Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä kaikesta voi päästä sairaseläkkeelle?t.ammattivalittaja

Vierailija
24.09.2015 |

Ja paljon on sairaseläke?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:57"]

Olen saanut 9 vuotta kuntoutustukea. En halua pysyvälle eläkkeelle, koska silloin _kuntoutus_ mitä saan, loppuu. Tavoitteeni on palata työelämään, ja pidän luusereina sellaisia mt-potilaita, jotka haluavat eläkkeelle loppuelämäkseen. Pitäisi edes yrittää! Joo ja saan ihan hyvin rahaa, eli siitä ei ole kyse. Ehkä olen hölmö, mutta haluan olla mukana tässä yhteiskunnassa vielä.

[/quote]

Jaa, mä olen sun mielestä luuseri? Mä en edes saanut minkäänlaista "kuntoutusta" kuntoutustuella ollessani ja kolme vuotta määräaikaista eläkettä riitti mulle. Lisäksi olin totaalisen vittuuntunut psykiatrisella poliklinikalla turhaan ravaamiseen ja sainkin pysyvän eläkkeen ihan tässä pari kuukautta sitten. Ja tosiaan koko hoitoni ajan mulle myytiin eläkettä! Mitään muuta ei edes tarjottu!

Voin paremmin kuin koskaan ja OPINNOT sujuu, kun ei tarvitse käydä tappelemassa psykiatrisen puolen idioottien kanssa. Tosiaan mitään hyötyä "hoidosta/kuntoutuksesta" ei ollut, päin vastoin. Tätä ei vaan saisi sanoa. Lääkityskin mulla on ihan toisen alan erikoislääkäriltä saatuna, mihin psykiatrisen puolen tunarit eivät kyenneet viidenkään vuoden aikana. Jatkossa traumaterapiaan OMALLA RAHALLA, kun eivät taukit osanneet edes psykoterapiaan lähetettä kirjoittaa. No sellainen se Jyväskylän psykiatrinen poliklinikka. Käykään vaan siellä, se kannattaa ;)

Tosiaan nyt kun rahaa tulee ilman kuukausittaista anomista ja kyykytystä, voin keskittyä kesken jääneisiin opintoihin. Ensi syksynä sitten valmistun :P Ja menen töihin, vaikka arvoisat psykiatrisen puolen apinalauma oli sitä mieltä ettei minusta töihin ole :D No kyllä on, mutta ei TE-kyykytystoimiston orjatöihin!

Vierailija
22/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:53"]Ja se eläke on muuten pieni, muutamia satasia. [/quote] Jos on ollut töissä, saa työeläkettä. Pienituloinen (alle 30 000 €/vuosi) saa 70%, normaalituloiset vähän vähemmän, alimmillaankin yli 50%. Ja takuueläke niille, jotka eivät ole olleet töissä, on yli 800€/kk. Ja voi hakea asumistukea ja tt-tukea.

[/quote]

Ei todellakaan takuueläke ole yli 800€/kk. Se on 740€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:38"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:29"]

Skitsofrenia ja neliraajahalvaantuminen on ainakin ihan pätevät syyt.

[/quote]mistä tietää jos on skitsofrenia?ap

Lääkäri kertoo sen sulle.

[/quote]
[/quote]

Av-mammat kyllä kertoo diagnoosin joka vaivaan.

Vierailija
24/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:38"] [quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:29"] Skitsofrenia ja neliraajahalvaantuminen on ainakin ihan pätevät syyt. [/quote]mistä tietää jos on skitsofrenia?ap Lääkäri kertoo sen sulle. [/quote] [/quote] Av-mammat kyllä kertoo diagnoosin joka vaivaan.

[/quote]täällähän käy paljon lääkäreitä ja akateemisen tutkinnon suorittaeita ihmisiä niin varmasti ovat asiantuntevaa porukkaa jolta saa diganoosin

Vierailija
25/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies joutui syövän takia. Ei kauaa ehtinyt olla ennenkuin kuoli. Eläke määräytyy aina tapauskohtaisesti.

Vierailija
26/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:47"]

Mun mies joutui syövän takia. Ei kauaa ehtinyt olla ennenkuin kuoli. Eläke määräytyy aina tapauskohtaisesti.

[/quote]otan osaa :/

Vierailija
27/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea-asteinen kaksisuuntainen mielialahäiriö johon kuuluu psykooseja. Saan alennettua kansaneläkettä ja takuueläkettä. Yhteensä 730e/kk.

Vierailija
28/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:05"]

Vaikea-asteinen kaksisuuntainen mielialahäiriö johon kuuluu psykooseja. Saan alennettua kansaneläkettä ja takuueläkettä. Yhteensä 730e/kk.

[/quote]paljon sulla on vuokra?

