Holiton vai holillinen alkumalja ristiäisiin/nimiäisiin?
Aiheuttaako pahennusta jos tarjolla on shampanjaa tai kuohuviiniä alkumaljaksi? Muuta alkoholitarjoilua ei ole.
Kommentit (99)
Haha ankeuttajat iski ketjuun. Kenelle oikeasti on ongelma yksi lasillinen kuohuviiniä? Aivan uskomatonta suvaitsemattomuutta.
Kyllä meillä ainakin on ollut ristiäisissä aina kuohuvat alkoholilliset alkumaljat. Toki alkoholitontakin oli tarjolla. Meillä on juhlistettu tuoreita vanhempia ja perheen hienoa juhlahetkeä. Onhan se uuden vauvan syntymä juhlan hetki. Jopa lapset ovat saaneet samanlaisen kuohuviinilasin ja limsaa sinne.
Kyllä voi tarjota lasillisen kuohuvaa. Ilman muuta voi. Tarkoitus on juhlia päivän sankaria ja nostaa hänen kunniakseen malja. Tietenkin pitää olla alkoholiton vaihtoehtokin tarjoilussa mukana.
Minä olen oppinut, että etiketin mukaan juhlat, joissa juhlittava on alaikäinen, ovat alkoholittomia.
Pirtubooli on hyväksi todettu ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Känni päälle, jeejee!
Miksi teidän juhlissa niin?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen oppinut, että etiketin mukaan juhlat, joissa juhlittava on alaikäinen, ovat alkoholittomia.
Mikähän etiketti sellaista väittää? Taitaa olla maalaispaikkakunnan körttiläisetiketti.
Jos juhlan päähenkilöä ajatellaan ristiäisten tapauksessa, eihän hänelle tarjota mitään muutakaan pitopöydän antimista. Näin ollen vieraatkin saisivat pelkkää maitoa.
Normaalit aikuiset nostavat sujuvasti maljan, jos se kyseisten juhlien luonteeseen kuuluu, juovat yhden suullisen ja jättävät halutessaan vaikka loput juomatta jos siltä tuntuu. Eikä yksikään terve aikuinen päihdy lainkaan pienestä lasillisesta samppanjaa, vaikka sen siemailisi hitaasti aivan pohjaan saakka.
Ai hyvänen aika näitä puritaaneja!
Asuimme muutaman vuoden Hollannissa ja yhden vuoden Flanderissa. Esikoulun vanhempainillassakin tarjottiin viiniä, samoin kouluvanhempien kaikissa tapaamisissa. Jos siellä olisin kertonut, että osa suomalaisista (joilla on muuten siellä päin Eurooppaa kauhean viinanjuojan maine) pelkää tarjota samppanjaa lasten ristiäisissä, olisivat varmaan luulleet että valehtelen.
Olen järkyttynyt. En alkumaljasta, vaan tästä ketjusta. Miten ihan oikeasti joku voi ajatella, että lasillinen kuohuviiniä on jotenkin juhlakalua loukkaavaa, örvellystä, sopimatonta tai varsinkaan vaarallista? Miksi maailmasta on tullut tällainen ääripäiden näyttämö? Te, jotka teette ongelman alkumaljasta ristiäisissä, menkää terapiaan tai jotain. Teillä on ongelmia alkoholiin suhtautumisen kanssa tai siihen liittyviä käsittelemättömiä traumoja.
Meillä oli holiton alkumalja nimiäisissä. Satuin löytämään kivan juoman mikä sopi juhlan teemaan. Holiton oli siinäkin mielessä kiva, että se sopi kaikille, eikä tarvinnut yhdelle hankkia omaa juomaa. Mutta kyllä kuohuviini tai shampanja olisi toiminut myös oikein hyvin.
En ole koskaan ollut ristiäisissä, joissa olisi tarjottu alkumalja, ei edes alkoholitonta. Olen ollut noin 20 ristiäisissä.
Eipä käynyt mielen vieressäkään tarjota alkumaljoja ristiäisissä. Ei kuulu perinteeseen. Mutta näköjään perinteetkin voivat muuttua. Olen ollut useissa ristiäisissä eikä koskaan ole tarjottu alkumaljoja.
En ole ikinä kuullut alkumaljoista ristiäisissä.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullut alkumaljoista ristiäisissä.
Kertoo paljon vanhemmista kun pitää edes asiaa miettiä.
Tyylirikko nämä alkumaljat. Juhlan päähenkilö on vastasyntynyt. Ei tule kuulua hänen elämäänsä edes alkoholinkäytön mukamas esittäminen.
Maljannostot kuuluvat aivan toisenlaisiin juhliin. Lapsen kohdalla ei mihinkään. Ei rippijuhliinkaan. Sitten kun hän valmistuu täysi-ikäisenä, hän saa itse päättää kuinka toimitaan.
On teillä spurgu elämä, jos ette yksiä ristiäisiä pärjää ilman vähintään feikaten alkoholinkäyttöä.
Tai sitten ei ole tyylitajua. Sehän on muutoinkin suomalaisten helmasynti: tyylitajun ja käytöstapojen puute. Käytöstavat sisältävät myös tilanteen mukaisen pukeutumisen.
Meillä on ollut nuorimmaisen juhlissa alkuun kuoharia/holiton. Ei jakseta enää miettiä, mitä joku tällaisesta on mieltä. Vieraina lähisuku ja kaikille on kuohari kelvannut.
Nyt vuoden aikana olen ollut 5 ristiäisissä/nimiäisissä, joissa kaikissa on ollut tarjolla alkohollinen alkumalja sekä alkoholiton vaihtoehto.
Näitä juhlia on vietetty mm. seurakuntasalissa, ravintolan kabinetissa sekä kotona. Vieraita on ollut 15 hengen perhepiiristä aina 60 hengen isompiin juhliin saakka. Paikalla on ollut kaikissa juhlitun vauvan lisäksi muita vauvoja ja lapsia.
Oman kokemuksen perusteella ainakin minun tuttavapiirissä alkohollinen alkumalja on kuulunut tilaisuuteen eikä sitä ole vieraista kuulemani mukaan kukaan ihmetellyt.
Näin siis Helsingissä
Haha, no meillä juhlittiin just ristiäisiä vieläpä kirkon juhlasalissa ja oli kyllä holillista alkumaljana, toki holiton vaihtoehto myös. Käsittämätöntä että Suomessa alkumaljasta puhuttaessa moni alkaa jo taivastella ryyppyjuhlista. Eipä kyllä käynyt mielessäkään, että sillä varastettiin lapsen juhlat. Entäs sitten kakut ja muut herkut, eihän juhlakalu saanut niitäkään?