itselleen. Parin vuoden päästä voi olla jo liian myöhäistä.

Vierailija
14/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan nimi. Nimeä sanotaan usein niin monella tavalla kun on sanojiakin. Toinen painottaa esim Sonja nimessäkin enemmän J-kirjaimeen, toinen O-kirjaimeen. Ei sitä tavalllisessa puheessa huomaa. 

Vierailija
15/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:03"]

Et sitten ajatellut kertoa mistä nimestä on kyse...

[/quote]

Ei sillä merkitystä, koska se on vain mun suussa hankala ääntää.

Vierailija
16/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:10"]

Se on vaan nimi. Nimeä sanotaan usein niin monella tavalla kun on sanojiakin. Toinen painottaa esim Sonja nimessäkin enemmän J-kirjaimeen, toinen O-kirjaimeen. Ei sitä tavalllisessa puheessa huomaa. 

[/quote]

Totta tuo. Mä äännän sen vain herkästi tavalla mikä tekee koko nimen hölmön kuuloiseksi. 

Vierailija
17/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen terveyskeskuslääkäri, ja tässä muutama päivä sitten kutsuin odotusaulasta lasta, jonka nimi oli tyyliin "Janika Möttönen". Kukaan ei kuitenkaan reagoinut kutsuun. Kävi sitten ilmi, että "Janikan" äiti istui aulassa lapsensa kanssa, muttei tunnistanut kutsua, koska kutsuvat lasta aina hänen toisella nimellään. Tuli vaan mieleen, että miksi antaa lapselleen etunimi, jota äiti itsekään ei tunnista lapselleen kuuluvaksi. 

Vierailija
18/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs toinen nimi? Meillä on hoidossa lapsi jota kutsutaan toisella nimellä... 

KERRO NYT LAPSESI NIMI ETTÄ VOIDAAN AUTTAA! Miten sen sitten olet ääntänyt jo ristiäisissä.. lapsesta puhuttaessa? Miten isä sen ääntää? 

Vierailija
19/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä kutsumanimeä toista nimeä tai keksi hyvä lempinimi. Monella on lempinimi, jota käytetään koko ajan ja vaikkapa koulussakin ope käyttää lempinimeä kutsumanimeä, jolloin aika harvoin tarvitaan virallista nimeä. 

Vierailija
20/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan nimi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme