Jos joku sanoo mediassa "suorat sanat", kehuuko hän?
Nyt yleisö sanoo "suorat sanat" Sillanpäästä (IL). Kehuvat.
Ennen suorat sanat tarkoittivat sitä, että sanotaan suoraan negatiivista kritiikkiä.
Siksi toimittajat laittavat sen otsikkoon, koska ihmisiä kiinnostaa haukkuminen enemmän kuin kiitteleminen. Klikkiotsikointia. Kohta se menettää voimansa, koska lukija pettyy, ei haukutakaan. :)
Kommentit (16)
Juuri tuollainen otsikointi on tullut käyttöön ihan viime aikoina. "Hurja tuomio" ja "kova mielipide" ovat varmaan saman otsikontekijän kynästä.
Iltapäivälehdille on tärkeintä se, että juttu klikataan auki. Lukeminen ei ole tärkeää.
Lausunto voi olla myös "kylmäävä" vaikka se olisi vain että "enpä tiedä". Iltapäivälehdet hakevat klikkauksia jopa aivan älyttömillä otsikoilla.
Itse ohitan lukematta uutiset, joiden otsikoissa joku sanoo suorat sanat tai "nyt puhuu xxx". Ovat iltapäivälehtien roskajuttuja ja klikkienkalastelua.
M60+
Mun piti tehdä sama aloitus 😃
Iltalehti käyttää tuota baittina. Perinteisesti on tarkoittanut kritisoimista.
"Mies jäi työpaikalla kiinni karmeasta teosta"
=puristi pakarasta työkaveria.
Joo, on tuo ikävä teko mutta "karmeaa" voisi käyttää jossain muussa yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
"Mies jäi työpaikalla kiinni karmeasta teosta"
=puristi pakarasta työkaveria.
Joo, on tuo ikävä teko mutta "karmeaa" voisi käyttää jossain muussa yhteydessä.
Juuri tuo adjektiivien liioitteleva käyttö on rasittavaa. Toimittajat loukkaavat kaiken aikaa meidän älykkyyttämme!
Joku S2 toimittajaharjoittelijana. Muuten semanttisesti väärin.
Olen huomannut saman ilmiön.
Minua on myös siepannut "taannoin"-sanan väärinkäyttö, joka oli oikein epidemia jossain vaiheessa.
Se tarkoittaa suhteellisen äsken tapahtunutta asiaa. Ei vuosien takaista juttua.
Vierailija kirjoitti:
Lausunto voi olla myös "kylmäävä" vaikka se olisi vain että "enpä tiedä". Iltapäivälehdet hakevat klikkauksia jopa aivan älyttömillä otsikoilla.
Vielä useammin "hyytävä."
Yleensä tuo "suorat sanat" tai 'puhua suunsa puhtaaksi' ei viittaa siihen ettei silloin siitä ,(sen sanojan suusta) , olisi mitään hyviä, saati kehuvia sanoja luvassa..
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tuo "suorat sanat" tai 'puhua suunsa puhtaaksi' ei viittaa siihen ettei silloin siitä ,(sen sanojan suusta) , olisi mitään hyviä, saati kehuvia sanoja luvassa..
Niin, mitä vaikeuksia olisi puhua suunsa puhtaaksi ja sanoa ystävälle, että sulla on ihana mekko?
Tai jos sanot "suoraan" kaverille, että sen uusi hiustyyli sopii sille. Mitä arkailemista siinä on. Se on suoraan sanomista, jos sanot, että se tyyli ei sovi sille.
Miksi meitä kohdellaan kuin aivottomia otuksia. Mistä lehdestä voisi lukea juttuja, jotka kunnioittavat lukijaansa?
Vierailija kirjoitti:
Joku S2 toimittajaharjoittelijana. Muuten semanttisesti väärin.
Ei tarvitse olla S2, vaan ihan tarkoitushakuista klikkiotsikointia. Todella ärsyttävää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Myös "jäätävä" toimii
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman ilmiön.
Minua on myös siepannut "taannoin"-sanan väärinkäyttö, joka oli oikein epidemia jossain vaiheessa.
Se tarkoittaa suhteellisen äsken tapahtunutta asiaa. Ei vuosien takaista juttua.
Väärin käytetään myös sanaa lähiaikoina. Se viittaa tulevaisuuteen, mutta sitä näkee usein käytettävän menneisyyteen viitatessa, vaikka pitäisi olla viime aikoina.
Oli kiva ylläri Sillapäästä. Luulin kans, että haukuttaisiin.
Sillänpään älppäri on vielä vaan Suomen paras levy.