MIksi ette hoitajat kouluttaudu insseiksi, kun kerran heillä on niin hyvät palkat?
Turhaa täällä valitatte. Teillä on mahdollisuus käydä sellainen koulu ja ansaita insinöörien palkkaa.
Kommentit (25)
Ei ole ainakaan minun juttu. Tykkään työstäni hoitajana.
Tai lääkäreiksi. On inssejäkin parempi palkka.
Ei ne pääse, kun pitäis osata matikkaa.
No ainakaan insinööritoimistojen tavalliset suunnitteluinsinöörit eivät kovin kummoisia palkkoja saa.
Itse olen ollut insinöörihommassa jo 5v enkä tienaa yhtä paljon kuin hoitajat. Tuo alan keskipalkka selittyy sillä että monet insinöörit on esimies asemassa ja sitten nuo erityisasiantuntija insinöörit kans tienaa hyvin. Ei perusinsinööri tienaa hoitajaa enempää
Ei kouluja käymällä ansaita palkkaa.Sitten jos saa töitä niin ansaitsee palkkaa.I
Tiedän monta työtöntä inssiä. Turha kouluttautua alalle missä ei ole töitä ja töitä ei ehkä saa jos ei kokemusta. Sen takia en saanu kuorma-autonkuljettajan töitä kun ei kokemusta vaikka koulutus. Lopulta lopetin siltä alalta töiden hakemisen. Kaikki kortit kuten adr ym. Olen antanut vanhentua koska en tarvi niitä ja ehkä poistan koko c kirjaimen ajokortista ajovarman toimipisteellä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut insinöörihommassa jo 5v enkä tienaa yhtä paljon kuin hoitajat. Tuo alan keskipalkka selittyy sillä että monet insinöörit on esimies asemassa ja sitten nuo erityisasiantuntija insinöörit kans tienaa hyvin. Ei perusinsinööri tienaa hoitajaa enempää
Siis turha kadehtia perusinsinöörejä, kun ei heidän palkat ole sen parempia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut insinöörihommassa jo 5v enkä tienaa yhtä paljon kuin hoitajat. Tuo alan keskipalkka selittyy sillä että monet insinöörit on esimies asemassa ja sitten nuo erityisasiantuntija insinöörit kans tienaa hyvin. Ei perusinsinööri tienaa hoitajaa enempää[/quote
Hoitajat ovat aina olleet mielestään palkkakuopassa, vaikka saavat samaa palkkaa kuin insinöörit ja tradenomit kunnalla ja valtiolla. Mihin he oikein palkkaansa vertaavat? Lääköreihinkö? Vähän kuin lennonjohtajat lentäjiin takavuosina lakkoillessaan.
No ei perusinsinööri tienaa juuri mitään ja työt teetetään monesti Intiassa nykyään. Insinöörien palkkaa julkisuudessa nostaa esimiesasemassa olevat henkilöt jotka saattavat tietnata paljonkin. Itsellä 3900e/kk ja valmistunut 26 vuotta sitten. Käynyt jopa kouluja työn ohella mutta ei mitään vaikutusta palkkaan.
Hoitajat ovat hoitajia, koska heitä alun perin se ala kiinnosti. Suomessa saa työnsä valita ihan vapaasti, koska kaikkien alojen palkoilla pärjää täällä hyvin, eikä kukaan laita vankilaan "väärän" ammatin opiskelusta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ovat hoitajia, koska heitä alun perin se ala kiinnosti. Suomessa saa työnsä valita ihan vapaasti, koska kaikkien alojen palkoilla pärjää täällä hyvin, eikä kukaan laita vankilaan "väärän" ammatin opiskelusta.
No ei tietenkään ole pakko, mutta ei sitten pidä niin kovasti kadehtia inssejä yms. Eikö hoitajat koko ajan valite, ettei heidän palkoilla täällä pysty elämään.
Omalta osastoltani on nyt vuoden sisällä lähtenyt kolme hoitajaa opiskelemaan insinööreiksi, yksi levyseppähitsaajaksi, yksi kirvesmieheksi, yksi sähköasentajaksi jne. Eli kyllä hoitajia lähtee jatkuvasti lukemaan insinööreiksi ja kaikkiin muihinkin ammatteihin, joita maa päällään kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Tai lääkäreiksi. On inssejäkin parempi palkka.
On moni lähtenytkin (minä mukaan lukien), yleensä jokaisella aloittavalla lääkiskurssilla on useita hoitajia.
Nuo hoitajat ketkä vaatii parempaa palkkaa kai äänestää sitten myös kommunisti puoluen?!
Kapitalismissa kysyntä ja tarjonta määrittelevät palkkoja ja jos olet helposti korvattava työntekijä, niin palkka ei ole kovin kummoinen.
En ole sitä mieltä että hoitajan työ ei olisi tärkeä ja/tai haastava. Mutta eiköhän hoitajaksi on helpompi kouluttautua kuin esim. insinööriksi, kun insinööreistä on ollut paljon puhetta tässä yhteydessä.
Olen isossa teollisuus alan yrityksessä töissä ja 85% tienaa kyllä alle 3000. Siitä syystä ihmetyttää kyllä tuo hoitajien käsitys siitä missä heidän palkat pitäisi liikkua.
Kyllä minäkin toivoisin että vaikka joku siivoja tienaisi yli 3000, mutta se ei vaan oikein ole mahdollista markkinataloudessa.
Suurin ongelma ei taida lähtökohtaisesti olla palkka. Suurin ongelma hoitoalalla taitaa olla se henkilöstövaje. Jos on liian vähän porukkaa, niin silloin henkilöstö on ylikuormitettu ja työ ei ole enää mieelyttävä, vaikka tulee jotain lisiä palkan päälle.
Mielestäni hoitajien ei pitäisi vaatia lisää palkkaa. Heidän pitäisi vaatia resurssien lisäystä, niin että ylikuormitus loppuu ja työ olisi mieelyttävämpi.
Eihän palkankorotukset poista juurisyytä. Palkankorotukset vain päinvastoin lisää painetta perjätä pienellä porukalla. Jotain tässä koko keskustelussa hoitajien puolesta mättää, jos palkat ovat keskustelun ydin eikä henkilöstön laajentamista prio ykkösenä. Molempien toteuttaminen on kyllä hyvin epärealistinen tavoite.
Vierailija kirjoitti:
Omalta osastoltani on nyt vuoden sisällä lähtenyt kolme hoitajaa opiskelemaan insinööreiksi, yksi levyseppähitsaajaksi, yksi kirvesmieheksi, yksi sähköasentajaksi jne. Eli kyllä hoitajia lähtee jatkuvasti lukemaan insinööreiksi ja kaikkiin muihinkin ammatteihin, joita maa päällään kantaa.
Ei haittaa. Meille tullut nyt noita ukrainalaisia naisia. Heillä korvataan nouta lähtiöitä. Paremman näköisiä nuo Ukrainalaiset ovat ja eivät varmasti kitise noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään ole pakko, mutta ei sitten pidä niin kovasti kadehtia inssejä yms. Eikö hoitajat koko ajan valite, ettei heidän palkoilla täällä pysty elämään.
Kyse on huonosta taloustaifosta ja siitä että pitäisi saada Luis Vuittonia ja samalainen lifestyle mitä näillä influenssereilla on, kun muuten eivät koe itseään arvostetuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pystyy aivan helposti, jos ei pysty niin se on todella huonoa taloudenhoitoa. Käsittääkseni tässä on enemmänkin kyse siitä, että koulutuksen taso, työn vaatimus ja palkka eivät kohtaa.
Moni kouluttautuu, olet kai tajunnut, että hoitajista on nyt kova pula. Eikä se tule helpottumaan, ellei alaa tehdä houkuttavammaksi. Sukupuolesta riippumatta.
Ei kaikki insinööritkään työllisty tai saa hyvää palkkaa.
Hoitajat taitaa ansaita jo nyt enemmän kuin osa insseistä