Vierailija
29/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:57"]

Olen saanut 9 vuotta kuntoutustukea. En halua pysyvälle eläkkeelle, koska silloin _kuntoutus_ mitä saan, loppuu. Tavoitteeni on palata työelämään, ja pidän luusereina sellaisia mt-potilaita, jotka haluavat eläkkeelle loppuelämäkseen. Pitäisi edes yrittää! Joo ja saan ihan hyvin rahaa, eli siitä ei ole kyse. Ehkä olen hölmö, mutta haluan olla mukana tässä yhteiskunnassa vielä.

[/quote]

Jaa, mä olen sun mielestä luuseri? Mä en edes saanut minkäänlaista "kuntoutusta" kuntoutustuella ollessani ja kolme vuotta määräaikaista eläkettä riitti mulle. Lisäksi olin totaalisen vittuuntunut psykiatrisella poliklinikalla turhaan ravaamiseen ja sainkin pysyvän eläkkeen ihan tässä pari kuukautta sitten. Ja tosiaan koko hoitoni ajan mulle myytiin eläkettä! Mitään muuta ei edes tarjottu!

Voin paremmin kuin koskaan ja OPINNOT sujuu, kun ei tarvitse käydä tappelemassa psykiatrisen puolen idioottien kanssa. Tosiaan mitään hyötyä "hoidosta/kuntoutuksesta" ei ollut, päin vastoin. Tätä ei vaan saisi sanoa. Lääkityskin mulla on ihan toisen alan erikoislääkäriltä saatuna, mihin psykiatrisen puolen tunarit eivät kyenneet viidenkään vuoden aikana. Jatkossa traumaterapiaan OMALLA RAHALLA, kun eivät taukit osanneet edes psykoterapiaan lähetettä kirjoittaa. No sellainen se Jyväskylän psykiatrinen poliklinikka. Käykään vaan siellä, se kannattaa ;)

Tosiaan nyt kun rahaa tulee ilman kuukausittaista anomista ja kyykytystä, voin keskittyä kesken jääneisiin opintoihin. Ensi syksynä sitten valmistun :P Ja menen töihin, vaikka arvoisat psykiatrisen puolen apinalauma oli sitä mieltä ettei minusta töihin ole :D No kyllä on, mutta ei TE-kyykytystoimiston orjatöihin!
[/quote]
Sanoin, että luuseri on se, joka ei edes tavoittele työelämään palaamista, jos on mt-syistä eläkkeellä. Sinähän et kuulu tuohon ryhmään.

Vierailija
30/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:06"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:05"]

[/quote]paljon sulla on vuokra?

[/quote]

Maksetaan miehen kanssa puoliksi (610e vesineen) enkä saa asumistukea koska mies on niin rikas (myyjä, töitä 30h/vko). Ei haittaa. Tolla rahalla pärjäilee kyllä. Työeläkettä on kertynyt 24e/kk. 

Vierailija
31/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:53"]Ja se eläke on muuten pieni, muutamia satasia. [/quote] Jos on ollut töissä, saa työeläkettä. Pienituloinen (alle 30 000 €/vuosi) saa 70%, normaalituloiset vähän vähemmän, alimmillaankin yli 50%. Ja takuueläke niille, jotka eivät ole olleet töissä, on yli 800€/kk. Ja voi hakea asumistukea ja tt-tukea.

[/quote]

Ei todellakaan takuueläke ole yli 800€/kk. Se on 740€.
[/quote]
Ja päälle voi saada asumistukea ja toimeentulotukea. Ihan ok elintaso tarjotaan niillekin, jotka eivät ole päivääkään töitä tehneet.

Vierailija
32/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs lähisukulainen pääsi 56-vuotiaana vuoden saikun jälkeen. Eläke laskettiin tappipalkasta, jota sai ennen sairaslomaa ja eläke on noussut tosi hyvin (nyt 61), koska hänen alansa palkkataso on noussut muita nopeammin ja eläke pidetään viralliseen eläkeikään asti koko ajan tietyssä prosentissa, jonka saisi samasta työstä. Uskomattoman hyvin hän ainakin on saanut ja eläke on tosiaan noussut vielä hyvin tässä viidessä vuodessa, useamman satasen.

Ja saikun syy? Kyllästyi työhönsä, alkoi kärsiä burn out -oireista ja kävi vuoden terapiassa, jonka jälkeen sai suoraan sairaseläkkeen. Mitään sairaalahoitoa ei saanut, ei edes lääkitystä paitsi unilääkkeet. Hänelle sanottiin suoraan, että koska on pitkä yhtenäinen työhistoria ja työ on sen kaltaista, ettei sinne voi mennä "kahjona", niin näistä syistä sai moniin muihin verrattuna helposti sen eläkkeensä. Mä voin rehellisesti sanoa, että ihan tuo olisi työkykyinen ollut. Siellä töissä oli vaan kaikkea kiusaamista yms. ja siitä se lähti. Sairaseläkkeellä on satunnaisesti tehnyt alansa työkeikkaa ja saa tienata 40% laskennallisesta palkasta ennen kuin eläke alkaa laskea. Suomennettuna: saa 60% laskennallisesta nykypalkasta eläkettä ja päälle saa tienata 40% eli eläke + palkka on suunnilleen sama kuin saisi kokopäivätyössä.

Tiedän, ettei kaikkien sairaseläkkeet ole noin meheviä, mutta tässä tapauksessa suorastaan kadehdittava etuineen ja lisäansioineen.

Vierailija
33/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osatyökyvyttömyyseläkkeelle pääsee, jos työkyky on alentunut 2/5, kokoeläkkeeseen alenema pitää olla 3/5. Lääkäri tekee lausunnon ja hakija hakemuksen. Eläkkeen voi laittaa lepäämään jopa kahdeksi vuodeksi, jos työkyky on parantunut niin paljon, että kykenee kokoaikatöihin. Eläkkeen rinnalla voi tehdä osa-aikatöitä, eläkeyhtiö määrittelee, paljonko kuukaudessa saa ansaita. Eläkkeen määrään vaikuttaa kertynyt työeläke ja työssä olevalle lasketaan mukaan ns. tulevan ajan eläke. Kokonaiselle eläkkeelle pitää olla yleensä ensin vuoden sairauslomalla, mutta osa-aikaiselle ei.

Ainakin itse pääsin fyysisestä sairaudesta todella helposti osatyökyvyttömyyseläkkeelle. Kysyin asiaa hoitavalta lääkäriltäni ja hänen mukaansa työkykyni on alentunut riittävästi. Lääkäri kirjoitti lausunnon, minä tein hakemuksen ja päätös tuli muutamassa viikossa.

Vierailija
34/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu lääkäri pääsi sairaseläkkeelle, koska alkoi vihata potilaitaan. Ensin päivysti hulluna vuoden ja sen jälkeen jäi sairaslomalle, joten sai palkat ja päivärahat uransa parhaan palkan mukaan. Ja tietysti sairaseläkekin tuli sen mukaan. Sairaseläkkeellä sitten tekee sen verran keikkaa päivystyksessä, ettei ylity tulorajat ja leikkaannu eläke.

Toki oli se masentunut ja puheli pehmeitä potilaistaan, niin sai äkkiä sairaseläkkeen. Musta teeskenteli koko jutun, koska siippansa on 10 vuotta vanhempi ja jäi samaan aikaan eläkkeelle, niin halusivat alkaa yhdessä tekemään kaikkea kivaa. Lääkärin ammatti on sellainen, että siitä saa eläkkeen helposti, jos hiukankin päästä vippaa ja ikää alkaa olla yli 50.

Vierailija
35/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on sanottu ettei alle 50v pääse ollenkaan.
T.m39v

Vierailija
36/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
37/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:29"]

[/quote]mistä tietää jos on skitsofrenia?ap

Vierailija
38/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaseläkkeelle varmasti aika harvoin "päästään" vaan sinne joudutaan milloin mistäkin syystä. Mutta siis vakava ja pitkäaikainen sairaus/vamma täytyy kyllä olla. Mitä nuorempana yrittää sitä hankalempaa se takuulla on.

Vierailija
39/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitää olla pitkäaikaisesti työkyvytön, yleensä pari vuotta sairaspäivärahalla+kuntoutustuella ennenkuin sairaseläke myönnetään. Poikkuksena tietysti esim vakava vammautuminen tms, jolloin kuntotuuksesta ei apua. Työkyvyttömyyden syy pitää olla sellainen että se kelpaa sairaseläkkeen syyksi. Esim alkoholiriippuvuus on sellainen joka aiheuttaa työkyvyttömyyttä, mutta eläkkeelle sillä ei pääse. Fibromyalgia lienee toinen diagnoosi jolla eläkettä ei saa. Samoin masennuksen pitää olla 'vaikea', keskivaikealla masennuksella eläkkeelle ei pääse.

Vierailija
40/86 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne tosiaan joudutaan.

Tunnen erään parikymppisen, joka sai aivovamman kolarissa. Eläkepäätös oli läpihuutojuttu, vaikka itsellä olisi ollut halua töihin. En suosittele kokeilemaan tätä keinoa, jos haluat "päästä" eläkkeelle.

Yhdellä tutulla nelikymppisellä taas on sairaus, joka tekee ongelmia sekä istumisessa, makuuasennossa, nostelussa että seisoskelussa. Jokaista asiaa voi tehdä ja pakkokin on, mutta mihinkään työhön häntä ei voi kuvitella, missä ei voisi mennä tilanteen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme