Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työttömät eivät halua subjektiivisen päivähoito-oikeuden leikkauksia?

Vierailija
24.09.2015 |

Jos toinen on työttömänä kotona, miksei hän voisi hoitaa lasta kotona?

Aina perustellaan "jää enemmän aikaa asioiden hoitoon, kun lapsi hoidossa".

Mutta eihän työssäkäyvilläkään ole kotihoitajaa, jotka hoitaisivat asioita työssäoloaikana?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kumma tämä uusi asenne että lasten tulisi olla päiväkodissa varmuuden vuoksi ettei erilaisia odottamattomia asioita satu. Kyllä ennen vanhaan lapset olivat hoidossa silloin kun vanhemmat töissä. Helpompaa nykyään vielä kaiken lisäksi saada tarvittaessa hoitopaikka. Ei kyllä olisi tullut mieleenkään pari kymmentä vuotta sitten että lapsen tulisi olla päiväkodissa päivät pitkät kun vanhempi kotona! Sitten vielä kehdataan puhua että lapsen etu ohjaa näitä päätöksiä.

Vierailija
2/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:46"]Pelätään sitä, että jos työpaikka tai haastattelu tulee nopealla aikataululla, niin lasta ei saa mihinkään hoitoon.   [/quote] Niin tai se oma laiskuus on hyvä verhota näihin jaloihin tekosyihin. Haastattelujen ajaksi voi pyytää MLL:sta hoitajan ja kunhan työpaikka on löytynyt, kunta järjestää kyllä pikavauhtia lapselle hoitopaikan.

[/quote]

Onhan tämä totta eikä mitään mutua? Itse saa pian ensimmäisen lapseni eikä minulla ole tällä hetkellä työpaikkaa. Valmistun maisteriksi tässä välissä samalla kun hoidan lastani kotona. Jos ja kun lapseni ovat työttömyyteni takia oikeutettu vain puolipäivähoitoon niin saahan varmasti lapsi heti kokopäivähoitopaikan kun saan töitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään "varmuuden vuoksi" päiväkodissa lastaan pitävällä ei ilmeisesti välähdä, miksi niitä paikkoja on niin hankala saada (lähi)päiväkodista sitten, kun saa työpaikan?

Vierailija
4/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissä ainoat turhan kokopv. paikan käyttäjät ovat olleet porvarirouvat äippälomillaan, kun esikoinen on pitänyt sada silti hoitoon... samat ämmät nyt silti kirkkain silmin ovat Sss-miesten linjoilla, valikoiva muisti siitä, mitä itse on tullut tehtyä.Tyhmyys on taivaan lahja, ovat onnellisia skitsokuplassaan. Ei muuta ja ps. lapsilla on taatusti ollut parempi tarhassa kuin porvariäitien hoivissa, ovat päässeet normaalimman arvomaailman piiriin. 

Vierailija
5/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan vastusta tuota leikkausta. Lapselle riittää kyllä se puolipäivähoitokin.

-yksi työtön-

Vierailija
6/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en vastusta. Tosin en voi enää ottaa vastaan keikkatyötä ja se harmittaa.

Vierailija
7/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen aina työttömänä hoitanut kersani kotona. En tunne ketään joka olisi työttömänä vienyt lapset hoitoon, olen aina ihmetellyt ketä ne ihmiset on jotka niin tekee.

Vierailija
8/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uuden aiheen keksit...

Vierailija
9/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt .. Minusta on hyvä että lapsi pääsisi edes kerran tai kaksi viikossa hetkeksi hoitoon että saisi olla kavereiden kanssa siellä tarhassa jne mutta en kyllä ymmärrä miksei työtön voisi hoitaa lastaan kotona vaan heivaa hänet hoitoon.. Ei mitään järkeä! Ei niissä asioiden hoitamisessa voi mennä montaa tuntia joka pv...

Vierailija
10/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei ihan oikeasti jos huoltaja on kotona niin en näe mitään syytä viedä lasta päiväkotiin , minulla on useampi lapsi ja kaikki olen kotona hoitanut .Sehän on yhteiskunnan rahojen väärinkäyttöä viedä lapsi päiväkotiin jos vanhempikin on kotona .Ilman muuta pitäisi poistaa oikeus puolipäiväiseen hoitoon

Vierailija
11/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin hoidan lapseni kotona kun olen työttönänä. Toivon kuitenkin työkkäriltä joustavuutta, eikä karenssia, jos ei pääse kurssille viikon varotusajalla, kun ei ole lapsille hoitopaikkaa.

Vierailija
12/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:02"]

Kyllä minä olen aina työttömänä hoitanut kersani kotona. En tunne ketään joka olisi työttömänä vienyt lapset hoitoon, olen aina ihmetellyt ketä ne ihmiset on jotka niin tekee.

[/quote]

Minä. Toinen lapsi oli erityispäiväkotipaikalla puheen kehityksen viivästymän takia. Toisen paikan pidin, että sain saman päiväkodin, koska aina löytyi jotain pätkää. Työttömyys ei ole pysyvä olotila. Olisi ollut aika vaikeaa rueta etsimään toiselle yhä uudestaan hoitopaikkaa, kun tämä tavislapsi oli nuorempikin. Pitkät lomat olivat kotona sekä jos vähänkin tuli nenästä räkää, mutta paikkaa en antanut pois. Erityispäivähoitopaikathan jaetaan lapsen tarpeen, ei vanhempien tarpeen perusteeella. 

Vierailija
13/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:06"]

hei ihan oikeasti jos huoltaja on kotona niin en näe mitään syytä viedä lasta päiväkotiin , minulla on useampi lapsi ja kaikki olen kotona hoitanut .Sehän on yhteiskunnan rahojen väärinkäyttöä viedä lapsi päiväkotiin jos vanhempikin on kotona .Ilman muuta pitäisi poistaa oikeus puolipäiväiseen hoitoon

[/quote]

Oikeutta puolipäiväiseen en menisi poistamaan. Lapsi tarvitsee jossakin vaiheessa ikäistensä seuraa (myös ohjattua toimintaa) ja joillakin paikkakunnilla pk on ainoa mahdollisuus siihen. Eihän se puolikkaan päivä kuitenkaan kestä kuin sen neljä tuntia.

Vierailija
14/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona maatessa passivoituu. Sitten ei jaksa mitään. Ei edes leikkiä sen oman lapsen kanssa. Näin työssäkäyvänä taas toivoo, että kunpa vain saisi ja ehtisi leikkiä lasten kanssa. Mutta kun pitää käydä töissä ja maksaa veroja, että...

Vierailija
15/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastusta sitä, että työttömiä kannustetaan hoitamaan lasta kotona. Niin itsekin tekisin, ainakin puolipäiväisesti. Vanhemmalle lapselle päiväkoti ja kaverit tekevät ihan hyvää kuitenkin.

Mutta. Vastustan sitä, että subjektiivisesta oikeudesta luovutaan, koska pelkään, että se lisää byrokratiaa eli ei tuo säästöjä. Kuka syynää, ketkä perheet ovat oikeutettuja hoitopaikkaan ja ketkä eivät? Saako lapsi sitten yhtä helposti hoitopaikan, jos vanhempi saakin töitä?

Vierailija
16/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan lapseni itse työttömyys jaksoilla. Teen siis sesonki työtä. En ymmärrä syytä sille että lapset hoidossa vain tyyliin ikäistä seuraa jne. Vanhempien laiskuutta.

Vierailija
17/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsos jos pääset sille kurssille niin kunta kyllä hommaa lapsellesi muutamassa päivässä hoitopaikan ei sitä lasta tarvitse etukäteen viedä päiväkotiin vaan vasta sitten kun syntyy oikea tarve päivähoidolle

Vierailija
18/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten työtön saa töitä jos lapsella ei ole hoitopaikkaa?

Vierailija
19/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla muuten on yksi tärkeä oman alan vuoden mittainen pätkä takavuosina kokemusta oman alan hommista, mikä poiki mulle sitten jatkoa muualta. En olisi saanut sitä paikkaa, jos olisin joutunut vaikka kaksikin viikkoa odottamaan, että löytyisi hoitopaikka. Piti aloittaa lähes heti. Enää ei asia koske minua, mutta ei se työttömyys ole niin yksiselitteinen olotila. Töitä hakevia työttömiä on oikeasti paljon ja kun ahkerasti hakee, tulee haastettelukutsujakin toisille mukavasti sekä käy kuten minulla, että sitä jotain työtä aina jostain löytyi. -9-  

Vierailija
20/34 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin haet niitä töitä ja jos saat työpaikan otat yhteyttä kuntasi päivähoitopuolelle ja muutamassa päivässä asia järjestyy, on turha tehdä asiasta vaikeampaa kuin mitä se on

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme