Parhaat kasvisruuat? Olisi tarkoitus vähentää lihansyöntiä.
Nykyisin tulee syötyä lihaa päivittäin mutta nyt aion vähentää.
Suositelkaa hyviä vegeruokia! En ole nirso, ei allergioita.
Kommentit (12)
Riippuu aika paljon että millasesta ruuasta yleisesti ottaen tykkäät 😄
Mitä ite syöttäisin sekasyöjälle ois lasagne, makaronilaatikko, bolognese soijarouheesta. Aloitin oman vegeilyn opettelemalla kasviproteiinien käyttöä tutuissa helpoissa lempiruuissa. Ja ei, en tarkoita nyt mifua tai nyhtistä vaan ihan soijarouhetta ja linssejä yms. Musta soijarouhe on alottelijaystävällisin ja koostumukseltaan "tuttu" varsinkin edellämainittujen kaltasissa ruuissa.
Eli ottaisin muutaman oman lempiarkiruuan ja lähtisin muokkaamaan niitä vegeiksi. Pinaattikeitto ja salaatit on jees, mutta kestävä muutos arkeen tulee musta vasta, kun niitä ihan perusruokia oppii jatkamaan/muokkaamaan vegeiksi. Eli käytännössä tutustuu kasviproteiineihin, ettii niistä oman suun mukaset ja opettelee käyttämään niitä. Nyhtis ja vastaavat ei oo ravitsemuksellisesti niitä parhaita vaihtoehtoja arkikäyttöön.
https://satukoivisto.fi/kasviscurry-tahan-saat-upotettua-kaiken-eripari…
Tällä ohjeella tein juuri kasviscurrya, mulla oli siinä kasviksina vähän pakasteherneitä, kukkakaalia, perunaa , porkkanaa ja sipulia
mausteita laitoin vähän ohjeen määrää enemmän ( koska pidän voimakkaasti maustetusta ruuasta) ja ohjeessa olevien lisäksi laitoin siihen runsaasti kuivaamani chiliä ja vähän makeutukseksi ( voikukka) siirappia ( mutta vaikka ruokosokeri kävisi varmaan ihan hyvin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://chocochili.net/2022/03/helpot-maapahkinanuudelit/
Tofu toki vähän jakaa mielipiteitä. Itse tykkään.
Painu v i t t u u n mainostamasta blogiasi joka perustuu täysin haitallisiin tuontituotteisiin.
En ole ihan vakuuttunut, että Elina Innasen toimeentulo olisi kiinni siitä, päivystääkö hän Vauvalla mainostamassa blogiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painu v i t t u u n mainostamasta blogiasi joka perustuu täysin haitallisiin tuontituotteisiin.
En ole ihan vakuuttunut, että Elina Innasen toimeentulo olisi kiinni siitä, päivystääkö hän Vauvalla mainostamassa blogiaan.
Tämä 😂 Taitaa hänellä olla parempaakin tekemistä
Intialaiset kasvisruoat on hyviä, reilusti makua ja kunnollisia raaka-aineita eikä mitään pahvirouheita. Linssikeitto on myös ihanaa, samoin thaityyliset keitot.
Linssikeitto ja pinaattinen linssicurry ovat helppoja ja hyviä. Kasvishampurilainen, tortillat/tacot kasvistäytteellä helppoja myös, proteiiniksi vaikka tofua tai nyhtökauraa jos siitä tykkää.
Näähän on makuasioita. Jotkut tykkää käyttää eineksiä niin liharuuissa kuin kasvisruuissa, ja ostaa ja syö tyytyväisenä kasvisnuggetteja, paneroituja soijatikkuja ja nyhtökauraa.
Osa taas vannoon pelkän omatekoisen ruuan nimiin eikä käytä edes tofua, vaan kaikki tehdään joko tuoreista kasviksista tai korkeintaan kuivatuista pavuista alusta alkaen itse keittäen.
Ja sit on meitä tylsiä, jotka tekee mitä mieleen juolahtaa, välillä on in oikein pliisu pinaattikeitto ja välillä syödään chili sin carnea niin että hiki valuu kun suuta polttaa... Tai syödään lempeää mutta mausteista dahlia.
Lapset meillä ovat tuohon dahliin tykästyneet (teetkö äiti sitä keltaista juttua?), oma lemppariruokani tällä hetkellä on kurpitsasosekeitto (ilman mitään kerma- tai lihaliemilisiä). Myös falafelit on hyviä, ja papupihvit.
Lapset ei tykkää kaalilaatikosta, mutta senkin olen tehnyt vegaanisena soijarouheella, ja hyvin upposi miehelle.
Suppilovahverot sopii todella hyvin wokkeihin, etenkin hapanimeläkastikkeen kanssa.
Yritän tehdä kerran viikossa ihan puhtaasti kasvisruuan (vegaanisen), ja välillä korvaan osan lihasta pavuilla tms.
- linssikeitto
- pitsa, johon täytteeksi esimerkiksi tomaattia, punasipulia, paprikaa, pestoa
- uunifetapasta
- pasta bolognese
- makaronilaatikko
Puurokin on pienempänä ruokana hyvää. Voi tehdä kaurasta tai ohrasta tai vaikka mistä. Lisänä voi olla marjoja, hilloja, soseita, mehukeittoa, öljyä, leseitä.
Ei mikään juhlaruoka tai yksin isompaan nälkään mutta pienempänä ruokana menee.
Eipä niitä ole. Olen ollut vegaani 13 vuotta ja hyvästä ruuasta luopumisen suru kesti pari kuukautta. Nykyään ruoka on minulle vain funktionaalinen energianlähde ja hyvä niin. Ravintolassa saa toki hyvää vegaaniruokaa, mutta tietenkään jokainen meistä ei voi ravintolakokin tasoinen ruuanlaittaja olla.
Tattirisotto
Suppilovahverokeitto
Nollaluvun hitti avokado-banaanipasta :D
Itse inhoan soijarouhetta ja kaikkia korvikkeita.
Tofu tofuna, jos siitä tykkää. Ja myös tempe on tutustumisen arvoinen, saa paremmin varustelluista ruokakaupoista ja Ruohonjuuresta.
Järvikalan syöminen on myös ympäristöteko. Järki-Särki on tosi hyvä tuote, etenkin tomaattisena. Suosittelen lämpimästi?